Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 35
    Approved 9-lifer upriser's schermafbeelding
    iTrader
    0

Post les linux: onderwerp gezocht

dag allemaal,

Ik moet op school tijdens de les linux, zelf een eigen les geven... (onderwerp vrij te kiezen)

Maar dat is juist het probleem, heeft er iemand van jullie een super idee over wat ik het kan hebben...
    ik moet er wel een opdracht kunnen aan verbinden... dat ze zelf ook iets doen

dank u

Crew Member Fraggie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Afhankelijk van het niveau:
    - een les in raid geven (cf. mdadm)
    - monitor software volledig bespreken: Easy, proactive monitoring of processes, programs, files, directories and filesystems on Linux/Unix | Monit
    - gemak van boot from stick waarop je vele features host zoals: webserver, mysql, wiki, media server etc..
    - integratie met Active Directory met samba
    - van alles door een tunnel jagen
    - netwerk simuleren met meerdere command line interfaces elk met meerdere netwerk kaarten via bv: virtualbox

iTrader
    0
    hey, dank u voor het snelle antwoord,maar kan je wat extra uitleg geven bij die monitor software , Samba en 'van allles door een tunnel jagen'

gwn zeggen wat het is, want al je dit opzoekt vind je amper iets...

dank u

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fraggie Bekijk bericht
    en kan het misschien iets simpeler, want ik heb laar 50min eh en iedereen moet het snappen...

Member D-Three's schermafbeelding
    iTrader
    75 (100%)
    Het hangt er een beetje van af hoe diepgaand die les moet zijn hé. En welke voorkennis jullie hebben en wat jullie reeds gezien hebben in die lessen. Met gewoon het opzetten van een firewall (bv. met iptables) kan je al gerust meer dan een les vullen hoor.

Crew Member Fraggie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Deel anders eerst eens jou ervaring met linux, dan valt daar misschien een onderwerp van de boot.

iTrader
    0
    Het onderwerp moet zeker niet te diep zinnig zijn en je moet ook niet vergeten dat we niet teveel met het netwerk kunnen doen omdat we op een school zitten.

Mijn eigen kennis van Linux gaat niet extreem ver: ik kan het installeren, drinstalleren, ik kan al redelijk om met de terminal en voor de rest gwn enkele prog zoals; gimp en lyx.
    Maar ik ben zeker bereid om te leren. Ik ben nu een week thuis en kan dus veel oefenen..,

Member Zir0h's schermafbeelding
    iTrader
    37 (100%)
    Geef dan een kleine introductie tot GNU/Linux. Installatie van een systeem. Leg een paar open source alternatieven uit voor bvb photoshop, office... Als je meedere computers ter beschikking hebt, kan je miscchien enkele live CD's uitdelen en de rest van de klas laten meedoen.

iTrader
    0
    Tja , dit kan ik niet meer geven omdat de leerkracht dit al gegeven heeft. Hij heeft de kleine basis van Linux al gegeven...
    Maar ik had mss een ideetje omdat Linux toch gekent is voor servers en web zaken... Dacht ik misschien aan iets met hun eigen webpagina maken ofz... Bestaat er daar geen prog voor?

iTrader
    37 (100%)
    Maak anders een kleine web, mail, ftp, dns server.

Member Gprb_'s schermafbeelding
    iTrader
    3 (80%)
    Doe het anders over de linux command line ?

iTrader
    0
    Ja dat van die kleine web, mail server lijkt wel interessant...

Member Belgischefriet's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je kan een les geven over het opzetten van een ftp/web server + het beheren ervan.
    Ik denk dat een mailserver al iets te ver zal gaan.
    Ik had ooit ook eens zo een les moeten geven (was meer een presentatie) en had dit toen gedaan over hoe een ftp server opzetten en beheren in linux.
    Wat is de algemene kennis van de klas waar je inzit?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Belgischefriet Bekijk bericht
    Je kan een les geven over het opzetten van een ftp/web server + het beheren ervan.
    Ik denk dat een mailserver al iets te ver zal gaan.
    Ik had ooit ook eens zo een les moeten geven (was meer een presentatie) en had dit toen gedaan over hoe een ftp server opzetten en beheren in linux.
    Wat is de algemene kennis van de klas waar je inzit?
    zoals eerder al vermeld is de algemene kennis van de klas zeer laag... het lukt hun juist om linux te installeren en te gebruiken ( bv terminal enz)

Member Ironpole's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Je kan het misschien hebben over het beheren van backups. Je kan zo scriptjes maken die je kan laten runnen zodat uw Linux-PC automatisch uw data synchroniseert naar een server in het netwerk. Je zou dit kunnen simuleren in de les door te backuppen naar een USB-stick ipv server. rsync is een programma waarmee je zulke scripts kan maken.
    Maar het kan wel saai zijn om op 50min enkel een script uit te leggen. (of programmeerwerk in het algemeen)

Member GoUdVisKe's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    Software installeren op verschillende manieren, met binaries, source compilen, dingen zoals apt in debian. Ondertussen kom je vanalles op command line bezig om te unpacken, chmod (chown), ...

Approved 9-lifer cooLopke's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Weblogs
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fraggie Bekijk bericht
    - een les in raid geven (cf. mdadm)
    - monitor software volledig bespreken: Easy, proactive monitoring of processes, programs, files, directories and filesystems on Linux/Unix | Monit
    - gemak van boot from stick waarop je vele features host zoals: webserver, mysql, wiki, media server etc..
    - integratie met Active Directory met samba
    - van alles door een tunnel jagen
    - netwerk simuleren met meerdere command line interfaces elk met meerdere netwerk kaarten via bv: virtualbox
    "Van alles door een tunnel jagen" klinkt als magie in mijn oren, die les wil ik wel hebben. Tschijnt dat ge veel met SSH kunt, alleen is mijn kennis in die mate beperkt .

OT: een les geven over virtualisatie in Linux (Xen). Hoe installeren? Wat zijn de voordelen en nadelen, enzovoort.

Daarnaast kan je misschien ook het manueel mounten (via de terminal) van USB-sticks, harde schijven, CD-rom, partities, etc..
    Laatst gewijzigd door cooLopke; 21 februari 2012 om 20:21

Member dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cooLopke Bekijk bericht
    "Van alles door een tunnel jagen" klinkt als magie in mijn oren, die les wil ik wel hebben. Tschijnt dat ge veel met SSL kunt, alleen is mijn kennis in die mate beperkt .
    Les 1 : het verschil tussen SSL en SSH leren . Maar het is wel leuk om een restrictieve corporate firewall te kunnen omzeilen via een tunnel over de proxy met http://ntlmaps.sourceforge.net/ en PuTTY naar een eigen externe VPS (en de andere collega's dan maar verwonderd zijn over hoe het komt dat jij wel op Twitter ed meer geraakt en zij niet ).

Approved 9-lifer cooLopke's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Weblogs
    2
    Dat bedoelde ik dus. Kwas te rap.

iTrader
    37 (100%)
    proxytunnel (http tunnel via CONNECT) + ssh is my weapon of choice

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten