Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 130
    Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21

Tien jaar na 9/11: wat is er veranderd?

Ik weet nog dat ik als 14-jarige ukkie de televisie aanzette en het beeld zag van twee brandende torens. Aanvankelijk werd ik meegesleurd in de emotionele storm en juichde de inval van Afghanistan toe. Gelukkig is die naÔviteit al vrij snel verdwenen, maar ik vroeg me af hoe sterk de wereld is veranderd na die noodlottige datum.

Het Amerikaanse buitenlandse beleid is niet veranderd: het interventionisme nam zelfs toe en men heeft oorlogen gevoerd die een veelvoud aan burgerslachtoffers eiste dan de aanslagen op elf september. Maar mij lijkt dat de reus, de VS, vooral meer en meer onmachtig is geworden. 9/11 is misschien de aanzet geweest voor de laatste stuiptrekkingen van een gigant die nog voor een laatste keer wil laten zien hoe sterk hij is, maar die binnenkort gerekend kan worden tot een van de vele rijken die even plots in elkaar stuiken dan ze ontstaan.

Is er volgens jullie iets veranderd? En wat is hetzelfde gebleven? Lijkt me wel een interessante discussie te zijn.

Member ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0

9/11 herdenking

Ik ben live de 9/11 herdenking aan het volgen. Op zich is die niet bijster interessant, de meeste tijd wordt besteed aan het voorlezen van de namen van de slachtoffers. Toch zijn er een paar opvallende facetten:
    • President Obama en Bush staan veilig achter glas. De vrees voor aanslagen is nog altijd hoog, zelfs 10 jaar later.
    • Al Jazeera Arabic zendt niets uit van de 9/11 herdenking. Mss is het nog altijd te gevoelig in het Midden-Oosten om dit te berichten? De Engelstalige zender zendt het wel uit en besteedt er aandacht aan met oa interviews.
    • De Vlaamse zenders zijn helemaal niet geÔnteresseerd. Het is enkel online live te volgen.

In 10 jaar zijn de spanningen en angsten nog niet (volledig) weggewerkt. De wereld is er blijvend door veranderd. De herdenking zou een baken van hoop zijn (toch volgens de organisatoren) maar ik ben toch niet zo optimistisch. Is er iemand anders het aan het volgen trouwens? In Pol&Actua is er weinig aandacht aan besteed...

Member Gentille's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het is eigenlijk elk jaar hetzelfde verhaal. We hebben die torens nu ondertussen al genoeg zien naar beneden komen. Er hangt tegenwoordig al een sterk marketing-gegeven aan (toerisme en economie aan 9/11 - werd gisteren ook vluchtig vernoemd in het VTM-nieuws). Veel nieuws wordt er niet verteld. Vandaag is het 10 jaar geleden, volgend jaar is het 11 jaar geleden. Het enige interessante dat ik heb vernomen is dat vele slachtoffers nog niet zijn geÔdentificeerd en men tot op vandaag nog steeds DNA-testen probeert uit te voeren. De rest hebben ze al elk jaar verteld.

Ik heb geen probleem met het feit dat ze de slachtoffers en hulpverleners van die dag herdenken maar de media-aandacht is mijn inziens overdreven (alsof er geen ander nieuws meer is twee weken voor 9/11)

Wat is er veranderd? Na 10 jaar hebben een hele boel onschuldige mensen de dood gevonden door vluchtige (althans dat was de bedoeling) - ondoordachte oorlogen. De oorlog in Afghanistan kan min of meer worden gerechtvaardigd maar die in Irak was puur uit eigen geld gewin.

Is de wereld veiliger geworden? Wie zal het zeggen. Osama Bin Laden heeft het loodje gelegd maar zotten zullen er altijd zijn. Terrorisme heeft altijd bestaan en zal altijd blijven bestaan in allerlei gedaantes en vormen. Politiek ( Oslo) of religieus (9/11) geÔnspireerd.

De terroristen hebben met 9/11 meer bereikt dan dat ze zelf hebben durven dromen (vanuit hun oogpunt gezien). Ze treffen Amerika op eigen bodem wat nog nooit is gebeurd. Maar 10 jaar later raken ze Amerika nog steeds economisch en financieel vanwege hun ondoordachte oorlogen (gigantische schuldenberg).

Vraag me af wat Obama zou gedaan hebben in dergelijke situatie (of eender andere president). Zoals gezegd de oorlog in Afghanistan, kon met de info toen, daar kon ik me in vinden. Maar waarom in hemelsnaam nog eens Irak binnenvallen blijft een raadsel. Met dergelijke handelingen heeft men alleen maar meer terroristen gekweekt.

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ben ik de enige die zich blauw ergert aan al dat gedoe erover? Zo veel valt er niet meer over te vertellen imo. Op het nieuws komen ze zelf af met herhalingen van beeldreportages van 10 jaar geleden. Overkill much?

Member ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De wereld is veranderd na 9/11. Jammer genoeg is de situatie vanaf oktober 2001 niet veel veranderd. Zoals ik in de andere thread al vermeldde: de angst regeert nog altijd in het westen. Ik denk wel dat het decennium van aanslagen zich niet meer zal voortzetten zoals de jaren 2000. Spectaculaire aanslagen in NYC, Londen en Madrid zie ik niet snel meer gebeuren.

De strenge veiligheidsmaatregelen en het "opgeven" van onze privacy blijven wel nog lange tijd nazinderen. Ik vraag me echt af of die maatregelen een significant effect hebben gehad. Het apparaat dat vooral in de USA is opgebouwd qua surveillance is schrikbarend en tegelijkertijd ook weinig effectief. Bin Laden is pas recent neergeschoten ondanks alle spionage en informatieverwerving.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Time Bekijk bericht
    Ben ik de enige die zich blauw ergert aan al dat gedoe erover? Zo veel valt er niet meer over te vertellen imo. Op het nieuws komen ze zelf af met herhalingen van beeldreportages van 10 jaar geleden. Overkill much?
    Nee ik erger er mee ook kapot aan. Het is al sinds begin september dat men het er over heeft en altijd hetzelfde toont. En dan komt er elke dag wel ťťn of andere wanne-by analist iets verkondigen wat hij vorig jaar ook al heeft gezegd.

Op het VTM-journaal is het altijd Willy Claes. Wtf doet die mens buiten analist spelen op de VTM vraag ik me af. Hij is zelf in NY om commentaar te geven

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Dat is als MArk Eyskes in de Belgische politiek he. Zelf weinig betekend, maar hij mag steeds opdraven om als "expert" de situatie te analyseren.

Dit is iets waar de openbare omroep zwaar in faalt: weten wanneer het genoeg geweest is.

Approved 9-lifer Cranberry's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    - Perfecte motivatie/excuus voor het buitenlandse beleid
    - Systematische afbouw van de vrijheid (TSA controles e.d.)
    - Meer toevoeging aan de nu al immense schuldenberg
    - Byebye American dream (immigranten die tegenwoordig niet liever willen dan terug emigreren) (gevolg van de hele situatie in de VS, niet rechtstreeks iets met 9/11 te maken voor alle duidelijkheid)
    - Meer dan ooit tevoren wordt 'het volk' dom gehouden, braaf naar jersey shore kijken en gaan werken, het komt allemaal wel goed. 14 triljard dollar later ziet het er zo goed thans niet meer uit.

Begin van het einde, inderdaad. Eerst VS en dan EU, of omgekeerd?

Die herhaalde beelden zijn puur indoctrinatie. "Oh kijk eens, al die arme mensen die uit de gebouwen springen, dat hebben terroristen gedaan" en dat 100 keer opnieuw. Geef uw vrijheden maar snel af voor er een passagiersvliegtuig zich in uw huis parkeert.
    Laatst gewijzigd door Cranberry; 11 september 2011 om 15:34

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    Ik ben live de 9/11 herdenking aan het volgen. Op zich is die niet bijster interessant, de meeste tijd wordt besteed aan het voorlezen van de namen van de slachtoffers. Toch zijn er een paar opvallende facetten:
    [LIST][*]President Obama en Bush staan veilig achter glas. De vrees voor aanslagen is nog altijd hoog, zelfs 10 jaar later.
    Ik kan me hier volledig in vergissen hoor maar ten tijde van de Bush-administratie was het , om het overdreven te stellen, alle 5 stappen code rood en gevaar voor aanslagen en kwam dit voortdurend in het nieuws.

Is dit onder Obama al vaak gebeurd dat men de veiligheid voor terroristische-aanslagen op het maximum niveau tilde? Persoonlijk heb ik niet die indruk ofwel is het omdat ik het nieuws nu minder frequent kan volgen.

Approved 9-lifer kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cranberry Bekijk bericht
    - Perfecte motivatie/excuus voor het buitenlandse beleid
    - Systematische afbouw van de vrijheid (TSA controles e.d.)
    - Meer toevoeging aan de nu al immense schuldenberg
    - Byebye American dream (immigranten die nu niet liever willen dan terug emigreren)
    - Meer dan ooit tevoren wordt 'het volk' dom gehouden, braaf naar jersey shore kijken en gaan werken, het komt allemaal wel goed. 14 triljard dollar later ziet het er zo goed thans niet meer uit.

Begin van het einde, inderdaad. Eerst VS en dan EU, of omgekeerd?

Die herhaalde beelden zijn puur indoctrinatie. "Oh kijk eens, al die arme mensen die uit de gebouwen springen, dat hebben terroristen gedaan" en dat 100 keer opnieuw. Geef uw vrijheden maar snel af voor er een passagiersvliegtuig zich in uw huis parkeert.
    Wat hadden ze dan anders moeten doen, niks? Die mannen gewoon maar laten doen?

Approved 9-lifer Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    5
    Om nog maar van zijn laatste puntje te zwijgen. Het is dat iedereen in BelgiŽ enkel maar naar intellectuele programma's kijkt en volop de politiek volgt en wat voor invloeden het niet hebben van een regering zoal kan hebben op ons dagelijkse leven.

Member Drew's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik vind het vooral schrijnend om te zien hoe de mensen die hun leven er bij lieten verheven worden tot helden van de natie (tot Hollywoodfilms en dergelijke toe), maar de hulpverleners die zich (vaak vrijwillig) hebben ingezet om mensenlevens te redden na al die jaren mogen fluiten naar een waardige ziekteverzekering. Daar kunnen de bedrijven duidelijk geen winst op boeken.

iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drew Bekijk bericht
    Ik vind het vooral schrijnend om te zien hoe de mensen die hun leven er bij lieten verheven worden tot helden van de natie (tot Hollywoodfilms en dergelijke toe), maar de hulpverleners die zich (vaak vrijwillig) hebben ingezet om mensenlevens te redden na al die jaren mogen fluiten naar een waardige ziekteverzekering. Daar kunnen de bedrijven duidelijk geen winst op boeken.

Ja, bedrijven zijn de slechteriken.

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karre Bekijk bericht
    Om nog maar van zijn laatste puntje te zwijgen. Het is dat iedereen in BelgiŽ enkel maar naar intellectuele programma's kijkt en volop de politiek volgt en wat voor invloeden het niet hebben van een regering zoal kan hebben op ons dagelijkse leven.
    Want dat heb in mijn post uiteraard gezegd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Tja, wie wind zaait zal storm oogsten
    Laatst gewijzigd door Cranberry; 11 september 2011 om 15:46

Member zikje's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat zegt hij toch niet. Europa (een groot deel toch) heeft het beter aangepakt. Strafrechtelijk en via de politie- en veiligheidsdiensten. Het is geen War on Terror geworden. Die Wars lopen toch meestal faliekant af (war on drugs, war on crime). Er is in Europa nog altijd meer bekommernis om de privacy (hoewel ik vind dat ze met die luchtvaart akkoorden met de VS te ver zijn gegaan). Die hopen security leveren niks op, en zijn qua investering buiten proporties.

Daarmee is de VS ook niet voorbereid op wat komt. Vele commentatoren noemen het dan ook niet voor niet de 10 verloren jaren. Massa's geld zijn verloren gegaan in die oorlogen, waardoor de VS nu met een begrotingsprobleem zitten.

Het grootste probleem in de VS volgens mij is het politieke klimaat. Dat is zo vijandig geworden, en partijdig. Republikeinen zijn er zo mee begaan om Obama te doen falen dat ze helemaal geen compromissen meer maken. Daarmee zullen de VS nog feller achteruitboeren. Het is vooral daarom dat het land met de knapste koppen, de grootste en meest innovatieve bedrijven, de meeste Nobelprijzen de grootste stommiteiten uithaalt.

iTrader
    29 (100%)

Tja, wie wind zaait zal storm oogsten
    Meent ge dat nu serieus? Doelbewust mikken op duizenden onschuldige burgerslachtoffers dat is die mensen hun verdiende loon?
    Een terecht gevolg van het politiek beleid?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zikje Bekijk bericht
    Dat zegt hij toch niet. Europa (een groot deel toch) heeft het beter aangepakt. Strafrechtelijk en via de politie- en veiligheidsdiensten. Het is geen War on Terror geworden.
    En dat kost niets?

Die Wars lopen toch meestal faliekant af (war on drugs, war on crime).
    Binnenlands beleid is totaal verschillend qua gevolgen/aanpak dan buitenlands beleid hť. Kan je gewoon niet vergelijken.

Er is in Europa nog altijd meer bekommernis om de privacy (hoewel ik vind dat ze met die luchtvaart akkoorden met de VS te ver zijn gegaan). Die hopen security leveren niks op, en zijn qua investering buiten proporties.
    Leveren niets op? Zijn er dan nog aanslagen met vliegtuigen geweest van dit kaliber?

Daarmee is de VS ook niet voorbereid op wat komt. Vele commentatoren noemen het dan ook niet voor niet de 10 verloren jaren. Massa's geld zijn verloren gegaan in die oorlogen, waardoor de VS nu met een begrotingsprobleem zitten.
    Nogmaals, ze konden moeilijk niet gereageerd hebben en andere opties kosten ook handenvol geld.
    Hoeveel is natuurlijk giswerk.

Het grootste probleem in de VS volgens mij is het politieke klimaat. Dat is zo vijandig geworden, en partijdig. Republikeinen zijn er zo mee begaan om Obama te doen falen dat ze helemaal geen compromissen meer maken. Daarmee zullen de VS nog feller achteruitboeren. Het is vooral daarom dat het land met de knapste koppen, de grootste en meest innovatieve bedrijven, de meeste Nobelprijzen de grootste stommiteiten uithaalt.
    Ben je eigenlijk, nota bene, onlangs nog in de VS geweest?

Member Bluto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Drew Bekijk bericht
    Inderdaad zeer schrijnend. Het aantal hulpverleners dat ziek is geworden of al overleden is, is schrikbarend hoog. Niettemin wil de overheid nog steeds niet duidelijk herkennen dat dat te wijten is aan de omstandigheden waarin die mensen moesten werken op de site. De hulpverleners worden ook zeer weinig betrokken bij de herdenking. Het doe me sterk denken aan de behandeling die teruggekeerde soldaten in de vs krijgen.

iTrader
    9 (100%)
    Meent ge dat nu serieus? Doelbewust mikken op duizenden onschuldige burgerslachtoffers dat is die mensen hun verdiende loon?
    Een terecht gevolg van het politiek beleid?
    "duizenden onschuldige burgerslachtoffers" daar zegt ge zoiets. Hoeveel onschuldig bloed hangt er aan de handen van de laatste twee VS presidenten denkt ge? En dan verbaasd zijn dat mensen uit het MO een hekel aan de VS hebben... "Ze willen onze vrijheid!", yeah right.

iTrader
    29 (100%)
    "duizenden onschuldige burgerslachtoffers" daar zegt ge zoiets. Hoeveel onschuldig bloed hangt er aan de handen van de laatste twee VS presidenten denkt ge? En dan verbaasd zijn dat mensen uit het MO een hekel aan de VS hebben... "Ze willen onze vrijheid!", yeah right.
    Ja, allemaal de schuld van die bloeddorstige Amerikanen.
    Moslimterroristen kiezen ervoor om doelbewust onschuldige burgers te vermoorden. Met de aanslagen van 9/11 maar ook in eigen land met hun talloze bomaanslagen.

De Westerse Wereld wilde Al Qaeda & co uitschakelen omwille van het vermoorden van hun burgers en de eigen bevolking.
    In dat proces zijn er inderdaad burgerslachtoffers gevallen, dat is ook onvermijdelijk in een oorlog.
    En nogmaals, wat hadden ze anders moeten doen? Vriendelijk vragen aan Al Qaeda om er alsjeblieft mee op te houden?

Denk je dan dat de Afghaanse en Irakese bevolking nu dan veel slechter af is? Vrouwen mochten er nog niet eens naar school dankzij de Taliban en Saddam Hoessein was een dictator die een genocide op poten zette tegen de Koerdische bevolking.
    Hoeveel slachtoffers hebben die regimes geŽist?

Maar nee, het zijn de Amerikanen die de slechterikken zijn. De Afghanen en Irakezen stonden te popelen om de Taliban en Hoessein als leiders te hebben.

Member Drew's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoeveel slachtoffers hebben die regimes geŽist?
    Welke grootmacht steunde die regimes vanaf de dekolonisatie om een verzekerde instroom aan grondstoffen te kunnen voorzien?

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten