Pagina 1 van 205 123451151101 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 4098

Discussie: Arabische wereld

Member zwerver's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Arabische wereld

Gezien de vele veranderingen de laatste tijd waar nog niet direct een einde aan zal komen: een verzameltopic voor de gebeurtenissen in de Arabisch-sprekende wereld. Nu zullen de posts niet langer verloren gaan 'in de marge van het nieuws' tussen de 'nieuwtjes'.

IsraŽl-Palestina heeft nog steeds een apart topic: http://www.9lives.be/forum/politiek-...id-israel.html

--- Voedsel-/werkloosheids-/regime-protesten
    Stijgende voedselprijzen, reusachtige werkloosheid, steeds grotere uitzichtloosheid gecombineerd met ondemocratische regimes die zich weinig bekommeren om het welzijn van de bevolking zorgen voor protest in vele landen van Noord-Afrika en het Midden-Oosten: Algerije, TunesiŽ, Egypte, JordaniŽ, Jemen, Oman...
    De hele situatie heeft al zeker ťťn ding verwezenlijkt: elke heerser in de regio voelt zich onzeker van zijn positie. "The Tunisian revolution is not far from us," Moussa (hoofd van de Arabische Liga) warned. "The Arab citizen entered an unprecedented state of anger and frustration."[]Arab leaders warned of 'revolution' - Middle East - Al Jazeera English

TunesiŽ
    Geen toekomst, geen werk, minder eten en een ondemocratisch regime dat zich er niet om bekommerde. Dat zijn de hoofdingrediŽnten voor de grootschalige protesten, die uiteindelijk resulteerden in de afzetting van president Ben Ali.
    Laatste nieuws:
    'Liberation caravan' reaches Tunis - Africa - Al Jazeera English
    Al Jazeera heeft een reusachtige verzameling artikels en achtergrondinformatie, allemaal te vinden met enkele klikken van bovenstaand artikel.

Egypte
    In 2008 kende Egypte al voedselprotesten (waaruit de zogenaamde 6 april-beweging ontstond) en dat voedselprotest wordt nu gecombineerd met politieke onvrede in een betoging die gepland is op 25 januari.
    Naast de hoge werkloosheid en de weinig rooskleurige toekomst voor het grootste deel van de bevolking, speelt hier ook de politiek een grote rol. Na een decennia-lange regeerperiode komt papa Mubaraks regime tot een eind, naar alle waarschijnlijkheid. De parlementsverkiezingen van vorig jaar - grootse overwinning voor de regerende NDP - verliepen overduidelijk niet eerlijk, en er is dus ook weinig vertrouwen in de presidentsverkiezingen later in het jaar.

http://www.almasryalyoum.com/en/news...anuary-protest
    De betogers zullen al zeker niet met zachte hand aangepakt worden: Security forces to deal strictly with 'illegal' 25 January protest | Al-Masry Al-Youm: Today's News from Egypt
    De grootste oppositiebeweging, de - illegale - Moslimbroeders, zullen ook van de partij zijn: http://www.almasryalyoum.com/en/news...anuary-protest

Toch zou wat in TunesiŽ gebeurde niet mogelijk zijn in Egypte, volgens verschillende experten.
    Een van de redenen is dat de Egyptische vakbond in feite een overheidsorgaan is: State's union control keeps Egyptian labor quiet | Al-Masry Al-Youm: Today's News from Egypt
    Toch geloven vele Egyptenaren dat er ook voor hen een soort Jasmijnrevolutie zit aan te komen.

JordaniŽ

Jordanians stage price protests - Middle East - Al Jazeera English

---Libanon
    VN-onderzoek naar de moord op Rafiq Hariri zorgt ervoor dat de regering valt.
    De moord die eerst algemeen werd toegeschreven aan SyriŽ, moet en zal nu in de schoenen van Hezbollah geschoven worden.
    Lebanon's JFK: who killed Hariri? - Opinion - Al Jazeera English
    Walid Jumblatt: Lebanon's kingmaker - Opinion - Al Jazeera English

Member Bluto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een soort "in de marge van het nieuws" over de Arabische wereld? Lijkt me wel een goed initiatief.

Vandaag was er studentenprotest tegen de president in Jemen. Het westen zal dat goed in het oog houden, want Jemen is een broeinest voor het zogenaamde extremisme.

Lijkt het jullie waarschijnlijk dat er in de nabije toekomst islamitische revoluties zoals de Iraanse revolutie zullen plaatsdvinden in de regio?
    Nog extremer: Zou het mogelijk zijn dat er ooit weer een politieke eenheid van de Arabische wereld tot stand komt, een soort van kalifaat zoals in de begindagen van de islam? Voor veel moslims is dit immers het ideaal.

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Politieke eenheid lijkt me overwoekerd te worden door etnische en religieuze vormen van sektarisme. Maar een pragmatische alliantievorming zoals met de Ba'athbeweging ... wie weet? Het Westen zal garen proberen te spinnen bij de huidige onrust in de Arabische wereld, maar ik zou het niet verwonderlijk vinden mochten er verschillende soorten bewegingen aan de macht komen. Een herhaling van de islamitische revolutie in Iran lijkt me wat overroepen te zijn. De invloed van Iran heeft vooral betrekking op Libanon, Irak en andere delen van de Arabische wereld waar er opstandige sji'itische milities zijn. De meeste Arabische moslims zijn echter soennietisch, die niet aangesproken worden door het land van de ayatollah's.

Member Bluto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Politieke eenheid lijkt me overwoekerd te worden door etnische en religieuze vormen van sektarisme. Maar een pragmatische alliantievorming zoals met de Ba'athbeweging ... wie weet? Het Westen zal garen proberen te spinnen bij de huidige onrust in de Arabische wereld, maar ik zou het niet verwonderlijk vinden mochten er verschillende soorten bewegingen aan de macht komen. Een herhaling van de islamitische revolutie in Iran lijkt me wat overroepen te zijn. De invloed van Iran heeft vooral betrekking op Libanon, Irak en andere delen van de Arabische wereld waar er opstandige sji'itische milities zijn. De meeste Arabische moslims zijn echter soennietisch, die niet aangesproken worden door het land van de ayatollah's.
    Het hoeft ook geen sjiitische omwenteling te zijn. Ik bedoelde gewoon een evolutie naar een theocratie.

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bluto Bekijk bericht
    Het hoeft ook geen sjiitische omwenteling te zijn. Ik bedoelde gewoon een evolutie naar een theocratie.
    Iran zou ik niet direct als een theocratie beschouwen hoor, daarvoor ontbreekt het een goddelijke heerser. Eclessiocratie past beter, aangezien Khamenei en de geestelijke Raad van Hoeders een zeer sterke invloed hebben op de regering van Iran. Maar dan nog heeft Iran ook democratische instellingen.

Maar om op je punt terug te komen: ik acht het inderdaad mogelijk dat politiek-religieuze organisaties garen kunnen spinnen bij een revolutie of een volksomwenteling.

Member
    iTrader
    0
    Lijkt het jullie waarschijnlijk dat er in de nabije toekomst islamitische revoluties zoals de Iraanse revolutie zullen plaatsdvinden in de regio?
    Nog extremer: Zou het mogelijk zijn dat er ooit weer een politieke eenheid van de Arabische wereld tot stand komt, een soort van kalifaat zoals in de begindagen van de islam? Voor veel moslims is dit immers het ideaal.
    Ik vind het vreemd om te zien hoe er in sommige Islamitische landen meer een democratische beweging op gang komt, tegen de autoritaire regimes, terwijl er bijvoorbeeld in Turkije meer en meer proteststemmen komen tegen de secularisering. Als die twee in sommige landen hand in hand gaan in de volgende jaren ziet het er volgens mij niet zo goed uit. In Egypte bijvoorbeeld probeert Moebarak al jarenlang extremistische organisaties de kop in te drukken, echter, groeperingen zoals de Moslimbroeders krijgen een steeds grotere aanhang en plegen steeds meer aanslagen. Als democratische groeperingen in de wil om de autoritaire Moebarak af te zetten een 'unie van oppositie' zouden gaan vormen met de extremisten dan lijken mij de rapen gaar. Maar dit is Egypte en Turkije is Turkije en Iran is Iran... De Arabische wereld is zo complex en verschillend, een algemene conclusie valt daar niet uit te trekken.

Zoals al zolang het geval is zal er volgens mij ook de komende jaren weinig eenheid te vinden zijn binnen de Arabische wereld. Als 1 zullen ze nooit naar voor komen in mijn ogen, daarvoor zijn enerzijds de regimes veel te verschillend (vb: SyriŽ <-> Turkijke) en anderzijds de religieuze twisten te groot ( Soennieten - Wahabieten - Sjiieten). Ook zijn er teveel andere twistpunten en splintergroepen (bv: Palestina, Koerden, Al-Qaida). Wat me wel mogelijk lijkt is zoals Avondland zei een nieuwe Ba'athbeweging. Een nieuwe UAR, (United Arab Republic) zoals die tussen SyriŽ en Egypte. Of dat levensvatbaar is...

Tja het is gissen, het is nu ook een andere situatie dan vroeger, welke rol gaat de nieuwe media spelen bijvoorbeeld. Hoe succesvol zijn de volgende opstanden... Staat er een nieuwe charismatische leider op bij die nieuwe regimes die er eventueel aankomen? Kan zo een figuur de tegenstellingen overwinnen? Het is allemaal gissen.

Member tugrul's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zafýn Bekijk bericht
    Zoals al zolang het geval is zal er volgens mij ook de komende jaren weinig eenheid te vinden zijn binnen de Arabische wereld. Als 1 zullen ze nooit naar voor komen in mijn ogen, daarvoor zijn enerzijds de regimes veel te verschillend
    Bent u Moslim? Ik moet toegeven dat dit jammer genoeg klopt. Ik had het liever allemaal anders gezien. Dat we allemaal 1 groot natie waren.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tugrul Bekijk bericht
    Bent u Moslim? Ik moet toegeven dat dit jammer genoeg klopt. Ik had het liever allemaal anders gezien. Dat we allemaal 1 groot natie waren.
    Nee, maar ik heb veel sympathie, begrip voor de Arabische wereld en het gebied (en de religie) interesseert me ook enorm.
    Laatst gewijzigd door Zafýn; 24 januari 2011 om 00:13

Member themummy123's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Waarom een systeem die faalt terug bovenhalen?

iTrader
    0
    Nee, maar ik heb veel sympathie, begrip voor de Arabische wereld en het gebied (en de religie) interesseert me ook enorm.
    Dit zie je zelden. Ik dacht dat jij een Moslim broeder was. Mag ik misschien vragen waarom je sympathie, begrip en interesse hebt? Begrijp me niet verkeerd. Dit zie je jammer genoeg niet vaak, niet Moslims die interesse hebben en duidelijk ook verstand want je weet waarover je praat.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themummy123 Bekijk bericht
    Veel moslims dromen van 1 groot rijk, en dan niet gelijk in een Ottomaanse vorm maar eerder een soort van utopische, vredelievende samenleving (en geen hierarchische). Maar zoals hierboven al is aangehaald zijn daar volgens mij veel te veel onderlinge verschillen voor.

iTrader
    0
    Want de huidige systeem faalt niet? Samen staan we sterk, nu kijkt een Moslimland amper om naar zijn Moslim buurland.

Eoz
    Eoz is offline
    Approved 9-lifer Eoz's schermafbeelding
    iTrader
    0
    1 staat zal niet gaan. Misschien beter (om het in de woorden van Churchill te zeggen) een soort van verenigde staten van ArabiŽ. Geen confederatie, maar analoog aan de ontwikkelingen in de EU van de laatste 20 jaar. Een (om te beginnen economisch) supranationaal niveau kan veel conflicten oplossen voor ze escaleren lijkt mij. Net zoals ze dat in Europa al 60 jaar volhouden. Maar, dat werkt natuurlijk allemaal goed en wel in democratieŽn en stabiliteit, geen idee of het daar zou aanslaan. Veel landen daar moeten zelfs niet veel hebben van de VN. Laat staan een organisatie die actief moeit met de soevereiniteit.

iTrader
    21 (100%)
    Want de huidige systeem faalt niet? Samen staan we sterk, nu kijkt een Moslimland amper om naar zijn Moslim buurland.
    Er is toch een Arabische Liga?

Member zwerver's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Egypt's frustrated young wait for their lives to begin, and dream of revolution | World news | The Observer (fout in het artikel: de Moslimbroeders hebben ondertussen besloten toch mee te protesteren)
    Weinig waarschijnlijk dat die 85000 ook allemaal effectief aanwezig zullen zijn op de betoging, maar het zouden er dus toch best veel kunnen zijn.
    Erg benieuwd naar wat er nu echt gaat gebeuren.

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bluto Bekijk bericht
    Inderdaad, dit is inderdaad onze droom als moslim, en met de wil van Allah zal het ook uitkomen. Er is geen ander alternatief acceptabel. Zoals Allah zegt in de koran: Verily, this community (ummah) of yours is one community (ummah), and I am your Lord,...

Dus wij moslims vormen 1 ummah en wie kijkt naar de veranderingen in de islamitische wereld ziet dit ook gebeuren.
    Zoals de profeet Mohammed(vrede zij met hem) heeft voorspeld:
    Prophethood will remain among you as long as Allah wills. Then Caliphate on the lines of Prophethood shall commence, and remain as long as Allah wills. Then monarchy would take place, and it will remain as long as Allah wills. After that, tirranic kingship would emerge, and it will remain as long as Allah wills. Then, the Caliphate (Khilafah) shall come once again based on the precept of Prophethood.

En die tijd komt nabij, nogmaals, met de wil van Allah.

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Ik vind het vreemd om te zien hoe er in sommige Islamitische landen meer een democratische beweging op gang komt, tegen de autoritaire regimes, terwijl er bijvoorbeeld in Turkije meer en meer proteststemmen komen tegen de secularisering.
    Daar is niets vreemds aan, want de identiteit van de protesten stemt vanuit dezelfde wortel.
    In de islamitische landen komen er protesten tegen de tirannieke dictators, die zeer anti-islam zijn. En in Turkije komen er protesten tegen het oude secularisatie dat ook zeer anti-islam is.

Als die twee in sommige landen hand in hand gaan in de volgende jaren ziet het er volgens mij niet zo goed uit. In Egypte bijvoorbeeld probeert Moebarak al jarenlang extremistische organisaties de kop in te drukken, echter, groeperingen zoals de Moslimbroeders krijgen een steeds grotere aanhang en plegen steeds meer aanslagen.
    wow, wat een perfect staaltje onzin. In Egypte houdt de dictator Moebarak het land al jaren in zijn greep met een stalinistisch beleid. En daarom dat de bevolking hem ook kotsbeu is.
    En dan gooi je nog onzin erbij door te beweren dat de moslimbroeders aanlagen daar plegen...sure.

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Het systeem heeft helemaal niet gefaald. het heeft de moslimlanden voor eeuwen verdedigd en relevant gemaakt op mondiaal niveau.
    Dat de verrader ataturk(la3natoe Allahoe 3aleyh) de moslims en de islamitische landen heeft verraden door de khaliaf af te zetten, verandert daar niets aan.
    Jij ziet het toch ook al aankomen kardash, Turkey is changing

iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xuod Bekijk bericht
    Het systeem heeft helemaal niet gefaald. het heeft de moslimlanden voor eeuwen verdedigd en relevant gemaakt op mondiaal niveau.
    Dat de verrader ataturk(la3natoe Allahoe 3aleyh) de moslims en de islamitische landen heeft verraden door de khaliaf af te zetten, verandert daar niets aan.
    Jij ziet het toch ook al aankomen kardash, Turkey is changing
    Kalief die oproept tot jihad==>reactie van Arabische wereld: niks nada noppes. Daarom werd het afgeschaft. Sterker nog, Arabieren werkten samen met de Engelsen(je weet wel de kafirs)

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Kalief die oproept tot jihad==>reactie van Arabische wereld: niks nada noppes. Daarom werd het afgeschaft. Sterker nog, Arabieren werkten samen met de Engelsen(je weet wel de kafirs)
    Of course, dat ga ik ook niet ontkennen. Maar the chain of events was toen al begonnen. En de khalifah was maar een symbolische figuur geworden op dat moment. Het was daar geen omar ibn khattaab die aan de macht stond.

En dat de Arabische verraders tegen de ottomanen hebben gestreden is een feit, maar nogmaals, nationalisme werd ingepompt bij die woestijn arabieren die op dat moment maar al te graag van het niet-arabische bewind wouden geraken. Zelfde nationalisme dat bij de turken-to be werd gevormd. 1 pot nat(onwetendheid dus)

Maar goed, die verschillen moeten wij opzij zetten. New dawn....

Pagina 1 van 205 123451151101 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten