Oorspronkelijk geplaatst door
Berstalin
Ik had hier gelezen dat de scipii niet zo goed zijn om een campagne te spelen. Dat is dus wel niet he. Mijn Scipii hebben ondertussen noord Afrika in hun bezit en al de eilanden die er in het spel zitten (Buiten GB en ierland). Een goede raad maak nooit alliances met fracties dichtbij zoals grieken en carthagen want in het begin deel je een eiland met deze twee fracties en des te langer je die vrede behoud des te moeilijker het word dat eiland in te nemen direct oprukken naar die griekse stad en dan die zwakkere carthaagse stad innemen. Dan onmiddelijk het eiland boven sicilie innemen anders gaan de julii ermee lopen.
En dan carthago innemen en zo u invasie naar afrika brengen. Carthago weg dan is het de beurt aan numibie. Zo'n zielig stelletje heb ik nog nooit in de pan gehakt. Zorg ook al dat je een foothold hebt in spanje en je kleine eiland ten oosten van spanje in je bezit hebt. Dan is mijn advies raar maar waar om op te rukken naar de griekse steden omdat deze geweldig goed ontwikkeld zijn en veel geld opleveren en redelijk vredig zijn. Laat de macedonische steden over aan Brutii. De grieken zullen zich nu wel amuseren in Turkije en dan heb ik daar gene last van. Macedonie verdwijnt door de Brutii dus al een prob minder.
Ondertussen zullen de egyptenaren al van zich hebben laten horen die inderdaad overpowered zijn met hun karren. Enigste oplossing is de frontale aanval inzetten met de troepen die je op sicilie en carthago en omliggende steden reeds hebt getrained. Zorg ervoor dat je minstens vier invasie legers hebt. Het eerste leger dient als buffer tegen de egyptenaren die vrij snel grote legers op u kunnen afsturen. De andere legers moeten uit elite eenheden bestaan (legionairs, pretorianen, legionairie/pretorian cavelary) en minstens 4 eenheden boogschutters.
Val dan Alexandrie en die andere twee egyptische steden aan die Egypte voorstellen. Normaal als je ze tergelijkertijd aanvalt zullen ze geen hulp kunnen krijgen van elkaar en het 1ste leger dat alle aanvallen heeft moeten verwerken stel op zodat hulp van jerusalem worden vertraagd of gestopt. Eens die steden in uw handen zijn hou uw legers daar want die revolten bijna constant.
Dan is het tijd om egypte economisch te nekken. Verover Cyprus en bouw daar de ene vloot na de andere en laat deze de havens van egypte bezetten zodat die een serieuze handelsstop ervaren. Bouw de vloten groot genoeg zodat ze een aanval kunnen weerstaan van de vloten die al rondvaren van egypte.
Nu is het tijd om snel op te rukken in Spanje want Julii begint daar als met zijn opmars. Normaal kun je 4 van 6 gebieden veroveren en Julii heeft de andere gebieden. Bouw dan kleine legers die bruggen kunnen verdedigen. Want rond deze tijd beginnen die Senatoren te vragen om uw leider zelfmoord te laten plegen. Ik dacht het niet. Verklaar de oorlog en val onmiddelijk Julii in Spanje aan verover die gebied ASAP want eens deze gebieden in je handen hebben de Julii maar 3 toegangswegen tot spanje in de bergen. Plaats daar forten en voldoende grote garnizoenen. En dat is mijn relaas want verder ben ik nog niet gegaan.