Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 107
    Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12

Wie zijn jouw helden?

Niet mijn initiatief, maar vond het interessant genoeg om er (opnieuw) een thread over te maken. Wie zijn jouw "helden" of bronnen van inspiratie, admiratie, etc. Of door wie ben je geïnspireerd, beïnvloed. Naar welke historische figuren kijk je op. We hebben het dan wel over mensen die echt bestaan (hebben) en niet over fictieve personages, en natuurlijk over figuren die on-topic zijn in dit forum onderdeel.

Enkele (en zeker niet alle) figuren waar ik naar opkijk:

Nikola Tesla (1865-1943)

Een van, zoniet dé grootste elektrische ingenieur en wetenschapper die ooit geleefd heeft. Heeft de moderne maatschappij veel meer beïnvloed dan zijn concurrent Edison, die niet eens een ingenieur was. Zijn wisselstroomtheorie was bepalend voor de elektrificatie van de moderne maatschappij en ligt aan de basis van het comfort die we nu allemaal kennen. Hij heeft de radio geperfectioneerd en de inductielamp (TL) uitgevonden. Zijn Teslatransformator en zijn toepassingen van X-stralen maakten later de televisie mogelijk, hij heeft bijgedragen tot de ontdekking van het elektron en de moderne elektrische theorie, was de eerste die een ontvanger bouwde die signalen van over de hele wereld en daarbuiten kon ontvangen, ... Veel van zijn uitvindingen en prototypes hadden een complexiteit die zelfs voor de dag van vandaag een uitzondering zijn.

Naast elektromagnetisme heeft hij ook veel andere zaken uitgevonden en beschreven, zoals waterturbines, verticaal opstijgende vliegtuigen, zwaartekrachttheorie, ionenmotoren, etc.

Zijn grote zwakte was dat hij totaal niet commercieel aangelegd was, geen waarde aan geld hechtte en dat zijn omstaanders hier misbruik van maakten. Hij is meer dan eens failliet gegaan en heeft zelfs een tijdje moeten werken als een dijkendelver. Veel van zijn uitvindingen en installaties moesten als oud ijzer verkocht worden om zijn schuldenput te dempen en zijn collega's en financiers gingen met de patenten lopen. In 1943 is hij totaal bankroet overleden.

Rond Tesla is helaas wel een mythecultus ontstaan die hem veel zaken toeschrijven die eigenlijk geen waarheid zijn. Veel komt ook omdat Tesla in zijn latere leven mentaal het noorden verloor en talloze bizarre en onhaalbare creaties bedacht. Voorbeelden hiervan zijn z'n 'death ray', anti-zwaartekracht, een aardbevingsmachine etc. Ook zijn manier om draadloos energie over te stralen wordt vaak aanzien als een unieke technologie, terwijl draadloos energie overstralen eigenlijk niet zo moeilijk is. Tesla hield echter geen rekening met de zeer lage rendementen en de schadelijke effecten op mens en milieu, zaken die een uitrol van de technologie onmogelijk maakten.

Alexander Graham Bell (1847-1922)

A. G. Bell is een grote onderzoeker en uitvinder wiens uitvindingen wat door de tijd vergeten zijn. Hij wordt het vaakst herinnerd als de uitvinder van de telefoon, alhoewel hij slechts één van de vier uitvinders was die onafhankelijk van elkaar de telefoon ontwikkelden. Hij was echter twee uur vroeger met het indienen van de patentaanvraag dan zijn Amerikaanse concurrent en de rest is geschiedenis.

De grote drijfveer van Bell was het zichtbaar maken van geluid om zo doven een vorm van communicatie te geven. Hiervoor moest hij een manier vinden om geluid naar elektrische signalen om te vormen, wat aanleiding gaf tot de uitvinding van de microfoon en de telefoon, verbeterde fonografen (platenspelers) en een voorloper van de dictafoon. Hij experimenteerde ook met het omvormen van elektrische signalen naar optische signalen en ontwikkelde de fotofoon, een draadloze telefoon die spraak kon versturen via de stralen van de zon. Bell heeft dit steeds als zijn grootste uitvinding gezien en heeft hiermee de basis voor optische communicatie gelegd, technologie die de kern van de huidige informatiemaatschappij vormt.

Hij was zeer begaan met niet alleen het lot van doven maar ook andere zwakken en zieken. Hij sponsorde verschillende medische onderzoeken en ontwierp ook een metaaldetector om kogels in het lichaam van soldaten te lokaliseren en een ijzeren long voor zieken met ademhalingsproblemen.

Bizar genoeg was Bell ook een hevige voorstander van eugenetica. Hij koppelde sociale en maatschappelijke aspecten van de menselijke persoonlijkheid aan biologische factoren en hielp een wet invoeren die verplichte sterilisatie van 'inferieure' mensen instelde. Daar hoorden ook doven toe. Deze wet zou later als voorbeeld dienen voor gelijkaardige wetten in Nazi-Duitsland.

Naast geluid heeft Bell ook een aantal andere uitvindingen en ontdekkingen gedaan. Hij heeft belangrijk werk verricht naar de bouw van watervliegtuigen en vleugelboten, praktisch bruikbare vliegtuigen en zonne-energie.

Andere personen die mij inspireren: Isambard Kingdom Brunel, John Adams, Benjamin Franklin, Thomas Edison, ...
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Approved 9-lifer MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Isaac newton:

Wat deze mens allemaal heeft uitgevonden en bedacht. Zeer knappe kop voor zijn tijd.
    Heel de mechanica en alles wat we tegenwoordig kennen is afgeleid van zijn 3 wetten.

Member Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Charles Darwin, Galileo Galilei en Nicolaus Copernicus, omdat ze alledrie ons beeld van mens en wereld drastisch hebben veranderd - met gevaar voor eigen leven. Bovendien zijn het ook fenomenale wetenschappers wiens ideeën nog niets van hun relevantie verloren hebben.

Alan Turing - Wikipedia, the free encyclopedia

Een topwetenschapper en de grondlegger van de moderne informatica. Tegelijk ook een slachtoffer van zijn geaardheid en daarmee één van de iconen die de strijd voor gelijke rechten in het Verenigd Koninkrijk heeft in gang gezet.

Christian De Duve en Paul Janssen

Christian de Duve - Wikipedia, the free encyclopedia en Paul Janssen - Wikipedia, the free encyclopedia

Misschien wel de twee grootste Belgische wetenschappers. De verhalen van mijn chemieleerkracht, die De Duve blijkbaar vrij goed kende, hebben mij aangezet om zelf iets in de life sciences te gaan doen.

Uiteraard ook Newton (samen met Leibniz), simpelweg omwille van hun enorme bijdrage aan onze huidige maatschappij.

Er zijn er nog wel, maar ik heb niet zoveel tijd atm

Member Ajantis's schermafbeelding
    iTrader
    0

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Leuke thread

Ik heb enorm veel respect voor zo goed als alle wetenschappers, ingenieurs en entrepreneus die echt waarde toevoegen en het is zo goed als onmogelijk om ze allemaal de plek in de spotlight te geven die ze verdienen. Zowat iedereen die tot hiertoe is vermeld verdient inderdaad bakken respect! Feynman, Einstein, Planck, Heisenberg, Schrodinger, Turing, Curie, Gauss, Euler, Hilbert, Fermat, Leibniz, Euclid, Hawking, Hubble, Copernicus, Fermi, Dirac, Pauli, Bohr, Born, Newton, Faraday, Boyle, Maxwell, Tesla, Darwin, Krick & Watson, Venter, ... Te veel om op te noemen.

Douglas Hofstadter
    Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid is een must read maar vooral zijn "I am a Strange Loop" heeft op mij een gigantisch indruk gemaakt.

Daniel Dennett
    American philosopher, writer and cognitive scientist whose research centers on the philosophy of mind, philosophy of science and philosophy of biology, particularly as those fields relate to evolutionary biology and cognitive science. Ik beschouw zijn boeken als een soort van behind the scenes look van het menselijk zijn. Wat moeten we onder dat concept verstaan en vooral hoe is het tot stand gekomen. Hij laat zien dat alhoewel we allemaal heel zeker zijn van ons bewustzijn, dat we daar niet echt reden toe hebben aangezien we lang niet zo bewust zijn als we graag geloven.

Carl Sagan
    Spreekt voor zich, astronoom, astrophysicist, schrijver en één van de beste wetenschaps popularizeerders uit de recente geschiedenis. Hij sprak in klare en heldere taal over een resem aan onderwerpen van astronomie tot biologie en zijn boeken maar vooral de serie cosmos hebben eigenhanding 1000en mensen voor wetenschap doen kiezen. Zowel zijn visie op het leven als politiek spreken mij enorm aan en zo goed als alles wat die man ooit heeft gezegd is quote waardig.

Arthur C Clarke
    Imo de beste sci-fi schrijver die onze planeet ooit gezien heeft. Bovendien was hij ook futurist en uitvinder. Kwam onderandere af met het kleine idee om satellieten in baan rond de aarde te brengen en deze te gebruiken voor communicatie. Als ik er maar één held zou mogen kiezen is het zonder twijfel dezen. Zo mogelijk nog meer quote waardig dan Sagan.

Isaac Asimov
    Na Sagan de 2de grote popularizeerder van wetenschap. Zowel zijn wetenschappelijke boeken als zijn sci-fi hebben overal ter wereld harten sneller doen slaan. Zijn foundation en robot series zijn parels en hij gaat de echte wetenschap nooit uit de weg. De sci-fi van vandaag bestaat uit lasers, robots en ontploffingen... Je zal er niet snel een uiteenzetting over redshift vinden, in zijn boeken leer je op elke pagina wel iets nieuws.

Stanley Kubrick
    2001: A Space Odyssey naar het verhaal van Arthur C Clarke. Need I say more? Clockwork Orange, Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, Full Metal Jacket, The shining, ... zijn films overstijgen entertainment en bieden een kijk op aspecten van de mensheid. Hoe je het ook draait of keert; 2001 is voor mij de belangrijkste reden om hem in dit lijstje op te nemen. Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik vermoed dat dit voor veel mensen het geval zal zijn, toen ik op 12 jarige leeftijd voor de eerste keer 2001 zag was dat voor mij een openbaring. Dat was voor mij de eerste keer dat de realiteit mijn brein volledig openscheurde.

Salvador Dali
    Metamorphosis of Narcissus

Member DeMoN's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Nikola Tesla ook wel. Had de wereld ongetwijfeld nog zoveel meer te bieden als hij wat meer kansen had gehad/gegrepen.

Verder o.a.

Leonardo da Vinci uiteraard. Vooruitdenkend, creatief, rebels in een tijd waar veel van z'n denkpistes z'n leven hadden kunnen kosten, (en dan nog eens homo 't schijnt) en deinsde niet terug van z'n handen vuil te maken om kennis te vergaren.

Albert Einstein
    Onder de gewone mens blijft Einstein enorm aanspreken, ook al weet men 90% van den tijd niet waar hij het over had
    'k Denk dat mensen ook wel bewondering hebben voor mensen die moeilijkheden in't leven weten te overwinnen. En in Einstein z'n geval was het ook wat charismatisch. Zo'n rustige, vriendelijk, en raar uitziende professor die volledig in z'n hoofd leefde, en anderen aanzette tot creatief durven denken en gevestigde waarden durven in twijfel stellen.

Arnold Schwarzenegger
    Toch echt wel ne childhood hero van mij. Van mager ventje tot indrukwekkende bodybuilder tot top acteur tot gouverneur van Californië. Had ook voor president willen gaan ware hij niet in Oostenrijk geboren.
    Denk ook dat het onze generatie veel heeft gehad aan zulke sterke, mannelijke rolmodellen te hebben die vaak ook sterke moralen inhamerden. Duidelijk goed vs slecht enzo. Iets dat deze generatie niet echt heeft, en volgens mij ook wel deels reden is dat ze soms lijken te ontsporen en weinig respect lijken te hebben tegenover elkaar, ouderen en de wet.

Bruce Lee
    Ook iemand die hard heeft gevochten om te geraken waar hij is geëindigd. Iemand die het meeste van zijn lichaam en geest eiste en constant z'n kennis over allerlei verschillende onderwerpen probeerde te verbreden om technieken te combineren.
    Heeft ook geholpen de hele kung-fu filmindustrie in de mainstream te krijgen alsook helpen mogelijk maken voor Chinese acteurs om uit de stereotype rollen in de Westerse wereld te stappen.
    Net als bij den Arnold weet ge da hij voor zijn fysiek alleen al bijna dagelijks pijnlijk heeft gezweet om in topconditie te zijn. Allebei ook durven afwijken van klassieke trainingen en zelf gaan innoveren.

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als arts in spe:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silmarunya Bekijk bericht
    en
    Alexander Fleming - Wikipedia, the free encyclopedia

2 personen die de geneeskunde positief verandert hebben door voorheen onbehandelbare ziekten beter of volledig te kunnen genezen.

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    'k Zou u zo hard willen reppen Epyon, voor Tesla. Die mens heeft zo een gigantische invloed gehad op de moderne wereld en het lijkt soms alsof niemand weet wie hij is. Hij is ook 1 van mijn helden. Verder ook Darwin, Vesalius en Da Vinci.

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Vesalius
    Juist, dwaas dat ik hem vergeten was. De persoon die na 15 eeuwen het eindelijk aandurfde om de fouten van Galenus aan te klagen en hierdoor de moderne anatomie stichtte.

Member Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Opvallend veel wetenschappers eigenlijk - ik had meer personen uit de politiek of kunsten verwacht...
    Laatst gewijzigd door Silmarunya; 30 juli 2012 om 21:31

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Thomas Edward Lawrence: een van de grootste avonturiers uit de geschiedenis. Zijn werk The Seven Pillars of Wisdom zou aanwezig moeten zijn op ieder boekenschap voor elke man die een stapje in de wereld wil zetten. Uiteraard wel iemand waarvan de mythe de historische persoon overstijgt. Het boek is ook een interessante manier om de ingewikkelde situatie van het Midden-Oosten als conflictregio te bekijken.

Ernest Van der Hallen: ik heb de man beschreven voor mijn thesis en zijn reisverslagen in het meditterane Midden-Oosten en Noord-Afrika van de jaren '30 zijn heel erg "Fernweh"-opwekkend, hoewel hij het ironisch genoeg ook heeft over heimwee. Hoewel hij hoogst onopvallend in de geschiedenis blijft heb ik in zijn boeken een warmte gevonden die ik nog maar zelden vind. Je kan zijn katholieke mijmeringen misschien hekelen, maar hij bleef wel een integere persoon die zich niet zomaar liet meesleuren door de tanden van zijn rumoerige tijd.

Julius Evola: het is een "love him or hate him"-persoon, maar ook hem heb ik in mijn thesis gebruikt als protagonist. Het is haast een universele mens door de brede waaier aan thema's waar hij over schreef. Zijn diagnose van de cultuurcrisis van de Westerse beschaving is zeer sterk, maar zijn cultuurpessimisme heeft een enorme vitaliteit. Het feit dat hij ooit vooraanstaand dadaïst was, bergbeklimmer en wel eens een wandeling nam tijdens Russische bombardementen op zwemen duidt op een erg fascinerende figuur. En het is ook iemand met een ijzersterke integriteit die zich nooit voor een kar liet spannen, hoewel vele radicale bewegingen hem wel proberen te recupereren. Hij is nog altijd uiterst controversieel. Zelf was hij misschien de Stirneriaan gebleven die slechts geloofde in één autoriteit: zichzelf.

Alexander De Grote: als persoon was hij misschien niet de aangenaamste man, maar zijn doorzettingsvermogen en moed is zondermeer bewonderenswaardig. Hij deed wat enkel de Goden hadden kunnen verwezenlijken; en hij overtrof ze.

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Weblogs
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Alexander De Grote: als persoon was hij misschien niet de aangenaamste man, maar zijn doorzettingsvermogen en moed is zondermeer bewonderenswaardig. Hij deed wat enkel de Goden hadden kunnen verwezenlijken; en hij overtrof ze.
    En hij doodde heel veel perzen, als dat niet bewonderenswaardig is.

Crew Member Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Douglas Hofstadter
    Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid is een must read maar vooral zijn "I am a Strange Loop" heeft op mij een gigantisch indruk gemaakt.

Daniel Dennett
    American philosopher, writer and cognitive scientist whose research centers on the philosophy of mind, philosophy of science and philosophy of biology, particularly as those fields relate to evolutionary biology and cognitive science. Ik beschouw zijn boeken als een soort van behind the scenes look van het menselijk zijn. Wat moeten we onder dat concept verstaan en vooral hoe is het tot stand gekomen. Hij laat zien dat alhoewel we allemaal heel zeker zijn van ons bewustzijn, dat we daar niet echt reden toe hebben aangezien we lang niet zo bewust zijn als we graag geloven.
    Goede keuzes, vooral Dennetts "Real Patterns" vind ik een schitterend artikel, doet je ogen echt openen verrassend genoeg.

Echte helden heb ik niet denk ik, maar Saul Kripke is mijn grote voorbeeld op filosofisch vlak. Op een heldere manier over interessante dingen denken, spreken en schrijven en de luisteraar/lezer op zo'n manier kunnen meeslepen in op het eerste zicht droge materie, dat is echt fantastisch.

En verder: Bach, Haydn, Händel, Dostojevski, Hamsun... Een wetenschapper die nog niet vernoemd is: Bohr.

Crew Member Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Oh en hoe kon ik hem vergeten: John von Neumann!

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    En hij doodde heel veel perzen, als dat niet bewonderenswaardig is.
    En dat weerhoudt iemand om zijn veroveringen als bewonderenswaardig te beschouwen? In hetzelfde rijtje kan ik ook Cyrus De Grote of Imperator Augustus plaatsen, maar ook zij hebben heel veel mensen gedood. Trouwens: Alexander nam snel de Perzische hofcultuur over en werd zelfs als Perzenliefhebber uitgescholden door vele tijdgenoten die zijn beleid als decadent beschouwden.

Approved 9-lifer Boterkoek's schermafbeelding
    iTrader
    -1 (33%)
    Weblogs
    7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Hij wordt het vaakst herinnerd als de uitvinder van de telefoon, alhoewel hij slechts één van de vier uitvinders was die onafhankelijk van elkaar de telefoon ontwikkelden. Hij was echter twee uur vroeger met het indienen van de patentaanvraag dan zijn Amerikaanse concurrent en de rest is geschiedenis.
    Niet geheel correct. Meucci was de eerste die een telefoonsysteem ontwikkelde in zijn huis omdat zijn vrouw verlamd was. Zijn prototypes zijn verkocht door zijn vrouw omdat ze in geldproblemen zaten. Het Huis Van Afgevaardigden heeft trouwens verklaard dat wanneer Meucci zijn octrooiaanvraag kon indienen, Bell geen octrooi kon krijgen voor den telefoon.

Member
    iTrader
    0
    Kung Fu Panda II: heerlijke zen-basics

Approved 9-lifer EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Chinese KEMPO Daniel Hayen - YouTube

Veel dooie helden hier . De mijne leeft nog. Jaren mee getrained en met plezier kijk ik terug op de kennis die ik van hem heb gekregen. Toewijding, toewijding, toewijding. En ten minste iemand die ik in de levende lijve heb ontmoet en "echt" is.

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Ernst Jünger nog vergeten, verdorie zeg. Mateloos fascinerend persoon die een enorme groei heeft ondergaan over de jaren heen. Krachtige belichaming van een anarchisch ideaal.

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Warren Buffett
    Jessie Livermore
    George Bush II

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten