Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
    Member
    iTrader
    0

PvP Blink obs + wat doe je tegen rushes

Dit topic is gebaseerd op mijn ervaring in PvP wat veruit mijn sterkste matchup is.
    De matchup is niet zoals PvT of PvZ waar je een doel hebt zoals bv timing push met +2 ofzo.
    Uiteraard heb je die timings wel, eens je in een macro situatie komt maar veel hangt af de opening van je tegenstander.
    Dus moet je hierop juist reageren, of je verliest puur op build order.
    Maarja hier is de build zo ik hem ken van pro replays, teamliquid en eigen interpretatie.

Blinkstalker - observer
    (3gate + twilight + robo)

Deze build gebruik ik het meest op ladder omdat dit het veiligste is tegen de meeste openers.
    Je opent uiteraard standaard:

Opener:

9 pylon
    -> chrono probe
    1 2gate
    -> chrono probe
    14 gas
    (-> kies je voor 3de chrono op nexus is je pylon op 16 en cyber op 17)
    15 pylon
    16 cyber
    -> cyber gedaan stalker
    Rond 19 2de gas
    (Chrono is afhankelijk van je voorkeur ikzelf hou 50chrono voor twilight of voor 2sentries)

Als cyber healthbar oranje is 2de gate, hierdoor is de gate gedaan als je 1ste stalker eruit is en kan je 2stalkers maken.
    (De 3stalker rush... altijd actief scouten met de stalkers)

Dan twilight wanner je het kan veroorloven.
    3de gate dan robo.
    Cut probes op 24/26 (Ook een voorkeur)
    [B]
    Voordelen/B]

- Opties om druk te zetten (blink + warp prism)
    - Veilig tegen meeste 1base allins

Nadelen

- Latere expo als je tegenstander Robo expand gaat
    (2gate+robo)
    --> Daarom moet je druk goed zijn

Replay
    1v1 Nova vs Odinsama PvP - drop.sc
    De zealot stalker pressure is iets wat ik in 90% van de PvPs doe, simpelweg omdat veel protoss speler de zealot overslaan en je zo zijn stalker dood + 2-3 probes en je scout hem.

Zie je dat hij zealot maakt kan je dit uiteraard overslaan
    (En ja mijn macro is sloppy als ik te druk begin ben micro )
    De zealot + stalker is een persoonlijke keuze uiteraard.

Mirror situatie
    Gaan beide voor dezelfde build, dan is het een kwestie van micro en wie immortals maakt. (2is perfect)
    In het geval dat je tegenstander dit opvolgt met collossus zonder immortal, blijf je immortals chronoboosten en kan je een expansion nemen.

De expansion hangt af van hoeveel herras je hebt kunnen doen.

Lategame
    Je hebt 3 manieren in de lategamedie het meest voorkomen vanaf beide op 3base zijn met het volgende process:
    1. - 2base : archon/chargelot/immortal 3de base: 2robos collossus
    2. - 2base : Collossus + archon 3de base: 2de robo voor collossus
    3. - 2base : dubbele robo en vanaf 3de base archon

Wat geeft dit in de midgame?
    1. Je bent zeer sterk op open maps, goede stijl voor bijvoorbeeld shakuras (immortal, blinkstalker, chargelot archon)

2. Druk zetten kan alleen als je vecht in chokes, als je tegenstander de archon stijl kiest herras met warp prism terwijl je expand is hier zeker niet slecht zoals een stormdrop of dts als je geen detection scout in main en zo zijn tech snipen.

3. Geeft je een sterke timing mogelijkheid vanaf 4-5 collossus als moet je hier voorzichtig postie kiezen, want een goede flank kan je problemen geven.
    Zeker als je tegenstander de archons goed controleerd.

Wat doe je tegen iemand die archons gaat en je expand met collossus?
    Maak 3gates aan je ramp ipv van in je base, hierdoor krijg je genoeg tijd om de archons te snipen en dan de zealots te forcefielden.

Rushes in PvP
    4gate

--> Na je 2de en 3de stalker chrono 2sentry en plaats een 3de gate en maak een totaal van 4 tot 5/6 sentries afhankelijk van hoe je forcefield timing is.
    Ikzelf verkies een robo na de 3de gate voor 2immortals totaal.

Een 4gater heeft 1zealot en 1stalker als hij uit zijn base komt + een probe.
    Jij hebt 3stalker snipe de probe en micro de stalker en zealot.
    De warpin zal verder weg moeten zijn als je goed gescout hebt in en rond je base.
    Als de 4gater dan toch nog wil proberen blijf je gewoon forcefielden, rustig techen tot hij vertrekt.
    Dan heb je 2opties expand of druk zetten.

Replay
    http://drop.sc/122172
    NA account
    Niet de 3stalker opener maar direct 4sentry omdat ik zowat wist dat hij ging 4gaten.
    Ik zet druk in het geval dat hij expand, doet hij dit niet expand ik wel en maak twilight en bereid me voor op een 1base allin.

Proxy 2gate

Dit heeft weinig met de build zelf te maken, dit is puur afhankelijk van weten waar te scouten, als je tegen een proxy verliest bekijk replay en scout die positie in elke PvP.
    Een 9scout is niet optimaal maar kan domme verliezen zoals deze vermijden.

Replay
    1v1 ThatGuy vs Gold PvP - drop.sc

Is op men NA account.
    Probes bij eerste zealot zodat mijn zealot leeft en je tijd maakt voor je cannon + de zealot.
    Rechts click op je cannon met een paar probes in geval van nood en zet ze op hold position.

Korean 4gate
    Zelf heb ik hier niet veel ervaring mee, ik heb er 1 replay van.
    En daar counter cannon ik die gas vanaf ik zijn 8gate zie.
    Dus niet het beste voorbeeld.
    Misschien heeft iemand hier wel een voorbeeld van?

(Korean 4gate: 8pylon, 8gate, 11gas, 12cyber, 2probe op gas, probes uit gas op 50, warpgate gedaan op 5min)

Moest ge alles hebben gelezen, laat weten wat ge er van vond.
    Hopelijk helpt het toch enkele.
    En zeg gerust wat er niet klopt.
    Niet alles is 100% zeker het lategame gedeelte, dit is puur gebaseerd op pro replays en het is ook zelden dat dit voorkomt.
    Laatst gewijzigd door Nova533; 27 februari 2012 om 14:29

Member Morrigu's schermafbeelding
    iTrader
    0
    LiquidHerO's: 4 Gate Robo Blink (vs Feast)
    sc2planner

MVPGenius: 3 Gate Robo Blink (vs MC)
    sc2planner

Zelf doe ik een variant op de LiquidHerO build met 3 gates ipv 4.

Op 2 base een speedprism met 2 immortals kan wonderen doen, pylons snipe bv.
    Ondertusse naar 2 robo colossus gaan.

EDIT: HerO's build was verkeerd.
    Laatst gewijzigd door Morrigu; 5 maart 2012 om 09:28

Member
    iTrader
    0
    Als je zo een guide van een pro die 1000x betere micro en macro als de gemiddelde diamond/masters speler. (bij wijze van spreken)
    Is het beter om de build te spelen naar je tegenstander toe.
    Daarom is de build zo sterk omdat je je speelstijl kan aanpassen aan je tegenstander.
    Als je elke PvP van het begin zegt ik ga immortal drop doen of ik van aan op minuut X, dan speel je meer op geluk dan het spel te willen controleren.
    Bijvoorbeeld:

- Je kan zijn obs snipen, dan weet je dat hij niet echt kan aanvallen op een ramp, dus kan je droppen
    - Kan je echter zijn obs niet snipen en je gaat toch droppen omdat het in de guide staat, de obs scout het prism word gesniped hij kan expanden en jij hebt moeilijkheden omdat hij meer stalkers heeft en geen immortals meer.

--> Puur afhankelijk van de tegenstander dus.

De wins en losses op non-pro niveau gaat over wie de betere micro/macro heeft en over wie de meeste fouten maakt. (aanvalshoek, keuzes, build order, aanvallen op een foute moment... etc)
    Wat ik wil zeggen is dat alles wat we doen nooit foutloos is en als je een build goed kent en kan uitvoeren.
    Kan je deze (gedwongen, ongewongen) fouten benutten en zo makkelijk winnen op ladder.

Iedereen zal met deze build doen wat hij of zij wil.
    Wat goed is, speelstijl is iets wat je voor jezelf moet kiezen.
    Laatst gewijzigd door Nova533; 28 februari 2012 om 08:37

Member
    iTrader
    0
    Het is wel degelijke een leuke manier om PvP te spelen. Vroeger haatte ik die matchup zo, nu heb ik er steeds zin in.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten