Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    Member Streaker's schermafbeelding
    iTrader
    16 (94%)

Office word voor mijn Groot-vader

Hallo allemaal

Mijn grootvader heeft doorheen zijn leven een boek geschreven (over zijn leven), maar die papieren beginnen hun kwaliteit te verliezen en zijn vaak bijna onleesbaar. Vermits mijn grootvader toch al 82 jaar is en hij graag zou hebben mocht dit niet verloren gaan zodat wij het kunnen lezen, wil hij deze digitaal neerpennen.

Ik heb hem verleden jaar een pc gekocht met daarop office word.

Nu kent hij niets van pc's en is het werken met de muis een ramp. Hij woont aan zee en ik achter Brussel dus is het elke keer 130KM rijden. U ziet dus al het probleem...

Ik heb er al enkele malen naartoe gegaan en heb het zo geconfigureerd dat word direct start als hij pc opzet. (zijn boek wordt direct geladen)

Het typen heeft hij volledig onder de knie, maar ik denk dat hij soms iets met de muis doet waardoor het complete paniek is bij hem. Nu is hij al 4 keer opnieuw begonnen en elke keer slaagt hij erin om zijn boek te verwijderen/verplaatsen/niet zichtbaar meer te maken.

Ik ga om de maand eens tot daar en vind dan vaak wel een stuk terug, maar ik vroeg mij af of er dus geen makkelijkere manier is.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Is er makkelijkere software waar hij niet echt iets kan fout doen? Hij kan typen, maar Word heeft teveel knopjes en menu's waardoor hij denk ik soms dingen doet waardoor hij dus opnieuw moet beginnen.

Hij heeft telkens tegen de 30 blz getyped en is dan alles kwijt. Ik had gedacht aan les volgen, maar hij durft er niet goed naartoe gaan, schrik dat hij de slechtste gaat zijn en dat hij mensen op de zenuwen gaat werken door zijn totale lak aan kennis over pc's enz....

Dank u alvast

Approved 9-lifer H3X4's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Wat al kan helpen voor jouw is Teamviewer, zodat je niet telkens 130km moet rijden.
    Dan kan je gewoon zijn laptop overnemen vanuit jouw thuis.
    Een optie is typen via Notepad, maarja.. dat is ook niet alles.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Kladblok en elke tien pagina's apart opslaan in dropbox

iTrader
    16 (94%)
    Allemaal goeie ideeŽn moest hij internet hebben

Member Atlantis's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Heeft hij dat boek met de hand geschreven? Als hij het getypt heeft op een typmachine kan je de meeste tekst recuperen met een scanner.

Eigenlijk zou ik in dit geval een eenvoudige Linux distributie installeren, hem laten typen in een eenvoudig tekstverwerkingsprogramma (Open Office Word, gedit,...) met een script op de achtergrond dat automatisch backups neemt van het geopende tekstbestand. Sowieso zelf geregeld langsgaan en backups nemen op een USB stick ofzo.

iTrader
    16 (94%)
    Nee, spijtig genoeg met de hand geschreven en hij is zowat de enige mens die het geschrift kan lezen .
    Ik dacht ook inderdaad van geregeld auto backup met datum en tijdstip in titel ergens in een map waar hij niet aankan, maar het is pc met windows XP en ik heb geen idee hoe ik dat moet scripten. Als iemand weet hoe ik dit doe... Moet zelf niet op office zijn, mag idd ook op openoffice zijn indien daar wel die mogelijkheid is.

Zelf geregeld langsgaan is idd de ideale oplossing, maar gezien de afstand + werk enz.. lukt dit niet altijd. Hij verliest zijn boek ongeveer 1 keer per week
    De mens heeft alle tijd van de wereld dus hij typed een ganse dag, vandaar dat het nogal demotiverend moet zijn om het elke keer te verliezen.

Ik zou dus idd best een script moeten hebben dat om de 5 min backup pakt en dit wegschrijf naar map op bureaublad bv: "mijn_boek-03-05-12_14uur30.doc" enz..
    Ik denk wel dat ik hem kan leren om dan een specifiek bestand te openen via telefoon.

Member Atlantis's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Streaker Bekijk bericht
    Ik zou dus idd best een script moeten hebben dat om de 5 min backup pakt en dit wegschrijf naar map op bureaublad bv: "mijn_boek-03-05-12_14uur30.doc" enz..
    Ik denk wel dat ik hem kan leren om dan een specifiek bestand te openen via telefoon.
    De enige backup software in Windows waar ik ervaring mee heb is SyncBack (er is een goede gratis versie beschikbaar). Daarmee kan je automatisch backuppen van een map naar een andere (of naar een server, externe HD, ...). Moest je nu een 4 tal taken aanmaken in SyncBack die telkens van hetzelfde bestand een backup maken, maar naar 4 verschillende mappen (en op 4 verschillende tijdstippen), dan heb je steeds 4 backups om op terug te vallen, al zal je ze wel zelf moeten gaan herstellen (hem de juiste file laten terughalen krijg je nooit uitgelegd vrees ik).

Misschien is er ook wel een optie in SyncBack om bij het backuppen steeds nieuwe bestanden aan te maken ipv de oude te overschrijven, heb ik nooit geprobeerd.

Member dask's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Allway Sync, kan je vanalles op instellen en bv telkens je oudere backups laten verplaatsen naar een andere (backup backup) map

Libre Office
    , een veel eenvoudigere interface dan MS Office en werkt echt goed

Member Dracozirion's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Cobian Backup (freeware) zal ook wel lukken.

Member
    iTrader
    0
    - sowieso al autosave in word aanzetten (als 't nog nie gebeurd is)
    - teamviewer om hem uit de nood te helpen

...

Aap
    Aap is offline
    Member
    iTrader
    0
    Ik zou het iets omslachtiger doen. Ik zou iemand zoeken die het word bestand typt en je grootvader dicteert. Ik heb anders het gevoel dat je grootvader nooit zijn waardevolle levenservaringen digitaal maken.

Of zijn handschrift ontcijferen aan de hand van bestaande documenten en zelf typen.

Approved 9-lifer Shift's schermafbeelding
    iTrader
    33 (97%)
    Je kan ook in hotmail zelf word gebruiken, heeft die geen autosave optie ?

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aap Bekijk bericht
    Ik zou het iets omslachtiger doen. Ik zou iemand zoeken die het word bestand typt en je grootvader dicteert. Ik heb anders het gevoel dat je grootvader nooit zijn waardevolle levenservaringen digitaal maken.

Of zijn handschrift ontcijferen aan de hand van bestaande documenten en zelf typen.
    Dat is net niet de bedoeling. Die grootvader heeft toch veel vrije tijd, dus is zo'n boek overtypen een goeie manier om zijn oude dag te slijten

iTrader
    16 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Dat is net niet de bedoeling. Die grootvader heeft toch veel vrije tijd, dus is zo'n boek overtypen een goeie manier om zijn oude dag te slijten
    True that. De mens is echt super in zijn nopjes als hij weer een bladzijde getyped heeft en ons oma die heeft meer haar ding met het eten en vriendinnen da langs komen enz...

Ik ga die software al eens thuis proberen bij mij se, en van de maand ga ik er nog eens langs en zal het dan proberen in orde te krijgen. Dikke merci al allemaal. Zal veel voor hem en de familie betekenen als het afgeraakt.

En nochmaals aan die dat teamviewer enz voorstellen... Hij heeft geen internet. Anders had ik het al in google docs gemaakt, dan kon ik het op de voet volgen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten