Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
    Approved 9-lifer u4ea's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)

pc geeft geen dualboot menu meer

Vroeger kon ik altijd kiezen tussen ubuntu en windows xp bij opstarten.
    Ik had dan ook veranderd dat hij XP automatisch eerste in de lijst zet.
    Dat heeft altijd gewerkt en heb er dan een tijdje niet op gelet en nu blijkt dat hij zelf geen keuze meer geeft bij opstarten, hij gaat gewoon naar xp .
    Ik geraak wel op ubuntu met de live cd ,maar neit op de versie die ik ge´nstalleerd heb.
    Iemand een idee?

Approved 9-lifer TiZon's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Je moet vanaf de live-cd van ubuntu je grub herstellen.
    Dat is makkelijkst door even de install van ubuntu te laten lopen.

iTrader
    6 (100%)
    Als ik wil dat dan wil doen ,bij de installatie,druk ik dan op handmatig(bij schijindeling) en wat moet ik dan doen?ik kan mijn oude partitie niet aanduiden en daarop installeren

Member Raan║│'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je kan best niet doen zoals hij het zegt, dan "installeer" je Ubuntu weer opnieuw, met name je system-updates zullen weg zijn (je root wordt weer op versie van de iso gebracht , om dan niet te spreken over andere potentiele rampen).

Het beste wat je kan doen is het volgende:
    1. Boot Live CD
    2. ALT + F2; typ in: "gnome-terminal"
      ( met andere woorden moet je naar de terminal, dit kan je ook via toepassingen/hulpmiddelen/terminal venster weergeven (oid)
    3. "sudo grub"
    4. "find /boot/grub/stage1"
      ( indien hij een Error 15 geeft, typ dan "find /grub/stage" )
    5. Je krijgt nu een output weer die geeft waar je grub op geinstalleerd staat
    6. "root (hdX,Y)"
      (X en Y kun je afleiden uit de vorige stap)
    7. "setup (hdX)"
    8. Quit
    9. Reboot

Het is mogelijk dat je Windows XP niet meer boot hierna, gewoon in Ubuntu "sudo update-grub" typen dan.

P.S. alles tussen "" dient letterlijk getypt te worden, zonder de aanhalingstekens natuurlijk

Approved 9-lifer Unrach's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    zoek eens naar het boot.ini bestand op je computer en kijk eens of het 2e OS er tussen staat.

Je kan het boot.ini bestand ook zo openen: Boot.ini

Normaal staat er bij dat vensterke van opstart en herstel dinges ook instellingen voor de tijd te wijzigen hoe lang het dual boot system venster moet blijven, en of je dat dual boot venster aan of uit wilt zetten.

Ik kan het zelf niet zien omdat ik op ne mac werk anders had ik wel wa screenshots ter bij gestoken, maar normaal vind je het wel ;-)

Crew Member Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    boot.ini is voor windows, en via 'aanpassingen' is het mogelijk daar linux met te booten MAAR dan moet ge via bin file gaan werken (als ik juist ben, is lang geleden)

linux boot is niet zoals windows boot.
    de grub of lilo bootmanager is voor linux en die vervangt meestal ntloader van windows.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raan║│ Bekijk bericht
    Je kan best niet doen zoals hij het zegt, dan "installeer" je Ubuntu weer opnieuw, met name je system-updates zullen weg zijn (je root wordt weer op versie van de iso gebracht , om dan niet te spreken over andere potentiele rampen).

Het beste wat je kan doen is het volgende:
    1. Boot Live CD
    2. ALT + F2; typ in: "gnome-terminal"
      ( met andere woorden moet je naar de terminal, dit kan je ook via toepassingen/hulpmiddelen/terminal venster weergeven (oid)
    3. "sudo grub"
    4. "find /boot/grub/stage1"
      ( indien hij een Error 15 geeft, typ dan "find /grub/stage" )
    5. Je krijgt nu een output weer die geeft waar je grub op geinstalleerd staat
    6. "root (hdX,Y)"
      (X en Y kun je afleiden uit de vorige stap)
    7. "setup (hdX)"
    8. Quit
    9. Reboot

Het is mogelijk dat je Windows XP niet meer boot hierna, gewoon in Ubuntu "sudo update-grub" typen dan.

P.S. alles tussen "" dient letterlijk getypt te worden, zonder de aanhalingstekens natuurlijk
    Heb nu paar dagen geleden de nieuwe versie in de bus gekregen ( 9.04)
    Kan ik daarmee niet gewoon de vorige versie de´nstalleren en de nieuwe erop zetten?
    Had dat al eens geprobeerd,maar bij de setup vind ik niets waar ik mijn oudere versie mee kan vervangen,ik kan de partitie niet selecteren.

Member Raan║│'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wim_gunner Bekijk bericht
    Heb nu paar dagen geleden de nieuwe versie in de bus gekregen ( 9.04)
    Kan ik daarmee niet gewoon de vorige versie de´nstalleren en de nieuwe erop zetten?
    Had dat al eens geprobeerd,maar bij de setup vind ik niets waar ik mijn oudere versie mee kan vervangen,ik kan de partitie niet selecteren.
    Alternate of LiveCD versie? Kun je meer uitleg geven, want ik begrijp je probleemstelling niet zo goed (misschien ook screenshots)?

Je kan toch gewoon de nieuwe versie laten installeren op de partitie waar je "oude" versie nog opstaat; deze wordt dan overgeschreven? Vergeet dan niet de configurationfiles van bijvoorbeeld .gconf en dergelijke van gnome te verwijderen [tenzij je het expliciet wilt houden zoals het was]

iTrader
    6 (100%)
    ok ,sorry manne ,heb het probleem gevonde.
    Het was dus iets heel stom ,mijn Boot-hard disc was diegene waar windows opstond en niet die waar linux en die grub opstond dus .

Pff,tis altijd zoiets simpel e, sorry voor het storen

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten