Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 138
    Member Soals's schermafbeelding
    iTrader
    0

Ouders & hun politieke ideeën/wereldvisie

Om meteen met de deur in huis te vallen:

Mijn ouders gaan regelrecht in tegen mijn visie van de wereld, alles waar het woord 'migrant', 'vreemdeling' in valt is stante pede slecht. Langs de andere kant is alles waar 'NVA' in komt sowieso goed. Ook zien ze overal corruptie en samenzweringen. Als ik dan rationele tegenargumenten breng (wetenschappelijke studies, maatschappelijke tendensen etc.) komen ze altijd met eenmansvoorbeelden af om hun eigen gelijk te bewijzen. Ook is niets aan het huidige beleid goed. Als ik dan met hen in discussie probeer te gaan wordt ik constant onderbroken, zeggen ze dat ik gewoon mijn gelijk wil halen etc...

Ze zeggen van zichzelf dat ze geen racisten zijn maar ze maken constant moppen over vreemdelingen, hebben archaïsche ideeën over migratie... Ik kan hier niet zo goed tegen. Ik kaart dan aan dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat ze zo reageren en dan krijg ik altijd het verwijt van: 'Het was maar een grapje, we zijn geen racisten.' Ze weten dat ik er niet tegen kan en dan gaan ze soms nog expres er op door zodat ik uit mijn krammen zou schieten... Echt hatelijk. Gelukkig kan ik me nog iet of wat beheersen zodat er niet elke 5 minuten ruzie van zou komen.

Vroeger ging ik altijd mee met hun wilde verhalen. Nu, na een twee jaar hogere studies gevolgd te hebben is mijn kijk op de (politieke) wereld veel genuanceerder geworden. Ik kan er echt niet meer tegen dat mijn ouders niet verder kijken dan hun neus lang is...

Ik wou dit gewoon even luchten. Reacties zijn welkom.

Approved 9-lifer noreeeee's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    2
    Proficiat!

(Is oprecht, ben zelf een allochtoon)

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Moppen maken over vreemdelingen maakt u geen racist, de waarheid onder ogen zien van de bevolking in de gevangenissen maakt u ook geen racist. Er zijn problemen bij immigratie, wat de oorzaak is, laat ik in het midden. Maar stop aub met dat te ontkennen. Door te ontkennen komt er ook geen oplossing voor de problematiek.

Soit, mijn ouders zijn niet zeer bezig met politiek. Ikzelf zal ongeldig stemmen.
    Als het laatste jaar mij iets geleerd heeft, is het dat politiek om eigenbelang gaat en dat men voor de bescherming daarvan, zeer veel verkeerde zaken verspreidt en voordoet als waarheid.

iTrader
    0
    Maar ik ontken niet dat er problemen zijn. Maar je moet ook niet ontkennen dat het ook gewoon mensen zijn als jij en ik. Dat ze niet allemaal crimineel zijn en dat er veel zijn die zich goed integreren. Dat er in sé allang beleid had moeten gemaakt worden van een studie over crimineel gedrag bij anderstalige nieuwkomers.

En die mopjes: 1 mopje maken kan ik nog mee leven. Dat je eens een mop maakt met een Turk, een Marokkaan, ... daar kan ik nog mee leven. Maar elke keer als er op tv iets gezegd wordt over vreemdelingen is het van ''t zijn weer dezelfde'. Maar ook tegen andere sociaal kwetsbare groepen hoor... 't zijn weer de marginalen, 't zijn weer die immigranten, ... Allé, ik wil gewoon zeggen dat het niet zo één geïsoleerd geval is van een mopje. Ze maken ze constant belachelijk.

Member Utred's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Misschien wel interessant om te zien hoeveel mensen er hier ongeveer dezelfde politieke ideeën als hun ouders hebben en wie er tegenin gaat.
    Ik zit ongeveer aan dezelfde kant als mijn ma, maar wel met nogal verschillende accenten. Zij is net het omgekeerde als Patatten zijn ouders. Vanaf je een grap maakt over immigranten of homo's ofzo vindt ze dat ze verontwaardigd moet zijn.

Member gazmask's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Ik denk dat ge een groot deel van de Vlaamse volwassenen hebt samengevat En zoiets wordt ook vaak doorgegeven op de kinderen, maar de wijsheid krijgt soms de bovenhand. Mijn ouders zijn nooit racistisch geweest, in mijn schoonfamilie zijn wel enkele familieleden die het niet zo hebben op het buitenlandse volk. Mijn grootouders spreken altijd zo schoon als het daarop aankomt: ''t zijn vreemdelingen, ma 't zijn wel vriendelijke mensen'

over moppen: al genoeg moppen gemaakt/gehoord over buitenlanders, homo's en vrouwen met mijn ouders, nooit langs beide kanten een probleem van gemaakt of nog maar geïnsinueerd dat we het echt meenden

Member Atrox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patatten Bekijk bericht
    Ze zeggen van zichzelf dat ze geen racisten zijn maar ze maken constant moppen over vreemdelingen, hebben archaïsche ideeën over migratie... Ik kan hier niet zo goed tegen.
    Hier herken ik mijn ouders ook in, alleen ... ze zijn diehard SP.A-stemmers :') :')

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Maar ik ontken niet dat er problemen zijn. Maar je moet ook niet ontkennen dat het ook gewoon mensen zijn als jij en ik. Dat ze niet allemaal crimineel zijn en dat er veel zijn die zich goed integreren. Dat er in sé allang beleid had moeten gemaakt worden van een studie over crimineel gedrag bij anderstalige nieuwkomers.
    Ik ontken ook niet dat het gewoon mensen zijn he. Ik stel gewoon vast dat er problemen zijn met een relatief gezien, groot deel van de bevolkingsgroep wat tot een stigmatisering leidt. Is dat netjes? Neen. Is dat des mensen? Ja.

Het is aan de slimmerds in onze maatschappij om een manier te vinden dat integratie beter verloopt en criminaliteit minder aantrekkelijk wordt. Overigens, uw ouders maken misschien lollen, maar zijn ze eigenlijk ooit al in aanraking geweest met een "vreemdeling"? Dan kunnen mensen veel veranderen hoor.

Approved 9-lifer kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Ach,ik dacht vroeger ook zoals u. Paar jaren in de echte wereld en ge gaat een pak genuanceerder denken.
    Ff volhouden dus

iTrader
    0
    Ik bedoelde dat niet hoor, dat je zou denken dat het geen mensen zijn.

Ja, ze komen wel in aanraking met vreemdelingen maar voor sommige mensen is dat niet genoeg denk ik. Ik wél (dagelijkse basis) en ik kan er echt niet tegen dat ze dan over zaken bezig zijn die eigenlijk bij de meerderheid goed lopen... Ze zeggen dan bv. Elke Turk rijdt met een grote auto (absolute attributiefouten). Wat ze dan niet weten is dat dat vaak gedeelde auto's zijn voor een heel gezin. Dat de culturele waarden en normen volledig anders liggen (auto nog meer als statussymbool) etc... Ze houden geen rekening met de denkpistes die andere mensen eventueel zouden kunnen belopen. 'Aanpassen of wegwezen' is het precies altijd bij hun... Zonder rekening te houden dat er maar heel weinig mensen zijn die effectief hun volledige cultuur over boord zouden kunnen smijten (als dat überhaupt kan). Ze zien ook één persoon als ambassadeur voor een hele bevolkingsgroep, dat stoort ook enorm!

Member Rizla+'s schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Eigenlijk wou ik hier een heel verhaal typen, maar eigenlijk was het gewoon exact hetzelfde als Patatten zijn verhaal. Maar omgekeerd zijn er dan ook weer verschillen, met als voorbeeld homofilie. Moest ik morgen binnenkomen en tegen mijn ma zeggen dat ik homo ben, ik denk zelfs nog dat ze proficiat zou zeggen, terwijl bij mij die visie daar heel anders over is. Ik kan nog altijd niet snappen hoe zo'n mensen erbij kunnen komen.

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Atrox Bekijk bericht
    Hier herken ik mijn ouders ook in, alleen ... ze zijn diehard SP.A-stemmers :') :')
    Haha, hier ook. Hier hoor ik ook vaak van mijn ma dat de bus richting 't OCMW weer vol zat met vreemdelingen, "en die rijden voor niks hé!". Of dat er weer vreemdelingen zijn komen wonen in onze wijk (we hebben echt 0,0 last van mensen in de wijk hierachter, maar blijkbaar is het heel belangrijk dat het vreemdelingen zijn?). Of als er 's avonds of in het weekend iemand op de werf loopt hier tegenover, zijn het vast "de Kosovaren" uit de wijk die bouwmateriaal komen stelen Mijn oma kan er ook wat van, en da's wel beschamend als je daar met een vriendin of een lief zit of zo. Dan begint ze ineens dat ze "niet racistisch is hé, maar..." en dan volgt er een hele lading aan oneliners.

En toch stemmen ze allebei sp.a :') Gewoon omdat ze dat altijd gedaan hebben en de broer van mijn oma links is en nog is opgekomen voor de sp.a in Gent.

Overigens ben ik op dat vlak ook het compleet tegenovergestelde van mijn ma (de opmerkingen, niet het stemgedrag), maar ik begin daar geen discussies over hoor. Ze is ook niet geïnteresseerd in discussies, ze wil gewoon eens iets zeggen, het is geen uitnodiging tot discussie en ze reageert geïrriteerd als je haar erop aanspreekt. Dus ik lach eens naar mijn zus, of rol eens met mijn ogen en ondertussen is mijn ma al over iets anders bezig. Ik heb niet echt de indruk dat ze van mening zou veranderen als ik haar het tegendeel bewijs, of als ik haar kan overtuigen of zo. Zo denkt ze gewoon zo en tja, ik ga mij niet bezig houden met haar daarin te veranderen, ze doet maar. Gelukkig is ze wel zo'n type die dat allemaal voor zichzelf houdt of daar eens over roddelt met de buurvrouw. Tegen de vreemdelingen zelf is ze natuurlijk uiterst vriendelijk Ze was daarnet nog aan 't vertellen dat ze met het dochtertje van de Kosovaren had gepraat over hun hondje en zo, heel vriendelijk gesprek :')
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Member thecoon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik bedoelde dat niet hoor, dat je zou denken dat het geen mensen zijn.

Ja, ze komen wel in aanraking met vreemdelingen maar voor sommige mensen is dat niet genoeg denk ik. Ik wél (dagelijkse basis) en ik kan er echt niet tegen dat ze dan over zaken bezig zijn die eigenlijk bij de meerderheid goed lopen... Ze zeggen dan bv. Elke Turk rijdt met een grote auto (absolute attributiefouten). Wat ze dan niet weten is dat dat vaak gedeelde auto's zijn voor een heel gezin. Dat de culturele waarden en normen volledig anders liggen (auto nog meer als statussymbool) etc... Ze houden geen rekening met de denkpistes die andere mensen eventueel zouden kunnen belopen. 'Aanpassen of wegwezen' is het precies altijd bij hun... Zonder rekening te houden dat er maar heel weinig mensen zijn die effectief hun volledige cultuur over boord zouden kunnen smijten (als dat überhaupt kan). Ze zien ook één persoon als ambassadeur voor een hele bevolkingsgroep, dat stoort ook enorm!
    Sinds wanneer is aanpassen = aan uw cultuur overboord gooien?

Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Nog een paar jaar.

Er zitten er genoeg op dit forum die ooit dachten iedereen een hand te kunnen toereiken, die zijn ook al bijgedraaid.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thecoon Bekijk bericht
    Sinds wanneer is aanpassen = aan uw cultuur overboord gooien?
    Aanpassen =/= integratie.
    Ik pleit voor integratie.

Aanpassen is niet per sé je cultuur overboord gooien. Maar vanuit mijn theoretische onderbouw wil het wel zeggen dat je de nieuwe cultuur (ten dele) overneemt. Maar dat is een beetje te lastig om dat hier allemaal neer te typen.

Approved 9-lifer noreeeee's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Nog een paar jaar.

Er zitten er genoeg op dit forum die ooit dachten iedereen een hand te kunnen toereiken, die zijn ook al bijgedraaid.
    Ik vind uw constante voorspellingen van een nieuwe uitroeiing van bevolkingsgroepen wel griezelig. Misschien moet je psychologische hulp gaan zoeken?

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Weblogs
    1
    Om meteen met de deur in huis te vallen:

Mijn ouders gaan regelrecht in tegen mijn visie van de wereld, alles waar het woord 'migrant', 'vreemdeling' in valt is stante pede slecht. Langs de andere kant is alles waar 'NVA' in komt sowieso goed. Ook zien ze overal corruptie en samenzweringen. Als ik dan rationele tegenargumenten breng (wetenschappelijke studies, maatschappelijke tendensen etc.) komen ze altijd met eenmansvoorbeelden af om hun eigen gelijk te bewijzen. Ook is niets aan het huidige beleid goed. Als ik dan met hen in discussie probeer te gaan wordt ik constant onderbroken, zeggen ze dat ik gewoon mijn gelijk wil halen etc...

Ze zeggen van zichzelf dat ze geen racisten zijn maar ze maken constant moppen over vreemdelingen, hebben archaïsche ideeën over migratie... Ik kan hier niet zo goed tegen. Ik kaart dan aan dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat ze zo reageren en dan krijg ik altijd het verwijt van: 'Het was maar een grapje, we zijn geen racisten.' Ze weten dat ik er niet tegen kan en dan gaan ze soms nog expres er op door zodat ik uit mijn krammen zou schieten... Echt hatelijk. Gelukkig kan ik me nog iet of wat beheersen zodat er niet elke 5 minuten ruzie van zou komen.

Vroeger ging ik altijd mee met hun wilde verhalen. Nu, na een twee jaar hogere studies gevolgd te hebben is mijn kijk op de (politieke) wereld veel genuanceerder geworden. Ik kan er echt niet meer tegen dat mijn ouders niet verder kijken dan hun neus lang is...

Ik wou dit gewoon even luchten. Reacties zijn welkom.
    Mensen verschillen nu eenmaal van mening.
    http://4.bp.blogspot.com/-tFoH3_BvcF...AL-WITH-IT.jpg

Member zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noreeeee Bekijk bericht
    Ik vind uw constante voorspellingen van een nieuwe uitroeiing van bevolkingsgroepen wel griezelig. Misschien moet je psychologische hulp gaan zoeken?
    wtf? O_o

iTrader
    0
    Daar ben ik me ten volle bewust van. Daarom moet ik het toch niet accepteren? En zeker niet van diegenen in mijn naaste omgeving? Er mag toch plaats zijn voor discussie?

Anders verzakken we in een extreem relativisme waar iedereen zijn eigen, ongebreidelde mening mag hebben zonder dat er grenzen zijn (nazisme, ...). Niet dat dat bij mijn ouders zo slecht is maar allé, you get the point hé.

Ik verschil duidelijk van mening met jou, Shellshock.

Member Furon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noreeeee Bekijk bericht
    Overdrijf anders eens.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten