zijn er hier mensen die voor het alledaags gebruik nog linux gebruiken ?
zoja, welke distro en welke window manager draaien jullie ?
32 bits of 64 bits...
zijn er hier mensen die voor het alledaags gebruik nog linux gebruiken ?
zoja, welke distro en welke window manager draaien jullie ?
32 bits of 64 bits...
Archlinux x86_64 + xfwm op desktop
Archlinux x86_64 + xmonad op laptop
Ubuntu 64bit hier, o.w.v. het gemak en de communinty alsook lukt het mij daar standaard mee om twee monitors te gebruiken voor zowel mijn laptop als dekstop.
Debian Squeeze voor m'n Desktop (gnome) + voor m'n server(s) (64 bit)
Lubuntu voor m'n laptop (32 bit)
Ubuntu 11.04 32-bit. Hierin kunde nog unity afzetten en gnome 2 gebruiken. Als ik formatteer zal het Xubuntu zijn (met Xfce dus).
Arch Linux met minimale KDE. 't Is een beetje een raar verhaal hier. Ben naar gnome over gestapt toen KDE 4 uit kwam en terug naar KDE toen gnome 3 uit kwam.Het staat nog wel op mijn todo lijst om eens te kijken wat het Mint team heeft uitgespookt met gnome 3.
Nog maar net OpenSUSE 12.1 x86_64 met Xfce.
Daarvoor Fedora 14 met Gnome2 maar bij de installatie van de 16 marcheerde de nvidia drivers niet zoals het moesten en khad geen zin er lang achter te zoeken.
Me no like gnome3.
Na jaren lang Linux te negeren en steeds bij windows te blijven uit pure gemakszucht, heb ik nu toch beslist om M$ buiten te gooien. Ik programmeer geen .NET meer in mijn vrije tijd dus ik heb geen Windows meer nodig.
Nu vraag ik me af welke distro/desktop environment ik het beste kies. Ik neig Ubuntu te kiezen omdat je daarover veel info vind online (moest ik problemen hebben met een driver oid.), maar ik wil niet enkel Linux gaan gebruiken voor te surfen en te kloten. Ik wil ook wel iets bijleren over de werking van Linux. Ik heb ooit een vak OS'en gehad en daarbij hebben we eens een ubuntu geïnstalleerd als webserver/mailserver/ftp/... Ik heb dus enige minimale ervaring met een Linux install.
Qua desktop environment heb ik het liefst fancy pantsy stuff. Ik lees dat GNOME stabieler zou zijn dan KDE, maar dat je KDE beter kan customizen...
Ook lees ik dat de GNOME 3 versie blijkbaar maar sucky suck is (meer op tablets gericht) en dat het onwerkbaar zou zijn voor programmeurs. En ik zou graag ook wat experimenteren met programmeren voor linux... Dus hier neig ik het meeste naar KDE, de ander desktop environments heb ik eerlijk gezegd nog niet zo goed bekeken.
Nu vraag ik me af of Ubuntu wel de goede keuze is om bij te leren over Linux. Of is het TE noobfriendly daarvoor? Het is ook mijn bedoeling om mijn systeem zo goed mogelijk te customizen (niet perse qua performance hoewel dat geen kwaad kan, maar eerder de layout van de dekstop/bootscreens/icoontjes/dockbars enz... you know, the fun stuff)
In later stadia zou ik ook eens beginnen kijken voor te developpen voor Linux met Java of C++, ik weet niet of dit enige invloed heeft voor een goede keuze te maken qua distro...
En verder zit ik nog met het feit dat al m'n HDD's (zowel intern als USB) in NTFS zijn geformateerd, en ik niet weet of het tegenwoordig nog een probleem vormt om deze te gebruiken onder een Linux systeem... De data die daarop staat wil ik wel sowieso bijhouden...
Bedankt alvast om te reageren...
Zelf ben ik ook met ubuntu begonnen, zeker niets mis mee. Ondertussen ben ik overgestapt op Debian voornamelijk voor de ideologie ervan. Deze is wel wat conservatiever (maar dus ook stabieler, hoewel ubuntu zeker ook stabiel is).
Ubuntu werkt standaard met de unity desktop die best wel "fancy pantsy" is. Veel mensen zijn er geen fan van, maar ik heb de indruk dat dit stilaan toch aan het veranderen is...
Je kan er uiteraard altijd kde/gnome2 opsmijten, deze blijven voorlopig toch de meest customizable. Ze beginnen er wel ietwat verouderd uit te zien naast gnome3 en untiy.
Te noobfriendly daar moet je je niet teveel van aantrekken. Er gaat gewoon meer vanzelf werken, dingen waar je je anders op kunt doodzoeken/ergeren. Je kan nog altijd alles via een terminal doen zoals "nen echte".
Linux kan zonder problemen ntfs lezen en schrijven, er linux zelf op installeren is niet aangeraden. Dit gaat problemen geven met permissies. Best kan je eerst je bestaande partitie verkleinen (vb met gparted), een nieuwe ext4 partitie aanmaken, daar dan linux op installeren. Ik vermoed dat dit tegenwoordig zelf automatische tijdens de installatie gedaan kan worden.
- Ik ben programmeur en gebruik gnome 3 thuis en op het werk. Vind het de beste shell ooit, ffkes wennen maar het is echt enorm goed. Zou niet weten wat daaraan voor tablets is.
- Als je echt veel wil leren pak je mss beter Debian of Gentoo daar moet je veel meer zelf doen. Leuker zal dat wss niet zijn.
- NTFS werkt goed onder linux maar niet als boot partitie uiteraard
Hey, bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik dan voor Ubuntu ga gaan, maar de Unity DE ga proberen vervangen door de normale GNOME 3. Die Win7 style taskbar van Unity lijkt me wel tof, maar je kan hem blijkbaar niet eens verplaatsen... Daarom ga ik GNOME 3 gebruiken met de docky app...
Vergeet alvast Linux Mint niet! Dat is gewoon Ubuntu zonder unity maar met Gnome3 shell met extensies!
Als je alles zelf naar de hand wil doen, kan je eens bij Gentoo of slackware kijken.
Indien je eens wilt proeven kan je gebruik maken van de Live CD's.
Maar als een beginner zou ik toch hanteren voor Ubuntu, Fedora, Open Suse. Deze linuxdistributie hebben al grotendeels van programma's en drivers zijn aanwezig.
Uiteindelijk dus gewoon Ubuntu 12.4 genomen. En GNOME 3 erop gezet.
Nog aan het twijfelen welke DE ik ga gebruiken. Beiden hebben voor en nadelen imo...
Als ik m'n PC ga formateren binnen een week of 2, ga ik daar wsl Arch Linux (of Gentoo) op proberen werkend te krijgen. Tussendoor eens proberen uitvogelen hoe je GNOME3 themes en extentions maakt...
De eerste keer in jaren dat ik na m'n werk nog eens graag met PC's bezig ben...
Ik zie mezelf toch niet echt meer terug overschakelen naar win7 (of win8)
Zelf werk ik met Fedora, maar kzou toch Ubuntu aanraden.
Welke linux distro geeft goeie ondersteuning aan 32bit apps?
Een hele avond gesukkeld om HLDS(half-life dedi) te installeren op linux.
Werkt niet op fedora en niet op ubuntu.
Libc.i686 of ea86 waren ook niet de oplossing.
Toch maar een 32bit VM installeren?
Misschien start je beter een nieuwe thread voor dit probleem?
Anyway, ik heb net effe getest en bij mij draait hlds deftig.
Welke foutmelding krijg je?Code:wget http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin chmod +x hldsupdatetool.bin ./hldsupdatetool.bin ./steam Checking bootstrapper version ... Getting version 48 of Steam HLDS Update Tool Downloading. . . . . . . . . . . . Steam Linux Client updated, please retry the command
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)