Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
    Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)

Question Leveldesign: Gameplay

Momenteel ben ik bezig aan m'n eerste CTF map voor UT2K4. Ik dacht da ik een goei concept had, mar ik heb het al 2 keer moeten aanpassen omdat de gameplay telkens fundamenteel fout zat..
    Da is echt wel het moeilijkste om te leren denk ik, en zeker bij een CTF map.
    Daarom wou ik aan de mappers wa tips vragen: zijn er bepaalde "do's" en "dont's" die ge zeker in acht moet nemen bij het maken van een CTF map?
    Ik vraag nie om jullie eigen ideeŽn te verklappen, mar gewoon zowa standaard dinges he

Het is me ook al opgevallen dat de simpelste maps vaak de beste gameplay hebben, en online ook het meest gedraaid worden (Citadel, Maul,...).

Crew Member Hourences's schermafbeelding
    iTrader
    0
    simpelste maps hebben de slechte gp en worden enkel door stel idiote gespeeld, da wilt ge dus ni make
    citadel is een schande voor ut, en maul is zo simpel da zelfs mijn kat da blindelings in hare slaap kan

http://www.planetunreal.com/phalanx/...torial_ctf.htm
    da em ik paar jaar gelede geschreve, beetje verouderd ma tzal nog wel gaan

zie ook
    http://www.planetunreal.com/teamvort...gameplay1.html
    http://www.planetunreal.com/teamvort...gameplay2.html
    http://www.planetunreal.com/teamvort...gameplay3.html
    voor general concept van gp

Member mshadow14's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Het is vrij normaal dat je altijd wel iets zult veranderen.
    Persoonlijk vind ik het beste, dat je eerst een sketch maakt op papier. En daar werk je een goed plan uit, of ruige ideen van wat je wilt bekomen.

Stap 2. Zet gewoon heel je plan in de editor, in vorm van groote kubussen.
    Hiermee krijg je al een idee van je verhoudingen, en van de lay-out.

Stap 3. Begin kubus per kubus uit te hollen. En zet er je basis in, eens dit allemaal gedaan is? Kan je al eens een testje doen met vrienden, zien of het leuk zal ogen, niet te groot of te klein, leuke plekjes en het heele concept er achter.

Stap 3. Hier begin je het meer detail werk uit te voeren. Balanceer de licht effecten (niet te licht / donker). Zet er gedetaileerde objecten in, etc... Het voornaamste is hier ook, om te zien dat je geen objecten in de weg zet, en dat je map goed blijft draaien op een redelijke FPS.

Stap 4. Plaats & balanceer wapens, b.v je gaat niet een rocket launcher in gang plaatsen van 1 op 1 meter.

Dat is zowat het voornaamste als je kan zien. Heb geen schrik dat als er eens iets niet goed is hoor. Ik heb het zelf vaak, als ik b.v een single-player map maak, en ik vind een bepaald deel ondermaats? Ik gooi het gewoon helemaal weg, en herdoe dat deel. Hou ook in je achterhoofd, neem je tijd! Doe je het te snel, ga je snel kleine foutjes merken, en dan kan je je map terug gaan releasen.

Ik hoop dat dit hielp! Veel geluk nog.
    Laatst gewijzigd door mshadow14; 4 juni 2004 om 22:26

iTrader
    2 (100%)
    Hourences, das ook niet 100% waar hť.
    Vele mensen vinden het leuk om eens aftewisselen van de groote & complexe(re) maps. En spelen daarom eens een kleine, simpele (maar snelle) maps.

Grotendeels omdat ze dan eens niet de veele aspecten van de level bouw moeten achterhouden. Werkt eens gemakelijker op de zenuwen...

Nuja... ieder zijn smaak daarin natuurlijk hť, maar je mag hem niet ontmoedigen om ook eens de simplere dingen uit te proberen.

Crew Member Hourences's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ik veronderstel da em graag ne goeier mapper is en een goei map zou willen maken, in zon geval wilt ge geen citadel junk make
    as ge uw verveelt op ne vrijdagnacht en ge wilt ff paar uur klote en steekt daar zon map in 1 puur voor de leut be my guest ma veel gader ni aan hebbe
    zowel mapper zelf ni als de spelers, der zijn 10 000 ut maps, uw map moet speciaal zijn wilt ge ze krijge gespeeld en da doet ge ni met een iets simpel als maul want daar bestaan er namelijk al paar 100 van
    www.Hourences.com

iTrader
    2 (100%)
    Daar hebt ge inderdaag gelijk in.

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hourences
    ik veronderstel da em graag ne goeier mapper is en een goei map zou willen maken, in zon geval wilt ge geen citadel junk make
    as ge uw verveelt op ne vrijdagnacht en ge wilt ff paar uur klote en steekt daar zon map in 1 puur voor de leut be my guest ma veel gader ni aan hebbe
    zowel mapper zelf ni als de spelers, der zijn 10 000 ut maps, uw map moet speciaal zijn wilt ge ze krijge gespeeld en da doet ge ni met een iets simpel als maul want daar bestaan er namelijk al paar 100 van
    Ja m'n eigen map online zien gespeeld worden is m'n droom, mar daar ben ik nog lang nie hoor *kuch kuch*
    Op de insta community waar ik regelmatig zit zie ge toch nie veel anders dan Geo en Cita hoor...
    Ik begrijp da aan zo'n maps maken nie veel uitdaging is, mar is het ook nie frustrerend om te zien da uw eigen map nie gespeeld wordt omdat ze te complex is of teveel detail heeft?
    bvb CBP2 decadence: oogstreling, maar het blauwe sfeerlicht maakt de blauwe skins onzichtbaar...

btw thx voor de tutorials en uitleg allebei,
    verplicht leesvoer voor iedereen

iTrader
    2 (100%)
    Bwah, detail is altijd een extra-tje he! Maar je mag het nooit overdoen. Anders krijg je dingen zoals dat sfeerlicht, waarbij de level designer meer was aan het zien naar het detail ipv gameplay. Of word je map te druk...

Aleja, veel geluk

Member UniKorn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    In het q3 wereldje maken ze meestal eerst een gameplay map (heel laag detail), die wordt dan getest en aangepast tot ze goed is, en dan wordt het detail er in gezet.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten