Rest natuurlijk de vraag of we zelfs een president nodig hebben? Er zijn voorbeelden van landen met enkel een premier en haar regering als big chief. Zoiets zou nog kunnen werken in België, mits de instelling van een federale kieskring natuurlijk.
Nu heb ik vaak de indruk dat politici doen alsof hun lot en het mogelijke eindresultaat afhankelijk is van de koning (De koning beslist wat er nu zal gebeuren, de koning moet beraadslagen etc.). Met een president zou dat ook kunnen gebeuren, afhankelijk van de machtspositie die een president zou krijgen (vb Duitse President vs VS President). Met enkel een premier als leading man, neemt de druk om beslissingen te nemen toe, wat wel eens positief kan werken in dit verdomde apenland.
Maar als ik zou moeten kiezen tussen een monarchie en een presidentiële republiek, dan is het nogal evident dat ik voor het laatste kies. Van mij part kost dat 2x zoveel, zolang dat ik mijn staatshoofd maar zelf mag kiezen. Dan weet je tenminste waarmee je te maken krijgt. Kijk maar eens naar de recente gebeurtenissen en die hele zever rond het colloque singulier. Verdomme, als de burger elk jaar zovele miljoenen moet afdokken voor die bende wil ik wel weten wat die hun visie is op ons land en haar onderdanen. Neen, we moeten erover zwijgen, alsjeblieft seg.

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren