Beste,

Graag had ik willen een stuk hardware virtualiseren, of simuleren of emuleren of.. Het gaat om een relatief kleine Ácontroller waarvan er wel gelijkaardige GPL of Open Source projecten van bestaan, maar deze zijn: oud, veel te algemeen, slecht becommentarieerd of ronduit rommel.

De fabrikant van de Ácont. biedt geen support voor compiler, assembler of simulator design (logisch waarschijnlijk). Maar gezien de kleine omvang van de chip valt alles wel te achterhalen uit de documentatie.

Mijn probleem:
Ik begin te verzinken in het aanbod van informatie. Zo kan ik na veel te lezen hebben moeilijk nog het onderscheid maken tussen een emulator en simulator. In denk dat ik uiteindelijk een virtuele machine moet maken gezien ik assembly code wil debuggen Ún reeds gecompileerde bestanden wil laten uitvoeren (combinatie simulator en emulator dus).

Om die assembler te schrijven neem ik aan dat ik gebruik moet maken van programma's zoals Flex (lexical analyser) of GNU/Bison. Deze zouden mij moeten toelaten op een snelle en simpele manier assembler instructies te koppelen aan opcode die ik dan "regel per regel" aan mijn emulator kan geven.

Qua documentatie beschik ik over alle online bibliotheken van de KUL en heb o.a. gratis toegang tot:
- Amazon.com: Compiler Design: Virtual Machines (9783642149085): Reinhard Wilhelm, Helmut Seidl: Books
- Amazon.com: Virtual Machines (9781852339692): Iain D. Craig: Books
-> de inspiratie: Imran Nazar: GameBoy Emulation in JavaScript: The CPU

Iemand ervaring met deze zaken en mij een schop in de juiste richting kan geven?