Pagina 37 van 39 EersteEerste ... 2733343536373839 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 721 t/m 740 van 771
    Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bongobong Bekijk bericht
    Net zo wereldvreemd als mensen langer laten werken in tijden van hoge werkloosheid.
    Aja. :/
    Als je niets zinnigs te vertellen hebt, post je beter niet.

Member Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Net zo wereldvreemd als mensen langer laten werken in tijden van hoge werkloosheid.
    Ik probeer dit te begrijpen maar het lukt niet.

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bontus Bekijk bericht
    Heel eenvoudig. Als je de 55 jarige ingenieur langer laat werken, dan neemt die natuurlijk een job af van een 20 jarige ongeschoolde arbeider. Stel nu dat we die 55 jarige ingenieur op vervroeg pensioen laten gaan, dan komt er 1 job vrij. En die vrijgekomen job kunnen we dan laten invullen door een 20 jarige ongeschoolde arbeider.

Netto winst dus!

iTrader
    2 (100%)
    't Is nochtans niet moeilijk!
    Hoge werkloosheid? Ontsla de ouderen zodat jongeren kunnen werken.

Leidt tot nog hogere WLH, dus nieuwe ontslagronde dringt zich op.

Shit, we kampen met hoge WLH-cijfers. We moffelen ze weg bij (brug)genpensioneerden.

Hoe en wat we betalen laten we in het midden.

Member Bongobong's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Als er te weinig jobs zijn is het idioot om mensen langer te doen werken. Als je maar ťťn taart hebt en 12 gasten ga je dat probleem niet oplossen door de taart in 8 stukken snijden. Ofwel snij je ze in 12 stukken, ofwel koop je een nieuwe taart.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht
    't Is nochtans niet moeilijk!
    Hoge werkloosheid? Ontsla de ouderen zodat jongeren kunnen werken.

Leidt tot nog hogere WLH,
    Waarom zou dat gebeuren?

iTrader
    2 (100%)
    Waarom zou dat gebeuren?
    Dat is toch wat jij ongeveer zegt? Jij wil de mensen van +50 op pensioen sturen zodat jongeren kunnen werken omdat er een hoge werkloosheidgraad is.

Dat zal voor die mensen neerkomen op een de facto ontslag, rekening houdend met de beperkte uitkering die ze zullen krijgen.
    Als je uw actieve bevolking wettelijk werkloos stelt, ook al noem je het anders, is dat werkloosheid.

Ontslagen lijken er mij dan te zullen komen doordat de consumptie van de burgers sterk zal dalen door een algemene afname van het welvaartsniveau.

Member GMotha's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    Heel eenvoudig. Als je de 55 jarige ingenieur langer laat werken, dan neemt die natuurlijk een job af van een 20 jarige ongeschoolde arbeider. Stel nu dat we die 55 jarige ingenieur op vervroeg pensioen laten gaan, dan komt er 1 job vrij. En die vrijgekomen job kunnen we dan laten invullen door een 20 jarige ongeschoolde arbeider.

Netto winst dus!
    Ahja, als ge't zo stelt! Makes sense.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMotha Bekijk bericht
    Ahja, als ge't zo stelt! Makes sense.
    Ik denk dat we voor de ingenieur, zelfs 2 ongeschoolde mensen een job kunnen geven. 2 mensen weten meer dan 1???

@Bongobong:

Daarenboven sluit je mensen door ze op brugpensioen te laten gaan/pensioen, ook definitief uit van de arbeidsmarkt. Waardoor de poel van de actieve bevolking steeds kleiner wordt en de uitkeringen die betaald moeten worden, steeds groter worden. Dat op de kap van de werkenden.

Dit leidt tot een systeem met absurd hoge loonlasten of een systeem met extreem kleine uitkeringen. Wil je het een leefbaar systeem houden. Systeem 1 is gedoemd te falen door de globalisering en systeem 2 leidt tot een daling in consumptie wat leidt tot een minder sterke economie.

Uw systeem zou kunnen werken in een land met 5000000% BBP-overschot, maar niet in een wereld van schaarste en hoge schuldgraden.

Daarnaast ga je er ook van uit dat een hoge werkloosheidgraad een permanent gegeven is in de arbeidsmarkt. Niets in minder waar.

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Waarom zou dat gebeuren?
    Het aantal jobs in de economie is niet vast. Er is geen taart die we moeten verdelen. Wanneer 1 persoon een productieve job heeft, produceert en consumeert hij. Als ik meerwaarde creŽer in de economie, wil ik die meerwaarde ergens aan uitgeven. Wanneer ik dat doe, creŽer ik een job voor een andere.

Als je nu systematisch mensen vervroegd op pensioen laat gaan, dan stoppen zij met meerwaarde te creŽren. Gepensioneerden consumeren wel, maar hun consumptie is gelijk aan de belastingen van anderen. Er is geen meerwaarde, netto is dat gelijk aan 0. Zij creŽren geen extra jobs.

Is ook logisch he. Een land met meer mensen heeft niet sowieso hogere werkloosheid. In tegendeel.

iTrader
    1 (100%)
    Dat is toch wat jij ongeveer zegt? Jij wil de mensen van +50 op pensioen sturen zodat jongeren kunnen werken omdat er een hoge werkloosheidgraad is.

Dat zal voor die mensen neerkomen op een de facto ontslag, rekening houdend met de beperkte uitkering die ze zullen krijgen.
    Als je uw actieve bevolking wettelijk werkloos stelt, ook al noem je het anders, is dat werkloosheid.
    Ik wil niet mensen van 50+ verplichten om op pensioen te gaan. Ik vind simpelweg het mantra, 'we moeten langer werken' idioot als er geen werk is. En ik denk dat dit een redenering is die iedereen kan begrijpen.

We hebben genoeg mensen die kunnen werken. Voor dat we 12 uur per dag kunnen werken tot we 70 zijn, moeten die jobs er eerst komen. Als we nog eens niet de de mensen van werkgerechtigde leeftijd aan het werk kunnen zetten, ben je uw paarden achter de wagen aan het spannen.

Ontslagen lijken er mij dan te zullen komen doordat de consumptie van de burgers sterk zal dalen door een algemene afname van het welvaartsniveau.
    Naar gelang het aantal ingevulde jobs gelijk blijft is het waarschijnlijk dat er geen afname van het welvaartsniveau zal plaatsvinden. Enkel een mogelijke herverdeling waarvan de gevolgen moeilijk in te schatten zijn. Een hogere consumptie lijkt mij echter waarschijnlijker omdat het tot een lichte uitbreiding van de middenklasse zal leiden.

Member Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0

Netto winst dus!
    Als gij onze ingenieurs wilt vervangen door arbeiders, zal nogal een netto winst leveren seg

Bovendien is er genoeg werkaanbieding voor arbeiders man, ze moeten het alleen willen doen, dat is het probleem. Als ik morgen wil heb ik hier direct werk in een fabriek vlakbij, toch zijn er hier heel wat doppers in de buurt, verklaring?

Member GMotha's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik denk dat we voor de ingenieur, zelfs 2 ongeschoolde mensen een job kunnen geven. 2 mensen weten meer dan 1???
    Yes! 2 kapsters > 1 hartchirurg! Ik koos hier kapsters omdat die net iets beter opgeleid zijn dan ongeschoolden (voor zulke functies mogen we net iets kieskeuriger zijn, me dunkt), bonus: hebben ervaring met scherpe voorwerpen!

Onze toekomst is verzekerd, een serieuze daling in werkloosheid en onze gezondheidszorg ligt in vakkundige handen.

iTrader
    2 (100%)
    Ik wil niet mensen van 50+ verplichten om op pensioen te gaan. Ik vind simpelweg het mantra, 'we moeten langer werken' idioot als er geen werk is. En ik denk dat dit een redenering is die iedereen kan begrijpen.

We hebben genoeg mensen die kunnen werken. Voor dat we 12 uur per dag kunnen werken tot we 70 zijn, moeten die jobs er eerst komen. Als we nog eens niet de de mensen van werkgerechtigde leeftijd aan het werk kunnen zetten, ben je uw paarden achter de wagen aan het spannen.

Naar gelang het aantal ingevulde jobs gelijk blijft is het waarschijnlijk dat er geen afname van het welvaartsniveau zal plaatsvinden. Enkel een mogelijke herverdeling waarvan de gevolgen moeilijk in te schatten zijn. Een hogere consumptie lijkt mij echter waarschijnlijker omdat het tot een lichte uitbreiding van de middenklasse zal leiden.
    Wat wil jij dan concreet doen? Je zegt dat je niemand op pensioen wil sturen, maar je zegt ook dat mensen niet langer mogen werken omdat er geen jobs zouden zijn? Hierbij ga je overigens uit dat er geen jobs zijn en er geen jobs zullen bijkomen.

Mensen werken overigens maximum tot hun 65 (Vincent VQ wil daar nu wel verandering in brengen) en 8 uur per dag. De feitelijke pensioenleeftijd ligt pakken lager. Ik denk dat niemand hier pleit om mensen tot hun 80e te doen werken, maar toch wel een pak dichter bij de pensioenleeftijd.

Als we de werklozen overigens niet aan het werk krijgen, is de oplossing niet om de pensioenleeftijd drastisch te verlagen, maar om in te zetten op nieuwe sectoren. Het punt van onze economie is dat er vernieuwing optreedt, wat opportuniteiten biedt om meer mensen in te zetten. Laten we ons daar op richten.

Logisch redeneren leert mij dat de gevolgen wel in te schatten zijn. Je hebt een lagere actievere bevolking die aan een steeds groter aantal mensen uitkeringen moet verzorgen. Wil je dit aanhouden? Dan leidt dit tot een hogere loonlast. Wil je dit niet, dan leidt dit tot lagere uitkeringen.

Nite heeft het overigens hierboven goed uitgelegd (wat ik ook wel verwachtte).

Member Energised's schermafbeelding
    iTrader
    8 (85%)
    hmm vroeger dacht ik dat de vakbond er enkel was om "dwars te liggen", maar sinds ik ze nodig heb gehad, ben ik verdomd blij dat er iemand is die uw rechten kan verdedigen en wie de werkgevers niet graag ziet afkomen.

de details waarom laat ik achterwege, maar door hun ben ik veel meer bewust van hoe werkgevers alles doen om, als de kans zich voordoet, zichzelf in een goed daglicht te plaatsen..

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    We hebben genoeg mensen die kunnen werken.
    Het probleem is dat dat nu net niet zo is. Dat heet de vergrijzing.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Energised Bekijk bericht
    hmm vroeger dacht ik dat de vakbond er enkel was om "dwars te liggen", maar sinds ik ze nodig heb gehad, ben ik verdomd blij dat er iemand is die uw rechten kan verdedigen en wie de werkgevers niet graag ziet afkomen.

de details waarom laat ik achterwege, maar door hun ben ik veel meer bewust van hoe werkgevers alles doen om, als de kans zich voordoet, zichzelf in een goed daglicht te plaatsen..
    Uiteraard biedt een vakbond voordelen. Dat "de vakbond" zo negatief in het nieuws komt is door een paar onbezonnen acties van een van de vakbonden, door het feit dat mensen stakingsrecht met de vakbond vereenzelvigen terwijl het een persoonsgebonden recht is, de grootste roepers de meeste aandacht krijgen,...

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Zelf ik ben geen principiŽle tegenstander van vakbonden. Enkel tegen de huidige institutie van vakbonden.

iTrader
    1 (100%)
    Het aantal jobs in de economie is niet vast. Er is geen taart die we moeten verdelen. Wanneer 1 persoon een productieve job heeft, produceert en consumeert hij. Als ik meerwaarde creŽer in de economie, wil ik die meerwaarde ergens aan uitgeven. Wanneer ik dat doe, creŽer ik een job voor een andere.

Als je nu systematisch mensen vervroegd op pensioen laat gaan, dan stoppen zij met meerwaarde te creŽren. Gepensioneerden consumeren wel, maar hun consumptie is gelijk aan de belastingen van anderen. Er is geen meerwaarde, netto is dat gelijk aan 0. Zij creŽren geen extra jobs.

Is ook logisch he. Een land met meer mensen heeft niet sowieso hogere werkloosheid. In tegendeel.
    Ik argumenteer voor een rationele verdeling van jobs in plaats van een verdeling tussen werkzoekende en werklozen. Jouw argument a la Say's wet is hier volgens mij niet zo nuttig.

Ten eerste, als er een equilibrium tussen productie en consumptie zou bestaan, waarom zouden we dan deze discussie hebben?

Ten tweede, stel dat je gelijk hebt en een toename in meerwaarde-creatie (productie dus) leidt wel degelijk tot een evenredige toename in consumptie. Dan vind ik nog steeds niet dat een rationele verdeling van werk volgens dit inzicht een probleem zou vormen. De wet is toch even geldig in een wereld waar de vraag naar 'werk' verdeeld wordt onder iedereen dan ťťn waar enkelen meer mogen werken dan anderen? Er wordt uiteindelijk niet gemorreld aan de vraag naar arbeid, noch aan het aanbod van arbeid.

Vervolgens claim je dat mensen op vervroegd pensioen laten gaan tot een daling van gecreŽerde meerwaarde leidt. En hun consumptie niet gepaard gaat met productie, waar ik akkoord mee ga. Maar werklozen kosten evengoed geld en consumeren dus ook zonder bijkomende meerwaarde creatie. Wanneer een jongere de job van een ouder persoon inneemt wordt er dus exact dezelfde meerwaarde gecreŽrd. Men het enige verschil dat die gepensioneerde rapper op pensioen kan en die jongere sneller kan werken.

iTrader
    1 (100%)
    Daarnaast ga je er ook van uit dat een hoge werkloosheidgraad een permanent gegeven is in de arbeidsmarkt. Niets in minder waar.
    Een bepaalde graad van werkloosheid is inderdaad volgens mij een permanent gegeven van een vrije markt. Maar zelfs zonder in deze stelling te geloven is mensen langer laten werken niet minder dom. Zie hierboven.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten