Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Discussie: Ubuntu installatie

Approved 9-lifer xpr0g's schermafbeelding
    iTrader
    8 (79%)

Ubuntu installatie

Hallo linuxers

Ik zou graag linux leren kennen als besturingssysteem na jaren windows gebruikt te hebben. Nu wil ik windows graag behouden en ook linux installeren maar nu weet ik niet goed hoe hieraan te beginnen aangezien ik een SSD heb steken waarvan ik nog maar 10gb over heb en dit ook zo wil houden.

Maar wel heb ik nog een schijf steken van 1TB waar meer dan genoeg plaats op vrij is. Is het dan mogelijk om linux daarop te installeren of brengt dit problemen op omdat mijn PC altijd start met de SSD in AHCI (i.v.m met bootloader ofzo)

Het 2de punt is ook dat ik niet telkens ik mijn PC aanzet de vraag krijg of ik linux of windows wil starten, ik wil linux starten wanneer ik het nodig heb.

Mijn windows 7 is 64-bit, moet linux dan ook 64-bit zijn of doet dit er niet toe? Zo niet is het af te raden i.v.m programma ondersteuning of iets dergelijks in linux?

(virtualisatie is geen optie i.v.m drivers)
    (specs => sig)

Ik dank jullie eerst en vooral om dit te lezen en alle hulp is welkom uiteraard.
    ...

Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    10GB is meer dan voldoende voor een Ubuntu installatie. Daar kan je al even mee weg en je kan zonder probleem aan de andere partities en schijven aan om je data op te zetten.

Of het 32-bit of 64-bit is maakt niets uit. Deze installatie heeft ook nergens iets met Windows te zien. Maar de 64-bit versies van Linux distributies (en persoonlijk spreek ik dan ook voor Ubuntu) draai ik al sinds jaar en dag.

Je kan de bootloader aanpassen zodat die standaard (na X aantal seconden) een bepaald OS uit de lijst start. Hier zijn een aantal mogelijkheden voor. Ofwel krijg je altijd die lijst te zien, ofwel moet je eerst nog op ESCAPE duwen. Maar dat is eigenlijk bijzaak.

iTrader
    8 (79%)
    Dus deze kan geinstalleerd worden om mijn 2de schijf? Dit kies je via het installatiewizard van linux?

Ik bedoel dat ik bij het opstarten niet de vraag wil krijgen of ik linux wil opstarten... gwn windows zoals altijd. Ik zou dan linux via windows willen starten wanneer nodig.

iTrader
    0
    Ja, gewoon bij het installeren voor Manual Partitioning kiezen en daar de juiste schijf of partitie aanduiden.

En Linux starten via Windows gaat niet. Het zijn 2 aparte besturingssystemen. Dat is hetzelfde als 2 Windows versies naast elkaar installeren, daar moet je die bij het opstarten ook kiezen. Er staat alleen een limiet op de keuze. Na X aantal seconden zal de bootloader het default OS opstarten als jij geen keuze hebt gemaakt.

iTrader
    8 (79%)
    Hmm ok. Ik had van iemand vernomen dat je linux sinds kort kunt opstarten vanuit windows zoals een applicatie zeg maar. Niet dat het veel uitmaakt maar goed.

Ik dank u voor je duidelijke uitleg, ik kan verder nu.

Obs
    Obs is offline
    Member Obs's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    zet de wachttijd van het keuze menu op 1 seconde? dan kan je er toch niet zoveel last van hebben.

iTrader
    8 (79%)
    Het is moeilijker dan ik had gedacht, ik wou installeren en heb gekozen voor mijn 1tb schijf nu durfde ik niet verder gaan uit schrik dat hij de schijf zou formateren omdat ik daar belangerijke data op heb staan. En ook moet je voor een file system kiezen en weet niet welke.. ext4 enzo. Dus het komt er op neer dat ik linux wil installeren op mijn data schijf zonder iets te verwijderen. (deze is niet gepartitioneerd) gewoon een volledige schijf van 1tb.

Danku

Member Ironpole's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ge hebt waarschijnlijk van uw 1Tb schijf ÚÚn grote partitie gemaakt. Om een OS daarop te installeren zal je die huidige partitie van 1TB ofwel moeten verkleinen, ofwel volledig moeten weg doen en dan opnieuw partitioneren als een kleinere partitie. Dat verkleinen gaat normaalgezien zonder problemen maar is ook niet feilloos. Als er belangrijke data op staat zou ik dat dus niet doen.

Waarom installeer je Ubuntu niet op die 10 Gb? Das ruim voldoende.
    Bij het installeren kies je als filesystem ext4 en maak ook een swap-partitie aan van 1 Gb. Er is een filesystem dat 'swap' heet. Wil je je data schijf (die waarschijnlijk NTFS is) automatisch mounten wanneer je in Linux gaat, dan moet je op die partities klikken en zeggen dat deze als NTFS moeten staan. Dan kies je een mountplek /data bvb. Je Windows partitie kan je dan op dezelfde manier mounten als /windows ofzo.

Je Ubuntu partitie laat je mounten als /.

iTrader
    8 (79%)
    Wat moet ik als bootloader kiezen in mijn geval? Want ik had linux ge´nstalleerd en pc gaf me geen keuze bij het opstarten. Ik heb als bootloader mijn schijf van 1TB gekozen waar daarin ook linux ge´nstalleerd op een partitie van 50GB. (Windows staat op SSD)

Ook wist ik niet hoe ik die SWAP partitie kon maken in het installatiewizard, ik kon niks adden. Of moet daar nog een andere partitie voor zijn die je op voorhand maakt?

Platinum Member rafbanaan's schermafbeelding
    iTrader
    136 (100%)
    Normaal vraagt unbuntu bij de installatie welke sectie hij mag gebruiken blabla

Je hebt daar ook een optie om te zeggen "ik kies mijn eigen parties".

Ik heb dit moeten doen voor school indien het niet lukt wil ik de uitleg wel eens pm'en.

iTrader
    8 (79%)
    Ja dat heb ik gedaan manueel partitie kiezen, maar hij vraagt ook welke bootloader enzo,
    en swap lukt ook niet...

Platinum Member rafbanaan's schermafbeelding
    iTrader
    136 (100%)
    Zal morgen nog eens de opdracht/uitleg bekijken of ik een antwoord vind.

Ik denk dat ik nog een foto heb staan van die partities dat ik had moeten maken.

iTrader
    8 (79%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rafbanaan Bekijk bericht
    Zal morgen nog eens de opdracht/uitleg bekijken of ik een antwoord vind.

Ik denk dat ik nog een foto heb staan van die partities dat ik had moeten maken.
    Ok bedankt voor de moeite, als iemand anders sneller een oplossing heeft?

iTrader
    8 (79%)
    iemand?

Member meino's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dat virtualisatie niet zou gaan owv drivers doet me wat vreemd kijken: heb je het al geprobeerd?

Downloads - VirtualBox
    +
    Ubuntu

Draai Ubuntu in virtualbox. Dan kunt ge nog werkelijk alle kanten uit zonder dat ge al te veel moet zitten fokken en au fond kunt ge niks mis doen.

iTrader
    8 (79%)
    Ik heb linux nodig met echte drivers, dus virtualisatie is geen optie.

Member meino's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Waarschijnlijk te laat, maar dit is heel eenvoudig te doen:

SSD: Uw Windows

Uw 1 TB: ntfs-schijf voor data. (Zowel Windows als Ubuntu kan daar mee overweg.)

Koop een goedkope, kleine harde schijf om in te bouwen in uw pc. Voor 35 euro vindt ge al een 0.5 TB

Trek de s-ata kabels van SSD en 1 TB uit. (Voor de zekerheid pc volledig uit zetten en stekker uittrekken.)
    Nieuwe harde schijf in uw bak inbouwen.
    Ubuntu daarop installeren.
    Uw vers ge´nstalleerde Ubuntu eens volledig laten opstarten.
    Boeltje volledig terug uitzetten.
    S-ata's van SSD en 1TB data terug insteken.
    PC aanzetten en in de BIOS de boot-volgorde zetten op:
    1) CD/DVD
    2) SSD
    3) 0.5 TB schijf (maakt eigenlijk niet uit.)

Standaard wordt dan Windows geboot.
    Als ge Ubuntu wilt booten, moet ge wel iedere keer uw boot-volgorde veranderen, maar ge hebt wel geen gefok met bootloaders.

iTrader
    8 (79%)
    Ik ga echt niet al die moeite doen om linux te kunnen installeren + nog eens kosten voor een HDD terwijl ik meer als 800GB vrij heb op mijn data schijf. Maar toch bedankt

iTrader
    0
    Dat hebt ge ook niet nodig.

Download de gratis Partition Wizard Home en maak op uw data schijf een partitie van een gig of 20 aan. Steek uw Ubuntu installatie CD in en kies voor manuele partitionering. Daar gaat ge uw lege partitie kunnen kiezen. Ik ken de stap niet vanbuiten, maar ik denk dat ge daar Partition this space moet kiezen en dan kan je kiezen voor een automatische partitionering. Dan gaat Ubuntu zelf een swap en dergelijke aanmaken.

Voor uw andere partities (windows en data) kan je dan ook in dit scherm via edit kiezen om deze te mounten als (waarschijnlijk) ntfs en geef daar een pad voor op. (/media/windows_1 en /media/windows_2 ofzo, dat kies je zelf. Ik vind het handiger deze onder /media te zetten in plaats van /mnt zoals vaak wordt aangeraden omdat deze dan netjes in je Locations terecht komen.) Wel opletten dat je ze niet aan duidt om te formatteren!

En zoals ik eerder zij moet ge u van die bootloader niets aantrekken. Ge gaat die 1x moeten configureren dat die standaard Windows boot, en pas als gij expliciet een keuze gaat maken binnen X aantal seconden bij het opstarten gaat die Linux starten.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten