Ik ben verbaasd dat hier nog niets over verschenen is, want de impact van de SOPA, of Stop Onlince Piracy Act, is gigantisch.
De SOPA is een Amerikaanse wet die bedrijven het recht zou geven om elke website neer te halen, die het auteursrecht niet respecteren. Zelfs websites waar met links of vermeldingen naar beschermde werken zouden gebanned kunnen worden en geldboetes krijgen. Websites zoals Facebook, Twitter, YouTube, G+, zouden ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de content die hun gebruikers plaatsen.
Ook websites buiten de Verenigde Staten zouden zonder boe of bah neergehaald kunnen worden, zonder wettelijk bevel.
De wet wordt gesteund door o.a. Hollywood, McAffee, Adobe, Microsoft en Apple.
De tegenstanders zijn o.a. Google, Facebook, Mozilla, ... en zijn erg bezorgd om deze wet, omdat de SOPA niet enkel het Internet censureert, maar ook online innovatie zal fnuiken.
Dangerous Bill Would Threaten Legitimate Websites - David Sohn & Andrew McDiarmid - Technology - The Atlantic
Sopa condemned by web giants as 'internet blacklist bill' | Technology | guardian.co.uk
Denken jullie dat deze wet erdoor zal komen? Zo ja, is dit inderdaad de eerste stap naar een wereldwijde censuur op het Internet?

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

. USA is hun base, er zijn genoeg mensen in andere landen die een eigen versie van een facebookachtige social networkingsite ontwikkelen/kunnen ontwikkelen, vb in china (naam ontsnapt me). Ik vrees toch dat we hiernaartoe evolueren. De overheden zullen overal hun grip op het internet willen verstevigen.