Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Member
    iTrader
    0

Starcraft 2 of Dawn of War

Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik aan het twijfelen tussen het aanschaffen van één van beide titels... Nu wou ik toch eens jullie mening horen over welke game jullie beter vinden. Ik weet dat ze niet echt te vergelijken zijn, maar ik hoop dat er mensen zijn die beide al gespeeld hebben, en hun ervaringen willen delen.

MVG
    Kicker: Wacko Six Kampioen 3B
    Diablo III: syndarion#1513

Crew Member el shorty's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het zijn beide totaal andere games: base building tov nauwelijks enz.

Ik vind beide wel goed en leuk, maar vooral voor multiplayer. Ik heb DOW2 al lang niet meer online gespeeld, en sc2 ook ff niet (shogun 2 ), dus ik weet niet hoeveel mensen dow2 nog online spelen...

Ik verplaats dit ff naar het algemeen strategy forum.
    * blub*

Member
    iTrader
    0
    Persoonlijk zou ik Starcraft kopen:

Single player:

De Campagne van Starcraft WoL is een van de beste RTS campagnes die ooit gemaakt is door de afwisseling in de missies. Bij meeste RTSen is de campagne een opeenvolging van quasi dezelfde soort missies waar je (elke missie opnieuw) eerst je basis moet opbouwen en eenmaal je een kritieke massa bereikt hebt de tegenstand van de kaart afveegt. In SC zijn de missies zalige afwisselend (elk heeft wel zijn "twist") en begint de actie quasi meteen. Je moet wel je basis verder uitbouwen maar het is niet dat je elke missie van nul moet herbeginnen.

Dawn of war heeft ook een zeer goede SP campaign maar de missies zijn iets meer gelijkaardig. Land op de kaart, verover een outpost en wandel het pad af naar de eindbaas. De afwisseling zit em eerder in het rpg systeem voor je hero's/units wat zeer goed uitgewerkt. De laatste dow (retribution) kan je dezelfde campaign ook met verschillende rassen uitspelen wat de herspeelbaarheid voor sommigen groter maakt. Als je alle 3 de versie koopt heb je ook redelijk wat campagins voor de boeg.

Voor gewone single player custom matchkes hangt het af welke speelstijl je het liefst hebt. Starcraft is meer een traditionele RTS in de traditie van Age of Empires qua base en units bouwen maar het is wel goed uitgebouwd door de verscheidenheid in rassen en diepgang binnenin de rassen zelf. Dawn of War daarentegen is eerder een mix tussen Ground Control en Kohan waarbij de nadruk ligt op het micromanagen van je units en boardcontrol ipv base building/economy management. Nu, sinds online gamen bestaat heb ik bijna nooit meer custom matchkes tegen AI gespeeld. (alleja behalve total war reeks)

Multplayer:
    Dawn of War multiplayer heb ik nog niet veel gespeeld maar naast gewone custom matchkes heb je enkel de Last Stand module ( elke speler heeft 1 hero en moet waves van mobs tegenhouden) leuk voor eventjes maar na een tijdje heb je het wel gezien imho, je kan je wel bezighouden met elk ras tot level 20 te krijgen maar ikzelf was het beu gezien na een tijdje. 1v1 custom matchkes heb ik mij ook niet zoveel mee beziggehouden. Online is er dus zeker nog leven te bespeuren maar hoe lang er veel volk actief blijft kan niemand zeggen. Maar het zou mij verwonderen moest er binnen 3/4 jaar nog veel volk online zitten. (als er een nieuwe CoH of DoW uitkomt zullen de meeste wel verhuizen.)

Starcraft daarentegen zal groot blijven in de nabije toekomst. Er komen nog 2 uitbreidingen uit en het is momenteel de meest competitieve RTS (misschien is Starcraft 1 nog groter in Korea)
    Daardoor is de instapdrempel imho hoger dan DoW momenteel als je ranking matchkes wilt beginnen spelen maar alle begin is moeilijk.

Het grote voordeel van SC boven DoW imho is dat er zeer veel speciale custom games online gespeeld worden. (van Dota varianten, tower defense, marine wars, ...) waardoor er online altijd wel entertainment te vinden is.

Member
    iTrader
    0
    Ik zou me geen zorgen maken over de instapdrempel. Er zijn nog altijd super veel actieve spelers in de lagere leagues. Het niveau is mss een beetje verhoogd na 8 maand maar toch zeker niet dat het opeens niet toegankelijk meer is.

Approved 9-lifer
    iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    1
    starcraft2 is verslavend :S

ik heb al mijn andere games die ik al jaren speelde (eve-online 6 jaar en wow 3 jaar) gewoon aan de kant geschoven en ik speel enkel en alleen nog maar sc2.

het is leuk te zien hoe je na iedere match voelt of ziet dat je beter en beter wordt.
    de instapdrempel is middelmatig zou ik zeggen als je wat research doet op de bekende forums zoals TL en dergelijke waar buildorders staan enzovoort.

ik had nog nooit een rts gespeeld voor sc2 en heb mij eraan gewaagd en heb er nog geen seconde spijt van.

de hele community erond is mega, matchen die gecast worden, toernooien om U tegen te zeggen livestreams a vollonté waar je dingen uit leert, day9 die iedere dag zijn uurtje tips hints, replays beoordeelt enzovoort.

mega game in ieder geval.

Member Lethall's schermafbeelding
    iTrader
    9 (91%)
    Als ge gewoon een rts zoekt om de singleplayer eens uit te spelen, en dat is alles, dan maakt DoW nog een kans.
    Welk van de twee beter is hangt af van uzelf, er zijn demo's voor beide spellen verkrijgbaar, dus ge kunt ze altijd eerst eens testen.

In ieder ander geval (bijv dat ge van plan zijt online te spelen tegen andere mensen), starcraft zonder enige twijfel.

De posters boven mij hebben al uitgelegd waarom, het enige dat ik nog ga toevoegen is dat starcraft een massieve community heeft invgl met andere rts games.

Member
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Kheb het nog niet zo lang maar man... supervet.
    Het is ook een game die nog heel lang actief getuned zal worden.
    Zowel online als de expansion sets (nieuwe campagnes).
    Ow online is trouwens gratis hé, enige kost is de aankoop van het spel.

En het dev team luistert naar zijn spelers!
    (Balance, nieuwe maps,...)

De casts op youtube: oa Husky/HD starcraft/Day9 zijn echt vet.
    Ze hebben ook zeer goede youtube tutorials.
    ~ The only true wisdom is in knowing you know nothing - Socrates
    ~ Everyone is a hypocrite... - H.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    mijn stem gaat naar sc2
    mooie singleplayer
    prachtige multiplayer (custom games ect)
    en een gigantische playerbase en community

Member
    iTrader
    0
    Nog kleine toevoeging,

als ge ne maat hebt die de SC2 cd heeft: ge kunt het installeren en spelen als guest (campaign en single player custom games only, misschien ook de challenges) maar ge krijgt wel een goed beeld.

Member
    iTrader
    0
    De originele DoW 2 kost gelijk 7 euro denk ik, misschien eens gewoon kopen want voor die prijs kunt ge nie sukkelen, en dan kunt ge nog altijd SCII kopen waar ge sowieso tevreden van gaat zijn.

Member
    iTrader
    0
    Rekening houden dat de multiplayer van DoW2 en Chaos Rising nog met GFWL werkt en enkel Retribution via Steam. Meeste mensen bevinden zich voor multiplayer dan ook op retribution.

Beiden spelen zijn inderdaad anders en je kan gemakkelijk shoutcasts van beide games vinden op het internet. De nadruk is anders. Persoonlijk ben ik meer van de Relic RTSen dan het traditioneel model van workers, zware nood aan APM, single units etc.

SP en MP is amusant voor beide games en beide MP communities zijn actief.

Member Ryuken's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ineens voor Dawn of War 2: Retribution gaan voor het beste totaalpakket en als je een RTS prefereert die focust op micro en tactics. DoW 2: Chaos Rising heeft wel de plezantste campagne van alle DoW games. De Last Stand game mode is megaleuk (en kunt ge op Steam zelfs apart kopen voor een lage prijs als The Lastandalone), alleen wel wat performance lag, zelfs over Steam, afhankelijk van met wie je speelt.

SCII... tja, RTS met de meeste polish, de meest actieve multiplayer community van het moment, Battlenet 2.0 is één van de betere matchmakers naast Massgate (WiC), en de singleplayer valt ook best te pruimen hoewel het verhaal nog niet tot aan de enkels komt van het origineel en Brood War. Verwacht van SCII gewoon niets dat je al niet eerder gezien hebt, buiten dan de mods (ook de officiële) die het nog wat extra leven geven.
    GPGnet nick: Ryuken
    GfWLive nick: SwiftRanger9

Banned
    iTrader
    0
    Beiden

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten