Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 37
    Approved 9-lifer w00tw00t's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Machteloosheid/straffeloosheid

Vorige week had ik nog een gesprek met een politieagent die zijn beroep al meer dan 30 jaar uitoefent. Ik citeer: "Vroeger had iedereen schrik van de rijkswacht. Als iemand van de rijkswacht een wijk binnenkwam dan straalde men autoriteit uit. Mensen werden dolgelukkig als ze wisten dat wij niet bij hen moesten zijn. Als wij toch bij de persoon waren die we moesten hebben en deze tegenwerkte dan was dit ook snel opgelost. Na een "persoonlijk" gesprek biechtte hij vaak alles op. Zo niet dan deed hij dat wel na een verhoor op het kantoor. Vroeger waren wij adelaars. Nu zijn we duiven zonder vleugels. Mensen mogen jou uitmaken voor alles wat ze maar willen, mogen jou behandelen als stront en je mag helemaal niets meer terugdoen. Het is een ondankbaar en een enorm frustrerend beroep geworden waar alles wordt tegengewerkt door oneindige en complexe procedures. De implementatie van de Salduz-wet is een perfect voorbeeld. Een crimineel heeft tegenwoordig meer rechten dan zijn slachtoffer."

Hetzelfde heb ik weer mogen vernemen van twee agenten toen ik een getuigenverklaring ben gaan afleggen voor diefstal met braak bij de overburen vandaag voormiddag. Tegelijkertijd vroeg ik wat men in feite in dergelijke gevallen kon doen omdat we de dieven met onze wagen nog hebben achtervolgd. Niet veel of in feite bijna niets was het enige wat ze konden antwoorden.

Dat eerste is misschien een nostalgische visie van iemand die het anders heeft meegemaakt dan wat het nu is maar is dit niet een perfecte weerspiegeling van de zielige realiteit waarmee wij nu mee te maken krijgen? Het lijkt dat de steeds toenemende complexiteit van het systeem een rechtvaardiging begint te worden voor de marginalisering van feiten of een pure gewenning (bv. winkeldiefstal). Is dit de richting waar dit systeem naartoe gaat? Gaan wij machteloos staan toekijken hoe iemand een crimineel feit pleegt omdat deze persoon in deze situatie "dezelfde" rechten zo niet meer rechten geniet als/dan het slachtoffer? Kiest deze persoon er niet bewust voor om tijdens de daad afstand te doen van zijn rechten en zich te begeven in een rechteloos vacuüm? Gaat deze opgekropte frustratie niet leiden tot een samenleving waar de burgers het recht in eigen handen zullen nemen en kan je het hen kwalijk nemen?

Het lijkt misschien op een schreeuw van woede en frustratie maar toch is het maar een gedacht. Ik wou graag weten welke visie de andere forumgebruikers hebben met betrekking tot deze problematiek.
    Laatst gewijzigd door w00tw00t; 9 januari 2012 om 20:45
    Some painters transform the sun into a yellow spot, others transform a yellow spot into the sun.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w00tw00t Bekijk bericht
    Vorige week had ik nog een gesprek met een politieagent die zijn beroep al meer dan 30 jaar uitoefent. Ik citeer: "Vroeger had iedereen schrik van de rijkswacht. Als iemand van de rijkswacht een wijk binnenkwam dan straalde men autoriteit uit. Mensen werden dolgelukkig als ze wisten dat wij niet bij hen moesten zijn. Als wij toch bij de persoon waren die we moesten hebben en deze tegenwerkte dan was dit ook snel opgelost. Na een "persoonlijk" gesprek biechtte hij vaak alles op. Zo niet dan deed hij dat wel na een verhoor op het kantoor. Vroeger waren wij adelaars. Nu zijn we duiven zonder vleugels. Mensen mogen jou uitmaken voor alles wat ze maar willen, mogen jou behandelen als stront en je mag helemaal niets meer terugdoen. Het is een ondankbaar en een enorm frustrerend beroep geworden waar alles wordt tegengewerkt door oneindige en complexe procedures. De implementatie van de Salduz-wet is een perfect voorbeeld. Een crimineel heeft tegenwoordig meer rechten dan zijn slachtoffer."

Hetzelfde heb ik weer mogen vernemen van twee agenten toen ik een getuigenverklaring ben gaan afleggen voor diefstal met braak bij de overburen vandaag voormiddag. Tegelijkertijd vroeg ik wat men in feite in dergelijke gevallen kon doen omdat we de dieven met onze wagen nog hebben achtervolgd. Niet veel of in feite bijna niets was het enige wat ze konden antwoorden.

Dat eerste is misschien een nostalgische visie van iemand die het anders heeft meegemaakt dan wat het nu is maar is dit niet een perfecte weerspiegeling van de zielige realiteit waarmee wij nu mee te maken krijgen? Het lijkt dat de steeds toenemende complexiteit van het systeem een rechtvaardiging begint te worden voor de marginalisering van feiten of een pure gewenning (bv. winkeldiefstal). Is dit de richting waar dit systeem naartoe gaat? Gaan wij machteloos staan toekijken hoe iemand een crimineel feit pleegt omdat deze persoon in deze situatie "dezelfde" rechten zo niet meer rechten geniet als/dan het slachtoffer? Kiest deze persoon er niet bewust voor om tijdens de daad afstand te doen van zijn rechten en zich te begeven in een rechteloos vacuüm? Gaat deze opgekropte frustratie niet leiden tot een samenleving waar de burgers het recht in eigen handen zullen nemen en kan je het hen kwalijk nemen?

Het lijkt misschien op een schreeuw van woede en frustratie maar toch is het maar een gedacht. Ik wou graag weten welke visie de andere forumgebruikers hebben met betrekking tot deze problematiek.
    Ik vind het raar om de Salduz-wet direct te koppelen aan criminelen. Bij een eerste verhoor is het namelijk helemaal nog niet zeker over de persoon die verhoord wordt wel een crimineel is.

Met alle respect voor die persoon zijn mening maar ik betwijfel of die wel objectief te noemen is.
    I won.

Heisenberg

Approved 9-lifer
    iTrader
    9 (100%)
    Hoewel ik het grotendeels eens ben met uw standpunt ben ik dat helemaal niet met uw citaat. De tijden waar sommigen meer "waard" zijn en gezag kunnen afdwingen zijn nu eenmaal voorbij, waarom zou ik moeten staan trillen op mijn benen omdat er een flik in de buurt is? Klinkt eerder alsof de geciteerde de tijden mist waarin iedereen met ontzag naar hem keek.

Daarbij, de rol van politie is ook gewoon veranderd, bijna elke burger komt ooit wel in aanraking met de politie en dan voornamelijk voor belachelijke dingen als ergens verkeerd stilstaan voor 5 minuten, geen hondenpoepzakjes bij hebben en dat soort flauwe zever. Vroeger had ge iets mispeuterd als ge in aanraking kwam met de politie, tegenwoordig hebt ge 250€ boete aan uw been omdat ge plastic zakjes vergeten zijt als ge met uw hond gaat wandelen.

Voor mij is er niet echt iets mis met een samenleving die in algemeen aanvaarde situaties zelf het recht in handen neemt. Juweliers die inbrekers doodschieten? No problemo. Maar de nadruk ligt dan wel op algemeen aanvaarde situaties, want een druggebruiker een pak rammel verkopen omdat ge anti-drugs zijt zal voor veel mensen wel oké zijn maar voor anderen ook zeker niet, ondanks wat er 'democratisch' bepaald werd.
    Laatst gewijzigd door Cranberry; 9 januari 2012 om 21:19
    Brilpoetsdoekje
    om nom nom

iTrader
    4 (100%)
    Uiteraard is deze niet objectief. Ik zeg ook niet dat ik akkoord ga met mijn zijn mening. Ik citeer hem enkel. Het gaat hier niet enkel om de Salduz-wet. De resultaten moeten wij nog zien omdat het nog maar iets meer dan een week van kracht is. Het gaat eerder over de gehele situatie.
    Some painters transform the sun into a yellow spot, others transform a yellow spot into the sun.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Ik denk dat mensen vooral minder hypocriet zijn geworden. Vroeger dacht men vast wel hetzelfde over de rijkswacht en politie en stak men achter zijn rug de draak met hem. Nu doen ze het openlijk.

Dat is net hetzelfde als met de clerus. Het is niet alsof men in de jaren '50 zoveel meer belang hechtte en respect had voor wat meneer pastoor zei. 'Ja meneer pastoor, nee meneer pastoor' als hij voor je stond, en vanaf als hij het niet meer kon horen 'pff, weg met het gezever van die oude pee'. De sluier der hypocrisie is afgevallen.

Verder denk ik dat eea ook met de bevolkingsaangroei te maken heeft, die sinds de jaren '50 meer dan verdubbeld is. Vroeger kende in een stadje iedereen iedereen en was er dus veel meer sociale druk om publiekelijk in de pas te lopen. Stel je voor dat je betrapt zou worden op stelen uit de plaatselijke kruidenierswinkel, je reputatie was voorgoed om zeep. Nu is het individu in de grootstad volledig anoniem en is de gêne om al eens een misstap te begaan veel kleiner.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member Afiscaliteit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Toevallig of niet maar gisteren was daaromtrent nog een discussie bij Pauw & Witteman.

Marcouch en Brinkman over gezag van politie.: Pauw & Witteman

Member
    iTrader
    3 (100%)
    De politie, parket en de rechtbank zijn tegenwoordig een arm van de fiscaliteit geworden en hebben (bijna) niets meer te maken met de rechten van de burgers te beschermen. Dan is het ook niet moeilijk dat niemand nog respect (schrik) heeft voor de politie.
    Ook het slechte voorbeeld dat de politie stelt help niet, kijk maar naar het aantal politieagenten dat zijn auto in de gragt reed met een hoop pinten op de laatste jaren.

Member SavaB's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Och kom, en dat gebeurde vroeger niet? Ik zou zelfs durven zeggen dat tegenwoordig, met alle controle en sancties die de politie intern kunnen krijgen, een agent veel minder een pintje tijdens de diensturen zal gaan drinken.
    Dat gezegd zijnde, heeft de wijkagent nooit veel 'respect' gehad of schrik ingeboezemd. Ok, lang lang geleden, toen de typische vlaming nog in een typisch vlaamsch boerendorpje woonde, was de straatagent iemand waar ge met al uw vragen terecht kon, maar tegelijk werd z'n autoriteit ook steeds met een korrel zout genomen. Als ik denk aan oudere televisiereeksen is de agent steeds een onhandige klungel, die steeds op café te vinden is en niet veel verder dan zijn neus kijkt. Zo'n televisiereeks geeft natuurlijk geen realistisch beeld, maar laat wel zien (op een eerder karikaturale manier) welk gedachtegoed er heerst bij het publiek.

Nu heeft de TS het over de rijkswacht, wat bij mijn weten overeenkomt (min of meer) met de federale politie (ben ik verkeerd? heb de rijkswacht nooit echt 'bewust' meegemaakt). Nu bij dingen zoals verkeerd parkeren, geen hondenzakjes bijhebben, enz. kom je over het algemeen in aanraking met de lokale politie, wat in spe gewoon een groep wijkagenten zijn, dezelfde als waar vroeger ook mee gelachen werd. Want als ge de federale aan de deur krijgt, dan denk ik dat de meesten onder ons nog steeds een toontje lager zullen zingen.
    Tijden zijn natuurlijk veranderd, en angst en respect (welke niet hetzelfde zijn) voor autoriteit zijn stilaan geminderd bij een aantal groeperingen. Dat heb je nu eenmaal met een grote, open wereld, waar het gras altijd groener lijkt aan de overkant. Maar ik denk dat er hier veel vanuit een verdraaid standpunt word bekeken: Het is niet dat de crimineel meer rechten heeft dan het slachtoffer, maar gewoon dat de burger meer rechten heeft gekregen om zijn onschuld aan te tonen. Ik ben blij te wonen in een rechts- en welvaartsstaat waar ik niet lukraak kan worden opgepakt, en opbiecht wat ze willen horen uit schrik voor wat er mij anders zou overkomen.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik denk dat mensen vooral minder hypocriet zijn geworden. Vroeger dacht men vast wel hetzelfde over de rijkswacht en politie en stak men achter zijn rug de draak met hem. Nu doen ze het openlijk.

Dat is net hetzelfde als met de clerus. Het is niet alsof men in de jaren '50 zoveel meer belang hechtte en respect had voor wat meneer pastoor zei. 'Ja meneer pastoor, nee meneer pastoor' als hij voor je stond, en vanaf als hij het niet meer kon horen 'pff, weg met het gezever van die oude pee'. De sluier der hypocrisie is afgevallen.

Verder denk ik dat eea ook met de bevolkingsaangroei te maken heeft, die sinds de jaren '50 meer dan verdubbeld is. Vroeger kende in een stadje iedereen iedereen en was er dus veel meer sociale druk om publiekelijk in de pas te lopen. Stel je voor dat je betrapt zou worden op stelen uit de plaatselijke kruidenierswinkel, je reputatie was voorgoed om zeep. Nu is het individu in de grootstad volledig anoniem en is de gêne om al eens een misstap te begaan veel kleiner.
    Heeft dat laatste eerder niet te maken met het streven naar harmonisatie tussen regio's zowel op nationaal als op internationaal niveau? Een deel van de criminele feiten worden gepleegd door mensen uit andere regio's en streken (om het op micro niveau te bezien: zie maar naar de toenemende criminaliteit door de Roma's die uit het Brusselse afzakken naar de shoppingsteden en na hun plundertocht terug vertrekken). Ook als kom je uit datzelfde "dorp" kan je er nog steeds voor kiezen om anoniem te blijven tijdens de misdaad. Heeft het eerder niet te maken met de belachelijk lichte strafmaten die totaal geen afschrikkend effect meer hebben waardoor het strafsysteem alle geloofwaardigheid verliest?

Ik weet niet of de gemiddelde Belg minder hypocriet is geworden want daar merk ik jammer genoeg nog steeds niets van. Mooi ja-knikken en dan ongenoegen uiten achter iemand zijn rug gaan hier nog steeds hand in hand. Maar dat is maar een subjectieve observatie.
    Laatst gewijzigd door w00tw00t; 10 januari 2012 om 10:56

Member denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart Religion Bekijk bericht
    De politie moeten dienaars en beschermers zijn van de mensen. Geen boemannen.
    en hoe kunnen ze de mensen beschermen en dienen als ze geen enkel middel mogen gebruiken om criminelen op te pakken?

het hele systeem is fucked-up in belgie. wat we nodig hebben is (veel) meer bevoegdheden voor de politie, gekoppeld aan een veel snellere rechtsgang.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Als iemand met 30 jaar dienst durft te beweren dat het niet meer is zoals vroeger, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken? Ken trouwens ook de commissaris van onze gemeente die net hetzelfde zegt.

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Als 2 criminelen een Mercedes proberen te stelen van 45.000eur, en het mislukt... wat is hun straf dan als die mensen dan ook nog eens zonder werk zitten? Ik weet het antwoord niet, maar ze zullen alleszins geen 45.000eur moeten betalen of een jaar in de cel moeten vertoeven.

Member Gentille's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Normen en waarden vervagen. Dit zowel bij allochtonen als autochtonen. Er is een gebrek aan respect. Men weet maar al te goed dat de politie noch het gerecht hen iets kan maken. Minderjarigen horen van vriendjes hoe gemakkelijk het is om iets te stelen en gaan het zelf doen. Een klein uurtje of twee of het bureau (in het slechtste geval) en zijn er vanaf. Met de Salduz-wet zijn er op een kwartier van af, gezien ze recht hebben op een advocaat en ze zich later moeten aanbieden.

De grenzen worden steeds maar verlegd. Mensen worden stouter en agressiever en dat merk je mijn inziens het best aan minderjarigen of vroege twintigers. Is het de alcohol of de drugs die ze slikken? Wie zal het zeggen. En het zijn heus niet altijd jongeren uit marginale middens, vandaar dat ik stel dat de grenzen worden verlegd. Blijkbaar is het cool als je kan zeggen dat je bent opgepakt en je hebt kunnen vechten met de polies

Inmiddels ook al verhalen genoeg verzameld waar je een boek dik kan van schrijven. Maar ik hou mijn hart vast voor de komende generaties. Als dergelijke trend zich gaat voorzetten. Hopelijk komt het plan van Turtelboom er door in het jaar 20++ om de straffen onder de 3 jaar ook te laten uitzitten.

Men zal het op politiek niveau moeten inzien dat er iets moet veranderen. Misschien gaat men opnieuw een witte mars afwachten (Dutroux) voor dat men aanstalten gaat maken om ...
    Laatst gewijzigd door Gentille; 10 januari 2012 om 12:45

iTrader
    0
    Alleszins niet door de "adelaar" uit te hangen
    hoe dan wel?

hoe zou jij ervoor zorgen dat daders gestraft worden?

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    hoe dan wel?

hoe zou jij ervoor zorgen dat daders gestraft worden?
    De straf staat toch los van hoe een agent zich gedraagt in zijn functie?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    De straf staat toch los van hoe een agent zich gedraagt in zijn functie?
    ja, maar de kans op die straf is zeer sterk verbonden met de mogelijkheden/vrijheden die een agent krijgt.

er moet een compromis zijn tussen de rechten van de verdediging en de veiligheid van de maatschappij. en imo is die hier in belgie al veel te ver doorgeschoten naar het eerste waardoor de veiligheid van de maatschappij in het gedrang komt.

iTrader
    4 (100%)
    Minder belang hechten aan banale zaken en meer belang aan belangrijke zaken. Gewone mensen pesten dat kunnen ze terwijl ze van echte gangsters in hun broek schijten.
    Wat is pesten volgens jou? Je hebt pesten en je hebt pesten. Iemand een boete geven omdat hij zonder lichten rijdt? Ik vond dat ook "pesten" totdat ik zelf achter het stuur van mijn auto ging zitten.

Enerzijds kan ik een deel van de instelling begrijpen. Ik zou persoonlijk ook in mijn broek schijten als ik het met mijn 9mm moet opnemen tegen iemand met een AK (bij wijze van spreken). Als je dan dingen zoals dit tegenkomt Commotie rond strafvermindering zware gangster | brusselnieuws.be dan ga je je toch serieus vragen stellen. Waarom je eigen leven riskeren als het bijna toch niets uithaalt? Dat is gewoon roeien tegen stroom in en is enorm demotiverend.

Anderzijds is het niet zo dat als je weinig hoort gebeuren dat het dan een indicatie is dat er ook niets gebeurd. Een aantal misdrijven los je niet zomaar op 1,2,3. Net zoals een bende gangsters oprollen is dit een moeizaam en lang proces. Wij leven niet in Hollywood. Als je dan ziet dat sommige diensten onderbemand zijn, dan is alles nog wat duidelijker.

Ik denk dat België binnen paar jaar serieus zal kreunen onder de (georganiseerde) misdaad indien er geen drastische veranderingen zullen komen.

iTrader
    0
    Mensen uit hun auto sleuren en tegen een combi plakken en fouilleren omdat ze "verdacht" zijn omdat ze niet direct uitstappen maar nog even blijven zitten om een sigaret te roken sinds dat niet meer mag in een cafe sinds het rookverbod.

Verre van normaal noem ik dat.
    Als men je vraagt om uit te stappen, stap je uit en blijf je niet enkele minuten zitten om een sigaretje te roken. Dat kan zeker als verdacht worden aanzien, als je nog minuten blijft zitten in je wagen kan er genoeg worden weggemoffeld.

Doe niet moeilijk tijdens een controle als je niets te verbergen hebt en je verliest nog geen 5 minuten van je kostbare tijd. Door te gaan discussiëren of tegendraads te doen snij je enkel in je eigen vel.

iTrader
    0
    Nee, je begrijpt mij verkeerd. Er is niks gevraagd. Opeens was ik omsingeld en deden ze zelf de deur open.
    Hangt af van wat de melding/opdracht of vaststellingen waren.

Misschien was jouw type van voertuig ergens opgemerkt bij verdachte handelingen (inbraak/drugs). Misschien vond men het inderdaad verdacht dat men in de auto bleef plakken en aan het roken was (drugs). Er kunnen verschillende redenen geweest zijn.

En fouilleren en het voertuig doorzoeken kan perfect.

Natuurlijk weet men wie de drugsgebruikers zijn en waar ze uithangen maar een café of discotheek binnenvallen is een verloren moeite. Van het moment dat de eerste agent binnenwandelt ligt de vloer bezaaid met verdovende middelen. Men moet de dealers op heterdaad kunnen betrappen.

iTrader
    0
    Nee, je begrijpt mij verkeerd. Er is niks gevraagd. Opeens was ik omsingeld en deden ze zelf de deur open.

Achteraf waren ze vriendelijk, omdat er uiteraard niks aan de hand was. Maar alles daarvoor was onbeschoft en overdreven.
    het valt mij op dat zulke dingen meer en meer voorkomen (het onbeschoft zijn, niet het politieoptreden).

het is precies alsof veel mensen er vanuit gaan dat iedereen tegen hen is en sowieso zal tegenwerken. is het dan zo moeilijk om eerst iets vriendelijk te vragen? daar bereikt ge veel meer mee dan met direct onbeleefd of zelfs agressief te doen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten