Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    Member
    iTrader
    0

Barriere 200GB linux?

Jow,

Ik heb een nieuwe, extra harde schijf gekocht (Diamondmax 10 van Maxtor 200GB). Ik heb ze nog niet geformateerd, windows herkent momenteel maar 128GB. Maar ik heb begrepen dat je XP SP1 (of 2000 SP3) moet hebben en dat windows die dan wel volledig zou kunnen herkennen. Dus moet ik eerst SP1 installeren en dan kan ik die formateren vanuit windows? Ik veronderstel met Computerbeheer, of gebruik ik beter het progje van Maxtor: Maxblast 3 of zoiet?

Als ik die geformateerde schijf dan zou benaderen via een windows 2000 (SP1) herkent die dan ook alleen maar 128GB?

Ik zou die graag willen gebruiken voor linux. Heeft linux hier ook problemen mee met die barriere? Ook als ik vershillende partities maak?

Die barriere is me niet erg duidelijk ...
    Alvast bedankt...
    Greetz

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Linux heeft daar geen problemen mee. Ik heb er in ieder geval toch nog niets van gemerkt.

Member Burnout's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Opletten!!! NTFS kan je in linux alleen lezen, niet schrijven. Je gebruikt dan beter een linux bestandsysteem vb ext3.

Member eLex's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je kan via linux ook schrijven naar NTFS via bepaalde tools (geen freeware).
    Kan ni op naam komen van prog momenteel, stond in nieuwste C'T.
    Laatst gewijzigd door eLex; 23 november 2004 om 11:32

Approved 9-lifer Perfusion's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Burnout
    Opletten!!! NTFS kan je in linux alleen lezen, niet schrijven. Je gebruikt dan beter een linux bestandsysteem vb ext3.
    pakt ge dan ni beter fat32?
    dan kunt ge in linux Ún windows op die schijf schrijven.

Member eLex's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perfusion
    pakt ge dan ni beter fat32?
    dan kunt ge in linux Ún windows op die schijf schrijven.
    FAT32 is zowa het meest unsecure en crappy fs da er bestaat dus da is nooit aan te raden.

Member
    iTrader
    0
    je kan in de kernel instellen dat je op NTFS kan schrijven en het werkt perfect!

Member dark wizzard's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je kan in de kernel instellen om naar NTFS te schrijven, bij 2.6.9 kan je schrijven naar NTFS op voorwaarde dat de file die je schijft een exact even grote file overschrijft en dit werk idd perdect.
    Andere schrijfmogelijheden naar NTFS zijn er niet.
    Lezen van NTFS is geen probleem
    reden hiervoor NTFS ligt onder patent, en is eigendom van MS die dit niet vrijgeeft.

FAT32 is niet het meest crapy fs dat er bestaat, het is enkel voor grotere partities totaal niet meer bruikbaar (FAT16 al helemaal niet meer).
    De beste manier om bestanden uit te wisselen tussen win en *nix is een FAT32 partities aanmaken van een paar gigabyte, en de rest van win op NTFS en *nix op fs naar keuze (ext2,3,...).
    - Do NOT blow the hatch, I repeat, do NOT blow it!
    - Roger! hatch blown

Member dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eLex
    FAT32 is zowa het meest unsecure en crappy fs da er bestaat dus da is nooit aan te raden.
    Tenzij je makkelijk en direct bestanden wil uitwisselen tussen Linux en Windows. Het is 1 van de meest gebruikte en beproefde filesystemen trouwens (de meeste USB Mass storage devices gebruiken niet voor niks FAT).

Approved 9-lifer tha_rippa1be's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    kweet niks van linux maar om u schijf 200 gig (189 effectief) te laten hetkennen in windows moet ge sp 1 installeren, en dan van de maxtor ite een programmatje big drive enabeler downloaden. dat uitvoeren, rebooten en klaar. (dit heb ik gedaan met een diamondmax 9 & 10 op NTFS)

edit
    heb het op mn server gezet.
    big drive enabeler
    Laatst gewijzigd door tha_rippa1be; 26 november 2004 om 18:48

Member
    iTrader
    0
    Thx for the info guys

Met da programmatje heb ik mijn schijf kunnen formateren. En da gaat supersnel, had het eerst in windows gedaan, en dat duurde een eeuwigheid. Met Maxblast 3 enkele minuten, en heb verschillende partities kunnen maken. Die kleiner zijn dan 100GB zodat ik die SP niet nodig heb!
    Ik ga nu Yoper eens installeren zie, heb van ne maat gehoord dat dit wel een coole distro is

Greetz guys.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten