Pagina 1 van 153 123451151101 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 3052
    Member Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1

Het grote vijver -en aquarium topic

Hallo iedereen,

Nu er een apart subforum is omtrent natuur leek het me wel interessant om een topic aan te maken omtrent vijvers. Of het veel mensen gaat interesseren op dit forum is nog maar de vraag, maar dat zien we dan wel.

Anyway, wij hebben sinds jaar en dag een redelijk grote vijver in de tuin (ideetje van de tuinarchitect een jaar of tien geleden). De vijver helder houden is heel lang een probleem geweest maar een jaar of drie geleden hebben we een tweede 'vijver' gegraven die dienst doet als plantenfilter. En de combinatie plantenfilter + 'gewone' filter doet wonderen: water is helderder dan wat er uit de kraan komt, bij wijze van spreken.

Maar graag zou ik werk maken van een tweede vijver, een zwemvijver om precies te zijn. In onze huidige vijver zitten vissen die verzekerd zijn, dus als ik daar een duik in neem slaagt de papa mij dood. Wij hebben een behoorlijk grote tuin maar achteraan is het eigenlijk een jungle. De bedoeling zou zijn om gans dat stuk plat te smijten en er één grote vijver van te maken (+ terras). 'Waarom geen zwembad?' hoor ik sommigen al zeggen. Mjah, een zwembad 'past' gewoon niet in de 'stijl' van onze tuin vrees ik. En zowel mijn vader als ikzelf zijn enorme vijverliefhebbers dusjah... dan is de keuze snel gemaakt.

Soit, genoeg geleuterd. Ik ben dus gewoon op zoek naar informatie, ervaringen etc. omtrent (zwem)vijvers. Mensen met zo'n zwemvijver thuis? Er zullen er zeker wel een paar op het forum zitten. En hopelijk willen die al hun ervaringen delen met mij, en foto's zouden het helemaal afmaken.

Dus dit topic dient om te leuteren over:
    • (Zwem)vijvers in het algemeen
    • Aquaria, zowel zoetwater als zoutwater
    • Vissen
    • Filters
    • Planten
    • ... You name it!

Brick Top
    Laatst gewijzigd door Brick Top; 18 augustus 2009 om 16:59

Approved 9-lifer Lifen's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Een vriendin van mij heeft een zwemvijver en toen ik eens uitgenodigd was om er te gaan zwemmen viel mij direct op dat er heel veel "beesten" inzitten.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lifen Bekijk bericht
    Een vriendin van mij heeft een zwemvijver en toen ik eens uitgenodigd was om er te gaan zwemmen viel mij direct op dat er heel veel "beesten" inzitten.
    Zo'n vijver proper houden is idd niet evident. Zeker niet met de grootte die ik in gedachten heb. Maar als je daar niets van vissen in zet kan je toch ook gebruik maken van chloor etc. Of nee, dat gaat niet want dan verneuk je je planten in je plantenfilter (en ik zou toch graag opnieuw met dat systeem werken).

Maar 'beesten' op zich storen mij niet. In van die grote zwemvijvers (lees: recreatieparken) zullen ook wel beesten zitten zeker? En in de zee zit tenslotte ook vanalles... Zolang het maar geen moeras is waar je in moet duiken.

Approved 9-lifer passero's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    3
    Kunnen we het niet ietsje algemener maken en aquariumdingen er ook in betrekken?
    Anders moet daar nog een nieuwe topic over aangemaakt worden

Ik zit namelijk met redelijk veel algen. Kheb voldoende algeneters (4 op 96l) en de aquqrium staat niet op een plaats met zon en ze krijgen ongeveer 10u licht per dag maar toch wordt die vrij snel vuil van de algen. Kheb zo 1 grote steen int midden staan en om de paar maand moet ik die wegdoen omdat er gewoon te veel algen opzitten die ik niet wegkrijg...

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door passero Bekijk bericht
    Kunnen we het niet ietsje algemener maken en aquariumdingen er ook in betrekken?

Ik zit namelijk met redelijk veel algen. Kheb voldoende algeneters (4 op 96l) en de aquqrium staat niet op een plaats met zon en ze krijgen ongeveer 10u licht per dag maar toch wordt die vrij snel vuil van de algen. Kheb zo 1 grote steen int midden staan en om de paar maand moet ik die wegdoen omdat er gewoon te veel algen opzitten die ik niet wegkrijg...
    Kheb de openingspost en titel aangepast. Van aquaria heb ik wel geen verstand dus kan u niet meteen verder helpen.

iTrader
    14 (100%)

Wat zijn uw waterwaarden?

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Kent er niemand toevallig een goed programma waarmee ik zo'n virtuele vijver zou kunnen aanleggen? Er zijn tal van 'architecten' programma's maar ik heb daar geen verstand van.

Ik heb wel serieus wat verstand van 3Ds Max maar dat lijkt mij wat overkill voor zoiets.

iTrader
    14 (100%)

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Merci, ik zal is een poging wagen.

Member Atrox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Wat zijn uw nitraat- en fosfaatwaardes? Wat voor algen zijn het?
    En idd, wat zijn de andere waterwaardes (Ph, GH, KH, ...)

Ik zit nu in de 4de week van de opstart en heb last van draadalgen, maar deze zijn een teken van goed water. Gelukkig zijn ze gemakkelijk te verwijderen met oorstokjes
    Mijn garnaaltjes eten ze wel niet op

iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Atrox Bekijk bericht
    Wat zijn uw nitraat- en fosfaatwaardes? Wat voor algen zijn het?
    En idd, wat zijn de andere waterwaardes (Ph, GH, KH, ...)

Ik zit nu in de 4de week van de opstart en heb last van draadalgen, maar deze zijn een teken van goed water. Gelukkig zijn ze gemakkelijk te verwijderen met oorstokjes
    Mijn garnaaltjes eten ze wel niet op
    4de week van de opstart, bedoeld ge daarmee dat ge de bak al 4 weken vol vissen hebt? Of 4 weken zonder vissen?

Approved 9-lifer passero's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    3
    Waterwaarde? Hoe kan ik dat bepalen? Kheb dat nog nooit gedaan. Moet ik daar zo een kit voor kopen? Dat lijkt me nogal duur eig

iTrader
    9 (100%)
    Waterwaarde? Hoe kan ik dat bepalen? Kheb dat nog nooit gedaan. Moet ik daar zo een kit voor kopen? Dat lijkt me nogal duur eig
    Ja, daar moet ge zo'n kit voor kopen. Voor 35€ hebt ge zo'n doosje van Tetra (geen Sera kopen) en daar komt ge heel lang mee toe. Eigenlijk zou ge zoiets al van het begin moeten hebben om te zien of het water goed is voor uw vissen (vooral Ph, NO2 en GH).

@Lifen: 4de week voor mijn water zonder vissen. Sinds vorige week zitten er 10 bijengarnaaltjes in. Op dit moment ben ik beetje bij beetje bij aant zetten, morgen of overmorgen komen er ofwel 10 extra garnaaltjes bij ofwel 6 otocinclus.

iTrader
    14 (100%)
    't Is dat garnalen zeer gevoelig zijn aan waterwaardes en veranderingen daarin.
    Er is nogal veel discussie over de rijpingstijd van een aquarium, sommigen zeggen 1 maand, sommigen zeggen 2 maanden anderen dan weer 3.

iTrader
    9 (100%)
    Ik heb het over een zoetwateraquarium e. Meestal is het dan minstens 2 weken (met aquariumstarter). Garnalen zijn in het algemeen gevoelig voor bepaalde stoffen (vooral niriet), maar qua hardheid en ph etc zijn het sterke beestjes

Approved 9-lifer scorbaworba's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lifen Bekijk bericht
    't Is dat garnalen zeer gevoelig zijn aan waterwaardes en veranderingen daarin.
    Er is nogal veel discussie over de rijpingstijd van een aquarium, sommigen zeggen 1 maand, sommigen zeggen 2 maanden anderen dan weer 3.
    Meestal na 3 weken zal de nitrietpiek wel over zijn in een aquarium

gewoon meten of alles goed is

Ok even mijn bakken opsommen
    op men kamer
    2meter aqaurium 200Lx70Hx50B
    Filters eheim 2075 Pro 3 1250 liter per uur
    en interne binnenfilter die z'n 1250 liter per uur filtert
    Met zelfgemaakte achterwand erin ....
    vissen
    3 X ancistrus sp 1man 2 vrouw
    35 corydoras panda :eigen kweek
    25 Koperzalmen
    diverse soorten L nummers
    1 silver molly die er eigenlijk niet hoort heb hem gekregen van een nonkel 8-)

Beneden 1 meter bak Juwel rio 180
    filter eheim 2217 doet z'n 600 liter per uur
    15 ancistrus soorten waar ik mee kweek en ook verkoop
    Komen binnenkort 5 L 134 in om mee te kweken en te verkopen

Ik heb het over een zoetwateraquarium e. Meestal is het dan minstens 2 weken (met aquariumstarter). Garnalen zijn in het algemeen gevoelig voor bepaalde stoffen (vooral niriet), maar qua hardheid en ph etc zijn het sterke beestjes

zijn zeker sterke beesten enige waar ze niet tegen kunnen zijn medicijnen in een aquarium ze zijn goed om algen weg te krijgen en voor dode vissen op te eten
    dus gewoon enkel garnalen in een bak en je zult niet veel problemen hebben
    Ook opletten omdat garnalen regelmatig eens durven ontsnappen uit je aquarium

welke algeneters heb je want je hebt er maar een paar die echt algen eten .

de otocinclus is een zeer goede algeneter maar die vind je bijna nooit in de winkel daar verkopen ze soorten die erop lijken maar die na een jaar geen algen meer eten en andere vissen stress bezorgen omdat ze te wild zijn , bij sommige mensen viel die soort hun maanvissen aan door zich aan hun lijf vast te plakken
    Laatst gewijzigd door scorbaworba; 18 augustus 2009 om 20:05

iTrader
    9 (100%)
    Ja klopt, medicijnen of chemisch spul verdragen ze niet zo goed, maar dat gebruik ik ook niet.

Het vissenbestand dat ik wil:

20 Bijengarnalen (heb er 10 nu)
    6 Otocinclus, soort is afhankelijk van wat ze aanbieden (Aquabilzen heeft affinis denk ik)
    10 à 12 Neon Tetra of Hemigrammus Bleheri (deze laatste vind ik veel interessanter, maar volgens die van Bilzen zijn ze niet zo geschikt voor beginners aangezien ze nogal gevoelig zijn ... )

Member Jond3's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Over de zwemvijver:

Een vriendin van mij heeft der zo ene liggen bij haar thuis en is eigenlijk hetzelfde systeem als uw visvijverkes. Er is een zwemgedeelte met zuiver water en een filtergedeelte met riet en andere waterzuiverende planten. Komt erop neer dat t just tzelfde is,alleen wat groter peinsk

Nu, zo een zwemvijver is vrij koud, ik weet niet als je graag koud water hebt of dat je daar goed tegen kan maar het kan alleszins nooit kwaad om ervoor te zorgen dat uw vijver zoveel mogelijk in de zon ligt, vooral het zwemgedeelte dan. Van beestjes en dergelijke heb je altijd wel wat last maar eigenlijk valt dat best mee. ik vond het water best wel proper.
    *Don't look at the problem, see the solution

Member NitrodusT`'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Interessant topic.

Heeft er iemand persoonlijke tips of goede sites voor beginners ivm aquariums?
    Ik zit momenteel met een klein bakje met een plantje en 2 goudvissen in. Hoe baneel, ik weet het.

Heb dit vorig jaar van enkele vrienden gekregen omdat ik er af en toe over bezig was. Nu zou ik wel volgend jaar willen verhuizen en eventueel een iets groter aquarium in mn living willen. Maw iets groter, andere vissen, filter ipv uitkuisen, etc.

Dus op welke dingen best letten ivm grootte van het aquarium, soorten vissen, hoeveel tijd je hier in de week toch aan 'moet' besteden, ...? Indien dit als een mass request over komt is een goede site ook al goed.
    God ROX

iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NitrodusT` Bekijk bericht
    Interessant topic.

Heeft er iemand persoonlijke tips of goede sites voor beginners ivm aquariums?
    Dus op welke dingen best letten ivm grootte van het aquarium, soorten vissen, hoeveel tijd je hier in de week toch aan 'moet' besteden, ...?
    1) Hoe groter hoe makkelijker en hoe beter!
    2) Vissen die makkelijk zijn om mee te beginnen zijn bv. Guppies. Ze zijn ook redelijk mooi! ( http://www.casafree.com/modules/xcga...rmal_guppy.jpg )
    3) Laat het water bij opstart rijpen, dit wil zeggen zet er gedurende een maand (?) geen vissen in enkel planten.
    4) Koop een aquarium met lichtbak (als je een groot aquarium koopt zit dit er meestal standaard bij)
    5) Een buitenfilter is handiger, het bespaart ook ruimte in het aquarium

Pagina 1 van 153 123451151101 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten