|
||||||
| Politiek & Actualiteit - Hier kan je terecht voor ernstige discussies. Aparte registratie verplicht!!!! |
![]() |
|
|
LinkBack | Discussietools | Discussie waarderen |
|
|
#1 | ||||
|
SOPA, het einde van vrijheid op het Internet?
Ik ben verbaasd dat hier nog niets over verschenen is, want de impact van de SOPA, of Stop Onlince Piracy Act, is gigantisch.
De SOPA is een Amerikaanse wet die bedrijven het recht zou geven om elke website neer te halen, die het auteursrecht niet respecteren. Zelfs websites waar met links of vermeldingen naar beschermde werken zouden gebanned kunnen worden en geldboetes krijgen. Websites zoals Facebook, Twitter, YouTube, G+, zouden ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de content die hun gebruikers plaatsen. Ook websites buiten de Verenigde Staten zouden zonder boe of bah neergehaald kunnen worden, zonder wettelijk bevel. De wet wordt gesteund door o.a. Hollywood, McAffee, Adobe, Microsoft en Apple. De tegenstanders zijn o.a. Google, Facebook, Mozilla, ... en zijn erg bezorgd om deze wet, omdat de SOPA niet enkel het Internet censureert, maar ook online innovatie zal fnuiken. Dangerous Bill Would Threaten Legitimate Websites - David Sohn & Andrew McDiarmid - Technology - The Atlantic Sopa condemned by web giants as 'internet blacklist bill' | Technology | guardian.co.uk Denken jullie dat deze wet erdoor zal komen? Zo ja, is dit inderdaad de eerste stap naar een wereldwijde censuur op het Internet?
|||||
|
|
#5 (permalink) | ||||
|
EU parlement heeft zich ook al tegen die wet uitgesproken. Vraag mij af of het iets kan tegenhouden.
Bij de behandeling van die wet in beide kamers van het parlement in de VS, werd enkel Google als tegenstander gehoord tegenover vijf andere organisaties die voor zijn (waaronder MPAA). Zoek dan ook eens op waar de voorzitters van die commissies hun centen halen (vb. Patrick Leahy: Campaign Finance/Money - Summary - Senator 2012 | OpenSecrets / Lamar Smith: Campaign Finance/Money - Summary - Representative 2012 | OpenSecrets) en je weet genoeg. Mottig word ik daarvan. |
||||
|
|||||
|
|
#6 (permalink) | ||||
|
"De tegenstanders zijn o.a. Google & Facebook"
Voila, we zitten wel vrij safe dan denk ik... Die 2 samen hebben zeker meer macht dan gans de verenigde staten tesamen. Ik bedoel maar als Facebook zegt "Als deze wet erdoor komt, dan zal het moeilijk zijn om Facebook nog te laten verder bestaan in de US." Dan zal het wel rap gedaan zijn zeker... Eens zien of de wet dan nog zoveel voorstanders heeft... En dan is er nog Google... Die zouden dus verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor elke illegale content op het web, aangezien ze naar zowat alles linken... Er zijn hier in België ook zo eens grapjassen geweest die Google eens goed wouden kloten, een paar uur later was hun site van google gehaald. Nog iets later de klacht ingetrokken... ![]() "Ook websites buiten de Verenigde Staten zouden zonder boe of bah neergehaald kunnen worden, zonder wettelijk bevel." ==> Ik veronderstel dan toch binnen de US? Er buiten hebben die toch geen poot om op te staan?... |
||||
|
|||||
|
|
#7 (permalink) | |||||
|
Citaat:
. USA is hun base, er zijn genoeg mensen in andere landen die een eigen versie van een facebookachtige social networkingsite ontwikkelen/kunnen ontwikkelen, vb in china (naam ontsnapt me). Ik vrees toch dat we hiernaartoe evolueren. De overheden zullen overal hun grip op het internet willen verstevigen. |
|||||
|
||||||
|
|
#13 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Als facebook tegenstander is, en ze lanceren een bericht, om te protesteren tegen die SOPA buttfuck-wet. Omdat facebook anders niet meer beschikbaar zal zijn in the USA... Dan denk ik dat de wet op heel wat tegenstand zal kunnen rekenen. Don't touch their facebook man!... OF Facebook krijgt veeel geld van de multimedia lobbies en ze bannen of beboeten iedereen die auteurrechten schend... Kan ook... |
|||||
|
||||||
|
|
#16 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Hoeveel website's zijn er groot geworden door hun illigale content. Ik ken er maar 1: Youtube. ![]() |
|||||
|
||||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|