Pagina 6 van 396 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste
    Olivier_Twister's schermafbeelding
    iTrader
    114 (82%)
    Vo2 is slechts een indicatie, maar geen absolute richtlijn.
    Immers gaat het uiteindlijk om de hoeveelheid vermogen dat je op de pedalen levert.

Vo2 zegt iets over hoeveel zuurstof je opneemt, eigenlijk dus inademt. Daarmee wil dat nog niet zeggen dat je spieren daar ook daadwerkelijk efficient mee omgaan.
    Door veel duurtraining, dus voornamelijk aeroob trainen, wordt de spierefficiente groter. Dat zorgt ervoor dat je met een relatief lage Vo2 inname, toch veel vermogen kan leveren.
    Maar algemeen zeggen ze allemaal Als je Vo2Max laag is weet je al vast dat je nooit een goede wielrenner (of andere duursporter) zult worden. Door Vo2Max gewoon te meten tijdensinspanningstesten heb je iets om mee te vergelijken als je later een periode ondermaats presteert.

Lance Amstrong had tijdens de tour van 2003, slechts een Vo2 van 78. Nu had hij het die tour wel opvallend lastig, maar hij won hem uiteindelijk toch "gewoon".

Method's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tragezot Bekijk bericht

Vo2 max kan wel stijgen hé. Dat is de hoeveelheid ml zuurstof die per min en per kg kan worden opgenomen. Van de nieuwelingen naar de juniors ben ik 1 kg bijgekomen denk ik, 57 of 58 kg woog ik toen.
    Natuurlijk kan het stijgen, maar volgens mijn sportdokter is dat aangeboren en kan het verschil tussen in vorm en niet in vorm niet meer dan 5 bedragen. (of jij moet een serieuze uitzondering zijn )
    De Kannibaal van de Grote Veldritprono 2008-2009 (Sponsored by 9 lives)
    :: Blue Army ::

DePiespaal's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tragezot Bekijk bericht
    Hebben die testen ook geen verschil? Ik haalde bij de eerstejaars juniors een wattage van 350 bij een gewicht van 58 kilo. Maar 't was op een hometrainer, niet op een koersfiets en bij een cardioloog. En het was maar een test van 11min dus 'k denk dat het een pak minder moet zijn aangezien normale tests rond de 20 min liggen. Zo een kortere test kun je veel hoger gaan denk ik.

Half juli ga ik opnieuw een test doen. 'k Ben wel 10 kilo bijgekomen dus we zien wel.

'k Weet wel dat mijn VO2max 84 is wat zeer hoog is naar 't schijnt.
    Dat is een behoorlijk slechte test dan wel... als je 350 watt behaald in 11 minuten, kent die cardioloog er niet zoveel van.

De redenering is andersom, uw wattage zal hoger liggen omdat de overgangen minder bruusk zijn. Daardaar zal je langer meegaan en zal je wattage wrs naar de 400 gaan ofzo.
    - Nee, bedankt. Ik amuseer mij wel alleen. -

DePiespaal's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sgt METHOD Man Bekijk bericht
    Natuurlijk kan het stijgen, maar volgens mijn sportdokter is dat aangeboren en kan het verschil tussen in vorm en niet in vorm niet meer dan 5 bedragen. (of jij moet een serieuze uitzondering zijn )
    VO2-max is aangeboren... stijgt enkel door doping (met name EPO en consoorten).
    - Nee, bedankt. Ik amuseer mij wel alleen. -

tragezot's schermafbeelding
    iTrader
    3 (71%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DePiespaal Bekijk bericht
    Dat is een behoorlijk slechte test dan wel... als je 350 watt behaald in 11 minuten, kent die cardioloog er niet zoveel van.

De redenering is andersom, uw wattage zal hoger liggen omdat de overgangen minder bruusk zijn. Daardaar zal je langer meegaan en zal je wattage wrs naar de 400 gaan ofzo.

Een van de beste cardiologen van België dacht ik, vele triatleten gaan er ook bij. (Ik was 15 à 16 jaar)

Mijn redenering is toch juist? Een wattage test is uzelf langzaam doodknijpen. Ge gaat vrij snel in de anaërobe zone en die houdt ge niet lang vol. Mij lijkt het dan dat ge op een kortere test een hoger wattage kunt bereiken omdat ge in se een minder lange opstapeling hebt van het melkzuur?

En waarom zou een VO2max niet kunnen stijgen? Uw conditie verbetert, door training maar ook door leeftijd wordt ge beter. En als uw gewicht hetzelfde blijft?
    Een aardbeving maakt bergen, en voor bergen hebben we ontzag. - Bint (F. Bordewijk)

warre's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    vo2max kan wel door training verbeterd worden. Maar enkel tot een bepaald plafond dat genetisch bepaald is en waar je niet veel aan kan veranderen.

VO2max is idd gelimiteerd door de hoeveelheid zuurstof die naar de spieren gebracht kan worden en dus enerzijds door aantal rode bloedcellen die zuurstof transporteren en anderzijds door hartdebiet.

Door training kan het hart echter groter en sterker worden en meer bloed per minuut rondpompen.

Method's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Vraagske: wie van jullie mountainbiket ook?
    De Kannibaal van de Grote Veldritprono 2008-2009 (Sponsored by 9 lives)
    :: Blue Army ::

iTrader
    5 (100%)
    Ik!

Maar ik ben geen coureur.

Timmeh89's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik, ik ga wekelijks in het weekend een tt rijden en meestal dan nog woensdag naar het bloso in herentals als het er goed berijdbaar is.
    Death smiles at us all. All a man can do is smile back.

EmP's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik rijd veel met MTB als training, ga ook soms naar ardennen.

VO2Max is 5 tot 15% trainbaar. Een VO2Max die 11 stijgt is dus mogelijk, eerder uitzonderlijk maar zeker mogelijk. (bv iemand die 20kg afvalt zal zeker zoveel stijgen). Een VO2Max is wel één van de betere indicatoren van talent, maar het is niet omdat uw VO2Max hoger is dat je rapper fietst/loopt/zwemt/kruipt/...
    Laatst gewijzigd door EmP; 26 mei 2009 om 21:09

Pred's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sgt METHOD Man Bekijk bericht
    Vraagske: wie van jullie mountainbiket ook?
    ik!
    ik heb ook alleen maar een mountainbike
    ik rij ook redelijk veel op de weg met de mtb (met m'n noppenbanden)
    meestal 's avonds omdat ik dan liever niet alleen de bos inga, kmoest maar eens iets aan de hand krijgen en de hele nacht int donker in de bos moeten doorbrengen . En er kan altijd onverwachts iets gebeuren, de laatste 4 maanden 2 keer de ambulance moeten bellen voor iemand waarmee ik aant fietsen was, waarvan ene serieus KO was hehe. En als ge dan ergens alleen ligt in een grote bos waar zelden iemand komt, da ies nie ideaal.

als ik afgestudeerd ben en werk heb ga ik mij wel eens een koersfietske kopen

iTrader
    0
    hallo,
    heb nog maar pas koersfiets gekocht en ging na voetbalseizoen al enkele km rijden. heb in de eerste week 350 km gereden en kreeg dan last van pees ofzo aan mijn knie... aan de binnenkant. zou dat kunnen dat het van fietsen is? verkeerde positie op de fiets?
    heb al enkele kinebeurten gehad maar hebben niet zo veel geholpen...

groeten jantie

iTrader
    5 (100%)
    Ik had dat enkel aan mijn rechterbeen. Omdat dat been iets korter is denk ik. Dan heb ik maar mijn zadel een beetje lager gezet en dan had ik een beetje last links. Ik heb het maar zo gelaten en nu voel ik daar niks meer van.

Misschien is dat gewoon omdat je lichaam dat nog niet gewoon is van die positie op de fiets en misschien een beetje geforceerd (direct 350km op een week)?

warre's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door derjean Bekijk bericht
    hallo,
    heb nog maar pas koersfiets gekocht en ging na voetbalseizoen al enkele km rijden. heb in de eerste week 350 km gereden en kreeg dan last van pees ofzo aan mijn knie... aan de binnenkant. zou dat kunnen dat het van fietsen is? verkeerde positie op de fiets?

groeten jantie
    kan verschillende oorzaken hebben.
    In de eerste week direct 350km rijden is niet velen gegeven, daarom volgende week mss wat rustiger aan doen en zien of het weggaat. Het kan zeker zijn dat je lichaam nog niet gewoon is om dergelijke afstanden te fietsen.

Een andere mogelijke oorzaak is mss een verkeerde voetpositie. Doordat je voetplaatje mss niet recht onder je schoen zit kan je echter teveel druk op de binnenkant van je knie zetten met overbelasting tot gevolg. Voetplaatje een beetje draaien zodat je hiel iets verder naar buiten komt kan hier dan de oplossing voor bieden

tragezot's schermafbeelding
    iTrader
    3 (71%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door derjean Bekijk bericht
    hallo,

groeten jantie

Laat mij raden: direct veel te snel gereden en veel te veel km's?

Als het niet zo is, wat ik betwijfel, fiets laten uitmeten. Kniepijn heeft door de band genomen twee grote oorzaken: de eerste heb ik al vermeld, te vlug te snel rijden; ten tweede slechte positie op de fiets.

Het enige wat je nu kan doen is een weekje rusten, fiets ondertussen laten uitmeten en reflexspray/voltaren/fastumgel gebruiken.
    Een aardbeving maakt bergen, en voor bergen hebben we ontzag. - Bint (F. Bordewijk)

Pagina 6 van 396 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten