Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 22
    Member
    iTrader
    7 (100%)

linux in netwerk met windows (windows pc moet via linux)

Momenteel heb ik een netwerk met twee pc. Ik heb de hoofdpc met windows xp en mijn broer gaat met een windows xp pc via mijn pc op het netwerk.
    Ik zou graag linux op mijn pc installeren omdat ik windows vrij beu ben.
    Mijn basisvereisten voor mijn linux versie zijn:
    - msn
    - kunnen hotsyncen met mijn palm treo 600 (daarvoor zal er denkek wel een standaard desktop bestaan)
    - mozilla (lijkt me geen probleem voor dat te installeren)
    Maar het belangrijkste is eigenlijk dat het netwerk blijft werken, anders krijg ik heel de familie op mijn dak.
    Daarmee de vraag:
    Hoe configureer ik mijn linux pc zodat internet werkt en ik internet kan delen met de windows xp pc en welke distributie zou ik hiervoor nemen?
    De distributie mag gewoon heel simpel zijn zodat alles direct (voor het netwerk) werkt, als ik wat meer ervaren ben met linux kan ik dan nog altijd overstappen.

Member jeroen_hoefkens's schermafbeelding
    iTrader
    0
    bij mandrake 10.0 zit standaard een tool bij om internet te delen
    bij de rest moet ge gewoon een gatway downloaden en instellen

ik kan u wel verzekeren , ik hoop voor u dat gij geen USB-modem hebt , want das dikke miserie (ga wel hoor na 3weke kl**ten) ... utp modemke , is fluitje van een cent

ik denk da in u geval mandrake de beste keuze is , veel preinstalled en veel config wizards (zodat ge ni alles in text editors moet aapassen) goe kwa hardware support , en geen linux kennis nodig voor oppervlakkig gebruik maar wel goe om het beetje bij beet je te leren
    The most overlooked advantage of owning a computer is that if they foul up there's no law against whacking them around a little - - Porterfield

"My software never has bugs. It just develops random features"

Member Bubbling Zombie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    meeste (zo niet alle ) linux-distro's kan je opzetten als gateway

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Dus als ik mandrake installeer en mijn telenet instel, dan kan ik via dat tooltje internet delen?
    Hopelijk is het zo simpel als dat .
    Ik heb dus telenet, dus mijn pc is verbonden via een netwerkkaart.
    Nog een vraagje , ik heb nu twee beeldschermen aan de pc hangen waar linux op geinstalleerd gaat worden.
    De ene hangt aan een vga kaart en de andere aan een riva tnt 2, kan ik deze beide beelschermen in linux gebruiken? En hoe ?
    Laatst gewijzigd door addi; 2 januari 2005 om 20:03

Member Burnout's schermafbeelding
    iTrader
    0
    NOooooooooooooooooooooo geen mandrake installeren DAARVOOR.
    Op elke site van bijna elke distro vind je wel een howto hoe ge dat moet doen, zo staat er bijvoorbeeld op de site van gentoo (www.gentoo.org) hoe ge dat doet + zelfs om er een hele router van te maken.

iTrader
    0
    ke ik weet ni ze burnout maar...
    gentoo aan nen starter , gentoo is nogal console based e

ik ben zelf begonen me red hat 8.0 en ik vond da al ne serieuze stap (ik kwam dan nog van win 98 en was al batch addict)

ge moet ni aan iedreen uw linux proberen op te dringen ik vind debian het beste maar voor beginners+deze situatie is manrake het beste

anders mag burnout u kome uitleggen , hoe gentoo te installeren , configureren , dual boot ed ...

kijk anders zelf eens rond
    hier staat rechts een lijst van de meest gebruikte linux distro's en hun typische eigen schappen

[edit]grote kemel er uit gevist [/url]
    Laatst gewijzigd door jeroen_hoefkens; 2 januari 2005 om 20:28

Member Burnout's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Daarom geen gentoo, met fedora of ubuntu moet dat zeker ook lukken.
    Ik snap gewoon niet waarom mandrake de populairste linux distro is, volgens distrowatch

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Ik ga klein beginnen ze burnout , eerst rustig der aan gewend raken en ik wil hier niet het risico nemen da alles plat ligt want anders ist direct gedaan me mn linux ambities.
    Het moet gewoon werken.

Btw weet nu eigenlijk iemand hoe dak mijn twee beeldschermen werkende krijg onder linux?

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Heh ik heb indertijd ook zon probleem gehad. Ik moest internet delen via mijn pc naar de rest van mn familie. Maar als ik naar een LAN ging dan konden ze niet meer opt net (ik heb een PCI adsl modem). Dus heb ik maart een linux gateway/firewall gebouwd. Amai, da ging maar niet goed in het begin, altijd genirk van overal, en internet bleef maar uitvallen (maar na een jaar bleek het niet een mn linux bak te liggen, maar aan de bekabeling van telefoon connectie) anyhoo, nu werkt hem eindelijk zoals het moet. Iedereen is blij, ik heb geen gezaag meer (elke keer als er IETS fout ging, was het altijd de schuld van Linux, omdat dit (volgens hun) geen OS was, allee geen dat ze gewoon zijn he. Mja, het duurt wel wa voordat de mensen iets *nieuws* gewoon zijn.
    Zo wa een 'resistance to change'.

Beeldscherm: Normaal met all nieuwe distros en wa nieuwe drivers voor je kaart zou je toch dual screen kunnen opzetten zonder te veel problemen.
    Weet je, ik was ook 'begonnen' met Mandrake (na een HEEEEL oude Red Hat versie) en na 2 weken vloog mandrake van menne pc, kweenie waarom, ik had er gewoon meer van verwacht. Ik ben dan ovrgeschakeld naar Red Hat, en na een maand of zo was dat er ook snel af. Uiteindelijk koos ik voor Slackware (en ik was nie echt een Linux pro) dus het duurde wel wa voor dat ik alles te goei had geinstalleerd, moest zelfs 3 keer opnieuw installeren omdat er iets fout ging. Anyhoo, zo leer je. En met Slackwar gaan ik blijven.
    Je zal het zelf wel zien, een van die distros gaat je favoriet worden.
    Begin anders met Fedora. Lees veel, en alles zl wel goed komen.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroen_hoefkens
    ke ik weet ni ze burnout maar...
    gentoo aan nen starter , gentoo is nogal console based e
    so? ik kwam van winxp en ben overgeschakeld naar slackware... nog consolebasedered :f

Member
    iTrader
    7 (100%)
    btw:
    Ik ga nu mijn partities indelen met partition magic, wat ik me nog van vroegere ervaringen met linux herinner is dat je een swap nodig had en dan ngo een gewone linux partitie.
    Hoe groot moest die swap nu weer zijn, ik ga ongeveer 11 gb aan linux toewijzen en ik heb 256 mb ddr ram.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door addi
    btw:
    Ik ga nu mijn partities indelen met partition magic, wat ik me nog van vroegere ervaringen met linux herinner is dat je een swap nodig had en dan ngo een gewone linux partitie.
    Hoe groot moest die swap nu weer zijn, ik ga ongeveer 11 gb aan linux toewijzen en ik heb 256 mb ddr ram.
    512 ofzo is meer dan genoeg

Member
    iTrader
    7 (100%)
    nog een klein detailke, ge zagget wss al komen . is da ext 2 of ext 3 da ik moe nemen als type voor mn linux hd en moet ik daar een label aan geven?

iTrader
    3 (100%)
    ik maak daar altijd unpartitioned space van en laat mijn setup van mijn distro dat kiezen (ext3 meestal) en je moet het geen label geven

Member
    iTrader
    7 (100%)
    grr, ter was een bestandje kapot op de linux cd, de kernel :@
    vrij frustrerend als ge zo een foutmelding krijgt,
    cd opnieuw gebrand, weer hetzelfde,
    nu nog is opnieuw proberen downloaden, den telemeter zal lachen, en alst dan ni werkt zijn mijn linux ambities weer voor een tijdje opgeborgen .

iTrader
    3 (100%)
    doe eens een Md5 checksum op de iso's he, zo weet je direct of het aan die isos ligt of aan je brander ofzo

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Oke, ik ben er dus in geslaagd van linux te installeren, mijn internet verbinding werkt.
    Maar ik slaag er niet in van mijn pc in netwerk te leggen met mijn andere windows xp pc.

Ik heb mijn tweede netwerkkaart, voor de lan verbinding als statisch ingesteld:
    ip: 192.168.1.1
    netmasker: 255.255.255.0
    De beschrijving van mijn kaart zie je hieronder:
    Fabrikant: ‎Silicon Integrated Systems [SiS]
    Beschrijving: ‎SiS900 10/100 Ethernet
    Mediaklasse: ‎NETWORK_ETHERNET
    Modulenaam: ‎sis900
    Mac-adres: ‎00:0b:6a:4d:60:24
    Bus: ‎PCI
    Locatie op de bus: ‎-

Op mijn andere pc is mijn netwerkkaart ingesteld als:
    ip: 192.168.1.2
    netmasker: 255.255.255.0
    Weet iemand wat ik verkeer doe?

iTrader
    3 (100%)
    zet bij uw andere pc eens 192.168.1.2 als gateway (en doe uiteraard de nodige configuraties)

http://www.linuxquestions.org/questions/history/269481

daar kan je ook eens kijken

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Pff, het wordt hier hoe langer hoe erger.
    Mijn twee pc's zijn nu zo geconfigureerd, kga ze Tom en Jerry noemen om het simpel te kunnen uitleggen.
    Tom:
    Dualboot linux - windows xp
    Hij heeft twee netwerkkaarten: een sis en een 3com kaart
    Configuratie onder linux:
    Sis:
    ip: 192.168.0.1
    netmask: 255.255.255.0
    gateway: 192.168.1.1
    Als ik het zo instel dan kan ik van mijn Jerry pc mijn tom pc pingen. Niet omgekeerd, maar om de een of andere merkwaardige reden gaat dit ook niet als ik in linux boot. Dus daar ga ik nog is mogen op zoeken.
    Als ik dan ook mijn internet verbinding instel onder linux, dan werkt het ineens niet meer.
    Stel ik alleen mijn internet verbinding in dan werkt het wel.
    Om de een of andere merkwaardige reden knoeit linux met beide verbindingen als ik mijn lan of internet verbinding instel.
    Verander ik bij mijn internet verbinding de gateway, dan verandert hij dat ook bij mijn netwerkkaart.
    Om onnozel van te worden .

Jerry configuratie:
    Ip: 192.168.1.1
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.0.1
    En dan heb ik ook de dnsen van telenet ingesteld.

iTrader
    0
    [TOM pc] = SERVER/GATEWAY
    die 3com kaart connect met de telenet modem he die moet dus op dhcp staan denk ik (ik heb zelf adsl dus)

die sis is voor local network denk ik dan
    ip :192.168.0.1
    netmask:255.255.255.0
    gateway: /

[Jerry pc] = CLIENT
    ip : 192.168.0.2
    netmask:255.255.255.0
    gateway:192.168.0.1

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten