Pagina 11 van 297 EersteEerste ... 7891011121314152161111 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 165 van 4444

Discussie: Arabische wereld

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik hoop dat je niet zo simplistisch bent om te denken dat een gelijkschakeling tussen verschillende economische en ideologische systemen mogelijk is binnen de tijdsspanne van luttele decennia? Globalisering is een een continu work in progress. Laten we in 2050 eens zien waar alle naties staan op dat vlak.
    Ik denk dat zulk een Gleichschaltung toch wel ondermijnd zal worden door de diversiteit van de mensheid. Van de mensenrechten heb je nu al die akkoorden in Caïro, waar een aantal islamitische landen hun eigen versie van de mensenrechten hebben gelanceerd. Universalisme is een leuke fetisj voor sommigen, maar ook niet meer dan dat. Dat is zoals de 'internationale arbeidersbroederschap' van de communisten: leuke fetisj voor burgerlijke intelligentsia, maar in de realiteit onwerkbaar.

En wat beschouw jij als een kritische analyse? Iets wat kritisch is volgens jouw zelfverklaarde normen en waarden? Laten we aub de burger zelf uitmaken wat zijn kritische commentaar is en geen meningen of analyses op hem forceren.
    Bronnenkritiek onder andere, het bekijken van verschillende invalshoeken en het kennen van de achtergrond van een nieuwsfeit (en dat in verband kunnen brengen met andere nieuwsfeiten die gerelateerd zijn). Als zelfs de grote mediakanalen door tijdsdruk bepaalde bronnen overnemen zonder na te kijken waar ze vandaan komen, betwijfel ik of de lezer van nieuwsberichten dat ook doet. Sommige burgers zijn kritisch, maar lang niet iedereen. En dat vind ik normaal.

Inderdaad, en net daarom is het belangrijk zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Anders lopen ze het risico onderhevig te zijn aan een elite die informatie selectief filtert en deze zo verspreidt aan de bevolking. Want die elite is menselijk en dus selectief. Laten we dus zo veel mogelijk selectieve invalshoeken publiekelijk maken om zo het ware gecombineerde plaatje aan de bevolking te kunnen over laten.
    Dat klinkt allemaal mooi en wel, en België is een land waar heel veel naar het nieuws gekeken wordt. Maar kom, de meeste mensen lezen één krant per dag, luisteren naar het nieuws op de radio en kijken misschien ook nog eens naar het journaal om zeven uur. En dat zijn mediakanalen die net heel veel verschillende soorten filters hebben. Natuurlijk heb je de mogelijkheid van twitter, waar je vaak meer rauwe informatie kan bekomen. Of blogs en dergelijke meer. Mensen hebben daar toegang toe, maar slechts een klein segment zal daar gebruik van maken. Voor de rest van de bevolking zal het zijn van ... en de boer, hij ploegt voort.

Member Cin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    BREAKING Al Hurra: Egyptian Army issues statement that it has arrested Interior Minister Habib Al Adly & NDP thug Ahmad Ezz (AMAZING!)

Breaking Al Hurra: Egyptian Army: (corrupt NDP thug) Ahmed Ezz & (corrupt) Minister of Interior Habib Al Adly will be tried in court.
    Bron: Sultan Sooud Al Qassemi, The National via twitter, momenteel in Egypte.

Ondertussen heeft Mubarak Al Jazeera verboden nog live uitzendingen te doen. Toen ze dat weigerden is de politie in hun hoofdkwartier binnengevallen om de uitzendingen te doen stoppen. Perskaarten & vergunningen zijn ingetrokken maar voorlopig blijven de journalisten live uitzenden.
    "A man's ethical behaviour should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death."
    - Albert Einstein

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    @SultanAlQassemi
    Sultan Al Qassemi
    EXCLUSIVE: Very reliable source from Egypt: Habib Al Adly was arrested for opening the doors to all jail cells yesterday so chaos ensues.

ANOTHER EXCLUSIVE: Very reliable source from Egypt: Habib Al Adly authorized snipers yesterday to shoot at protesters. (NOT in the news yet)

Al Adly is... de voormalige minister van binnenlandse zaken.

Was deze morgen in de zevende dag wel grappig toen de presentatrice beweerde dat het intussen wat rustiger was geworden. :')

Amerika kiest intussen openlijk de kant van het volk tégen Mubarak, toch wel benieuwd hoeland die laatste dit nog gaat volhouden.
    WANN DU DEINE PFERDEKOPF NICHT GESCHLOSSEN HALT GEHEN WIR DU EINEM FACIAL GIEBEN

Member Burntfaceman's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tzal gewoon een kwestie van tijd zijn eer hij weg is.

Member Snowyflake's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Is Marokko eigenlijk stabiel? dat ligt daar toch niet zo ver van? (mijn vriendin gaat daar volgende week naartoe dus daarom dat ik mij dat afvraag.)

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Ik denk dat zulk een Gleichschaltung toch wel ondermijnd zal worden door de diversiteit van de mensheid. Van de mensenrechten heb je nu al die akkoorden in Caïro, waar een aantal islamitische landen hun eigen versie van de mensenrechten hebben gelanceerd. Universalisme is een leuke fetisj voor sommigen, maar ook niet meer dan dat. Dat is zoals de 'internationale arbeidersbroederschap' van de communisten: leuke fetisj voor burgerlijke intelligentsia, maar in de realiteit onwerkbaar.
    Het is dan ook geen Gleichschaltung maar de creatie van een level playing field. Op dat 'field' is er - gelukkig - meer dan voldoende ruimte die de de individuele naties, volkeren en culturen op hun specifieke manier kunnen invullen. De onderliggende basics zullen echter dezelfde zijn en wellicht gebaseerd zijn op globalisering en democratie. De invulling zal uiteraard verschillen. Ik denk niet dat de Egyptische opstandelingen een democratie naar een bepaald specifiek Europees model willen, noch dat dit een land als Egypte zou helpen. Wel willen ze een democratie die de macht terug bij de burger legt en niet bij een zichzelf in stand houdende elite.

Bronnenkritiek onder andere, het bekijken van verschillende invalshoeken en het kennen van de achtergrond van een nieuwsfeit (en dat in verband kunnen brengen met andere nieuwsfeiten die gerelateerd zijn). Als zelfs de grote mediakanalen door tijdsdruk bepaalde bronnen overnemen zonder na te kijken waar ze vandaan komen, betwijfel ik of de lezer van nieuwsberichten dat ook doet. Sommige burgers zijn kritisch, maar lang niet iedereen. En dat vind ik normaal.
    Bronnenkritiek, invalshoeken en interpretatie van de achtergrond blijven subjectieve gegevens en gaan dus enkel op voor het individu die ze opstelt. Ik weet ook wel dat een gefundeerde mening superieur is aan de emotionele reflex van de burger die geen kritische nieuwsanalyse doet, maar als we de burger de toegang tot de objectieve informatie ontzeggen is de enige resterende informatiebron nog die subjectieve interpretaties die anderen reeds gemaakt hebben. Er is geen alternatief buiten de burgers van zoveel mogelijk objectieve en ongefilterde informatie te voorzien.

Voor de rest van de bevolking zal het zijn van ... en de boer, hij ploegt voort.
    Dat is al altijd zo geweest. Revoluties zijn altijd al gedragen geweest door slechts een beperkte groep. De toegankelijkheid van informatie vandaag de dag vergroot die groep echter wel, en ook de snelheid waarmee men reageert. Zo kan een opstand in het ene land in een fractie van dagen of zelfs uren een hele regio in lichterlaaie zetten. Vroeger zou daar veel meer 'dode tijd' over gegaan zijn.

Het is zoals die Tunesische taxichauffeur onlangs in het nieuws zei: 'Het hangt nu van onze jongeren af om deze revolutie tot een goed einde te brengen'. Die jongeren vormen de agents of change in de dictatoriale regimes.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member stormtrooper's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Time Bekijk bericht
    @SultanAlQassemi
    Sultan Al Qassemi
    EXCLUSIVE: Very reliable source from Egypt: Habib Al Adly was arrested for opening the doors to all jail cells yesterday so chaos ensues.

ANOTHER EXCLUSIVE: Very reliable source from Egypt: Habib Al Adly authorized snipers yesterday to shoot at protesters. (NOT in the news yet)

Al Adly is... de voormalige minister van binnenlandse zaken.

Was deze morgen in de zevende dag wel grappig toen de presentatrice beweerde dat het intussen wat rustiger was geworden. :')

Amerika kiest intussen openlijk de kant van het volk tégen Mubarak, toch wel benieuwd hoeland die laatste dit nog gaat volhouden.
    Tja, na de kritiek tegen hen na de revolutie in Tunesië, zijn ze praktisch verplicht. Binnenskamers zullen ze wel vloeken.
    I won.

Heisenberg

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Snowyflake Bekijk bericht
    Is Marokko eigenlijk stabiel? dat ligt daar toch niet zo ver van? (mijn vriendin gaat daar volgende week naartoe dus daarom dat ik mij dat afvraag.)
    Nee jong, die gaat daar verkracht en vermoord worden.

Member tugrul's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    YouTube - C&C Generals:Giant Mob Attack gameplay

Egyptische regering geeft er de brui aan :-/
    Zulke zaken horen thuis in zwam, niet hier.
    "Buig met degenen die buigen." - "Houd contacten met degene die jou heeft verlaten." - "Vergeef degene die jou onrecht heeft aangedaan." - "Gun anderen wat je jezelf gunt."

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Het is dan ook geen Gleichschaltung maar de creatie van een level playing field. Op dat 'field' is er - gelukkig - meer dan voldoende ruimte die de de individuele naties, volkeren en culturen op hun specifieke manier kunnen invullen. De onderliggende basics zullen echter dezelfde zijn en wellicht gebaseerd zijn op globalisering en democratie. De invulling zal uiteraard verschillen. Ik denk niet dat de Egyptische opstandelingen een democratie naar een bepaald specifiek Europees model willen, noch dat dit een land als Egypte zou helpen. Wel willen ze een democratie die de macht terug bij de burger legt en niet bij een zichzelf in stand houdende elite.
    Maar dat is behoorlijk vaag. 'De macht terug bij de burger'.

Bronnenkritiek, invalshoeken en interpretatie van de achtergrond blijven subjectieve gegevens en gaan dus enkel op voor het individu die ze opstelt. Ik weet ook wel dat een gefundeerde mening superieur is aan de emotionele reflex van de burger die geen kritische nieuwsanalyse doet, maar als we de burger de toegang tot de objectieve informatie ontzeggen is de enige resterende informatiebron nog die subjectieve interpretaties die anderen reeds gemaakt hebben. Er is geen alternatief buiten de burgers van zoveel mogelijk objectieve en ongefilterde informatie te voorzien.
    Ik zeg niet dat we objectieve informatie moeten ontzeggen, maar wel dat de meeste burgers zich zullen wenden aan mainstream nieuwskanalen. Die zijn dan ook het meest toegankelijk en hebben het meeste geld achter zich om een interessante marketing te voeren.

Dat is al altijd zo geweest. Revoluties zijn altijd al gedragen geweest door slechts een beperkte groep. De toegankelijkheid van informatie vandaag de dag vergroot die groep echter wel, en ook de snelheid waarmee men reageert. Zo kan een opstand in het ene land in een fractie van dagen of zelfs uren een hele regio in lichterlaaie zetten. Vroeger zou daar veel meer 'dode tijd' over gegaan zijn.
    Hm, opstanden hebben in het verleden al honderdduizenden mensen in revolte kunnen brengen hoor. Qua aantallen is er op zich geen groot verschil met vroeger. De 'dode tijd' is vandaag een belangrijk verschil, er kan sneller gemobiliseerd worden. Maar het tijdsbesef vandaag is dan ook veel vluchtiger dan dat van vroeger. Vroeger was het normaal dat het weken kon duren vooraleer je wist dat je grootmoeder gestorven was als je in een ander land woonde, vandaag is dat een kwestie van minuten tot zelfs seconden. Een revolutie wordt altijd geleid door een beperkte groep. Die hebben een proletarische achterban. Dat is altijd al zo geweest.

Het is zoals die Tunesische taxichauffeur onlangs in het nieuws zei: 'Het hangt nu van onze jongeren af om deze revolutie tot een goed einde te brengen'. Die jongeren vormen de agents of change in de dictatoriale regimes.
    Correct.

iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Maar dat is behoorlijk vaag. 'De macht terug bij de burger'.
    Volgens mij klinkt het vooral zeer logisch. De natie bestaat uit en voor haar burgers, dus is het een evidentie dat zij ook inspraak hebben hoe de natie geleid wordt. De directe macht zal uiteraard bij een elite blijven, maar de bevolking moet deze elite zelf kunnen kiezen. Het is ook belangrijk er over te waken dat de elite niet steeds dezelfde blijft, tenzij dit een expliciete wens van de bevolking is natuurlijk.

Ik zeg niet dat we objectieve informatie moeten ontzeggen, maar wel dat de meeste burgers zich zullen wenden aan mainstream nieuwskanalen. Die zijn dan ook het meest toegankelijk en hebben het meeste geld achter zich om een interessante marketing te voeren.
    Dat is een bijeffect dat nu eenmaal inherent aan het systeem is. Maar ken jij een beter alternatief dan?
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Volgens mij klinkt het vooral zeer logisch. De natie bestaat uit en voor haar burgers, dus is het een evidentie dat zij ook inspraak hebben hoe de natie geleid wordt. De directe macht zal uiteraard bij een elite blijven, maar de bevolking moet deze elite zelf kunnen kiezen. Het is ook belangrijk er over te waken dat de elite niet steeds dezelfde blijft, tenzij dit een expliciete wens van de bevolking is natuurlijk.
    Zelfs binnen die definitie is er enorm veel speelruimte. Binnen elke natie heb je altijd ondemocratische instellingen of invloeden waar zelfs verkiezingen weinig aan kunnen doen: supranationale instellingen bijvoorbeeld, waarbij je eigen elite slechts een kleine stem is binnen een gigantisch geheel. Op dat vlak vind ik de keuze van het volk van een elite verwaarloosbaar.

Dat is een bijeffect dat nu eenmaal inherent aan het systeem is. Maar ken jij een beter alternatief dan?
    Gewoon een opmerking. Maar censuur heb je overal wel, in zekere zin zijn muilkorfwetten (bvb. racismewetten) antidemocratisch.

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Volgens mij klinkt het vooral zeer logisch. De natie bestaat uit en voor haar burgers, dus is het een evidentie dat zij ook inspraak hebben hoe de natie geleid wordt.
    Theoretisch is dat heel mooi natuurlijk, maar de democratie heeft ook niet altijd gelijk. Democratie kan net zorgen voor een slecht (populistisch) beleid, waardoor op lange termijn de maatschappij er op achteruit gaat. De laatste tijd wordt er te vaak naar mijn mening vanuit gegaan dat de meerderheid altijd gelijk heeft en dat is een gevaarlijke situatie.

In een utopische wereld zou het leiderschap helemaal niet door een stemming bepaald moeten worden, maar door het wikken en wegen van de beste oplossingen op een rationele manier.
    “In terms of how we evaluate schooling, everything is about working by yourself. If you work with someone else, it’s called cheating. Once you get out in the real world, everything you do involves working with other people.”
    PSN: Cycloon - Final Fantasy XIV: A realm reborn character

iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Zelfs binnen die definitie is er enorm veel speelruimte. Binnen elke natie heb je altijd ondemocratische instellingen of invloeden waar zelfs verkiezingen weinig aan kunnen doen: supranationale instellingen bijvoorbeeld, waarbij je eigen elite slechts een kleine stem is binnen een gigantisch geheel.
    Net zoals het individu in een democratische natie ook maar een kleine stem binnen een gigantisch geheel is. Supranationale instellingen zijn ook een democratie, maar dan op een ander, abstracter niveau.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cycloon Bekijk bericht
    Theoretisch is dat heel mooi natuurlijk, maar de democratie heeft ook niet altijd gelijk. Democratie kan net zorgen voor een slecht (populistisch) beleid, waardoor op lange termijn de maatschappij er op achteruit gaat. De laatste tijd wordt er te vaak naar mijn mening vanuit gegaan dat de meerderheid altijd gelijk heeft en dat is een gevaarlijke situatie.
    Ik heb dan ook niet gezegd dat democratie altijd het beste resultaat oplevert, maar wel het enige legitieme. Om de kwaliteit van het resultaat te bewaken is het mijn inziens beter dit over te laten aan een technocratische en onpartijdige supranationale instelling.
    _/Forum Supervisor

Pagina 11 van 297 EersteEerste ... 7891011121314152161111 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten