Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 24

Discussie: Mont Ventoux

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0

Mont Ventoux

We gaan dit jaar op reis in de buurt van de Mont Ventoux en dus zou ik het wel een leuke uitdaging vinden om die op te rijden. Ik ben goed in conditie en fiets vaak matige afstanden (20km enzo) en sport voor de rest redelijk intensief (vooral tijdens het seizoen, volleybal btw). Natuurlijk is dit niet iets om zomaar aan te beginnen en dus wil ik nog wel de nodige voorbereidingen treffen, de nodige tips gebruiken. Waar moet ik op letten voor ik vertrek, terwijl ik aan het rijden ben. Materiaal dat ik zeker moet hebben (ik ben van plan een mountainbike te gebruiken). Kortom, alle tips zijn welkom.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

Member *FiReStOnE^-*'s schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ben juist hetzelfde van plan, wanneer zijt ge ongeveer van plan te gaan?
    We gaan da doen me 15 man, ikzelf ga menne koersfiets meepakken en de rest gaat ne fiets huren in Bédoin.

Heb em zelf nog ni opgereden maar wel al gelijkaardige cols die minstens evenzwaar zijn, bv Tourmalet en kdenk dat et belangrijkste is om uzelf ni te overschatten want de col is echt wel LANG (23km denk ik zeker?). Dusja doseren hé

Ook echt VEEL drinken meepakken, kweet ni ofdaje nen auto hebt die u kan bevoorraden maar tkan daar echt verschroeiend heet zijn en dan komje ni toe me een drinkbus.

Voor je vertrekt kan je eventueel wat langere afstanden fietsen denk ik, da gaat u zeker ni trager naar boven doen rijden. En voor de rest denk ik dat het op doorzetting zal moeten gebruiken, omdat je geen echt zwaar geoefende wielerliefhebber bent + je doet het met een mountainbike. Maar zoals gezegd, als je goed doseert, gewoon je eigen tempo rijdt, dan moet dat zeker lukken!

Member Eagle`'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    de komende weken blijven voor uw pc zitten en u volstoempen met hamburgers

Nee serieus, pak het kalmkes aan steilste stuk is normaal tot chalet renard als ge vanuit bedoin vertrekt, ma denk ni da het derna gedaan is, stijgingspercentage is in principe lager dan voor chalet renard, ma met ne winderigen dag kunde ne serieuze klop krijgen na chalet renard aangezien de boomgrens daar eindigt en dus vrij spel heeft. overschat dus uzelf ni

edit:zijn zelf paar speciale mtb trajecten op de ventoux, wel nog een stuk zwaarder dan de klassieke beklimming vanuit bedoin die ge in de tour ziet of vanuit andere kant die ze meestal in de dauphine beklimmen
    Laatst gewijzigd door Eagle`; 6 juli 2008 om 00:32
    <LexiC> schoon kettingske

Do you want to go on an internship abroad? ask me how, AIESEC can make it happen !

iTrader
    0
    Ik was van plan de beklimming via Chalet Renard te doen, omdat mijn ouders daar dan gezellig kunnen gaan zitten... De route van tijdens de tour dus. Alleen moet ik zien dat ik de juiste datum kies, dat ik er op kan.

Nog tips van dranken: Isostar is me al afgeraden, omdat dat blijkbaar niet zo goed is (tip van triathlonner).

Voeding vooraf en evt tijdens (geen idee of dat nut heeft)?

Member Eagle`'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Ik was van plan de beklimming via Chalet Renard te doen, omdat mijn ouders daar dan gezellig kunnen gaan zitten... De route van tijdens de tour dus. Alleen moet ik zien dat ik de juiste datum kies, dat ik er op kan.

Nog tips van dranken: Isostar is me al afgeraden, omdat dat blijkbaar niet zo goed is (tip van triathlonner).

Voeding vooraf en evt tijdens (geen idee of dat nut heeft)?
    tijdens I doubt it, dan komt er waarschijnlijk evenrap uit, miss van die repen met snelle suikers ervoor

EmP
    EmP is offline
    Member EmP's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    iedereen heeft wel zijn favoriete drank, maar isostar vind ik echt wel heel goed :/

Flandrien
    iTrader
    0
    Kheb het ook met isostar gedaan vorige week. En je moet gewoon zorgen dat je 's morgens goed eet. Het is mss ook het best om eerst wat in te rijden en niet meteen de ventoux te doen.

Ik vond vooral het stuk in het bos zwaar zowel mentaal als fysiek. Heb dikwijls momenten gehad waarbij ik dacht "waarom doe ik dit en waarom draai ik niet terug". In ieder geval veel geluk

iTrader
    5 (100%)
    ja inderdaad eet 's morges echt u gewoon vol me pasta's en suikers en al.
    en ik gebruik ook isostar zu, ik vin da vree lekker + daar zitten wel suikers in en kbetwijfel ofda et slecht is (kzeg ni da et u veel sneller gaat doen rijde ma tis iet anders dan water é)

voor tijdens de rit kan je idd gewoon zo een chocoladebar of gewoon paar grany's meepakke!

ik weet niet of je het weet maar er zijn twee wegen naar boven voor de chalet renard hé, eentje vanuit Bédoin (dus de bekendste en ook de zwaarste) en eentje vanuit Sault die samenkomen op de chalet reynard

iTrader
    0
    Ik zou de route vanuit Bédoin doen. Wat raden jullie aan en waar moet ik op letten bij het huren van materiaal?

Member herc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *FiReStOnE^-* Bekijk bericht
    ja inderdaad eet 's morges echt u gewoon vol me pasta's en suikers en al.
    en ik gebruik ook isostar zu, ik vin da vree lekker + daar zitten wel suikers in en kbetwijfel ofda et slecht is (kzeg ni da et u veel sneller gaat doen rijde ma tis iet anders dan water é)

voor tijdens de rit kan je idd gewoon zo een chocoladebar of gewoon paar grany's meepakke!

ik weet niet of je het weet maar er zijn twee wegen naar boven voor de chalet renard hé, eentje vanuit Bédoin (dus de bekendste en ook de zwaarste) en eentje vanuit Sault die samenkomen op de chalet reynard
    's morgens pasta eten is zeker niet slecht, maar je moet het wel kunnen verdragen. Zeker niet aan te raden als je dat nog nooit hebt gedaan ( kan wel eens serieus tegenvallen ).

Zie dat er ook genoeg tijd is tussen zo een maaltijd en je beklimming.

Member Floyd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zoals al gezegd: doe het rustig aan. Ik zou sowieso heel hard een koersfiets verkiezen boven een mountainbike, tenzij er op die koersfiets geen kleine versnellingen staan.
    Kies voor een zo snel mogelijk trapritme (door een kleine versnelling te rijden dus, niet door *snel* te rijden), anders belast je je spieren teveel en ga je ook sneller door je suikers heen zitten.
    Ik heb het gedaan met een paar energierepen (het is toch een inspanning van 2 à 4 uur, afhankelijk van je snelheid) en voldoende drank.
    Het voornaamste is: hou je rustig; het gaat om boven geraken, niet om snel boven geraken! (zeker een eerste keer)

Member herc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ja zeker geen slechte tip, kijk zeker welke versnellingen je hebt steken.

Ik reed zo paar jaar geleden eens met de koersfiets ( gekregen van grootvader, fietste toen niet echt ) door het zwarte woud. In het dal schoon tochtje gedaan maar wij logeerden bovenop een berg ( 10 km klimmen- gemiddelde van 10% als ik me niet vergis ). Ik heb daar afgezien en liggen stoempen. Kleinste versnelling bleek achteraf een 42 - 21

Flandrien
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floyd Bekijk bericht
    Zoals al gezegd: doe het rustig aan. Ik zou sowieso heel hard een koersfiets verkiezen boven een mountainbike, tenzij er op die koersfiets geen kleine versnellingen staan.
    Kies voor een zo snel mogelijk trapritme (door een kleine versnelling te rijden dus, niet door *snel* te rijden), anders belast je je spieren teveel en ga je ook sneller door je suikers heen zitten.
    Ik heb het gedaan met een paar energierepen (het is toch een inspanning van 2 à 4 uur, afhankelijk van je snelheid) en voldoende drank.
    Het voornaamste is: hou je rustig; het gaat om boven geraken, niet om snel boven geraken! (zeker een eerste keer)
    2 à 4 uur is toch wel heel lang niet? Ik had het op 1.47 met gemiddelde van 12 per uur en tegen 6 per uur gemiddeld naar boven is volgens mij gelijk aan stilvallen?

Laat je ook niet vangen aan het makkelijke stuk van 4 km voorafgaand aan het bos. Hier heb ik teveel energie verspeeld en uiteindelijk toch een minuutje of 2 verloren denk. En als je materiaal gaat huren let er op dat je ketting gesmeerd is en je een goed verzet op je fiets hebt staan. Kben hem zelf op het allerkleinste verzet naar boven gereden enkel na chalet Renard heb ik hem een paar tanden zwaarder kunnen steken.

Member Brianz's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    wij gaan begin september de tourmalet beklimmen met de mountainbike. Voor ons een serieuze uitdaging want verder dan de beklimmingen van de ronde van vlaanderen rijken onze 'klim'ervaringen niet.

Mensen die ervaringen hebben met de tourmalet ?

Men vraag die ik eigenlijk wou stellen is de volgende :

Wat eet je de dag van zon beklimming het best ?

stevig ontbijten, wat dan ?
    engergiebars tijdens de klim ?
    uiteraard veel drinken, isostar zal het hier worden. Hoeveel zou je ongeveer drinken op zon coll ?

mijn excuses voor deze beginnersvragen, maar wil dit zo goed voorbereid mogelijk proberen doen

Banned
    iTrader
    0
    als je degelijke conditie hebt moet je niet zo veel doen denk ik.

Ken genoeg mensen die er al zijn opgereden zonder dat ze vaak fietsen. Zelf heb ik Alpe-d'huez gedaan + galibier dag erna zonder dat ik veel fiets (had me koersfiets een week ). Heb ook niets speciaals gegeten, gewoon water met beetje isostar-poeder in gedronken.
    En op een MTB heb je nog kleinere versnelling. Gewoon rustig beginnen, best in goeie kadans.

Member tragezot's schermafbeelding
    iTrader
    2 (75%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brianz Bekijk bericht
    wij gaan begin september de tourmalet beklimmen met de mountainbike. Voor ons een serieuze uitdaging want verder dan de beklimmingen van de ronde van vlaanderen rijken onze 'klim'ervaringen niet.

uiteraard veel drinken, isostar zal het hier worden. Hoeveel zou je ongeveer drinken op zon coll ?

mijn excuses voor deze beginnersvragen, maar wil dit zo goed voorbereid mogelijk proberen doen
    Ik heb geen ervaring met de Tourmalet, maar dit geldt voor alle klimgeiten in spe .

1) Eet tussen de 2 en 3h voor dat ge uw inspanning begint. Te vroeg, heb je te snel honger, te laat krijg je buikpijn. Pasta (zonder saus (!)) met suiker of een grote kom muesli, fruit. Enkele bruine boterhammen met confituur. Geen vetten (verteert niet goed) maar ook best niet de dag er voor.

2) Eet ongeveer om het uur een energiebar (mueslibars voldoen). Niet van die suikergels als je ze niet gewoon bent. Je kan hier fenomale buikkrampen van krijgen. EN drink altijd veel nadat je iets hebt gegeten (zeker die gels).

3) Qua drinken neem je best 2 drinkpullen. 1 met een dorstlessende oplossing, een andere met een krachtdrankje. En die 2 pullen zijn genoeg. (tenzij het nu 35 graden en volle zon is)

4) Je gaat met een mountainbike dus je zal geen problemen hebben met het verzet maar mensen met een koersfiets: laat een tripel steken of een 39/28.

5) Doe geen zotte toeren in de afdaling . Die coureurs kunnen dat, jullie niet!

iTrader
    5 (100%)
    Tourmalet is echt een van de lastigste cols die ik heb gedaan. Maar met een mountainbike vermoed ik dat ik je een klein verzet gaat hebben. Doe gewoon niet zot in het begin, de lastigheid van de Tourmalet is dat ij alsmaar steiler wordt, laatste kilometers zijn echt HEL.

Zoals tragezot zegt 2à3h voor de inspanning ete is goed, anders gaat het op je maag liggen. Voor het drinken zal een pull met water en 1 pull met isostart voldoende zijn enk ik. Energiebars tijdens de klim kan geen kwaad

Idd niet zot doen, heerlijke afdaling wel maar redelijk gevaarlijk.
    Btw begin september, wanneer is dat precies?! Mijne maat en ik gaan in de Pyreneeën fietsen en op 1 september doen we de tourmalet. En van waar? Wij doen hem vanuit Luz Saint-Sauveur!

Succes!

iTrader
    0
    Even nog mijn verhaal doen over mijn beklimming !

De voorbereiding viel volledig in het water ! Wegens tijds- en fietsgebrek, heb ik niets kunnen rijden voor de dag zelf. De avond ervoor was ik dus wel een beetje heel erg ongerust...
    Na wat moeilijkheden om in Bédoin te geraken (waarom een gps gebruiken als je een kaart hebt...) hebben ze me afgezet in het centrum van Bédoin. Ze wilden naar de markt daar... Ik dus van daar naar de Ventoux gefietst en onderweg nog de weg gevraagd. Wel een goed stuk om al los te rijden. Na dat dorpje aan de voet verscheen er ineens een bord met "de volgende 19km aan gemiddeld 9.1%". Bemoedigend is anders ! ^^ Ik begin dus aan de eigenlijke klim op een lage versnelling en een hoge trapfrequentie, zoals aangeraden. Ik slaag erin om de hele tijd een tempo van 8-9km/u aan te houden. Terwijl aan de andere kant van de weg een hoop fietsers naar beneden komen gestoven, kruip ik naar boven. Ik had een gek gevoel in mijn maag, dus ik denk ik eet een stukje energybar, maar mijn maag draaide zich om terwijl ik een hap in mijn mond had. Terug uitgespuwd en daarna gewoon water blijven drinken. Helaas was mijn busje van 0.5L snel leeg en ik was vergeten nog een in mijn rugzak te steken, zoals voorgenomen. Een droge mond tot aan Chalet Reynard dus. Er zijn betere omstandigheden. Onderweg passeert een eenzame wielertoerist mij, maar meer dan 1 komt me niet voorbij! Na 1u45min kom ik aan Chalet Reynard. Blij dat er daar een kraan staat met water, wacht ik op mijn ouders, die cola bijhebben. De goesting om verder te gaan verdwijnt echter snel als ik het steile stuk vlak na Chalet Reynard zie, en ik bega de fout om mee een terras te doen. De benen voelen zich nog redelijk goed, maar ik deed de wiskunde niet. Na dat steile stuk zou het minder moeten worden om het stijgingspercentage van 9.25% te bekomen. Ik stop dus bij Chalet Reynard en rij ook niet naar beneden. Mijn ouders hadden onderweg naar boven bijna een wielerterrorist meegenomen. Mijn ouders waren net een klimmer voorbijgestoken en daar kwam uit de bocht een man die er niet beter op vond dan om op volle snelheid de bocht aan de verkeerde kant van de baan te nemen...

Eindbalans: blij dat ik op 1u45 toch op Chalet Reynard stond, spijt dat ik toch niet tot boven ben gereden, spijt dat ik niet een stukje afdaling gedaan heb. Volgend jaar terug en dan wel voorbereid.

Member michael88_c's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brianz Bekijk bericht

Heb geen ervaring met tourmalet maar een maand geleden 2 x de mont ventoux gedaan.

dag van beklimming boterhammen met choco :d en banaan net voor start.
    Heb onderweg 1 energybar gegeten en wat druivensuiker.
    Heb 2 drinkbussen leeggedronken onderweg. Ik ben zelf een voorstander van water omdat da veel frisser aanvoelt om te drinken dan isostar, zeker na een uurtje rijden en op warme dagen. daarmee at ik ook druivesuiker onderweg..

Veel succes ermee en probeer op souplesse te rijden dat je je benen zoveel mogelijk spaart want daar had ik het het zwaarste mee, verzuring..

grtz

Member
    iTrader
    0
    marvellous the mount ventoux

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten