Pagina 2 van 18 Eerste 12345612 ... Laatste
    multavici's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Monoslay Bekijk bericht
    Somehow deed België mij een paar dagen geleden aan Joegoslavië denken, buiten de oorlog en genocide enzo ( gelukkig maar).
    2 Volkeren in 1 land, verschillende taal, visie, instelling, ...
    Even terzijde.

De taal is daar ongeveer hetzelfde dacht ik. De Serviërs hebben natuurlijk een ander alfabet. Het is vooral de religie die daar verschillend is/was. Net wat bij ons weer wel gelijk is.
    last.fm
    In the animal kingdom, the rule is, eat or be eaten; in the human kingdom, define or be defined.
    Thomas Szasz

Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Zo lang Dewever niet ophoudt met zijn (imo ridicuul) idee dat Brussel geen gewest kan zijn, gaan we nergens raken.
    Kijk eigenlijk naar gans de onderhandelingen, wat hebben de Franstaligen al gekregen? Nougatbollen. Hun grootste zorg is Brussel en het is niet alsof responsabilisering en whatever niet kan werken met een Brussels Gewest.

In de eerste weken van de onderhandelingen geloofde ik nog even dat Dewever toch een serieus iemand was, maar dat was blijkbaar een serieuze fata morgana.
    Gelieve de flauwe opmerkingen rond mijn nick - if any - voor uzelf te houden.
    Het is intussen bijna 10 jaar geleden dat ik hier registreerde en was toen veeleer een inside joke.

snake880's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Genious Bekijk bericht
    Kijk eigenlijk naar gans de onderhandelingen, wat hebben de Franstaligen al gekregen? Nougatbollen. Hun grootste zorg is Brussel en het is niet alsof responsabilisering en whatever niet kan werken met een Brussels Gewest.
    Wat willen ze ook?
    Ze willen geld voor Brussel en dat voor de rest alles hetzelfde blijft.
    Moesten ze nu zelf eens ideeën hebben om te besparen. Dan zouden we er over kunnen onderhandelen. Maar het enige wat ze willen is stilstand.

dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Kijk eigenlijk naar gans de onderhandelingen, wat hebben de Franstaligen al gekregen? Nougatbollen.
    Euh. Te veel in Le Soir gelezen of zo? Ze krijgen exact hetzelfde als Vlaanderen, dus pakweg 15 miljard EUR verschoven naar het gewest. Alleen kregen de regio's niet de bevoegdheid om te bepalen hoe ze dat geld gaan spenderen (homogene bevoegdheden). En dan is er nog de kwestie dat de federale staatskas leeg is (financieringswet). Oh, en dan is er nog dat lapje grond in 't centrum waar 19 koninkjes hun koninkrijk niet willen kwijtraken, dat in prangende geldnood zit. Daar willen ze nu al 1 miljard voor inschrijven (over 4 jaar), met een optie op nog een miljard extra. Dus beide regio's hebben even weinig (of even veel) gekregen totnogtoe, alleen zien de Franstaligen dit als een toegeving (terwijl ze dus net hetzelfde krijgen als de Vlamingen). Begrijpe wie kan...
    Laatst gewijzigd door dJeez; 5 september 2010 om 18:56
    PSN: dJeezBE - Delicious bookmarks
    Disclaimer: I am currently suffering from severe CSD (Compulsive Sarcasm Disorder). - L'onion fait la farce - Facile largire de alieno
    Pastafarian by choice

LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mja splitsing aint gonna happen.
    Mensen onderschatten zeer duidelijk de waarde die Brussel heeft (economisch, cultureel, etc..).

En Brussel is nu eenmaal de reden waarom splitsen praktisch onmogelijk is.

Khoop dat er snel een of ander akkoord komt, economie heeft dringend nood aan stabiele periode.

Unkn0wn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Velen doen hier precies alsof Brussel geen Vlaamse zaak meer is. Brussel is en blijft de hoofdstad van ons land EN van Vlaanderen (En Europa) met duizenden Vlamingen die daar dagelijks werken. Stellen dat extra geld voor Brussel enkel goed is voor de Walen is gewoon absurd. Brussel is een armzalig gewest en heeft dringend die middelen nodig (eventueel met meer bevoegdheden, financiële responsabilisering enz), en jawel, dat is ook in ONS belang.

Ik betwijfel of er hier veel mensen nota bene onze hoofdstad ook kennen, wat enorm spijtig is.

De vroegere Vlaams nationalisten zagen dat ten minste nog in, tegenwoordig is het merendeel precies bereid om Brussel te laten vallen en desnoods zonder Brussel verder te gaan, wat gewoon een rampzalig idee is.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Monoslay Bekijk bericht
    Somehow deed België mij een paar dagen geleden aan Joegoslavië denken, buiten de oorlog en genocide enzo ( gelukkig maar).
    2 Volkeren in 1 land, verschillende taal, visie, instelling, ...
    Even terzijde.
    Joegoslavië? hahahahaha

Er is geen enkele gelijkenis tussen Joegoslavië en België hoor.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Unkn0wn Bekijk bericht
    Velen doen hier precies alsof Brussel geen Vlaamse zaak meer is. Brussel is en blijft de hoofdstad van ons land EN van Vlaanderen (En Europa) met duizenden Vlamingen die daar dagelijks werken. Stellen dat extra geld voor Brussel enkel goed is voor de Walen is gewoon absurd. Brussel is een armzalig gewest en heeft dringend die middelen nodig (eventueel met meer bevoegdheden, financiële responsabilisering enz), en jawel, dat is ook in ONS belang.

Ik betwijfel of er hier veel mensen nota bene onze hoofdstad ook kennen, wat enorm spijtig is.

De vroegere Vlaams nationalisten zagen dat ten minste nog in, tegenwoordig is het merendeel precies bereid om Brussel te laten vallen en desnoods zonder Brussel verder te gaan, wat gewoon een rampzalig idee is.
    Investeringen in Brussel komt zeker iedereen ten goede maar je mag niet vergeten dat die bedragen van federaal naar Brussel gaan. Dit betekent dus dat de bedragen gaan van een gedeeld Vlaams-Waals controle erover naar een voornamelijk Franstalige controle over 250-500 miljoen euro jaarlijks.
    o/

boeffel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou het liefst België als 1 land zien...

Maar de laatste tijd lijkt het naar een splitsing te gaan, mijn idee zou dan zijn:

Vlaanderen en Wallonië allebei als land, stadstaat Brussel wordt bestuurd door de 2, met een symbolisch koningshuis.

Zelf zou ik dan liefst Brusselaar worden, ik veracht de benaming 'Vlaming' gewoon

SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soekie Bekijk bericht
    Zelf ben ik voor de splitsing.
    Interessant topic.
    Zelf heb ik volgende vragen bij het scenario van een splitsing:
    - wat gaat men dan doen met Belgische staatsobligaties?
    - hoe gaat men dan de Belgische staatschuld verdelen?
    - wat gedaan met het koningshuis en wie komt Brussel toe?
    Luck is what happens when preparation meets opportunity.

Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dJeez Bekijk bericht
    Euh. Te veel in Le Soir gelezen of zo? Ze krijgen exact hetzelfde als Vlaanderen, dus pakweg 15 miljard EUR verschoven naar het gewest. Alleen kregen de regio's niet de bevoegdheid om te bepalen hoe ze dat geld gaan spenderen (homogene bevoegdheden). En dan is er nog de kwestie dat de federale staatskas leeg is (financieringswet). Oh, en dan is er nog dat lapje grond in 't centrum waar 19 koninkjes hun koninkrijk niet willen kwijtraken, dat in prangende geldnood zit. Daar willen ze nu al 1 miljard voor inschrijven (over 4 jaar), met een optie op nog een miljard extra. Dus beide regio's hebben even weinig (of even veel) gekregen totnogtoe, alleen zien de Franstaligen dit als een toegeving (terwijl ze dus net hetzelfde krijgen als de Vlamingen). Begrijpe wie kan...
    Vandaag staat op de menu frietjes. Ik ben volledig tevreden met frietjes, gij wilt echter spaghetti.
    Ik onderhandel tot het toch spaghetti wordt vanavond.
    Als ik dan afkom ivm wat ik morgen wilt, gaat ge mij dan zeggen dat ik toch ook vandaag spaghetti gekregen heb en ik dus onredelijk ben?

En het is idd maar gebrekkige situatie dat het 19 gemeenten zijn. Maar moet ge daarom het Brusselse zijn status als gewest willen ontzeggen? Dat gaat niets veranderen aan dat lapjesgedoe van gemeenten hoor.

En zo onredelijk is de vraag naar geld voor het Brusselse niet, als ge aan de financieringswet tornt, dan is Brussel degene die het meest te verliezen heeft, want ge betaalt uw belastingen volgens waar ge woont, niet waar ge werkt. In plaats van radicaal neen te zeggen tegen vraag naar geld, zou men bvb kunnen spreken over het mechanisme dat de omvang zou bepalen.
    Gelieve de flauwe opmerkingen rond mijn nick - if any - voor uzelf te houden.
    Het is intussen bijna 10 jaar geleden dat ik hier registreerde en was toen veeleer een inside joke.

L0k1-'s schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Maar waarom gaf men dan niet gewoon de garanties dat men de financieringswet gingen bekijken/aanpassen? Zelf dat was al teveel gevraagd in ruil van een onmiddellijke som geld....

smitske's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zo lang Dewever niet ophoudt met zijn (imo ridicuul) idee dat Brussel geen gewest kan zijn, gaan we nergens raken.

In de eerste weken van de onderhandelingen geloofde ik nog even dat Dewever toch een serieus iemand was, maar dat was blijkbaar een serieuze fata morgana.
    De fransen wilden ook niet van die 19 baroniën vanaf, dan moeten ze ook niet doet alsof het 1 geheel is dit is het duidelijk niet en ze willen het zelf niet veranderen (en IMO zou het wegnemen van deze het veel efficiënter=goedkoper maken).
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
    Albert E.

Gothrek's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Waarom moet Brussel eigenlijk een gewest zijn? Kijk eens naar andere grootsteden in Europa. Dat Brussel een gewest is, is gewoon belachelijk en kost enkel handenvol geld. Weet ge dat ze zelfs een minister van landbouw hebben voor Brussel... Brussel had gewoon nooit een gewest mogen worden. Als gij mij eens de logica kunt uitwijzen waarom Brussel (op internationaal vlak een kleine grootstad) een eigen regering en parlement moet hebben steun ik u volledig.
    ._.

boeffel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gothrek Bekijk bericht
    Waarom moet Brussel eigenlijk een gewest zijn? Kijk eens naar andere grootsteden in Europa. Dat Brussel een gewest is, is gewoon belachelijk en kost enkel handenvol geld. Weet ge dat ze zelfs een minister van landbouw hebben voor Brussel... Brussel had gewoon nooit een gewest mogen worden. Als gij mij eens de logica kunt uitwijzen waarom Brussel (op internationaal vlak een kleine grootstad) een eigen regering en parlement moet hebben steun ik u volledig.
    Brussel hoort noch bij Wallonië, noch bij Vlaanderen

er zijn mss 10% nederlandstaligen daar, en 65% franstaligen (eerste taal)
    de rest zijn buitenlanders, die voornamelijk ook Frans spreken

Het zou gewoon een stadsstaat moeten worden, mocht België splitsen

Pagina 2 van 18 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten