Pagina 3 van 16 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 60 van 316
    Member PersonalJesus's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Oh ja, inderdaad, zijn extatische roes die zijn gezicht kenmerkte = de extatische roes die zijn gezicht kenmerkte, dat spreekt voor zich denk ik. Je hoeft dat bezit niet twee keer uit te drukken.

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Nu, grammaticaal schort er zeker nog iets aan. Door het vele schrappen van stukken zin blijven er woorden achter waardoor de hele zinsconstructie niet meer juist is. Maar alvast bedankt voor de tips! Wat minder wollig taalgebruik misschien, hoewel ik het ook niet op een kinderlijke manier wil beschrijven. Ik hou nu eenmaal van barok taalgebruik, zoals die van Dostojevski.

Member Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugh Bekijk bericht
    Jezus avondland, zoek een andere hobby.

Ergerlijke taal. Ik zou me minder zorgen maken om de laatste zin, en eerder eens je hele schrijfstijl evalueren...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Nu, grammaticaal schort er zeker nog iets aan. Door het vele schrappen van stukken zin blijven er woorden achter waardoor de hele zinsconstructie niet meer juist is. Maar alvast bedankt voor de tips! Wat minder wollig taalgebruik misschien, hoewel ik het ook niet op een kinderlijke manier wil beschrijven. Ik hou nu eenmaal van barok taalgebruik, zoals die van Dostojevski.
    Ja, de stijl die je wil hanteren is een persoonlijke keuze h. Maar taalfouten zijn taalfouten, die storen altijd. Ongeacht de stijl die je nastreeft. Als die er uit zijn moet je het nog maar een keer posten.

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Spoiler:

Hopelijk nu wat beter?

De kannibaal Booka Shade's schermafbeelding
    iTrader
    37 (97%)
    Weblogs
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugh Bekijk bericht
    Jezus avondland, zoek een andere hobby.
    Er zijn andere manieren om zoiets over te brengen

iTrader
    1 (100%)
    Spoiler:

Hopelijk nu wat beter?
    Ik vind van wel, ja.

Nog steeds "aan de ribbetjes aanvallen", maar da's slordigheid, denk ik.

"Eigenlijk leek het of er voor hem geen omgeving bestond, alleen maar zijn maaltijd bestond en dat was zijn centrum van de wereld." Twee keer 'bestond', beter: Eigenlijk leek het of er voor hem geen omgeving bestond, voor hem was er alleen zijn maaltijd en dat was zijn centrum van de wereld. (Maar dan rijst de vraag, hoe kan iets het centrum van zijn wereld zijn als er voor hem geen wereld bestond? )

"Telkens wanneer hij een ribbetje had opgepeuzeld likte hij zijn vingers af en krabde aan zijn neus."

'Telkens' zonder meer is beter, 'telkens als' en 'telkens wanneer' is enkel standaardtaal in Belgi.

En nu ga ik cht muggenziften, maar zjust is zjust: "Twee tafels rechts van ons...", dit is alleen mogelijk als iedereen aan dezelfde kant van de tafel zit. Anders is rechts niet voor iedereen rechts.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tremium Bekijk bericht
    Interesting. Ik schrijf over het algemeen graag (zie blog) maar effectief een verhaal verzinnen vind ik dan weer moeilijker.
    Ik had me een paar weken geleden eens voorgenomen om op regelmatige basis eens wat korte verhalen te schrijven, maar daar komt voorlopig niks van in huis (buiten een paar extreem korte pogingen) . Jammer eigenlijk.

Spoiler:

Een van mijn probeersels (eens testen of ik een mini-dialoogje in een tekst kon verwerken :') ) .
    Hmmmm, moeilijk. 'k Vind de personages weinig geloofwaardig en de hele tekst is redelijk abstract te noemen.

'Pas' zonder meer in de verleden tijd, is dat correct? Ik grijp alleszins altijd terug naar 'toen pas' of 'dan pas' als ik het over het verleden heb. 'Pas' reserveer ik voor de tegenwoordige tijd, maar ik kan er ook volledig naast zitten.

"Zijn gedachtegang, of eerder het gebrek eraan" klinkt misschien leuk, maar is redelijk betekenisloos. Wat bedoel je, dat Lucas niet nadacht op dat moment? Dat zijn hoofd leeg was? Verder zou ik ook vermoeden dat Kims apathie eerder Lucas zijn emoties zou benvloeden dan zijn gedachtegang.

Ik vind het leuk hoe je door middel van een banaliteit als het weer een veel wezenlijker onderwerp aanraakt. De lezer voelt dat wanneer Lucas over het weer begint, het hem eigenlijk helemaal niet om het weer te doen is. De dialoog krijgt hierdoor een plausibele geladenheid, maar dan ga je er los over met "We wachten tot het einde der tijden". Serieus, wie zegt nu zoiets?

"(...) was het emotieloze antwoord". Waarom 'het' antwoord? Nu geef je 'antwoord' de nuance mee dat het er met zekerheid zou gekomen zijn, en dat was niet zo.

"Lucas begreep het niet. Lucas begreep het allemaal niet." Allemaal niet = niks. Het is een klein verschil in betekenis, maar als je het wil versterken en evenveel woorden wilt gebruiken, kun je ook 'helemaal niet' gebruiken.

"Geen antwoord. Geen reactie. Geen enkele beweging die aanduidde dat Kim hem hoorde." Mooi, in stijgende lijn.

"Dag Kim." Ook hier weer, we weten allebei dat Lucas niet gewoon gedag zegt aan Kim. Hij geeft te kennen dat hij opgeeft. Mooi!

"Terwijl Lucas aanstalten maakte om de lange wandeling naar huis te beginnen, draaide Kim zich om. “Wacht Lucas, ik ga mee,” zei ze en ze stond recht. Lucas zag de droevige blik in haar ogen. Deze ogen straalden wanhoop uit. De eens zo vrolijke ogen waren niet meer herkenbaar. “Ik wacht op je.”

Waar kom dt opeens vandaan? Weinig geloofwaardig hoor, probeer deze omkeer op zijn minst te benoemen, dan kun je hem ook verklaren en geloofwaardiger maken.
    Laatst gewijzigd door PersonalJesus; 24 april 2010 om 14:27

Member Tremium's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PersonalJesus Bekijk bericht
    Hmmmm, moeilijk. 'k Vind de personages weinig geloofwaardig en de hele tekst is redelijk abstract te noemen.

'Pas' zonder meer in de verleden tijd, is dat correct? Ik grijp alleszins altijd terug naar 'toen pas' of 'dan pas' als ik het over het verleden heb. 'Pas' reserveer ik voor de tegenwoordige tijd, maar ik kan er ook volledig naast zitten.

"Zijn gedachtegang, of eerder het gebrek eraan" klinkt misschien leuk, maar is redelijk betekenisloos. Wat bedoel je, dat Lucas niet nadacht op dat moment? Dat zijn hoofd letterlijk leeg was? Verder zou ik ook vermoeden dat Kims apathie eerder Lucas zijn emoties zou benvloeden dan zijn gedachtegang.

Ik vind het leuk hoe je door middel van een banaliteit als het weer een veel wezenlijker onderwerp aanraakt. De lezer voelt dat wanneer Lucas over het weer begint, het hem eigenlijk helemaal niet om het weer te doen is. De dialoog krijgt hierdoor een plausibele geladenheid, maar dan ga je er los over met "We wachten tot het einde der tijden". Serieus, wie zegt nu zoiets?

"(...) was het emotieloze antwoord". Waarom 'het' antwoord? Nu geef je 'antwoord' de nuance mee dat het er met zekerheid zou gekomen zijn, en dat was niet zo.

"Lucas begreep het niet. Lucas begreep het allemaal niet." Allemaal niet = niks. Het is een klein verschil in betekenis, maar als je het wil versterken en evenveel woorden wilt gebruiken, kun je ook 'helemaal niet' gebruiken.

"Geen antwoord. Geen reactie. Geen enkele beweging die aanduidde dat Kim hem hoorde." Mooi, in stijgende lijn.

"Dag Kim." Ook hier weer, we weten allebei dat Lucas niet gewoon gedag zegt aan Kim. Hij geeft te kennen dat hij opgeeft. Mooi!

"Terwijl Lucas aanstalten maakte om de lange wandeling naar huis te beginnen, draaide Kim zich om. “Wacht Lucas, ik ga mee,” zei ze en ze stond recht. Lucas zag de droevige blik in haar ogen. Deze ogen straalden wanhoop uit. De eens zo vrolijke ogen waren niet meer herkenbaar. “Ik wacht op je.”

Waar kom dt opeens vandaan? Weinig geloofwaardig hoor, probeer deze omkeer op zijn minst te benoemen, dan kun je hem ook verklaren en geloofwaardiger maken.
    Haha Geen idee hoor, gewoon even iets uit m'n duim gezogen dat ik wel goed vond klinken .
    Om een echt degelijk opgebouwd verhaal te schrijven ben ik veel te lui denk ik. Maar wie weet, op een mooie dag....

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PersonalJesus Bekijk bericht
    Ik vind van wel, ja.

Nog steeds "aan de ribbetjes aanvallen", maar da's slordigheid, denk ik.

"Eigenlijk leek het of er voor hem geen omgeving bestond, alleen maar zijn maaltijd bestond en dat was zijn centrum van de wereld." Twee keer 'bestond', beter: Eigenlijk leek het of er voor hem geen omgeving bestond, voor hem was er alleen zijn maaltijd en dat was zijn centrum van de wereld. (Maar dan rijst de vraag, hoe kan iets het centrum van zijn wereld zijn als er voor hem geen wereld bestond? )

"Telkens wanneer hij een ribbetje had opgepeuzeld likte hij zijn vingers af en krabde aan zijn neus."

'Telkens' zonder meer is beter, 'telkens als' en 'telkens wanneer' is enkel standaardtaal in Belgi.

En nu ga ik cht muggenziften, maar zjust is zjust: "Twee tafels rechts van ons...", dit is alleen mogelijk als iedereen aan dezelfde kant van de tafel zit. Anders is rechts niet voor iedereen rechts.
    Jep, nog wat slordigheid erin. Maar ik denk dat de meeste manuscripten vol staan met slordigheden, waar het nog maanden kan duren eer ze er allemaal uitgefilterd zijn. Over dat laatste: dat zal nog wel veranderen. Eventueel 'twee tafels verder' zonder een richtingsaanduiding want dat is niet echt zo essentieel.

Met die omgeving en ruimte: het idee was eigenlijk de 'sacrale' en 'profane' ruimte te gebruiken zoals Mircea Eliade: het ene is zingevende kosmos en het andere is zinloze chaos. De vijftiger beleeft een heilig moment en trekt zich terug in een spreekwoordelijke sacrale ruimte, waardoor de gewone omgeving voor hem niets meer betekent en er geen aandacht aan schenkt. Het centrum van zijn wereld heeft betrekking op de sacrale ruimte, waarin hij zich bevindt.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Dat van die tafels vind ik inderdaad mierenneuken. All, ik zou over zoiets nooit nadenken als ik dat lees. Maar ge hebt wel een punt natuurlijk.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart Religion Bekijk bericht
    Dat hoeft ook niet. Een 'verhaal' kan gerust gefragmenteerd zijn en zonder echt plot. Tenslotte heeft het echte leven ook geen plot. Dingen gebeuren gewoon.
    Zonder plot moet je al heel goed kunnen schrijven om het min of meer interessant te houden. En zelfs dan nog, niet iedereen leest zoiets graag. Maar bon, je hebt zeker gelijk hoor. Herman Brusselmans is er ook rijk mee geworden.

iTrader
    1 (100%)
    Jep, nog wat slordigheid erin. Maar ik denk dat de meeste manuscripten vol staan met slordigheden, waar het nog maanden kan duren eer ze er allemaal uitgefilterd zijn. Over dat laatste: dat zal nog wel veranderen. Eventueel 'twee tafels verder' zonder een richtingsaanduiding want dat is niet echt zo essentieel.
    Dat kan waar zijn, maar als iemand hier iets post verwacht ik toch dat die eruit zijn.
    Met die omgeving en ruimte: het idee was eigenlijk de 'sacrale' en 'profane' ruimte te gebruiken zoals Mircea Eliade: het ene is zingevende kosmos en het andere is zinloze chaos. De vijftiger beleeft een heilig moment en trekt zich terug in een spreekwoordelijke sacrale ruimte, waardoor de gewone omgeving voor hem niets meer betekent en er geen aandacht aan schenkt. Het centrum van zijn wereld heeft betrekking op de sacrale ruimte, waarin hij zich bevindt.
    Ok, jij wint. Nee, nu snap ik het wel.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Ik had vijf appels. Misschien niet de allergrootsten maar wel mooi van kleur.

Is het allergrootsten of allergrootste, zonder die N op het einde? Ik zou denken zonder N omdat je daar in principe nog gewoon 'appels' kunt achter zetten h. Voor alle duidelijkheid, dit is een belachelijk voorbeeldzinnetje dat ik snel verzonnen heb.

iTrader
    1 (100%)
    Ik denk dan aan sommige/sommigen. 'Sommige' als je een zelfstandig naamwoord weglaat, 'sommigen' als je het over personen hebt en het zelfstandig gebruikt wordt.

Member Inspector Monkfish's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Ik ga dit weekend eens tijd vrijmaken zie. Omdat het een eerste probeersel is, ga ik er een leuke bedoeling van maken met veel gevloek, geweld en gratuite seks.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    tiens, dat mij dezen topic nie eerder opgevallen is.

Schrijven is iets dat ik altijd wel vrij graag gedaan heb, maar om de een of andere reden ben ik voornamelijk goed in het schrijven van zakelijke brieven en absurde teksten.
    Maar wat mij vooral tegenhoud aan het schrijven van een verhaal, is wat er een paar pagina's terug ook stond: Nederlands komt zo geforceerd over om te schrijven.
    Nog erger is het kiezen van namen voor mijn personages. Op een of andere reden vind ik die nooit goed

Mijn vriendin is ook druk bezig met schrijven, maar dan vooral pozie. Sinds eind vorig jaar is haar eerste dichtbundel op de markt via boekscout:
    Greet Maurissen - (Bitter) Zoet (Zuur)
    Ze heeft der zelfs mee paginagroot in 't belang gestaan

en voor mensen die van overdreven houden is dit altijd een leuke blog:
    Apie & Larekool

is ne kameraad van mij met ne zeer speciale schrijfstijl imo...

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Namen van personages vind ik ook moeilijk. Enerzijds wil je ze betekenisvolle namen geven met een symbolische geladenheid, maar dan komt het allemaal zo gekunsteld over. Vanavond misschien nog eens een stukje hier plaatsen. Momenteel 45 pagina's tekst, met weer eens wat geschrapt ondertussen.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    somehow "Jefke" just doesn't quite cut it

oh en einde's heb ik het ook moeilijk mee

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Daar ben ik nog lang niet aan.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht

en voor mensen die van overdreven houden is dit altijd een leuke blog:
    Apie & Larekool

is ne kameraad van mij met ne zeer speciale schrijfstijl imo...
    Ik zou graag eens de mens ontmoeten die dergelijke blogberichten in n keer kan uitlezen. Wie fikst die mens zijn backspace-knop eens?

Pagina 3 van 16 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten