Pagina 3 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 60 van 138
    Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Nu heb ik door dat hij het over die 'paar jaar' had.

Nog een paar jaar, en die kerel draait wel bij bedoelde ik.

Member DeMoN's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Ik herken mijn 20 jarige zelf gewoon in je. Was nogal zeer idealistisch, moskees bezoeken, VB-verkiezingsborden gaan slopen, het minste wat naar rechts rook stond gelijk aan nazis. De sossen en de groen gingen de wereld redden.
    haha idd, die tijden herinner ik mij ook nog. Ik ging uiteindelijk zelfs een stapje verder door van Turnhout naar midden in Borgerhout te gaan wonen. Iedereen verklaarde mij zot, maar ik ging het tegendeel bewijzen.
    Ik was immers zelf migrant, (van Engeland dan) en was perfect ingeburgerd, dus kon het er bij mij niet in dat anderen niet evenveel moeite zouden doen. Laat staan na meerdere generaties.

Als ik nu jaren later terugkijk besef ik dat ik gewoon naïef en zelfs wereldvreemd was. Mijn kijk - vooral op migratie - is vollédig veranderd.
    Wat wil je ook. In Turnhout was die éne Marokkaan in onze klas zelfs één van de weinige allochtonen op onze school. De groeit op tussen Belgen, dus is buiten een tintje niet te onderscheiden van anderen.

Maar laat die opgroeien in Antwerpen of Brussel en je krijgt 9/10 een heel ander typetje op't einde van de rit. Veel van die mannen groeien op in een gesloten kring die kicken op geweld, vandalisme en jeugdige criminaliteit.

Sorry hoor. Als keer op keer vooroordelen bevestigd worden (overlast, pesterijen zien op straat, vechtpartijen alsof het de normaalste zaak ter wereld is) moet je al veel moeite doen een reputatie schoon te maken.
    Ook hier in de nabije omgeving inbraken, gewapende overvallen en diefstallen. En keer op keer blijken de daders Noord-Afrikanen. En ik zit dan nog in de goeie kant van Borgerhout...

Hier int gebouw ook ene hardhandig buitengezet door de flikken. Dealde hier vlak voor het gebouw vanuit z'n auto waar hij gans den dag door in zat. Constant groepjes vieskijkende buitenlanders aan onze voordeur en onder mijn raam. Of lawaaierige feestjes tot 4-5am waar flikken niets aan deden. Werken moesten ze ook niet. Gezellig! Opgelucht dat die weg zijn, maar voor mij is de maat vol. Ik verhuis binnenkort naar buiten de Singel in de hoop dat het daar beter is.

Toch raar trouwens dat die geviseerde groepen iedereen die hen geen kansen meer geeft als racisten bestempelt, ook al zijn die mensen dan gewoon één specifieke groep beu.
    Ik heb bv. nog nooit in m'n leven iemand iets negatief horen zeggen over Japanners, Chinezen of Koreanen in Europa. Nochtans waren de Jappen niet te lang geleden zelfs de vijand. Die hebben gewoon een heel ander cultuur en mentaliteit waardoor ze zich perfect inburgeren.
    Wanneer is de laatste keer dat iemand overvallen en bijeengeslagen werd door een groepje Joden of Chinezen?

Diezelfde mensen die daarover kritisch zijn zullen even goed hun gal spuien over bv. Polen of Roemenen, net omdat daar ook veel problemen mee zijn. En zij zijn nochtans blank.
    Laatst gewijzigd door DeMoN; 18 juni 2012 om 11:02

Member squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeMoN Bekijk bericht
    Als ik nu jaren later terugkijk besef ik dat ik gewoon naïef en zelfs wereldvreemd was. Mijn kijk - vooral op migratie - is vollédig veranderd.
    Wat wil je ook. In Turnhout was die éne Marokkaan in onze klas zelfs één van de weinige allochtonen op onze school. De groeit op tussen Belgen, dus is buiten een tintje niet te onderscheiden van anderen.

Maar laat die opgroeien in Antwerpen of Brussel en je krijgt 9/10 een heel ander typetje op't einde van de rit. Veel van die mannen groeien op in een gesloten kring die kicken op geweld, vandalisme en jeugdige criminaliteit.

Sorry hoor. Als keer op keer vooroordelen bevestigd worden (overlast, pesterijen zien op straat, vechtpartijen alsof het de normaalste zaak ter wereld is) moet je al veel moeite doen een reputatie schoon te maken.
    Ook hier in de nabije omgeving inbraken, gewapende overvallen en diefstallen. En keer op keer blijken de daders Noord-Afrikanen. En ik zit dan nog in de goeie kant van Borgerhout...

Toch raar trouwens dat die geviseerde groepen iedereen die hen geen kansen meer geeft als racisten bestempelt, ook al zijn die mensen dan gewoon één specifieke groep beu.
    Ik heb bv. nog nooit in m'n leven iemand iets negatief horen zeggen over Japanners, Chinezen of Koreanen in Europa. Nochtans waren de Jappen niet te lang geleden zelfs de vijand. Die hebben gewoon een heel ander cultuur en mentaliteit waardoor ze zich perfect inburgeren.
    Wanneer is de laatste keer dat iemand overvallen en bijeengeslagen werd door een groepje Joden of Chinezen?

Diezelfde mensen die daarover kritisch zullen even goed hun gal spuien over bv. Polen of Roemenen, net omdat daar ook veel problemen mee zijn. En zij zijn nochtans blank.
    voila, hiermee haal je een voor mij zeer belangrijk punt aan. Racisme bestaat voor mij niet als politiek gegeven. Dat lijkt misschien een stevige uitspraak, maar als je er goed over nadenkt gaat het verder dan dat.

Bij correcte politieke argumentatie zou men moeten vertrekken van logische argumenten voor of tegen bepaalde standpunten. Men kan hierin racisme betrekken, maar valt dan uiteindelijk door de mand aangezien racisme geen objectief argument is. Wat echter wel objectieve argumenten kunnen zijn, zijn criminaliteitscijfers, scholingsgraad, gemiddeld inkomen, gemiddeld aantal kinderen, taal, ... noem maar op. Maar racisme is geen objectief argument en dus IMHO ongepast in politieke discussies.

Dat is de grote fout van de centrumpartijen (vooral SPa dan) geweest. Ze hebben lang geprobeerd om een aantal objectieve argumenten als racisme te bestempelen om ze zo te kunnen negeren. Dat zaakje heeft zich in de jaren negentig resoluut in hun gezicht opgeblazen. Het feit dat ze verbaasd waren over het succes van vlaams belang wijst er volgens mij dan ook alleen maar op dat de traditionele partijen lang politiek bedreven zonder strategisch inzicht.

Iemand haalde hier populisme aan. Ook dat is volgens mij zo'n non-argument om je standpunt mee te verdedigen. So what als je zegt wat het volk wil? De silent majority is toch niet per definitie dom? So what als je net niet zegt wat het volk wil? Het al dan niet gelijk hebben hangt echt niet van non-argumenten als populisme af hoor.

soit, TLDR: racisme zou geen politiek argument mogen zijn, maar is het helaas wel

Member Cuth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik maak graag politiek incorrecte mopjes over mensen van andere origine, mindervaliden, mensen met een andere geaardheid, mensen met een andere godsdienst,... Maar ik ben nog wel in staat om te beseffen dat die mopjes gebaseerd zijn op veralgemeningen en mijn politiek gedachtegoed dus niet mogen beïnvloeden.

Member BeeLz's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik kan me wel vinden met dem0n. Ik ben geen racist maar heb wel een probleem met veel vreemdelingen, niet omdat ze vreemdelingen zijn maar omdat er gewoon een groot deel zijn die geen meerwaarde aan de maatschappij bieden. Dat is mijn enige maatstaf, respect moet je verdienen, huidskleur of origine heeft daar absoluut niets mee te maken.
    Ik besef ook wel dat het een minderheid van rotte appels zijn maar zelfs daar wordt niets aan gedaan en daar ligt het probleem. Die rotte appels beïnvloeden zowat half de allochtone jeugd in buurten als Borgerhout of Molenbeek maar daar mag niets tegen gedaan worden want dan zijn wij racisten.
    Laatst gewijzigd door BeeLz; 18 juni 2012 om 00:58
    Recedite, Plebes

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    voila, hiermee haal je een voor mij zeer belangrijk punt aan. Racisme bestaat voor mij niet als politiek gegeven. Dat lijkt misschien een stevige uitspraak, maar als je er goed over nadenkt gaat het verder dan dat.

Bij correcte politieke argumentatie zou men moeten vertrekken van logische argumenten voor of tegen bepaalde standpunten. Men kan hierin racisme betrekken, maar valt dan uiteindelijk door de mand aangezien racisme geen objectief argument is. Wat echter wel objectieve argumenten kunnen zijn, zijn criminaliteitscijfers, scholingsgraad, gemiddeld inkomen, gemiddeld aantal kinderen, taal, ... noem maar op. Maar racisme is geen objectief argument en dus IMHO ongepast in politieke discussies.
    Racisme/discriminatie is niks meer dan op niks gebaseerde vooroordelen over bepaalde groepen van de bevolking.

Perfect vast te leggen dus.

"Allemaal luieriken" weet je dat dit niet waar is, gaat dit over 1 bepaalde bevolkingsgroep-> discriminatie/racisme

Member KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cdp1193 Bekijk bericht
    Het Belgisch populisme is niet alleen te wijten aan het migratiebeleid maar ook aan de stemplicht. Aangezien het gros van de bevolking zich niet interesseert in politiek, proberen de partijen de aandacht van het volk te krijgen door een meer populair dan inhoudelijk programma op te stellen.
    En indien er geen opkomstplicht zou zijn, zouden net diezelfde partijen een meer populistisch dan inhoudelijk programma opstellen om mensen naar het stemhokje te krijgen, ik zie niet in hoe het afschaffen van de opkomstplicht de situatie zou wijzigen. (de facto wordt de opkomstplicht ook niet meer afgedwongen de laatste jaren, dus je mag thuisblijven)

Member Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k995 Bekijk bericht
    Racisme/discriminatie is niks meer dan op niks gebaseerde vooroordelen over bepaalde groepen van de bevolking.
    Wereldvreemde mens toch

Member GMotha's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patatten Bekijk bericht
    Als ik dan met hen in discussie probeer te gaan wordt ik constant onderbroken, zeggen ze dat ik gewoon mijn gelijk wil halen etc...
    Discussies draaien dan ook niet om de waarheid, gelijk halen is daar het doel.

Ik vind dat je jezelf te druk maakt in die zaken, wat voor jou kortzichting of wereldvreemd mag zijn is voor hen anders. Verschillende meningen etc...
    Hun wereldbeeld is ook op een andere manier gevormd dan de jouwe. Of misschien dezelfde manier: enkele decennia geleden was de samenleving niet zo politiek correct als nu.

Daar kwaad over worden is imho vrij puberaal.

Approved 9-lifer Cranberry's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Verdeel en heers. Uw ouders weten niet beter (n/o)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkseid Bekijk bericht
    Wereldvreemde mens toch
    Die darkseid toch, een echte man van de wereld! (die waarschijnlijk amper in aanraking komt met de dingen die hij als negatief beschouwt in deze wereld)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cranberry Bekijk bericht
    Die darkseid toch, een echte man van de wereld! (die waarschijnlijk amper in aanraking komt met de dingen die hij als negatief beschouwt in deze wereld)
    Kom, beweren dat er volledig géén basis is voor racisme, is gewoon onzin. Ja het zijn veralgemeningen/vooroordelen maar het zal altijd wel érgens op gebaseerd zijn. Denkt ge dat het toeval is dat men in Mechelen/Antwerpen/... rechtser stemt dan in de westhoek waar er amper allochtonen zijn? Blijf gij maar geloven in uw ideale wereld.

Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeMoN Bekijk bericht
    Ik heb bv. nog nooit in m'n leven iemand iets negatief horen zeggen over Japanners, Chinezen of Koreanen in Europa. .
    Think again. Maat van mij is Chinees en heeft blijkbaar al genoeg racisme meegemaakt. Al sinds hij een klein kind was kwam het regelmatig voor dat volwassen mensen hem gewoon op straat zonder aanleiding uitschelden.

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkseid Bekijk bericht
    Kom, beweren dat er volledig géén basis is voor racisme, is gewoon onzin. Ja het zijn veralgemeningen/vooroordelen maar het zal altijd wel érgens op gebaseerd zijn. Denkt ge dat het toeval is dat men in Mechelen/Antwerpen/... rechtser stemt dan in de westhoek waar er amper allochtonen zijn? Blijf gij maar geloven in uw ideale wereld.
    Liever geloven in een "ideale wereld" (geen idee waar ge dat haalt maar soit) dan een pessimist te zijn die alleen het negatieve in andere mensen lijkt te zien.

Member zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Liever geloven in een "ideale wereld" (geen idee waar ge dat haalt maar soit) dan een pessimist te zijn die alleen het negatieve in andere mensen lijkt te zien.
    Wat wel vreemd is komende van iemand die overal komplotten ziet. Dat is toch basically het slechte zien in de mensen

Approved 9-lifer Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k995 Bekijk bericht

Perfect vast te leggen dus.

"Allemaal luieriken" weet je dat dit niet waar is, gaat dit over 1 bepaalde bevolkingsgroep-> discriminatie/racisme
    Sommigen nemen nu wel te snel racisme in de mond. Als ik nu bijvoorbeeld zeg dat vooral allochtonen in de gevangenissen zitten is dat gewoon een feit dat je kan staven en niet racisme zoals sommigen zouden zeggen.

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Wat wel vreemd is komende van iemand die overal komplotten ziet. Dat is toch basically het slechte zien in de mensen
    We kunnen het er vast over eens zijn dat er effectief "slecht" bestaat op deze planeet? Het verschil zit hem in het viseren van een groep vs het erkennen dat slecht bestaat.

Member zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    We kunnen het er vast over eens zijn dat er effectief "slecht" bestaat op deze planeet? Het verschil zit hem in het viseren van een groep vs het erkennen dat slecht bestaat.
    eeeh me geen woorden in de mond leggen. Ik weet niet of ik direct wil overgaan tot 'slecht' bestaat. Toch niet in de bijbelse zin van het woord Slecht is altijd relatief en afhankelijk van de context. Ik weet niet of er zoiets als 'universeel slecht' bestaat.

iTrader
    0
    realist*

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patatten Bekijk bericht
    Om meteen met de deur in huis te vallen:

Mijn ouders gaan regelrecht in tegen mijn visie van de wereld, alles waar het woord 'migrant', 'vreemdeling' in valt is stante pede slecht. Langs de andere kant is alles waar 'NVA' in komt sowieso goed. Ook zien ze overal corruptie en samenzweringen. Als ik dan rationele tegenargumenten breng (wetenschappelijke studies, maatschappelijke tendensen etc.) komen ze altijd met eenmansvoorbeelden af om hun eigen gelijk te bewijzen. Ook is niets aan het huidige beleid goed. Als ik dan met hen in discussie probeer te gaan wordt ik constant onderbroken, zeggen ze dat ik gewoon mijn gelijk wil halen etc...

Ze zeggen van zichzelf dat ze geen racisten zijn maar ze maken constant moppen over vreemdelingen, hebben archaïsche ideeën over migratie... Ik kan hier niet zo goed tegen. Ik kaart dan aan dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat ze zo reageren en dan krijg ik altijd het verwijt van: 'Het was maar een grapje, we zijn geen racisten.' Ze weten dat ik er niet tegen kan en dan gaan ze soms nog expres er op door zodat ik uit mijn krammen zou schieten... Echt hatelijk. Gelukkig kan ik me nog iet of wat beheersen zodat er niet elke 5 minuten ruzie van zou komen.

Vroeger ging ik altijd mee met hun wilde verhalen. Nu, na een twee jaar hogere studies gevolgd te hebben is mijn kijk op de (politieke) wereld veel genuanceerder geworden. Ik kan er echt niet meer tegen dat mijn ouders niet verder kijken dan hun neus lang is...

Ik wou dit gewoon even luchten. Reacties zijn welkom.

Op zich is het gewoon erg dat ouders zo tegen hun kinderen over de wereld praten. Nogal haatdragend, maar eerder onwetend en vooral bang van wat men niet kent veronderstel ik. Daarmee bedoel ik ook dat ze het allemaal vooral van 'horen zeggen' hebben eerder dan zelf de dingen aan den lijve te hebben ondervonden anders zouden ze nooit zo praten. Het is maar wat men zichzelf toelaat natuurlijk.

Jammer dat ouders zo tegen kinderen praten, maar mij lijkt dit in uw geval geen probleem te zijn.
    Voorbeeld van zelfstandig leren denken.

Member Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    37 (100%)
    mijn vader is een overtuigd flamingant en ne dikke rascist (behalve als de buitenlander vrouwelijk en knap is) en heeft mij ook van kinds af aan gebrainwashed met verhalen van hoe lui de walen wel zijn en wat voor een parasieten de marokkanen/turken zijn.

Met ouder te worden ben ik ook gaan inzien wat voor een flauwekul het allemaal is.

Voor mij bestaan er eigenlijk geen rassen. We zijn allemaal mensen. En mensen kan je opsplitsen in 2 groepen: mensen die goed proberen te doen en mensen die zich geen bal aantrekken van de anderen. En dat heeft niets met kleur, nationaliteit, sociale standing, cultuur, etc te maken, maar enkel met instelling van de persoon in kwestie.

Vind het wel grappig (op een zielige manier) hoe soms op m'n werk blanken spreken over de turken als die bruin mannen terwijl ze zelf elke dag onder de zonnebank liggen.

En neen, ik ben niet blind voor het feit dat de gevangenissen voor het grootste deel vol zitten met allochtonen, maar misschien is ook daar een onderliggende reden voor? Anyway, politiek zal zaken nooit en nergens oplossen. Hoe kunnen mensen die zelf als een bende kleuters onderling liggen te kibbelen, of die stiekem betrokken zijn bij allerlei deals ooit iets goeds tot stand brengen. En ja, je zal af en toe wel eens een ridder op een wit paard hebben die het allemaal goed meent, maar de vraag is of zo iemand in zo'n verdorven milieu lang mee kan.
    Ach politiek. Je moet nog geloviger zijn dan de paus (niet dat die echt gelooft, imo, maar bij wijze van uitdrukking) wil je je scharen achter menselijke leiders. We hebben alle soorten regeringen al gehad: links, rechts, paarsblauw, democratie, republiek, etc. en de duizenden jaren aan menselijk leiderschap hebben aangetoond dat de mens er niets van bakt. De bewijzen zijn overweldigend.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten