Pagina 3 van 297 EersteEerste 12345671353103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 4444

Discussie: Arabische wereld

Member Gentille's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dit is eigenlijk al iets wat ik al lang zeg. (r)evolutie dat moet van de mensen zelf uitkomen (degene die het land bevolken) en hun ongenoegen uiten met de huidige gang van zaken. Hun eigen eis voor democratie en vrijheid. Zoals in Tunesië aan de gang is (geen genoegen nemen met aftreden van een president maar de volledige regering) en in andere Arabische landen volgen ze dergelijk voorbeeld.

Of het effectief iets gaat uitmaken of het de grote ommezwaai is dat zal de tijd uitwijzen maar het is wel een positief signaal.

Member John1307's schermafbeelding
    iTrader
    31 (92%)
    Ik vind het vreemd om te zien hoe er in sommige Islamitische landen meer een democratische beweging op gang komt, tegen de autoritaire regimes, terwijl er bijvoorbeeld in Turkije meer en meer proteststemmen komen tegen de secularisering. Als die twee in sommige landen hand in hand gaan in de volgende jaren ziet het er volgens mij niet zo goed uit. In Egypte bijvoorbeeld probeert Moebarak al jarenlang extremistische organisaties de kop in te drukken, echter, groeperingen zoals de Moslimbroeders krijgen een steeds grotere aanhang en plegen steeds meer aanslagen. Als democratische groeperingen in de wil om de autoritaire Moebarak af te zetten een 'unie van oppositie' zouden gaan vormen met de extremisten dan lijken mij de rapen gaar. Maar dit is Egypte en Turkije is Turkije en Iran is Iran... De Arabische wereld is zo complex en verschillend, een algemene conclusie valt daar niet uit te trekken.
    Allez, en ik die dacht dat Mubarak het moslimbroederschap zelf in stand hield. Niemand van het broederschap heeft echt te vrezen van Mubarak, af en toe vindt er eens een grootschalige razzia plaats om daarna de gearresteerden stilletjes vrij te laten een paar dagen na de feiten. Bovendien kent iedereen in Caïro de weg naar de plaatselijke kantoren van het broederschap en krijgen ze wel verdacht veel zendtijd om hun 'boodschap' te verkondigen.

Mubarak gebruikt het Moslim broederschap gewoon als een manier om zijn regime te legitimeren tegenover de bevolking. Ondertussen gaat hij vrolijk voort met privatiseringen, onderdrukken van vakbonden en betogingen uiteen te ranselen. Natuurlijk geniet hij de volle steun van het westen omdat hij is zogezegd de dam tegen het oprukkende moslimfundamentalisme.

Even ter zijde: ik ben nog nooit in Caïro geweest hé. Gewoon om te zeggen dat je een situatie vanuit verschillende standpunten kan belichten.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themummy123 Bekijk bericht
    Toch wel, de sharia is daar zoals een grondwet. Een wet is een wet(seculier of religieus maakt niet uit)
    Een democratie houdt wel net iets meer in dan gewoon wetten hebben. Respect voor de minderheid hoort daar ook bij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xuod Bekijk bericht
    ow plz, what a load of cr*p. De Arabische liga heeft geen enkele waarde op wereldvlak en is puur symboliek. Neen, wij willen een islamitische liga die echt verenigd is. Met een khalifa als politieke en religieuze leider. Niets anders zal voldoen. (Dat betekent dat turkije er absoluut bij moet )
    Nuja, het Ottomaanse Rijk had ook geen enkele waarde op wereldvlak meer in de 19e of 20ste eeuw .
    Is eximus vir est quocum meliores videamur.

Member zwerver's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    Allez, en ik die dacht dat Mubarak het moslimbroederschap zelf in stand hield. Niemand van het broederschap heeft echt te vrezen van Mubarak, af en toe vindt er eens een grootschalige razzia plaats om daarna de gearresteerden stilletjes vrij te laten een paar dagen na de feiten. Bovendien kent iedereen in Caïro de weg naar de plaatselijke kantoren van het broederschap en krijgen ze wel verdacht veel zendtijd om hun 'boodschap' te verkondigen.

Mubarak gebruikt het Moslim broederschap gewoon als een manier om zijn regime te legitimeren tegenover de bevolking. Ondertussen gaat hij vrolijk voort met privatiseringen, onderdrukken van vakbonden en betogingen uiteen te ranselen. Natuurlijk geniet hij de volle steun van het westen omdat hij is zogezegd de dam tegen het oprukkende moslimfundamentalisme.

Even ter zijde: ik ben nog nooit in Caïro geweest hé. Gewoon om te zeggen dat je een situatie vanuit verschillende standpunten kan belichten.
    Lap, en ik niet. (Al is het inderdaad niet zo heel moeilijk om een ontmoeting te organiseren met leiders van de Moslimbroeders.)
    Ik zou wel wat bronnenmateriaal voor je beweringen willen zien...

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht

Voor ik mezelf moe maak door op deze onzinpost te reageren, gelieve wat bronnen te vermelden voor uw absurde beweringen.

PS: Ik denk dat je de geschiedenis van Egypte post 1950 moet gaan bestuderen.
    Laatst gewijzigd door Xuod; 25 januari 2011 om 00:45

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themummy123 Bekijk bericht
    Alsof dit allemaal een recent fenomeen is. Precies of jij niet weet dat de zoon van Hz Ali(tevens kleinzoon van de Profeet Mohammed) vermoord is door moslims terwijl hij aan het bidden was in een moskee.(van je medemoslims moet je het hebben). Wat Mekka is voor soennieten, is Kerbela(iran) voor sji'ieten. De kalifa waar jullie het over hebben was soennitisch. De sji'ieten hadden hun eigen leider(vb onder shah ismail)
    MAW alle moslims onder 1 dak is 100% ONMOGELIJK.(zoals jullie het bedoelen dan he)
    wow cool, we krijgen hier een revised edition van de islamitische geschiedenis, wat een primeur

Maar back to reality. De profeet mohammed(vzmh) had helemaal geen kleinzoon die Ali heet. Dat was zijn neef. Ali ibn abou talib. de zoon van Aboe Talib. En Aboe talib was dus de onkel van Mohammed.
    En deze is vermoord geweest door khawaaridj. Maar dat is een ingewikkelde materie die hier niet relevant is.

En ook voor de sji3ieten is mekka de meest nobele stad met de kaaba als het huis van Allah. Je hebt natuurlijk wel wat extremen onder de sji3ieten met speciale rituelen en dergelijke, maar deze vormen een minderheid.
    De khalifa was misschien wel soennistisch maar was wel leider over soennieten en sji3ieten. Net zoals de sji3ietische fatimieden leider, baas was over het midden oosten rond 1100.

Member Bluto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Er kan volgens mij maar pas meer eenheid komen wanneer een bepaalde bevolkingsgroep sterk genoeg is om het voortouw te nemen. In het begin waren de Arabieren de leiders van de Arabische wereld, later werd die rol even overgenomen door de Iraniërs en dan door de Turken. Sinds de ondergang van het Ottomaanse Rijk is de Arabische wereld gefragmenteerder dan ooit.

iTrader
    1 (100%)
    http://www.almasryalyoum.com/en/news...ordons-mahalla Fearing unrest, security cordons of Mahalla
    http://www.almasryalyoum.com/en/news...owntown-closed Cairo's Downtown closed
    http://www.almasryalyoum.com/en/news...iro-and-assiut Egypt govt. security detains protesters in Cairo and Assiut
    http://www.almasryalyoum.com/en/news...-something-big Activists hoping 25 january protests will be start of something big

Egyptian protesters take to streets - Middle East - Al Jazeera English

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xuod Bekijk bericht
    wow cool, we krijgen hier een revised edition van de islamitische geschiedenis, wat een primeur

Maar back to reality. De profeet mohammed(vzmh) had helemaal geen kleinzoon die Ali heet. Dat was zijn neef. Ali ibn abou talib. de zoon van Aboe Talib. En Aboe talib was dus de onkel van Mohammed.
    En deze is vermoord geweest door khawaaridj. Maar dat is een ingewikkelde materie die hier niet relevant is.
    Ik weet niks van die hele historie. Maar als Ali de neef was van Mohammed moet zijn vader de broer zijn van Mohammed hé (of van Mohammed's vrouw).
    Is eximus vir est quocum meliores videamur.

iTrader
    1 (100%)
    Mochten er hier nog zijn die geloven dat de VS de democratie wil verspreiden, bekijk dan (naast de zogenaamde Palestine Papers) ook eens hun uitspraken in de huidige politieke crisis in Libanon.
    Lebanon protests turn violent - Middle East - Al Jazeera English

Member
    iTrader
    7 (89%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Ik weet niks van die hele historie. Maar als Ali de neef was van Mohammed moet zijn vader de broer zijn van Mohammed hé (of van Mohammed's vrouw).
    Goed zo, je zegt eindelijk iets zinnigs.

Member
    iTrader
    7 (89%)
    oh, ik krijg hier werkelijk kriebels in de buik van. Seems like these days are too good to be true...

iTrader
    1 (100%)
    Betogers hebben besloten om een nachtelijke sit-in te houden op het Tahrir-plein, een belangrijk en reusachtig plein in centraal Caïro. Het complete plein zou 'in handen zijn' van de betogers.
    Nadat heel de namiddag weinig geweld gebruikt werd, zouden betogers nu met stenen naar de politie gooien. De politie antwoordt naar verluidt met toenemende agressie, stokslagen, waterkanon, traangas en geluidsbommen. Er zouden zo'n 50000 betogers zijn.
    Posters van Mubarak worden neergehaald.

In Alexandrië zou de situatie nog veel meer uit de hand lopen, en zouden de betogers vrije hand hebben. De politie gebruikt er rubberkogels om de situatie min of meer onder controle te krijgen.

Ook in vele andere steden betogingen.

Pagina 3 van 297 EersteEerste 12345671353103 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten