Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 29
    Member BlackDevil-619's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Lightbulb Cinema 4D gebruiken als game engine

Inleiding

Beste mensen,

Ik heb zoals vele andere mensen ook mijn dromen, 1 daarvan is om een game te maken.
    Het lijkt misschien heel ambitieus en onmogelijk maar toch wil ik het proberen.
    Ik volg geen informatica of iets anders rond computers, ik doe BSO lassen.

Nu wil ik jullie kennis weten over zo'n een programma's, ik wil beginnen met kleine simpele dingen te maken en zo uit te breiden en over een paar maanden mijn eerste mini game dan te maken.

Mijn idee

Zoals ik reeds zij heb ik mijn dromen en ambities,
    1 van die dromen is om ooit een spel te maken dat nog nooit gemaakt is, maar ik ga hier nu niet heel dat concept uit de doeken doen, als het er al ooit komt.

Ik wil hier te weten komen of het mogelijk is om met een art programma werelden te tekenen.
    en het zelf besturen, een voorbeeld: ik teken een auto, ik maak daar een weg voor en dan zorg ik ervoor dat ik die auto zelf kan laten voortbewegen over die weg, zonder dat mijn computer dat in werking zet.
    Ik heb nog nooit met zo'n programma gewerkt, mijn kennis daarvan is daarom ook miniem.
    Zoals er in de titel staat dacht ik om zo'n dingen te maken met C4D, is dat mogelijk?

Jullie hulp

Ik vraag jullie via dit om jullie kennis te delen.
    Ik weet dat mijn 'dromen' onmogelijk lijken al dan niet zijn maar toch will ik het proberen.
    Voor de rest hoop ik alleen maar dat er hier voldoende mensen van goede wil zijn en dit niet meteen voor onmogelijk houden maar mij toch met raad en daad willen helpen.

Mvg, Thomas
    PS3: BlackDevil-619
    Steam: Fullion
    currently playing: to busy to play games

Member
    iTrader
    0
    C4D kan je wel gebruiken om alle art assets voor een game te maken, maar het is zelf geen game engine, en daarmee kan je dus niet de interactieve elementen doen.

Dus naast C4D heb je een game engine nodig. Kijk zeker eens naar Unity (UNITY: Game Development Tool), uitstekend in combinatie met c4d, en er is een gratis versie van.

Of je kan Blender (blender.org - Home) eens proberen, daar zit ook de blender game engine in.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carlos3d Bekijk bericht
    C4D kan je wel gebruiken om alle art assets voor een game te maken, maar het is zelf geen game engine, en daarmee kan je dus niet de interactieve elementen doen.

Dus naast C4D heb je een game engine nodig. Kijk zeker eens naar Unity (UNITY: Game Development Tool), uitstekend in combinatie met c4d, en er is een gratis versie van.

Of je kan Blender (blender.org - Home) eens proberen, daar zit ook de blender game engine in.
    Hartelijk bedankt voor de 2links naar game engine sites, maar zoals ik reeds zij ken ik er nog niets van.
    Dus als u mij meer informatie kan verschaffen i.v.m. het gebruik tussen C4D en Blender/Unity dan ben ik zo weer een stapje dichter.

Mvg, Thomas
    Laatst gewijzigd door BlackDevil-619; 26 juni 2011 om 12:39

Member Fodbaddun's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het zit namelijk zo, ik zal eventjes m'n ervaringen als student DAE vertellen.

Het proces van games maken is een ganse pipeline. Er zijn verschillende stappen die je het best gaat nemen voor je begint aan een game.

De eerste is al een erg belangrijke: het concept. Zorg dat je dit uitgewerkt hebt tot in het detail. Elk klein stukje van je idee moet duidelijk zijn voor iemand die geinteresseerd is in je game. Dit kun je doen mbv een 'design document'. Daarin staat alles te lezen wat een mogelijke 'investeerder' moet weten over je game. Concept art, het idee, controls, game engine, features etc etc...

Vervolgens begin je met het uitwerpen van de concept art. Begin voor elk onderdeel van je game dingen te tekenen, ontwerpjes te maken, ideetjes op papier te zetten. Na deze fase moet je bijna van alles in je game een visueel duidelijk beeld krijgen. Maak collages in photoshop met kleuren, beelden, gedachten, sfeer enz...

Als je dan de conceptfase voorbij bent kun je beginnen modellen. In C4D, Blender, 3D studio max of nog andere pakketten kun je de assets in 3D gaan modellen. Hou hierbij rekening met welke engine je wilt gaan gebruiken. Het is belangrijk dat je weet wat de polycount is van je objecten, wat de engine aankan, waar je qua sfeer naartoe wilt. Hou je hier ook aan de conceptart die je hebt uitgewerkt. Hou rekening met de texturespace die je beschikbaar hebt enzo. Er komen heel wat zaken bij kijken als je assets wilt maken voor een game.

Voor 3D assets te maken is er maar 1 woord: referentie, referentie en nog es referentie. Dit is oa een deel conceptart, maar ook heel veel kijken naar foto's en real life stuff. Hou daar rekening mee in de opbouw van je game. Als je natuurlijk een totaal andere stijl wilt gaan benaderen, weet dan dat je concept art erg strak moet zitten.

Voor het maken van de game zelf moet je dus gebruik gaan maken van een game engine. Dit kan bv Unity zijn of UDK (is een erg handige tool om games te maken, en bovendien gratis). De dingen die je dan in je 3D-pakket hebt gemaakt, kun je gaan exporteren om in een engine te gaan gebruiken. Eens je wat assets hebt, kun je levels gaan opbouwen en dergelijke. Naargelang het soort games zal dit natuurlijk anders verlopen. Voor racegames heb je andere levels nodig dan voor een shooter. Elk soort engine zal ook meer geschikt zijn voor iets anders, zo is UDK standaard geschikt voor shooters, maar het kan evengoed voor iets anders gebruikt worden, al zal dat dan weer wat scriptwerk vragen. Unity is dan weer geschikt voor kleinschaligere games.

Naast het bouwen van levels en het maken van assets zal er ook een pak programmeerwerk aan te pas komen. Ik weet niet welke programmeerervaring je reeds hebt. In Unity gaat dit vooral over een soort van Javascript en C#. Beide erg toegankelijk en gemakkelijk te leren. In UDK is dit dan unrealscript en kismet. In de CryEngine was dat dan weer LUA, C++ en een eigen editor waar ik de naam nu eventjes niet meer van weet. Zo zie je, elke engine heeft z'n voor -en nadelen. Maar wees er maar zeker van dat het programmeerwerk een heel stuk inneemt van de tijd die je besteed aan het maken van een game.

Zo, dit is al een hele boterham om te slikken, maar ik hoop dat ik je hiermee wat op weg help. Ik wil je niet ontmoedigen, maar weet dat een game maken op je eentje enorm veel werk is. Ik kan er van meespreken.

Maar als je info nodig hebt over gamedesign en gamedevelopment mag je me altijd mailen of pm'en!

Veel succes!

Approved 9-lifer Gurdt's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik wil toch ook ff opmerken dat een game niet zichzelf programmeert. Ge kunt nie een manneke tekenen en verwachten dat da ineens kan lopen en schieten.

iTrader
    3 (100%)
    @ Fodbaddun

Ik had al door dat het moeilijk ging zijn, ik heb altijd al een heel grote passia gehad voor elektronica, maar mijn kennis is er altijd heel beperkt van gebleven.

Nu dacht ik zo i.p.v. altijd te zitten zagen op game ontwerpers en uitgevers zoals de meeste doen ga ik gewoon aan mijn eigen concept werken.

Ik weet al redelijk veel wat ik wil gaan doen met mijn concept maar aangezien dat concept heel groot is + ik heb er nog geen verhaal lijn in zitten heb ik nog wel wat werk.

Daarmee dat ik ook eerst een kleine mini game wil maken, daarna wil ik dat misschien op de markt brengen als een indie game tegen een heel lage prijs.
    Om zo geld in te zamelen om mijn het concept waar ik uiteindelijk naartoe wil te substitueren en om zo een degelijk product af te leveren.
    Want tegenwoordig kom je zonder sponsors of geld niet ver meer in het leven.

Ik weet dat ik het allemaal heel groots zie, vroeger dacht ik altijd dat ik dat meteen kon waarmaken,
    nu weet ik dat ik veel tijd erin zal moeten steken om ook maar iets degelijks te maken.

Ik ben momenteel in het bezit van 1 art programma C4D
    en 2 engine programma's Unity en Blender

En dan ga ik ook nog 3D Studie Max downloaden.

@Gurdt

Zover was ik ook al.
    In het begin zal ik al een paar dagen bezig zijn om een mannetje te teken en na verloop van tijd doe ik dat gewoon op 15min, hetzelfe met het programmeren ik weet dat ik veel informatie op het internet ga moeten zoeken + forums, etc...
    Hier dus hetzelfde verhaal in het begin zal ik een week nodig hebben om dat getekende mannetje te laten lopen en na verloop van tijd kan ik het blindelings.

iTrader
    0
    Als je echte characters (mensen dus) wil gaan modellen en in een engine laten werken ga je langer bezig zijn dan enkele dagen hoor

Ik benadruk nogmaals dat games maken een monsterwerk is
    Je kunt er raken, maar verwacht niet dat je zonder eerst heel veel op te zoeken en te bekijken ver zult raken

En dit zeg ik niet om je te ontmoedigen , ik vertel gwn mijn ervaring

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fodbaddun Bekijk bericht
    Als je echte characters (mensen dus) wil gaan modellen en in een engine laten werken ga je langer bezig zijn dan enkele dagen hoor

Ik benadruk nogmaals dat games maken een monsterwerk is
    Je kunt er raken, maar verwacht niet dat je zonder eerst heel veel op te zoeken en te bekijken ver zult raken

En dit zeg ik niet om je te ontmoedigen , ik vertel gwn mijn ervaring
    Mij ontmoedig je ook niet rap als ik iets in mijn hoofd heb zal er al veel tegenslag moeten zijn voordat ik stop.

Met behulp van mensen die er kennis van hebben gaat mij dat ook lukken.

En ik ga waarschijnlijk proberen denken aan een concept dat aanslaat als klein mini game, zoiets als angry birds of minecraft.
    Tegenwoordig is het al moeilijk om origineel te zijn en zeker als beginnende maker.

Ik ga in ieder geval eerst een paar onnozele ongebruikelijke dingen tekenen om zo de programma's te leren kennen.

En Fodbaddun ik zal jou zeker nog contacteren voor verdere informatie.

iTrader
    0
    Zeker doen, ik wil je zeker helpen. Laat je echter niet in de waan brengen door games zoals Minecraft en Angry Birds. De game-industrie is bikkelhard.

Voor je begint aan een game maken, zorg er dan eerst voor dat je elk programma dat je zult gebruiken onder de knie hebt.

Approved 9-lifer Gurdt's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BlackDevil-619 Bekijk bericht
    @Gurdt

Zover was ik ook al.
    In het begin zal ik al een paar dagen bezig zijn om een mannetje te teken en na verloop van tijd doe ik dat gewoon op 15min, hetzelfe met het programmeren ik weet dat ik veel informatie op het internet ga moeten zoeken + forums, etc...
    Hier dus hetzelfde verhaal in het begin zal ik een week nodig hebben om dat getekende mannetje te laten lopen en na verloop van tijd kan ik het blindelings.
    Toch even op inpikken. Het proces van een manneke maken is heel anders dan het proces van een game maken. Het komt er op neer dat als je 1 manneke kan doen bewegen, dat je dit kan voor eender welk manneke. Het probleem zit hem erin dat vooraleer je dat ene manneke kan laten bewegen, dat je toch wel al wat moet hebben.

Ik kan je misschien wel aanraden om eerst iets 2-dimensionaal te proberen in flash? Of als je nog nooit geprogrammeerd hebt, leer dan zeker een programmeertaal en oefen dit goed. Eens je een heel simpel 2D-game kan maken die heel basic is, kan je ongeveer inschatten hoe je het moet aanpakken bij jouw game.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurdt Bekijk bericht
    Toch even op inpikken. Het proces van een manneke maken is heel anders dan het proces van een game maken. Het komt er op neer dat als je 1 manneke kan doen bewegen, dat je dit kan voor eender welk manneke. Het probleem zit hem erin dat vooraleer je dat ene manneke kan laten bewegen, dat je toch wel al wat moet hebben.

Ik kan je misschien wel aanraden om eerst iets 2-dimensionaal te proberen in flash? Of als je nog nooit geprogrammeerd hebt, leer dan zeker een programmeertaal en oefen dit goed. Eens je een heel simpel 2D-game kan maken die heel basic is, kan je ongeveer inschatten hoe je het moet aanpakken bij jouw game.
    Dank u voor de verdere informatie, aangezien een 2D nooit een heel ingewikkeld concept bevat is deze makkelijker te bedenken en met die informatie die ik ondertussen al gekregen heb ben ik al een heel deel slimmer geworden.

Dan ga ik denk maar is stoppen met drinken want anders ben ik die slimheid weer verloren.

Ik ga er nu in ieder geval voor een paar dagen tussen uit en vanaf de eerste week van jullie vlieg ik er volledig in.
    Ik heb ook nog een vriend van mij die heeft over laatst een pc variant gemaakt op guitar hero en ik ga bij hem ook maar aankloppen of hij mij kan helpen.

Member MAXXUR's schermafbeelding
    iTrader
    27 (100%)
    Als ge er echt voor wilt gaan kunt ge u altijd eens verdiepen in XNA game studio van microsoft. Daar zijn boeken voor, informatie enz. Voordeel is da ge een heel schoon pakketje hebt van tools en extreem simpele tutorials. Ik wil u er wel op wijzen dat mensen ettelijke jaren studeren (zelfstudie/school) vooraleer ze iets complex als een game (dunno hoe complex uw game is natuurlijk) kunnen programmeren en een gelijkaardige hoeveelheid tijd vooraleer "ze een manneke" kunnen tekenen.

iTrader
    0
    XNA is inderdaad (was ik ff vergeten) een erg straightforward manier om een game te programmeren. Ook hier is echter een valkuiltje, leer eerst hoe de 3D pipeline van een game in elkaar zit (programmatorisch gezien dan) voor je aan XNA begint. XNA is een wrapper rond DirectX en ge kent beter de basisch van DirectX voor ge aan XNA begint. Het is geen vereiste, maar het kan helpen!

En natuurlijk ook C# leren ^^

E, MAXXUR nog es quoten for truth, meeste mensen (zoals ik) studeren minstens 2 jaar voor je echt een ietwat deftige game kunt maken

Member Dj Aero's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Ik heb dit jaar voor school ook een 3D game moeten ontwikkelen. Ik maakte hiervoor mijn modellen in cinema 4D en exporteerde die naar Unity om daar het spel te programmeren. De omschakeling cinema 4d - unity is goed te doen (FBX formaten gebruiken).

Ge hebt 2 programmeertalen in Unity (bij mijn weten), Javascript of C#. Ik denk dat ge zonder programmeer achtergrond geen andere keuze hebt dan Javascript. Niet om u te ontmoedigen, maar als ge nooit geprogrammeerd hebt, lijkt mij het een redelijk onmogelijke taak om een game te ontwikkelen. Dus ik denk dat je die basics zeker eens zal moeten overlopen.

Ik denk dat je dan moet beginnen met de basics van beide programma's onder te knie te krijgen aan de hand van tutorials. Voor Cinema4D vind je er massa's op youtube. Wat unity betreft:

YouTube - ‪TornadoTwins's Channel‬‏

Deze video reeks overloopt de creatie van een eenvoudig 3D game in Unity, stap voor stap met code en uitleg. Het spel bestaat uit een wormpke da kan schieten en doodgaan enzo. Zeker nen aanrader om te volgen en eventueel na te maken! Dan krijgt ge een heel duidelijk idee van wat er u te wachten staat!

Ook op de site van unity students vind je heel interessante beginners tutorials, waar ze de basics overlopen.

Unity 3D Video Tutorials | 100% Free | Unity3D Student | The Best Way to Learn Video Game Development

je vind er heel veel uitleg, tutorials enzoverder. Het unity forum zelf, biedt ook heel veel hulp als je vast zit, of niet goed weet hoe je iets moet realiseren ofzo.

succes

Member Lethall's schermafbeelding
    iTrader
    9 (91%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fodbaddun Bekijk bericht
    XNA is inderdaad (was ik ff vergeten) een erg straightforward manier om een game te programmeren. Ook hier is echter een valkuiltje, leer eerst hoe de 3D pipeline van een game in elkaar zit (programmatorisch gezien dan) voor je aan XNA begint. XNA is een wrapper rond DirectX en ge kent beter de basisch van DirectX voor ge aan XNA begint. Het is geen vereiste, maar het kan helpen!

En natuurlijk ook C# leren ^^

E, MAXXUR nog es quoten for truth, meeste mensen (zoals ik) studeren minstens 2 jaar voor je echt een ietwat deftige game kunt maken
    Misschien begrijp ik u verkeerd maar het laatste wat ik iemand die wil beginnen met game development zou aanraden is DX leren.

Zeker iemand die (dat leid ik toch af uit zijn posts) nog geen ervaring heeft met programmeren.

Ik denk als ge iemand zoals hem een boek over directx geeft hij na een dag al de bomen door het bos niet meer ziet, de Direct3D api is nu niet bepaald bedoeld voor beginners.

Dat is uiteindelijk ook het gehele punt van XNA of engines zoals Unity/unrealSDK, al die low level functionaliteit verbergen zodat ge als developer u daar minder zorgen moet over maken.

Natuurlijk de concepten achter 3D, en dingen zoals weten wat HLSL is is natuurlijk wel belangrijk, maar ik gok dat een deftige XNA boek u wel het nodige zal aanleren daaromtrent.

En in zijn geval heeft hij wel eerst meer belangrijke dingen te leren dan waar exact in de rendering pipeline de vertex en pixel shader stage zitten of wat de rasterization stage is.

Naar de OP toe:

In het geval ge gewoon zo snel mogelijk games wilt beginnen maken, kies een engine uit zoals Unity of de UnrealSDK, zoek zoveel mogelijk tutorials daarover, leer de scripting language die door die engine gebruikt word, en ga daarmee aan de slag.
    Alhoewel dat nog wel een tijd zal duren (iedereen kan dingen copypasten uit een tutorial, het belangrijkste is het ook zelf kunnen) dit lijkt me toch de snelste weg.

De andere, en "betere" manier om hieraan te beginnen is eerst te starten met een programmeertaal te leren, daarom moet ge niet per se die taal beheersen van begin tot einde, maar er toch al een goeie kennis van hebben.

Ik zou zelf dan C# aanraden, aangezien het toch een van die talen is die goed is om mee te starten, en tergelijkertijd ook gebruikt word (bijv. voor XNA, en als ik correct ben kunt ge in Unity ook kiezen voor C#).

Dan beginnen met een simpele 2d game te maken, en dan vanaf daar uw kennis alsmaar verder uit te breiden.

En neem gewoon uw tijd, en besef ook gewoon dat ge niet doet op een week/maand, maar dit eerder meerdere maanden in beslag gaat nemen vooraleer ge nog maar kunt beginnen denken om te starten aan uw eigen spel.

De meeste mensen die hiermee beginnen hebben al een deftige kennis van toch 1 taal, meestal van een hogeschool/unief, en de nodige wiskunde erbij, en zelf dan duurt het lang om iets samen te krijgen.

(en dan spreek ik over de 2de optie, geen idee hoelang het zou duren voor een beginner om effectief iets degelijks in elkaar te krijgen in bijv Unity)

Member D3C0Y's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    UDK, Unity3d. google it

Approved 9-lifer Ciberth's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik heb het topic hier nu wat zitten bijlezen en allemaal wel relatief interessante informatie. Maar nergens staat er door iemand vermeld dat een game maken, ontwikkelen niet zo vanzelsprekend is in je eentje:

- ga je alles zelf tekenen ?
    - ga je alles zelf programmeren ?
    - ga je alles zelf doen (in het algemeen)

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is. Ik zeg dat als je alles alleen wil doen dat je echt maar dan ook echt veel tijd zal verliezen (winnen (?) ).

Ik vind het wel interessant dit te volgen dus hou ons op de hoogte

iTrader
    3 (100%)
    Ik ben er juist een weekendje tussen uit geweest.
    Door al de informatie ben ik al meteen veel wijzer geworden.

Zoals de meeste hier ook zeggen kan ik veel leren van tutorials wat ik dus ook ga doen, you tube staat er vol van en als ik het tekenen onder de knie heb kan ik beginnen met het programmeren.

Ik heb vanuit al deze reactie al veel meer te weten gekomen en ik denk dat ik er dan ook maar is mee ga beginnen.

Nu zou ik nog 1 ding willen vragen, kan er iemand met de nodige kennis hier eens een overzichtelijk stappen plan uittekenen.

Ook nog even dit, ik volg momenteel niets in de richting van informatica maar ik ga dat na mijn studies wel avond school doen, misschien zelfs dat gamedeveloper mij meer ligt dan de studies die ik nu doe.

en om nog even een reactie te geven op ciberith.
    Ik weet dat dat allemaal veel werk is, misschien dat ik eerst alles goed onder controle wil hebben en daarna zoeken naar een helper, ik heb nu wel voldoende tijd in mijn leven maar, vooral door de vakantie die er momenteel is.

Mvg, Thomas

Sorry als het heel raar getypt is maar het gaat me vandaag niet zo goed af precies.

Member
    iTrader
    0
    Om eerlijk te zijn gaat dit u nooit lukken.

Je hebt nog nooit geprogrammeerd en je denkt dat je een game gaat kunnen schrijven met complexe algoritmen en dergelijke? Denk je dat dat allemaal vanzelf komt? Hoogst waarschijnlijk ga je al moeite hebben om gewoon een spelletje als sudoku of minesweeper in elkaar te steken .

Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nguaroth Bekijk bericht
    Om eerlijk te zijn gaat dit u nooit lukken.

Je hebt nog nooit geprogrammeerd en je denkt dat je een game gaat kunnen schrijven met complexe algoritmen en dergelijke? Denk je dat dat allemaal vanzelf komt? Hoogst waarschijnlijk ga je al moeite hebben om gewoon een spelletje als sudoku of minesweeper in elkaar te steken .
    En waarom niet? Ik ken genoeg indy game developers die alleen, of met 2-3 vrij toffe games in elkaar steken. Kijk maar eens naar de populairste games op iPhone of Steam die gemaakt zijn door indy developers. Dat zijn ook maar teams van 1 tot 5 personen meestal. Zolang je maar interesse vertoont en wil bijleren zijn games de beste en tofste manier om iets te maken.

't Is niet dat het morgen af moet he. Als hij over 2 maand een tetris variant kan maken staat hij al ver, en dan kan je verder gaan denken.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten