Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 31
    Member robin18's schermafbeelding
    iTrader
    0

[VB.Net] Dynamic Database

Gegroet >.<;

Geheel tegen mijn zin leer ik op het school hoe te programmere in Visual Studio 2008. Ik haat de taal puur omdat het "gene fucking deftige klop kan, gvd" maar ik zit er aan vast.

Nu probeer ik zelf een programma te schrijven, met dingen die ik nog nooit heb gebruikt (Focus meest op gamedesign C++, niet me VB of eenderwat).

Een soort kassaprogramma, je selecteer het product, het rekent prijs uit etc etc. Dit werkt allemaal. Probleem is dat het programma zijn data haalt uit een Access Database. Dat werkt, heb ze gekoppeld, maar..

Hoe kan ik het maken dat;
    1) Je in het programma zelf nieuwe velden kunt toevoegen in de database
    2) de database dynamisch maken? Als ik een nieuw veld invoeg in Access zelf, komt het er niet in het programma bij, en moet ik ernieuw een koppeling maken...

Bedankt voor enige hulp met eender van de 2

Member Bubbling Zombie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ge beseft toch wel dat ze u daar voor gaan buizen voor wat gij wilt doen? En visual studio is geen taal.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robin18 Bekijk bericht
    Geheel tegen mijn zin leer ik op het school hoe te programmere in Visual Studio 2008. Ik haat de taal puur omdat het "gene fucking deftige klop kan, gvd" maar ik zit er aan vast.
    Met zo'n instelling moet ge nie veel hulp verwachten van de VS gebruikers hier hoor. VS is een IDE btw en het ondersteunt ook een C++ variant.

Hoe kan ik het maken dat;
    1) Je in het programma zelf nieuwe velden kunt toevoegen in de database.
    Maak een form in uw applicatie waar de gebruiker een table kan selecteren. Vervolgens toon je de details van die table (columns, datatypes, size, constraints, ...). De details zal je wel ergens uit de system tables kunnen halen.

Vervolgens zet je een een textbox op waar de gebruiker de column name moet ingeven, een combobox waar hij het datatype kan selecteren, een checkbox voor allow nulls etc, ...

Afhankelijk van de waarde in de veldjes stel je een alter table statement samen. Voer dat gewoon af op je database (check wel dat je user genoeg rechten heeft om een alter table statement uit te voeren)

2) de database dynamisch maken? Als ik een nieuw veld invoeg in Access zelf, komt het er niet in het programma bij, en moet ik ernieuw een koppeling maken...[/QUOTE]

SELECT *

Ik snap eigenlijk wel niet waarom een gebruiker velden zou moeten kunnen toevoegen aan je tables? Is je database model dan niet optimaal ofzo?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubbling Zombie Bekijk bericht
    Ge beseft toch wel dat ze u daar voor gaan buizen voor wat gij wilt doen? En visual studio is geen taal.
    Ge beseft toch wel dage nie kunt leze?
    1) Ik schreef dus "nu probeer ik zelf" <- niks me school te zien
    2) Waar zeg ik da Visual Studio een taal is? "In Visual Studio", als in de betekening "In het programma".

Aan de andere kant, merci Obliv` Weet ik tenminste waar te zoeke.. Kben u wel op 1 onderdeel kwijt

SELECT *
    Wablief?
    En neen, de database is niet optimaal. Moet toegankelijk zijn door mensen die het programma gebruiken, zonder dat ze kunnen kloten met de database zelf

Met zo'n instelling moet ge nie veel hulp verwachten van de VS gebruikers hier hoor. VS is een IDE btw en het ondersteunt ook een C++ variant.
    Is een mening :P. Ben niet op de hoogte van de VB/VS toepassingen, ben gewend in talen met meer mogelijkheden te werken. Voor alles in VB moet ik precies een omweg zoeken >.<; kan tuurlijk ook aan mij liggen maarja

Mercikes

Member
    iTrader
    0
    Ben niet op de hoogte van de VB/VS toepassingen, ben gewend in talen met meer mogelijkheden te werken

Is een mening :P. Ben niet op de hoogte van de VB/VS toepassingen, ben gewend in talen met meer mogelijkheden te werken. Voor alles in VB moet ik precies een omweg zoeken >.<; kan tuurlijk ook aan mij liggen maarja

Mercikes
    Gelieve VS niet enkel met VB te vergelijken. Je kan er namelijk veel meer mee dan enkel wat VB.NET code uit te spuwen. Het ondersteunt standaard ook C#, C++ en J#. Als we de professionele toer op gaan komt er ook nog eens het hele aspect Team Foundation Server bij (source control, ALM, automatic building, reporting, ...)

Hieronder staat een thread over wat mensen tegen VB.NET kunnen hebben. Die thread moet je maar eens lezen, hopelijk zullen dan je ogen wat verder open gaan.

Member Moto's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    1) Je in het programma zelf nieuwe velden kunt toevoegen in de database
    Wat bedoelt ge met "velden" zijn dat columns, zoja -> beter database-design maken
    de database dynamisch maken? Als ik een nieuw veld invoeg in Access zelf, komt het er niet in het programma bij, en moet ik ernieuw een koppeling maken...
    Euhm is vrij logisch, data opnieuw ophalen heh
    In Sql Server 2008 zijn der wel manieren om dit dynamisch op te vangen, voor Access weet ik het niet (wordt ook niet vermeld welke access-versie)

lol drop de 1337-C++-GameDesign-guru act al maar, ge moet dingen niet afbreken terwijl de oorzaak van uw probleem bij uw eigen onkunde ligt, denk maar niet dat ge der zo geraakt

Member
    iTrader
    2 (100%)
    1) huiswerkthreads zijn verboden
    2) VS is zoals gezegd geen taal
    3) het niveau waarover je bezig bent is geen subjectief gegeven, maar objectief gedefiniŽerde zaken, houdt uwe 'mening' zever dus voor u tot ge weet waarover ge praat.

iTrader
    0
    @Killgore

1)Voor de zoveelste fucking keer, 'tis een EIGEN PROJECT, geen huiswerk, dankuwel om te lezen.
    2)Ik zeg nerges dat VS is een taal, den ene zegt "VB" den andere hier zegt "VS", gelieve mij toe te staan in de war te geraken met de bewoording. VB.Net uitgevoerd in VS, blij?
    3)Ooit een objectieve mening gezien van een betrokken persoon?

@Obliv`, VB.Net heeft weinig toepassingen en is onlogisch, dus laat die sarcasme smiley maar Wow, een kinder-GUI en windows forms en libraries, leuk. Ben perfect op de hoogte dat VS ook werkt met C# & C++, maar is compleet niet aan te raden om het voor die toepassingen te gebruiken

@Moto, database-design heeft er niks mee te maken, ik vraag niet hoe een Access database te maken maar hoe die simpel aan te passen met VB. "Data opnieuw ophalen" is vrij logisch, maar niet praktisch, vandaar mijn hele vraag. Heb vandaag gehoord dat het mogelijk is een dynamiek te maken zonder SQL, ga daar op verder gaan. Zal je sturen als ik iets vind.
    En echt zo'n "guru-act", hť. Nergens zeg ik dat het probleem niks te maken heeft met mijn VB.Net onkunde, maar haalt niet weg dat de taal een onlogische structuur heeft bij sommige onderdelen. .
    Laatst gewijzigd door robin18; 6 februari 2009 om 08:28

Member Moto's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    En waar zei ik iets over "Gamedesign" ?
    Zie eerste post
    Focus meest op gamedesign C++, niet me VB of eenderwat
    En
    Database-design heeft er niks mee te maken
    Als met velden "columns" in een table bedoelt wel
    Welke velden moeten er dan dynamisch zijn? tis uiteindelijk een kassa-programmake en geen rocket-science heh

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moto Bekijk bericht
    Zie eerste post
    gvd -.- Nooit typen als je moe bent, mijne excuses.

Als met velden "columns" in een table bedoelt wel
    Welke velden moeten er dan dynamisch zijn? tis uiteindelijk een kassa-programmake en geen rocket-science heh
    Weetik, maar het is de bedoeling om dingen uit te proberen die niet meteen mogelijk lijken Wat ik hoofdzakelijk wil is rijen toevoegen met data (de "producten"), laat ons de aparte velden even droppen

Approved 9-lifer enticore's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Maakeen knop "Add product" of weet ik wat, zorg dat je een connectie hebt met je database, en maak een INSERT statement Š la INSERT INTO table (veld1,veld2,..) VALUES (value1,value2,...)?

Member AsinuS's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De discussie over het al dan niet voorstander zijn van VB.Net laat ik in het midden, maar hetgeen jij hier vraagt is niet meer dan een insert statement via SQL.. als je bezig bent met C++ en gamedesign lijkt het mij bijzonder sterk dat je niet zou weten hoe je een nieuwe rij aan je tabel toevoegt

@Obliv`, VB.Net heeft weinig toepassingen en is onlogisch, dus laat die sarcasme smiley maar Wow, een kinder-GUI en windows forms en libraries, leuk. Ben perfect op de hoogte dat VS ook werkt met C# & C++, maar is compleet niet aan te raden om het voor die toepassingen te gebruiken
    Kan je me wel eens uitleggen waarom ontwikkeling met C++ in Visual Studio niet aan te raden zou zijn? En dat er niet veel toepassingen in VB.Net zouden bestaan is ook de grootste onzin. Beter nog wat boterhammen eten eer ge hier uit uwe nek komt lullen..

Grtz

iTrader
    17 (100%)
    Ben niet op de hoogte van de VB/VS toepassingen, ben gewend in talen met meer mogelijkheden te werken. Voor alles in VB moet ik precies een omweg zoeken >.<; kan tuurlijk ook aan mij liggen maarja
    By the way, 't is juist in andere talen dat je een omweg moet zoeken om bepaalde dingen te doen, VB is zo ontworpen om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. (bvb. de inputbox control (waarmee je de gebruiker van je applicatie om een waarde kan vragen), deze bestaat in VB/VB.NET, maar niet in C#.)
    Laatst gewijzigd door enticore; 6 februari 2009 om 13:57

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AsinuS Bekijk bericht
    als je bezig bent met C++ en gamedesign lijkt het mij bijzonder sterk dat je niet zou weten hoe je een nieuwe rij aan je tabel toevoegt
    Hij is 17 en denkt te weten hoe alles in mekaar zit. Valt dat dan niet direct op?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AsinuS Bekijk bericht
    De discussie over het al dan niet voorstander zijn van VB.Net laat ik in het midden, maar hetgeen jij hier vraagt is niet meer dan een insert statement via SQL.. als je bezig bent met C++ en gamedesign lijkt het mij bijzonder sterk dat je niet zou weten hoe je een nieuwe rij aan je tabel toevoegt
    Vandaar het hele "geen SQL" gedeelte :|

Kan je me wel eens uitleggen waarom ontwikkeling met C++ in Visual Studio niet aan te raden zou zijn? En dat er niet veel toepassingen in VB.Net zouden bestaan is ook de grootste onzin. Beter nog wat boterhammen eten eer ge hier uit uwe nek komt lullen..
    Grtz
    Omdat VS in het algemeen slecht omgaat met te grote projecten. Dev-C++ is grotendeels meer aangenomen, maar het gaat om preferentie. VB.Net heeft de meest basic tools voor samenwerking met windows applicaties, maar voor verder dan dit te gaan gebruikt niemand de taal. Probeer eens een Unix Shell script te starten met VB, en onderondse samenwerking te maken. Je denkt heel de tijd "moest ik nu eens in een andere taal bezig zijn.."

By the way, 't is juist in andere talen dat je een omweg moet zoeken om bepaalde dingen te doen, VB is zo ontworpen om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. (bvb. de inputbox control (waarmee je de gebruiker van je applicatie om een waarde kan vragen), deze bestaat in VB/VB.NET, maar niet in C#.)
    Op vlak van GUI enzo is dat helemaal waar, het is simpel, maar eerder irritant als je anders gewend bent Maar aangezien irritatie geen geldig argument is, is het eerste voorbeeld dat bij mij opspringt een sleep()/spawn() functie. Krijg die maar niet te werken hoe ik wil, maar opnieuw, kan aan mij liggen is een andere kwestie

Hij is 17 en denkt te weten hoe alles in mekaar zit. Valt dat dan niet direct op?
    Grappig, aangezien ik al sinds mn 12de via een soort thuisscholing werd geleerd om te gaan met BYOND (leuk taaltje om mee te starten, raad het aan voor beetje fun. DM Guide ), Perl (Geen netwerken, aan de hand van 'Perl Debugged' door Peter Scott) en Python (video tutorials, random fora).
    Ik weet verre van alles, anders zou ik niet op een openbaar forum zitten met een idiote vraag als dit ben nog nooit in contact gekomen met windows system forms noch Access databasen for crying out loud, dus wat.. Excuseer mij?

iTrader
    17 (100%)
    het eerste voorbeeld dat bij mij opspringt een sleep()/spawn() functie. Krijg die maar niet te werken hoe ik wil, maar opnieuw, kan aan mij liggen is een andere kwestie
    Importeer de System.Threading namespace, en kijk es naar Thread.Sleep().
    En met spawn() zal je waarschijnlijk een extra thread willen starten? Thread.Start() als ik me niet vergis.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enticore Bekijk bericht
    Importeer de System.Threading namespace, en kijk es naar Thread.Sleep().
    En met spawn() zal je waarschijnlijk een extra thread willen starten? Thread.Start() als ik me niet vergis.
    Thread.Sleep is a sign of a poorly designed program. - Peter Ritchie's MVP Blog
    Werd me aangeraden de Thread.Sleep() niet te gebruiken

En spawn() (naar mijn kennis) is origineel een bepaalde code na de ingegeven tijd uitvoeren, maar zoals sleep() stopt het te code niet.

Code:
    blabla;
    spawn(50);
    {
        blabla; // Uitgevoert na de 5 econden
    }
    blabla; // wordt meteen uitgevoert, geen 5 seconden wachttijd

Member Parnakra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Grappig, aangezien ik al sinds mn 12de via een soort thuisscholing werd geleerd om te gaan met BYOND (leuk taaltje om mee te starten, raad het aan voor beetje fun. DM Guide ), Perl (Geen netwerken, aan de hand van 'Perl Debugged' door Peter Scott) en Python (video tutorials, random fora).
    Wow.

Member Yngwie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik lig hier strijk bij het lezen van deze thread:

-VB.net dat "gene fucking deftige klop kan" ??
    -Visual studio is niet goed voor grote c++ projecten en devCPP is een beter alternatief ??
    -ge wilt een database-driven app maken, sterker nog, ge wilt u db-structuur dynamisch gaan aanpassen en ge bent al nimeer mee bij SELECT * ??
    -en dan je argumenten dat VB.net niet goed is om unix-scriptjes aan te sturen. Je bent dan ook met een microsoft-only platform aan het werken dan is het nogal logisch dat er geen support is voor andere platformen.

Om toch iets of wat constructief te zijn: Leer SQL, je gaat het zowiezo nog nodig hebben als je iets of wat database-driven applicaties gaat schrijven.

en dan nog een vraagje, waarom heb je een sleep methode nodig in een simpel kassasysteem?

Member Bubbling Zombie's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Jongens, ik denk dat hier niemand aan zijn kennis qua programmeren kan tippen. Zullen we ons dan maar terugtrekken uit deze thread, en aankijken hoe God's gift to programming onze projecten (of die van ons werk, waarmee we onze boterham verdienen) in het niets doet verdwijnen met zijn leete C++ vaardigheden?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten