Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door multavici
Welke economische theorie gaat uit van onbereikbare toestanden en waar?
Tuurlijk kan je niet in 1,2,3 de landbouwproductie verhogen, geen enkele econoom die dat beweert denk ik. Maar als de prijzen nu stijgen zal er wel degelijk een effect zijn op de productie binnen een paar jaar.
Als volgens inschattingen binnen een paar jaar de tekorten nog veel groter zullen zijn (dat is de inschatting die de speculant maakt, als hij nu koopt om later te verkopen) dan is het een goede zaak dat er nu al wat bewaard wordt tegen dat moment.
|
Elke economische theorie vertrekt vanuit een ideaalbeeld van de werkelijkheid. Een beeld dat nog nooit bereikt is en ook nooit bereikt zal worden. Neem gewoon kapitalisme als voorbeeld voor mijn part, of zelfs gewoon de hele premisse van vraag en aanbod. Je gaat altijd factoren hebben die inspelen op die zaken die je niet in je mooie theorie kan botsen. Economie is dan ook geen exacte wetenschap, getuige o.a. het feit dat er zoveel verschillende theoriën zijn als er Nobelprijswinnaars zijn. (bij wijze van spreken)
Speculatie mag dan theoretisch mooi zijn, daar twijfel ik niet aan. Maar het werkt niet bij iets als voedsel. De productie stijgt niet( zeker neit waar ze moet stijgen) omdat die mensen nu eenmaal voedsel nodig hebben om daaraan te beginnen. Voedsel dat ze niet meer kunnen betalen. Geen wonder dat de tekorten dan nog groter worden.