Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Member Cakeman's schermafbeelding
    Lid sinds
    4/10/02
    Locatie
    Mol / Bree
    Berichten
    2.418
    iTrader
    2 (100%)

    [PROG]C# Game programming, boek gezocht

    Ik zou mij graag wat gaan bezighouden met (de basis van) game programming. Omdat ik op mijn werk al C# gebruik, zou ik dat ook graag in die taal doen. Ik weet dat voor game programming vooral C++ populair is en door velen aangeraden wordt, maar ik heb geen hoge ambities dus ik denk dat C# goed genoeg is voor hetgeen ik wil bereiken.

    Zijn er misschien mensen die boeken over game programming in C# kunnen aanraden?

    Zelf had ik aan C# and Game Programming: A Beginner's Guide gedacht, maar ik weet natuurlijk niet of dat een goed boek is.

    Programmeerboeken zijn over het algemeen niet goedkoop en ik zou dan ook niet veel willen betalen voor een boek dat alles nogal omslachtig of fout uitlegt.

  2. #2
    Member
    Lid sinds
    12/10/02
    Locatie
    Gent
    Berichten
    14.817
    iTrader
    2 (100%)
    Ik vind maar 2 boeken op gamedev.net:
    http://www.gamedev.net/columns/books...4&CategoryID=9
    en
    http://www.gamedev.net/columns/books...1&CategoryID=9
    Ik heb persoonlijk nooit echt naar dergelijke boeken gezocht, dus ken geen aanraders.
    Game progging in cs is btw nog goed te doen (wegens jit compiler), haalt natuurlijk snelheid van c++ niet voor superprojecten, maar voor basis game progging is het zeker te doen.

    edit: miskeken, uw boek staat ook op gamedev.net, wel unrated:
    http://www.gamedev.net/columns/books...5&CategoryID=9

    Ziet er mij niet zo goed uit voor jou, ze zullen denk ik nog teveel focussen op c# leren proggen ipv game-proggen .

  3. #3
    Member MacK's schermafbeelding
    Lid sinds
    25/06/04
    Locatie
    Moerbeke-Waas
    Berichten
    243
    iTrader
    3 (100%)
    3 woorden: KOOP HET NIET!

    Ik heb thuis zelf liggen, en hoewel het begin een goeie introductie is voor de programmeerleek (geen c# kennis whatsoever) , is de rest van het boek ronduit slecht. Vooral veel copy-paste van z'n source-code zonder uitleg. Die trouwens niet altijd compileert! Je moet er vaak iets aan veranderen. Vaak trekt ook de lay-out van de code op niet veel, want door de marges staan dingen die uiterst rechts moeten staan, op de volgende lijn uiterst links.. ==> niet aangenaam.

    Ik moet wel toegeven dat het een mooi voorbeeld toont van hoe je Pong schrijft, maar de rest van de spellen trekken op niet veel en zelfs de performance is slecht.

    Ik raad jou eerder het volgend boek aan: Beginning c# game programming (Ron Penton) . Hoewel de schrijver niet meer actief is op zijn blog, is zijn boek wel vrij goed (en goedkoper! 34€ @ proxis) . Het begint met een introductie van c# , classen, collecties, ... maar vooral zeer gamegericht:

    Bij class gebruikt hij vaak als vb Spaceship , en als methode LaserHit() (als vb) ipv van de gebruikelijke bankaccount en dergelijke in andere boeken. Dat maakt het net allemaal wat luchtigere en aangenamer...

    Bij collections deed ie ooit dit: Arraylist list = new Arraylist()
    list.Add("I'm the very model of a modern major general");
    ==> ontzettend droog, maar ik vond het hilarisch. Vooral omdat in een aflevering van the Simpsons, Homer dat ooit eens zei.. (kon het me perfect inbeelden)

    Verder handelt het boek over Directx (9.0b, meegeleverd op cd) en leert het je een spaceshooter game te schrijven best fun..) . En geloof me: directx lijkt moeilijk, maar eens je er een beetje mee weg bent wordt het fun! opm : het is enkel 2D (wel gebruik makend van direct3d want directdraw is deprecated)

    Het is vrij goed geschreven (humor ook hier en daar) en ik vind het wel een aanrader. Eens je het onder de knie hebt raad ik je aan :

    a) tuturials lezen op het internet. De basis van directx heb je al mee en dat opent enorm veel perspectieven

    http://www.thezbuffer.com/
    http://www.c-unit.com/tutorials/mdirectx/
    http://www.thehazymind.com/
    http://www.riemers.net/
    http://www.mdxinfo.com/

    Daar kan je enorm veel leren over shaders, engine's , framework's , enz..
    Download ook de nieuwste Directx SDK's die boordevol voorbeelden zitten

    b) dit boek is een aanrader voor de iets gevorderde :
    Managed Directx, kickstart van Tom Miller

    (Werkte voor Microsoft aan Managed directx, nu werkt hij voor XNA -framework, het framework dat zowel
    zal werken op windows (C# ! ) en XBOX360 ! )
    Heeft ook een blog op msdn.

    ==> dit boek biedt je de uitstekende overstap van 2D naar 3D in C# . Hoewel het boek al ouder is (2003) en de code hier en daar ook wat ouder is, is het enorm goed en uitgebreid! Alsook de code werd gepdate door een fan : (zie link www.thezbuffer.com van hierboven) . Het is echt een enorm goede referentie

    http://www.gamedev.net is uiteraard ook een goede resource als het aankomt op design en algoritme's van verscheidene shaders en dergelijke, maar ook nog veel meer zoals AI,enz...
    Laatst gewijzigd door MacK; 11 juni 2006 om 17:31
    CrackNuT. ]
    It's not a bug, it's just an undocumented feature!

  4. #4
    Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    Lid sinds
    1/09/02
    Locatie
    Steenokkerzeel
    Berichten
    6.826
    iTrader
    0

  5. #5
    Member MacK's schermafbeelding
    Lid sinds
    25/06/04
    Locatie
    Moerbeke-Waas
    Berichten
    243
    iTrader
    3 (100%)
    @Tyfius, die link was ik nog vergeten in mijn post, dank je wel! Ook een enorme goede site als je al wat weg bent met directx . (anders ga je rapper struikelen over de code)

    Vooral de tutorial over terrain vond ik leuk. Ook vond ik er een goed voorbeeld van frustum Culling.

    Maar again, best eerst de basis van directx leren..

  6. #6
    Member
    Lid sinds
    12/10/02
    Locatie
    Gent
    Berichten
    14.817
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MacK
    b) dit boek is een aanrader voor de iets gevorderde :
    Managed Directx, kickstart van Tom Miller
    , vond het zeer informatief & interessant om te lezen , als ek boek moe aanraden om directx overstap te maken van gewoon c++ naar een .net taal, zou ek dit aanraden, hoewel het vrij duur is.

    Ook over directx: het moeilijkste ligt in die hele wirwar van setup gewoon worden (daar is ms nogal sterk in), eenmaal je daar doorheen bent is directx vrij "simpel".

  7. #7
    Member Cakeman's schermafbeelding
    Lid sinds
    4/10/02
    Locatie
    Mol / Bree
    Berichten
    2.418
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MacK
    3 woorden: KOOP HET NIET!

    *knip*


    Ik raad jou eerder het volgend boek aan: Beginning c# game programming (Ron Penton) . Hoewel de schrijver niet meer actief is op zijn blog, is zijn boek wel vrij goed (en goedkoper! 34 @ proxis) . Het begint met een introductie van c# , classen, collecties, ... maar vooral zeer gamegericht
    Heel erg bedankt voor het waarschuwen voor het ene en het aanraden van het andere boek! Maar goed dat ik deze thread hier gestart heb

    Ik ga het wel bij Amazon bestellen. Daar kost het maar iets van een 20 euro en met verzendingskosten erbij zit ik nog onder die 34 euro van bij Proxis. Ik heb ook niet echt goede ervaringen met de levertijden van Proxis.

    In elk geval zeer erg bedankt!

  8. #8
    Member MacK's schermafbeelding
    Lid sinds
    25/06/04
    Locatie
    Moerbeke-Waas
    Berichten
    243
    iTrader
    3 (100%)
    http://books.google.com/books?vid=IS...PNQQehYDjfQKTo
    Hier kan je er ook even in bladeren en eens kijken of het je aan staat

    alsook, lees de comments op
    http://www.amazon.com/gp/product/159...lance&n=283155

    Ik ga niet zeggen dat dit misschien het beste boek is, want ik heb maar 2 programmeerboeken (in 6 maanden tijd gekocht..), dus mijn visie is eenzijdig. Maar ik geef het alleszinds my two thumbs up.

    Als je even zoekt op Thomson Course Ptr. (de uitgever) kan je ook online een hoofdstuk lezen (hoewel het wel ht simpelste hoofdstuk is)..

    Maar vooral bij je boekenjacht : zeker zoeken naar comments! Want die boeken zijn toch echt wel duur (voor de arme student ) en je kan maar best zeker zijn van je aankoop.


    ps: met de leveringstijd van proxis moet ik je gelijkgeven . Bij mij duurde het 3 weken voor ik het boek had, omdat het niet in stock was..

  9. #9
    Member azerty's schermafbeelding
    Lid sinds
    17/07/02
    Locatie
    Hasselt !
    Berichten
    270
    iTrader
    0
    nog een interessante link:
    http://www.microsoft.com/events/seri...nvideodev.mspx

    If you have always wanted to develop cutting-edge video games but are just getting started, tune in to our 11 free webcasts. Learn the concepts of 3-D video game production as instructors from DigiPen Institute of Technology demonstrate the key stages of developing a game engine using Microsoft Visual C# 2005 Express Edition, a new development environment for beginner programmers. Learn how to handle backgrounds, objects, and collisions. In addition, these webcasts provide a primer for handling artificial intelligence in your game, along with multiple levels and additional character functionality.

    View our library of on-demand webcasts to learn more about 2-D game development by working with the top-down shooter game Star Trooper, and also learn about community-based Project Hoshimi.

  10. #10
    Member Cakeman's schermafbeelding
    Lid sinds
    4/10/02
    Locatie
    Mol / Bree
    Berichten
    2.418
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azerty
    Bedankt, dat ziet er zeer interessant uit. Straks wanneer ik thuis ben ga ik het zeker bekijken.

    'Beginning c# game programming' is ondertussen besteld bij Amazon

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •