Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 59
    Approved 9-lifer Airdip's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)

[Mountainbike / Wielrennen] Klikpedalen : Voor- en Nadelen

Hallo mountainbikefreaks en wielerfanaten

Misschien beter mijzelf even voorstellen... Ik ben en beginnend mountainbiker met degelijk materiaal (Decathlon Rockrider 8.2 seizoen 2007) en gebruik sinds gisteren klikpedalen. Ik ben deze morgen nog eens een ritje gaan maken en heb mijn bevindingen genoteerd. Dit is natuurlijk mijn mening en er zullen nog wel meer mensen zijn die klikpedalen gebruiken of juist niet, laat het hier weten waarom wel of juist niet en motiveer met voordelen en/of nadelen

Ik zal zelf de aftrap geven:

Voordelen:
    • je schuift niet van je pedalen
    • klimmen gaat beter
    • hogere gemiddelde snelheid

Nadelen:
    • In het begin wennen, zeker als je ervoor met gewone pedalen hebt gefietst
    • Als je rap uit de pedalen moet kan je blijven steken (en tegen de grond gaan)

Besluit: Op termijn een aanrader, maar in het begin moet je letterlijk met vallen en opstaan ermee leren werken
    Dizzy Dancer
    Electro | House | Dubstep/DnB

Member BleKKie's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    daar zijn allesinds geen grote nadelen aan als het mij vraagt

in het begin is het idd wat wennen maar dat zijt ge toch heel snel gewoon? (als ge weet dat ge gaat moeten stoppen komt ge der al met 1 voet uit)

int begin ook wel gehad zo van dat ge der niet snel genoeg uit klikt maar dat went wel
    zo heb ik ook eens meegemaakt dat ek al met mijn ene voet los was en klaar om te stoppen, maar ik viel aan de andere kant

Member tragezot's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Eigenlijk is er voor de geoefende moutainbiker geen enkel nadeel, vind ik.
    Die pedalen hebben in tegenstelling met koersfietsen nog eens het gemak dat je er langs twee kanten inkunt. Je zal wel snel merken dat je op den duur gewoon over de fiets springt terwijl je de fiets een duwtje geeft, en zonder te kijken direct in de pedalen zit.

En het feit dat je er blijft insteken bij het vallen is maar een fabeltje hoor. Als je met behoorlijke snelheid valt en het zijn degelijke, maar ook goed onderhouden pedalen, dan klik je daar onmiddellijk uit.
    Natuurlijk als je bijna stilstaat en je bent ze niet goed gewoon, dan kun je je wel gevaarlijk bezeren. Maar ook hier geldt het principe dat je je fiets goed moet kennen hť. Ervaring voorkomt veel pijn in het wielrennen

Member JackM's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    tgrootste nadeel zijn die schoenen, als ge daarmee in de modder zit slierde zo weg, nieks van grip ermee.
    ik moet er alleszins geen hebben

iTrader
    6 (100%)
    Ik ben maar 2 uur gaan rijden en beide keren waren het gewoon domme vallen...

1ste val: Na een korte pauze (lees: plaspauze) wou ik vertrekken en met de ene voet in het klikpedaal wil ik vertrekken (ik dacht: als ik stilval heb ik toch nog de andere voet) en ja dan val leun je naar de verkeerde kant en je gaat tegen de grond XD

2de val: stukje downhill, op een gegeven moment kom ik terug op de weg uit, en terwijl de adrenaline nog door mijn lijf stroomt, gewoon vergeten dat ik klikpedalen had --> tegen de grond waar iedereen het kan zien

Gevolg: beiden knieŽn vol schaafwonden, ziet er erger uit dat het was

Op termijn zal het wel wennen (hoop ik)... Vooral bij downhill durf ik wel eens mijn voeten te gebruiken om recht te blijven... (Op zo'n momenten durf ik wel eens te vergeten dat ik klikpedalen heb :P)

Member tragezot's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Airdip Bekijk bericht
    Ik ben maar 2 uur gaan rijden en beide keren waren het gewoon domme vallen...

1ste val: Na een korte pauze (lees: plaspauze) wou ik vertrekken en met de ene voet in het klikpedaal wil ik vertrekken (ik dacht: als ik stilval heb ik toch nog de andere voet) en ja dan val leun je naar de verkeerde kant en je gaat tegen de grond XD

2de val: stukje downhill, op een gegeven moment kom ik terug op de weg uit, en terwijl de adrenaline nog door mijn lijf stroomt, gewoon vergeten dat ik klikpedalen had --> tegen de grond waar iedereen het kan zien

Gevolg: beiden knieŽn vol schaafwonden, ziet er erger uit dat het was

Op termijn zal het wel wennen (hoop ik)... Vooral bij downhill durf ik wel eens mijn voeten te gebruiken om recht te blijven... (Op zo'n momenten durf ik wel eens te vergeten dat ik klikpedalen heb :P)
    Ge moet met klikpedalen vooral leren werken met uw knieŽn en met uw gewicht. Als ge in een snelle afzink vliegt, remt ge voor de bocht, steekt ge uw knie uit richting bocht. Pas als ge echt ziet dat ge de bocht niet meer haalt, voet uitsteken (hiel naar buiten duwen) en hopen dat ge het nog haalt :]

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tragezot Bekijk bericht
    en hopen dat ge het nog haalt :]
    ^^
    klikpedalen is volgens mij gewoon de juiste reflex kweken; in plaats van je voet omhoog, met je hiel naar buiten

Member herc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jack Malibu Bekijk bericht
    tgrootste nadeel zijn die schoenen, als ge daarmee in de modder zit slierde zo weg, nieks van grip ermee.
    ik moet er alleszins geen hebben
    Goei schoenen kopen he

En klikpedalen daar wen je snel aan hoor.

EmP
    EmP is offline
    Member EmP's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    ik ben 2 keer tegen de grond gegaan in de eerste maand (race op mtb heb ik geen) daarna vind ik het veel beter dan gewoon, alleen voel ik me niet altijd even veilig in het verkeer...

Member NoseHorn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    de meeste vallen in het begin bij een rood licht, ze vergeten dat ze vastzitten en smakken dan tegen het asfalt, maar ik was voldoende gewaarschuwd

je moet gewoon voldoende oefenen en dan is het zoveel gemakkelijker dan riempjes of om het even wat

Member Pred's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    ik was eens met m'n pa z'n koersfiets gaan rijden. Op een bepaald moment wou ik even stoppen langs de kant, en ik wou m'n voet al uitklikken... terwijl ik nog altijd 30per uur reed. Maar ipv m'n hiel naar buiten te draaien draaide ik die naar binnen... de hiel van m'n schoen klem in de spaken van m'n achterwiel heel m'n achterwiel blokkeerde dus, nog 10 meter verder geslipt, stilstand, vallen (want m'n voet zat klem)
    allemaal vlak langs een kanaal.
    Achterband zo goed als kaal, m'n pa z'n wiel van 250euro gevleugeld en mijn goesting voor te koersen over

Member Gentille's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weet nog in het begin dat mijn vader met die klikpedalen begon . Twas precies Nonkel Jef

Member skampy's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    aan het rood licht heb ik ook wel even gesukkeld, zonder tegen te vlakte te gaan evenwel. Maar uiteindelijk is dat een automatisme dat ge na een 5-tal km wel hebt aangekweekt. Ik vind het wel grappig om die crashverhalen hier te lezen

Ik heb het nog wel niet echt getest in een (bochtige) afdaling. Misschien dat ik dan in paniek ook wel op mn bakkes ga.

Member sjoene's schermafbeelding
    iTrader
    0
    eens ge er mee kunt werken hebben klikpedalen geen nadelen ze, dat uitklikken is een reflex hier, zelfs alsek val bennek er nog rap genoeg uit

en dat ermee leren werken duurt ook maar de eerste 3-4 keer, want per fietstocht moet ge er toch ettelijke malen uit, dus ge zijt da zeer rap gewend

iTrader
    6 (100%)
    ben vandaag nog eens gaan rijden, gaat steeds beter
    morgen eens de bloso route proberen ^^
    Laatst gewijzigd door Airdip; 18 juli 2008 om 19:35

Member Heideroos's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik heb mijn MTB sinds 2 weken en heb er direct klikpedalen laten opzetten.
    In het begin was het wat wennen, maar ben er nog niet door gevallen! Voorlopig staat ze zo los mogelijk ingesteld, zodat ik er direct uitkan. Een paar keer viel ik bijna door een put ofzo, maar telkens was ik op tijd uitgeklikt om mijn voet op de grond te plaatsen.

Approved 9-lifer enj0i^'s schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    klikpedalen had ik al redelijk snel onder de knie
    zou er niet meer zonder willen

Approved 9-lifer Foose's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik heb ook klikpedalen maar vind het niet zo makkelijk (ondertussen zijn ze er al af). Na al die jaren mountainbiken vind ik het veel makkelijker om zonder te rijden in zware "bemodderde" stukken.

Als ge dan eens ergens blijft steken in de modder, u voorwiel da wegsleert of 't een of 't ander geraakt ge er net ni snel genoeg uit om uwe voet te zetten. Kben al paar keer op de grond gesmakt ze .

Theeft wel goeie voordelen, zoals dat je beter kan klimmen en iets sneller rijdt maar pfff.

iTrader
    6 (100%)
    Ik Ben van plan binnen een jaar of 2 een downhillfiets te kopen, maar zonder klikpedalen, omdat ik ook merk dat ik bij downhill te traag ben of de reflex nog niet heb om mijn voet eruit te klikken.. maar klikpedalen gaat ondertussen steeds beter, al staan mijn benen en armen onder de schaafwonden van te vallen

Approved 9-lifer metalleke's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dragjeh Bekijk bericht
    Ik heb ook klikpedalen maar vind het niet zo makkelijk (ondertussen zijn ze er al af). Na al die jaren mountainbiken vind ik het veel makkelijker om zonder te rijden in zware "bemodderde" stukken.

Als ge dan eens ergens blijft steken in de modder, u voorwiel da wegsleert of 't een of 't ander geraakt ge er net ni snel genoeg uit om uwe voet te zetten. Kben al paar keer op de grond gesmakt ze .

Theeft wel goeie voordelen, zoals dat je beter kan klimmen en iets sneller rijdt maar pfff.
    Welke klikpedalen had je?

En voor mensen die het gewoon zijn hebben klikpedalen niets dan voordelen. Als je laat begint met fietsen kan je er wel problemen mee hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoene Bekijk bericht
    eens ge er mee kunt werken hebben klikpedalen geen nadelen ze, dat uitklikken is een reflex hier, zelfs alsek val bennek er nog rap genoeg uit

en dat ermee leren werken duurt ook maar de eerste 3-4 keer, want per fietstocht moet ge er toch ettelijke malen uit, dus ge zijt da zeer rap gewend
    Hangt af hoe vlug je valt he, ben al meerdere keren in koers gevallen en af en toe zat ik toch nog vast in mijn pedalen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten