Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 23
    Member
    iTrader
    0

Informatica: doenbaar?

Dag beste mensen

Ik heb net mijn diploma secundair onderwijs behaald. Volgend jaar zou ik graag starten aan de universiteit van Gent met de bachelor Informatica. (en later als master software engineer als ik er geraak)

Ik heb echter één probleem. Ik heb de afgelopen twee jaar een richting gekozen waarin ik maar 4 uur wiskunde heb, terwijl ze op de opendeurdag zeiden dat informatica gericht is naar 6 en 8 uur wiskunde.

Ik ben niet slecht in wiskunde, maar de leerkrachten van de 6 en 8 uurs zeggen dat informatica zeer moeilijk of ondoenbaar is met 4 uur wiskunde.

Hebben ze gelijk of toch proberen?

Alvast bedankt!

Crew Member Fraggie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik heb geen pure IT gedaan, maar ben wel begonnen aan mijn opleiding vertrekkende van 4 uur wiskunde. Sowieso begin je vanaf 0, laat dat duidelijk zijn.

Vervolgens hebben de mensen die >4 uur wiskunde gehad hebben, in het begin enkel maar een snelheidsvoordeel t.o.v. jou. Zij moeten mogelijks minder lang studeren voor het zelfde resultaat als jou te behalen. Pas in de latere jaren kunnen zij gebruik maken van hun wiskundige voorsprong. Het is dus volledig aan jou om die achterstand in te halen én het is mogelijk.

Werk je, dan kom je er, werk je niet, dan zal het niet lukken.

Member KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik ken weinig tot niets van informatica, maar verscheidene universiteiten bieden in september reeds cursussen wiskunde aan voor mensen die minder wiskunde gehad hebben in het middelbaar (zelf nooit gevolgd, 8 uur wiskunde gedaan). Je zal er je achterstand niet mee wegwerken, maar wel eventueel al een idee kunnen vormen van de verwachtingen.

Ik ben het wel met Fraggie eens, een achterstand betekent niet noodzakelijk dat je deze niet kan wegwerken. Als je zoals je zelf zegt niet slecht bent in Wiskunde kan je op z'n minst nog proberen.

Als je het optimistisch bekijkt bedraagt je achterstand voor wat wiskunde betreft maar een goede 80 lesuren (wat uiteindelijk slechts hooguit 50 minuten/"uur" zijn), als je zelf al een handboek opraapt of naar een septembercursus gaat kan je dit zelf al verder beperken, ik heb al van mensen uit een 4-uurs richting gehoord dat ze daar voor het eerst van bijvoorbeeld complexe getallen gehoord hadden.

Approved 9-lifer Gurdt's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik kom van 6u wisk en rond momenteel een master IT af. De wiskunde was bij ons vooral in het eerste en het tweede "moeilijk".

De wiskunde die je kan verwachten is goniometrie, algebra, driehoeksshizzle, vectoren, relaties, integralen, afgeleiden, ... Eigenlijk vooral alles wat je in het middelbaar ook geleerd zou moeten hebben. Het is zoals iemand hierboven zegt; alles wordt vanaf 0 aangeleerd (maar veel beter en veel duidelijker dan in het middelbaar) maar wel in hoger tempo.

Waar je in het middelbaar een heel trimester (of zelfs meer) aan integralen spendeert, was dat bij ons verpakt in 1 les. Dus je zal zeker wat moeite moeten doen, goed alles proberen te snappen, veel oefeningen maken, veel erover nadenken met medestudenten, ... Zoals iemand al zei zal je doordat je iets minder met wiskunde bezig bent geweest het misschien iets moeilijker hebben dan een 8u-wisk-wetenschappen. Maar er zijn heel zeker geen delen wiskunde die je niet kan begrijpen omdat je maar 4u wisk hebt gedaan. Alles is doenbaar, je zal misschien iets meer moeite moeten doen ervoor.

Ik heb voor mijn studie een week "wiskunde-cursus" aan de unief gedaan, dat was voor iedereen die fysica/IT/wisk ging studeren aangeraden. Ik raad u dat zeker aan Dat is niet alleen leerrijk, interessant en goed voorbereidend na een hele zomervakantie niksen, je leert er ook je medestudenten kennen.

Member
    iTrader
    0
    Als je aan de slag wil in de IT wereld kun je misschien ook eens NMCT in Kortrijk bekijken (www.nmct.be). Daar verdachten ze in ieder geval niet dat je all zware wiskundige voorkennis hebt.

Good luck!

Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb mijn bachelor informatica gedaan en in die 3 jaar heb ik geen enkele les wiskunde gehad. Dat werd als vak niet gegeven.

Er werd wel wiskunde gebruikt, maar dat was dan vooral wanneer dat er bij hoorde, bij OpenGL en DirectX bijvoorbeeld.
    Wiskunde is vooral nodig om logisch te leren redeneren, maar als je dat na je secundair nog niet kunt gaan ze dat u in het eerste jaar hoger ook niet kunnen aanleren.
    Laatst gewijzigd door Tyfius; 27 juni 2012 om 19:25

Member kwitters's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ludicrum Bekijk bericht
    Ik ben niet slecht in wiskunde, maar de leerkrachten van de 6 en 8 uurs zeggen dat informatica zeer moeilijk of ondoenbaar is met 4 uur wiskunde.
    Laat je niet teveel afschrikken door dat soort van 'raad'. Tegen mij zeiden ze in't secundair dat 8u wiskunde teveel was, en ik heb het toch maar gedaan, en nadien mijn Master Informatica gehaald.

Fraggie geeft hier gewoon uw sleutel tot success:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fraggie Bekijk bericht
    Werk je, dan kom je er, werk je niet, dan zal het niet lukken.
    Zo simpel is het. Ik heb domme mensen zien werken en hun Master diploma zien halen, en heb slimme mensen (ook vooral mensen die van zichzelf dachten dat ze slim waren) zien afvallen omdat ze niet werkten. Hoe hard je moet werken hangt af van hoe slim je bent. Maar als je ervoor werkt, dan zal je het ook wel halen.

Member Kemblin's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    ik heb vorig jaar de master informatica software engineering op UA succesvol afgerond en had in het middelbaar 6u wiskunde. Naar mijn gevoel maakt je voorgeschiedenis niet erg veel uit. Je zit namelijk al erg snel op het einde van de kennis van het middelbaar, of dat nu 4u of 8u is, is een kwestie van enkele weken. Het hangt er gewoon van af hoe hard je bereid bent te werken. Mijn leerkrachten in het middelbaar vonden mijn resultaten wiskunde ook te zwak voor informatica op unif. Niemand behalve jij weet echter hoeveel tijd en moeite je echt in het studeren steekt. Bij mij was er bij de switch naar unif toch nood aan een lichte mentaliteitswijziging
    there you go

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Die vraag komt vaak voor en niemand kan u echt een exact antwoord geven.

Veel hangt af van hoe goed je bent in wiskunde. Je hebt een bepaald 'niveau' nodig om te 'kunnen' slagen en vanaf dat bepaald niveau geldt de simpele regel 'hoe beter je bent in wiskunde, hoe minder je ervoor zal moeten blokken'

Je hebt mensen die weinig studeren voor hun examens en slagen aan de unief en je hebt er die veel meer blokken en niet slagen.

Het middelbaar is niet echt een referentie. Belangrijker is de reden waarom je maar een richting gekozen hebt met 4u wiskunde: omdat je er niet zo goed in was of een totaal andere reden. Er zijn genoeg studenten in het middelbaar die amper iets doen tijdens het jaar en 1 of 2 dagen blokken voor het examen. Om maar aan te tonen hoe relatief de basis van het middelbaar is (kunnen is zoveel belangrijker als kennen) en hoe snel die opgehaald kan worden.

Als je niet zeer goed bent in wiskunde, zal je er wel zwaar voor moeten werken. Ik heb zeer veel mensen uit de 6 uurs en 8 uurs zien afhaken aan de Ugent. Een deel van hen hebben succesvol ing informatica afgerond daarna, dus eventueel dat dat ook een optie is? (is uiteindelijk ook een master en ook veel mogelijkheden mee)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tyfius Bekijk bericht
    Ik heb mijn bachelor wiskunde gedaan en in die 3 jaar heb ik geen enkele les wiskunde gehad. Dat werd als vak niet gegeven.
    Bedoel je een academische bachelor informatica? (of effectief een academische bachelor wiskunde?)
    Laatst gewijzigd door MilM; 27 juni 2012 om 19:17

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
    Bedoel je een academische bachelor informatica? (of effectief een academische bachelor wiskunde?)
    Erm, ja, informatica. Ik was waarschijnlijk te rap met het typen van mijn zin.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tyfius Bekijk bericht
    Erm, ja, informatica. Ik was waarschijnlijk te rap met het typen van mijn zin.
    Er zijn toch veel vakken en lessen wiskunde? Welke universiteit was dat?

iTrader
    0
    Er zijn toch veel vakken en lessen wiskunde? Welke universiteit was dat?
    Dat was geen unief, maar hogeschool: Erasmus Brussel.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Dat is een professionele bachelor. Qua wiskunde toch een zeer groot verschil met een academische bachelor.

De academische bachelor aan de Ugent heeft verschillende zware wiskundige vakken. Het is wel verminderd met de nieuwe bachelor structuur omwille van verschuivingen (je hebt nu een Master Wiskundige Informatica maar je bent niet verplicht die te volgen, je kan ook computerwetenschappen van de Ingenieurs volgen die gemakkelijker is op dat vlak aangezien de focus daar ook in de bachelor ligt).

Maar toch nog steeds genoeg wiskundige vakken in de academische informatica bachelor: algebra en meetkunde, analyse (over meerdere semesters), discrete wiskunde, statistische gegevensanalyse en numeriek rekenen. Vakken zoals datastructuren en algoritmes zijn aan de Ugent ook redelijk abstract en wiskundig.

Het verschil qua wiskunde tussen een professionele bachelor en een academische bachelor aan de Ugent is zeer groot, maar een professionele bachelor biedt zeker ook veel mogelijkheden later op de arbeidsmarkt (zeker al je wat vlot bent en juiste keuzes maakt). Dus als wiskunde echt een probleem is, kun je een professionele bachelor overwegen. Duurt ook 2 jaar minder, dus je hebt dan 2 jaar ervaring en pak dat je 1400 netto verdient dan heb je in die 2 jaar ook 50.000 euro netto verdiend ...

Idem voor industrieel ingenieur in de informatica. Is net als de richting in de Ugent een master en het is 1 jaar minder, dus als snel 25.000 euro en een jaar extra ervaring.

Alle richtingen kun je volgen in Gent.
    Laatst gewijzigd door MilM; 28 juni 2012 om 11:47

Member YoSHi's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Dat is een professionele bachelor. Qua wiskunde toch een zeer groot verschil met een academische bachelor.

De academische bachelor aan de Ugent heeft verschillende zware wiskundige vakken. Het is wel verminderd met de nieuwe bachelor structuur omwille van verschuivingen (je hebt nu een Master Wiskundige Informatica maar je bent niet verplicht die te volgen, je kan ook computerwetenschappen van de Ingenieurs volgen die gemakkelijker is op dat vlak aangezien de focus daar ook in de bachelor ligt).

Maar toch nog steeds genoeg wiskundige vakken in de academische informatica bachelor: algebra en meetkunde, analyse (over meerdere semesters), discrete wiskunde, statistische gegevensanalyse en numeriek rekenen. Vakken zoals datastructuren en algoritmes zijn aan de Ugent ook redelijk abstract en wiskundig.

Het verschil qua wiskunde tussen een professionele bachelor en een academische bachelor aan de Ugent is zeer groot, maar een professionele bachelor biedt zeker ook veel mogelijkheden later op de arbeidsmarkt (zeker al je wat vlot bent en juiste keuzes maakt). Dus als wiskunde echt een probleem is, kun je een professionele bachelor overwegen. Duurt ook 2 jaar minder, dus je hebt dan 2 jaar ervaring en pak dat je 1400 netto verdient dan heb je in die 2 jaar ook 50.000 euro netto verdiend ...

Idem voor industrieel ingenieur in de informatica. Is net als de richting in de Ugent een master en het is 1 jaar minder, dus als snel 25.000 euro en een jaar extra ervaring.

Alle richtingen kun je volgen in Gent.
    Juiste keuzes?

Approved 9-lifer Gurdt's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Als je een professionele bachelor bent, en je bent bekwaam, en je gaat je openstellen om te groeien, veel bij te leren, te kiezen voor jobs die misschien niet meteen voor de hand liggend zijn, ... Ga je even ver geraken als iemand met een universitair diploma. Ik denk dat dat is wat hij wil zeggen.

Velen hebben nog het idee dat ne master stukken competenter is dan een bachelor, maar dat is zeker niet altijd het geval. Ik denk dat een goeie van hogeschool stukken competenter is dan ne gemiddelde van de unief. Dus als je jezelf "goed" acht, hoef je niet meteen unief te liggen doen

Approved 9-lifer NeverwinterX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb mijn bachelor en master informatica en master ingenieurswetenschappen cw gehaald aan KUL terwijl ik Latijn-Wetenschappen met 5u wiskunde heb gedaan in het middelbaar. Ik was wel vrij goed in wiskunde in het middelbaar, dus dat hielp (en dan nog had ik het het eerste jaar op de unief moeilijk met de wiskundevakken). Met 4u wiskunde is dus nog wat moeilijker, zeker als je niet zo goed bent in wiskunde.
    Laatst gewijzigd door NeverwinterX; 28 juni 2012 om 19:47

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door YoSHi Bekijk bericht
    Juiste keuzes?
    IT is zeer breed. Je kan intern in de IT afdeling terecht komen, je kan programmeur worden en daar heb je dan nog eens verschillende talen in, je kan consultant/integrator worden van ERP pakketten en opnieuw heb je daarin nog verschillende pakketten, je kan meer de sales/business kant opgaan waar je het technische combineert met het commerciële, je kan een tester worden (QA), je kan een architect worden, ...

Sommige richtingen bieden meer mogelijkheden om door te groeien qua loon dan anderen.

Aap
    Aap is offline
    Member
    iTrader
    0
    IT is zeer breed.
    Ja, zo zijn er ook die op een helpdesk belanden die hoger onderwijs gevolgd hebben.

Member Compact93's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Bij een Bachelor in de Toegepaste Informatica aan de KHLeuven hoef je helemaal geen wiskundeknobbel te zijn!

Vanaf volgend jaar gaan ze de wiskunde opsplitsen om het eenvoudiger te maken, maar het is vooral gericht op de praktijk!

Ik heb zelf maar 3u wiskunde gehad, maar tijdens de infodag zeiden ze me dat dat geen enkel probleem zou zijn. Zelf heb ik ook de plannen als ik mijn Bachelor heb gehaald, om via een schakelprogramma naar een master te gaan (als ik dan nog zin heb natuurlijk).

Normaal gezien heb je hier geen 'voorkennis' nodig, maar zoals reeds gezegd is enige 'voorkennis' wel handig meegenomen. Zeker als het op studeren aankomt!

Laat je helemaal niet afschrikken! In de KHLeuven zijn de buisvakken Frans en besturingssystemen (dit vooral in het 2e jaar, aangezien er dan veel projecten bijkomen).

Soms denk ik ook, gaat het niet te moeilijk zijn.. Maar met goede wil en inzet kom je ver!
    PSN: Compii93 / Jelly Belly Belgium
     Apple iPhone 5 16Gb Zwart Apple iPad Air 16Gb (Cellular) Space Grey 
     MacBook Pro Retina 15" 2,0 Ghz Intel Core I7 8Gb 1600 MHz DDR3 

Member Kemblin's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    weet wel dat het slaagpercentage voor het schakeljaar master informatica erg laag ligt omdat het zowat alle wiskundige buisvakken van de universitaire bachelor bevat. Ik heb er eigenlijk niemand voor weten slagen op UA.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten