Pagina 1 van 236 123451151101 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 4709
    Crew Member Goldrusher's schermafbeelding
    iTrader
    106 (100%)

Question >>> FAQ <<< PlayStation 3

Je kan in deze thread ook reageren met jouw vragen en problemen.

Ben je er zeker van dat je PS3 defect is, begeef je dan naar deze thread waarin staat wat je moet doen om het toestel zo snel mogelijk te laten herstellen.

PlayStation 3
    wat je moet weten en vaak gestelde vragen
    ---------------------------------------------------
    1. algemeen & hardware
    2. XMB
    3. gebruikers
    4. firmware updates
    5. foto / muziek / video
    6. Blu-ray
    7. game
    8. online
    9. PlayStation Store / PlayStation Plus
    10. accessoires (o.a. headsets)
    11. vaak voorkomende "problemen"
    12. helpdesk
    ---------------------------------------------------

/!\ Tip: gebruik CTRL+F om snel te zoeken naar keywords...

1. algemeen & hardware

--Wat kan een PS3 allemaal ?
    - games spelen
    - films kijken
    - muziek luisteren
    - foto's bekijken
    - op internet surfen
    - chatten met vrienden, zelfs videochat
    - volledig gratis online gamen

En dat alles is mogelijk in High Definition en in 3D.

--Specificaties

--Wat krijg ik allemaal in de doos meegeleverd ?
    Naast een PS3 krijg je een stroomkabel, composietkabel en scart-opzetstukje*, een Dual Shock 3 Sixaxis-controller, een USB-kabel (aan één kant mini-b) en een handleiding. Verder nog wat registratie- en garantiepapiertjes.

* voor gewone tv gebruik je voor de beste kwaliteit beter een échte scartkabel
    * voor HDTV heb je een HDMI-kabel nodig, niet meegeleverd

--Welke aansluitingen heeft de PS3 ?
    Achteraan (foto):
    * stroom (C14 IEC)
    * netwerk (standaard RJ45-aansluiting)
    * AV multi (voor component, composiet en scart)
    * HDMI
    * optisch geluid
    Vooraan (foto):
    * 2 USB-poorten
    * Blu-ray drive

--Handige websites

--Wat betekent Sixaxis ?
    De controller van de PS3 heet voluit de Dual Shock 3 Sixaxis en lijkt identiek aan de controllers van de vorige PlayStations, maar...

- de sticks en knoppen zijn preciezer
    - L2 en R2 (de twee grote knoppen achteraan) zijn nu een soort triggers
    - in het midden zit voortaan de PS-knop met diverse features
    - de controller is nu draadloos, via Bluetooth technologie
    - binnenin zitten bewegingssensors

--Hoe laad ik de controller op?
    Opladen gebeurt via USB en kan door de controller aan te sluiten op de PS3, maar ook op bvb. een PC. Beiden moeten wel aan staan.

--Hoeveel garantie heb ik op een PS3 ?
    1 jaar via Sony, al heb je via de verkoper (winkel) recht op 2 jaar. Meer daarover hier.

harde schijf

--Waarvoor dient de harde schijf ?
    Save games, games, updates, game content, demo's, videobestanden, muziek, foto's.

--Harde schijf vol ? Wil je een groter exemplaar ?
    In elke PS3 zit een standaard 2,5" harde schijf, je kan ze perfect uitwisselen voor een andere, al dan niet groter model. Het is makkelijk en staat mooi uitgelegd in de handleiding.
    Als je vooraf een back-up maakt op een externe schijf, kun je achteraf alles terugzetten. Games, saves, muziek, film, zelfs halve downloads. Trophies even synchroniseren en die staan online.

--Waarop moet ik letten bij de aankoop en installatie van een nieuwe harde schijf ?
    formaat: 2,5" SATA (ofte het laptopformaat)
    dikte/hoogte: 9.5 mm
    snelheid: 5400 rpm of sneller
    cache: 8MB of groter

Tijdens de installatie heb je mogelijks ook een recente firmware nodig, zet die dus op USB-stick klaar.

--Kan ik een (USB) externe harde schijf gebruiken ?
    Dat kan, mits ze in FAT32 is geformatteerd. Of toch een partitie ervan.
    Je kan de harde schijf vervolgens gebruiken om foto's, muziek en video's van af te spelen.

--Kan ik een harde schijf van PS3 wisselen ?
    Wanneer je een harde schijf in een andere PS3 stopt, moet je die formatteren om te kunnen gebruiken om die nieuwe PS3. Je kan de harde schijf dus wel gebruiken, maar wat er op stond, wordt gewist.

Je kan echter wel via een netwerkkabel alles van de ene naar de andere PS3 kopiëren.

2. XMB

XMB staat voor Cross Media Bar en is het hoofdmenu van de PS3.
    Horizontaal (van links naar rechts) vind je de verschillende categoriën, verticaal (omhoog, omlaag) telkens onderverdelingen.

Dit menu heeft elke maand een andere kleur en ze verandert tijdens de dag ook nog eens in helderheid. Tot net na de middag krijgt ze steeds meer kleur, naar de avond toe vervaagt ze weer tot pekzwart.
    Je kan ook een wallpaper instellen en/of een theme (andere icoontjes en geluidjes).

3. gebruikers

In het onderdeel gebruikers maak je een profiel per gebruiker. Je kan deze vergelijken met een memory card. Elk profiel heeft zijn eigen instellingen, save games, trophies en kan gekoppeld worden aan een eigen online-account, met dus ook eigen friends.

Zodra je meer dan één profiel hebt, moet je er na het opstarten van de PS3 eentje kiezen, of je stelt in welke automatisch wordt gekozen.

4. firmware updates

Af en toe zul je een update moeten downloaden voor de PS3 zelf. Heel soms voegt het enkel onderhuids iets toe voor spelontwikkelaars, maar meestal krijg je als gebruiker ook heel wat nieuwigheden.

--Hoe updaten ?
    Updaten kan op twee manieren. Via de PlayStation 3 zelf of je haalt de update eerst met een PC binnen (link) en zet ze vervolgens op een USB-stick of geheugenkaart in de map \PS3\UPDATE\

5. foto / muziek / video

Bekijk de multimedia FAQ.

6. Blu-ray

--Wat is Blu-ray ?
    Blu-ray is een nieuw opslagmedium. Het lijkt op het eerste gezicht op een cd of dvd, maar er kan (momenteel) maar liefst 50GB aan data op. Dankzij het gebruik van een veel preciezere blauwe ipv rode laser, kan de data veel kleiner op het schijfje geplaatst worden...en kan er dus een pak meer op hetzelfde oppervlak als dat van een dvd.
    Blu-ray is vooral ontworpen als DVD-opvolger, maar de PS3 gebruikt de techniek ook voor games.

--Waarom is Blu-ray beter dan DVD ?
    DVD bevat 576 beeldlijnen, Blu-ray 1080. Veel meer detail, scherpte, betere kleuren, etc.
    Ook gebruiken de schijfjes Java (programmeertaal) voor de menu's, wat voor een ongeziene interactiviteit zorgt. Menu en film kunnen zelfs in elkaar overvloeien.

--Is de PS3 regiovrij ?
    Nee, al zijn de meeste films, zeker die van Sony, Disney en Warner Bros, regiovrij of "multiregio" (regio ALL)... Op Blu-Ray Region Code Info kun je zien in welke regio('s) een film is af te spelen.

Regio A = Amerika, Japan, Korea, Taiwan, Hong Kong, Zuidoost Azië
    Regio B = Europa, Midden-Oosten, Afrika en Australië
    Regio C = China, Rusland, India, Pakistan

7. game

In het onderdeel "Game" bevinden zich snelkoppelingen naar demo's en games, alsook je save games.
    Die save games kun je kopiëren naar een geheugenkaart of USB-stick, als back-up. Dankzij dit systeem kun je nu ook probleemloos save games uitwisselen, handig voor wie eens ergens vastzit of van wie de save game onbruikbaar is geworden. (een save game van GameFAQs kan dan helpen)

--Is de PS3 regiovrij ?
    Ja, maar enkel voor PS3-games en downloads.
    Zo spelen alle PS3-modellen ook PSone-discs af en films op DVD en Blu-ray Disc, maar die zijn niet regiovrij.

--Wat is PlayStation Plus ?
    Alle info over PlayStation Plus vind je hier. Het is een dienst waarmee je voor slechts €50/jaar maar liefst 45 games volledig gratis kan spelen. Heb je ook een Vita, komen daar nog eens 25 games bovenop.

--Kun je save games naar USB-stick kopiëren (back-up) ?
    Ja, de meeste toch. Ze komen dan in een map PS3\SAVEDATA te staan.
    Als je Plus-abonnee bent kun je ook álle saves uploaden naar 1GB online opslag.

--Wat zijn trophies?
    Trophies krijg je in games na het voldoen aan bepaalde voorwaarden of het voltooien van opdrachten. Bvb. een bepaalde eindbaas verslaan, of een aantal spullen verzameld hebben, of x aantal races gewonnen, etc.
    Meer info over trophies in deze thread.

--Wat met mijn trophies op een nieuwe PS3 ?
    Trophies zijn gekoppeld aan je online account. Online kun je zeker nog je trophies zien.
    Offline is het een kwestie van je trophies te synchroniseren. Al kan het zijn dat sommige niet meer offline te bekijken zijn, als je de game(s) nog niet op de nieuwe console hebt gespeeld.

--Kan ik mijn oude (PS1/PS2) games spelen ?
    PS1: ja
    PS2: enkel op de allereerste 60GB versie (niet meer te koop)

Games die je via de PlayStation Store koopt zijn echter speelbaar op álle modellen.

--Wat met mijn PS1/PS2 save games ?
    Er is een adapter (foto) waarmee je saves kan uitwisselen tussen PS2 memory cards en je PS3.

8. online

hardware & instellingen

--Kan ik draadloos online ?
    Ja. WiFi zit ingebouwd.

--En mét draad ?
    Kan ook. De PS3 heeft naast WiFi ook een klassieke LAN-aansluiting.

--Wat heb je nodig om het internet tot in je PS3 te krijgen ?
    Een internetaansluiting en het liefst ook een router, zodat je met meerdere toestellen (bvb. nog een pc) tegelijk op internet kan.
    Heb je al een router, maar zitten alle poorten vol, dan kun je daarachter nog een switch plaatsen.

--Mijn WiFi-verbinding valt steeds weg, ook al is alles correct ingesteld...
    Probeer je PS3 of WiFi-access point wat dichter bij elkaar te plaatsen.
    Krijg je echt geen stabiele verbinding, dan zul je een kabel moeten gebruiken.

--Waar vind ik het MAC adres van mijn PS3 ?
    Settings > System Settings > System Information

PlayStation Network

--Is online gaming gratis ?
    Volledig gratis. Al bevatten sommige games een code voor het activeren van de online mode, en die code kan ontbreken of reeds gebruikt zijn als je de game tweedehands koopt. Je kan echter altijd via de PlayStation Store een nieuwe kopen, dit kost meestal €10 per game.

--Wat is de friends list?
    Je kan andere gamers uitnodigen tot je vriendenlijst, door hen een berichtje te sturen. Elke nickname is uniek, dus die doen dienst als een soort e-mail adres.
    Je kan chatten met microfoon en/of camera, je kan tekstberichten sturen en foto's uitwisselen.
    In de vriendenlijst zie je ook wie er online is en wat ze aan het doen zijn (zo komt er bvb. de titel van een game onder hun nickname te staan).

--Facebook?
    Je kan je Facebook-account koppelen aan die van PSN, zodat bvb. verdiende trophies op je Facebook wall verschijnen. Dit instellen kan bij Account Management.

--Ik ben het paswoord van mijn account vergeten...
    Je kan hier een nieuw wachtwoord aanvragen.

--Kan ik een online account verwijderen ?
    Neen.

--Op hoeveel consoles kan ik mijn account gebruiken ?
    Je kan 1 account maximaal 2 PS3's én 2 handhelds (PSP of Vita) tegelijk geactiveerd hebben.

--Hoe kan ik een console deactiveren ?
    Dat kun je op de console zelf, maar ook via PC.

9. PlayStation Store

--Wat is de PlayStation Store ?
    Op de Store vind je allerlei downloads. Van filmpjes en demo's tot volledige games, alsook uitbreidingen voor games, wallpapers en themes, zelfs filmtrailers.
    Toegang is gratis, maar vereist een PlayStation Network account.

--Hoe dikwijls kan ik mijn aankopen downloaden ?
    Alles wat je op de Store koopt, kun je zo vaak downloaden als nodig.
    Je account is op een totaal van 2 geactiveerde consoles bruikbaar, wees dus voorzichtig met sharen en deactiveer niet gebruikte en/of defecte consoles indien mogelijk.

--Hoe betalen ?
    Betalen kan zowel met prepaid kaartjes als met MasterCard, VISA, American Express en PayPal.

--Wanneer update de Store ?
    Europa: elke woensdag tussen 17.00u en 19.00u
    USA: elke dinsdag, tussen 22.00u en 00.00u
    Japan: doordeweeks, grote updates meestal maandag en/of donderdag

--Kan ik ook op de Stores van andere landen ?
    Tuurlijk. Je hebt enkel een account nodig van het land waarvan je op de Store wil.
    Hieronder stap-voor-stap hoe je je kan registreren op een store:

Spoiler:

--Hoe betalen op een buitenlandse store ?
    Het makkelijkst is met een prepaid-kaartje:
    Spoiler for enkele webshops:

10. accessoires

--Welke headset kan ik gebruiken ?
    Wil je enkel communiceren, dan volstaat vrijwel elke headset die met USB of Bluetooth werkt.
    Er bestaan ook zogenaamde USB sound cards, een soort USB-sticks waarop je headsets met de typische 3.5mm connectors kan aansluiten.

Wil je echter ook het geluid van de games, moet je eentje zoeken waar je ook geluidskabels op kan aansluiten. Bvb. de rode en witte stekkers van de PS3-composietkabel ofwel een typische hoofdtelefoonkabel vanuit je televisie.

--Kan ik een PS2 controller gebruiken ?
    Dat kan met een third-party adapter, maar niet elke game ondersteunt het even goed.
    En de oude controllers zijn niet bewegingsgevoelig.

--Wat met andere controllers, stuurtjes, arcadesticks, muis, toetsenbord, etc. ?
    Vrijwel alles met een USB-aansluiting kun je ook op de PS3 gebruiken. Zelfs muis en toetsenbord. Of die laatste door games worden ondersteund is een andere vraag, maar voor allerlei tekstvelden en de internetbrowser, werkt het zeker.
    Ook Bluetooth headsets, muizen en toetsenborden worden ondersteund.

11. vaak voorkomende problemen

--Error codes / foutcodes?
    Hier kun je error codes opzoeken: PlayStation 3 and PS Vita Error Codes

--Een game speelt enkel in het Nederlands?
    De meeste games laten je in het spel zelf de taal kiezen, anderen gebruiken de taal van het PS3 menu. In dat laatste geval volstaat het om de taal van het PS3 menu te veranderen naar bvb. Engels, om een game in het Engels te spelen.

--Games in zwartwit? (op gewone tv)
    Wellicht probeer je een NTSC-game of -demo te spelen en ondersteunt je tv dat beeldformaat niet. Een mogelijke oplossing is een RGB-scartkabel gebruiken.
    Op een HDTV heb je dit probleem niet.

--Geen beeld na van televisie te hebben gewisseld?
    PS3 volledig uitschakelen en vervolgens de standbyknop inhouden tot je een tweetal keer een biep hoort. Met die procedure reset je de scherminstellingen.

--Mijn PS3 vindt geen bestanden op een USB-stick / externe schijf / cd-rom ?
    Op driehoekje duwen ( /\ ) en kiezen voor Alle bestanden weergeven.

--Controller synchroniseert niet meer ?
    Als je controller niet herkent wordt - o.a. na het gebruik op een andere console - moet je ze even met een kabel verbinden en de PS3 heropstarten. Eventueel ook eens het kleine knopje achteraan de controller indrukken met een bvb. paperclip.

--Downloaden van de PlayStation Store gaat traag?
    Even de download pauzeren, en terug hervatten kan helpen.

--Ik ben m'n online account wachtwoord kwijt !
    Je kan hier een nieuw wachtwoord aanvragen.

--Kan ik de PS3-controller ook op PC gebruiken ?
    Ja, gewoon deze driver installeren. Je kan in dat programma vervolgens kiezen hoe je PC de controller moet herkennen. Als bvb. een Xbox-controller, die wordt ondersteunt door alle Games for Windows-games.

--Hoe kan ik PS3-beelden opnemen / recorden ?
    Dat kan met een zogenaamde capture card in je PC en bijhorende software. Meer uitleg daarover, alsook aankoopadvies, vraag je best in het Tech Center.

12. helpdesk

PlayStation helpdesk:

011 516 406 (tegen lokaal tarief)

maandag t/m vrijdag = Van 09:00 uur tot 20.00 uur
    zaterdag = van 10.00 tot 16.00 uur

.
    Laatst gewijzigd door Goldrusher; 23 december 2013 om 15:14
    now playing: Assassin's Creed Unity | Driveclub | Grand Theft Auto V

iTrader
    106 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yasutoko Bekijk bericht
    Effe mislezen .

Maar dan nog, het vijsje is al in slechte staat, stel dat dr beetje teveel kracht op komt en het vijsje geheel plooit, iets wat ik niet wil meemaken zenne .
    Je moet er echt niet veel kracht op zetten. Vastpakken, knijpen en voorzichtig losdraaien. Niet trekken hé.
    En draai hem er achteraf weer niet zo vast in.

Laatst gewijzigd door Goldrusher; 13 januari 2009 om 20:13

iTrader
    106 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hey69 Bekijk bericht
    Als je de PS knop voor 8 seconden inhoud dan gaat de controller ook op standby (als je in de zetel ligt en je bent te lui om je 2de hand te gebruiken om int menu te kiezen )
    kennis +1

Member
    iTrader
    212 (100%)

PS2 save data overzetten naar PS3

Yo!!!

Ik was op mijn PS2 een game aan het spelen. Ik heb deze nu definitief opgeborgen en vervangen door een PS3 60 GB. Nu was ik nog wel met een spel bezig (God of War).

Ik zit al vrij ver in het spel. Ik heb geen zin om opnieuw te beginnen. Bestaat er een mogelijkheid om de data op mijn memory card over te zetten naar mijn PS3? Ik zie daar toch nergens een aansluiting om een memory card in te steken.

Some help wanted pleazzzzzzzzzz

iTrader
    106 (100%)
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/317-Qb4UlqL.jpg

U zo'n adapterken aanschaffen. Staat in de FAQ...

iTrader
    106 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPGP Bekijk bericht
    kan je windows mediaplayer dan downen ofzo op je ps3?
    Nee.

Approved 9-lifer
    iTrader
    0

>>> FAQ <<< PlayStation 3

Hey,

Zoals de titel al zegt, zou ik graag mijn oude data van een spel op de PS2 overzetten naar de PS3. Maar ik vindt geen slot om een oude memory card in te steken? Gaat dit niet of is er een andere manier?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt,

Groetjes,

iTrader
    106 (100%)
    Staat in de FAQ.

Je moet deze adapter ergens zien te vinden. Aansluiten met dezelfde kabel als een controller en je kan saves van en naar PS3 kopiëren.

Platinum Member Teknohol1c's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik vraag me af (en staat ni in de FAQ) of het eigenlijk ni mogelijk is om u saves vanop ps2 naar ne usbstick te kopieren omdat op ne ps2 toch ook usb aansluiting is he?
    en dan heb je die adapter dus ni meer nodig
    Only the dead fight fair
    PSN: teknohol1c
    Currently playing: Destiny - Warlock 30

Member
    iTrader
    10 (100%)
    ik heb het ooit geprobeerd via usb... lukte mij niet... uiteindelijk gewoon een adapter gekocht
    PSN valies
    Baka!

iTrader
    24 (100%)
    dat weten we dan ook weer bij
    Only the dead fight fair

Member Shotty's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    miss omdat de usb niet op FAT32 stond ?
    My pride is everything.
    My honor is the only thing that keep's me going...
    Psn: Shottys

iTrader
    24 (100%)
    hoeft niet volgens mij.. op ps3 hoeft die ook ni in fat32 te staan. Ik schrijf geregeld es een savegame over alsk es bij ne maat ga met een spel.
    Only the dead fight fair

Member Shotty's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    mwah ik dacht omdat dat moet met externe hd's en hd's die op fat 32 moeten staan, omdat de ps3 die anders niet herkent.
    Dat dit hetzelfde zou zijn bij een usb stick..
    My pride is everything.
    My honor is the only thing that keep's me going...
    Psn: Shottys

Member metalmeniac's schermafbeelding
    iTrader
    0
    KLein vraagske:
    Wat is het verschil tussen:
    -Hulpprog. voor gamedata?
    -Hulpprog. voor opgeslagen data?
    Live in harmony with nature and take responsibility for how you're living your life.
    DEUS SOLUS ME IUDICARE POTEST PSN ID: Gillan_Pooh DEO CONFIDIMUS

Approved 9-lifer
    iTrader
    5 (100%)
    -Hulpprog. voor gamedata?
    game installs en updates
    -Hulpprog. voor opgeslagen data?
    savegames
    One + One

Member
    iTrader
    10 (100%)
    Zijn er problemen met de nieuwe firmware update?
    Nintendo ID & PSN: FiFtyEuro
    Live: FiFtyEuroBel

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Beetje de fanboy spelen maar al veel slechte ervaringen gehad met anderen:

Merk: Western Digital! (is heel klein beetje duurder, maar o zoveel betrouwbaarder imo )
    ²

Approved 9-lifer
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Anderson Bekijk bericht
    Trophies niet ^^ Indien je niet kan syncen nadat je een trophie hebt gehaald ben je deze wel kwijt (als je de hdd veranderd e ).
    Das niet waar. Gewoon de game waarvan je de trophies behaald had weer eens opstarten en ze komen gewoon terug, been there done that
    One + One

Member kristofvanheule's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Niemand die een oplossing heeft voor mijn probleem? Of zou het gewoon aan slechte servers liggen? Heeft niemand hetzelfde voorhad?

Pagina 1 van 236 123451151101 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten