Pagina 1 van 36 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 708
    Member John1307's schermafbeelding
    iTrader
    30 (92%)

Griekse Schuldencrisis

Wat vinden jullie van de Griekse Schuldencrisis? De problemen worden steeds en groter en groter... . Ik hoop dat dit niet het einde betekent van het Europees project.

Member Messias.'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Landen die consequent zondigen tegen het verdrag van Maastricht, dat ze nota bene zelf ondertekend hebben, moeten onverbiddelijk uit de muntunie gegooid worden.

Member
    iTrader
    0
    Blijkbaar foefelden de grieken al langer met hun boekhouding en hebben ze hun cijfers ook gemanipuleerd zodat ze tot de euro konden toetreden.
    De controle-organismen van europa hebben dus ook gefaald. Maar ja, de megalomane europese droom van veel politiekers was belangrijker dan een goed onderzoek van de boeken.
    Jammer dat men politici niet aansprakelijk kan stellen voor hun daden.

En er zal ook wel een stuk manipulatie zijn hť, want waarom verlaagt S&P de rating van Griekenland en bv niet van de VSA (terwijl de schulden daar minstens even zwaar zijn).

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiles_ Bekijk bericht
    En er zal ook wel een stuk manipulatie zijn hť, want waarom verlaagt S&P de rating van Griekenland en bv niet van de VSA (terwijl de schulden daar minstens even zwaar zijn).
    Maak u geen zorgen: markten zien door zo'n foefjes heen. Ongeacht de rating van S&P, de spread op Griekse obligaties spreekt boekdelen. Blijkbaar hebben beleggers veel meer vertrouwen in de capaciteit van de VS om in te staan voor zijn schulden.

Member Mercer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eerst hebben wij de bankencrisis wereldwijd, ook de autoindustrie moet eraan geloven en nu hebben wij dit. Het spookbeeld van de economische crisis van de jaren '30 is er weer.
    Griekenland heeft een begrotingstekort van bijna 15 %, en het einde is nog niet in zicht. Ook Portugal en Spanje zitten zwaar in het rood. Heel Zuid-Europa is getroffen en binnenkort zijn wij misschien aan de beurt. Is dit het begin van het einde en de implosie van de EU?? ik hou mijn hart vast

Member Bluto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De enige oplossing is Griekenland uit de emu gooien (eigenlij niet slecht, want hun eigen munt kunnen ze dan devalueren) ofwel het land op grote schaal steunen.
    Hoe dan ook, dit geval toont mooi aan dat de euro gedoemd is te mislukken. Economen schatten dat we het op deze manier nog tien jaar kunnen rekken, maar dat we dan weer onze oude munten zullen moeten herinvoeren. De euro is een politiek project. Via economische weg wil men tot diepere politieke integratie komen. Economen hebben al vanaf het begin gewaarschuwd dat dit gedoemd is te mislukken. DE EU heeft niet alle economische instrumenten in handen (bijvoorbeeld het fiscaal belied) en de landen verschillen te sterk van elkaar voor ťťn beleid. Wanneer de ECB de rente aanpast kan dit bijvoorbeeld zeer goed zijn voor de zwakke econpmie van £Griekenland, maar op hetzelfde moment enorm smecht voor de Duitse of finse ecomomie. De economische indicatoren van dei landen liggen zo ver uit elkaar dat het waanzin is om daarvoor ťťn beleid uti te stippelen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bluto Bekijk bericht
    De euro is een politiek project. Via economische weg wil men tot diepere politieke integratie komen. Economen hebben al vanaf het begin gewaarschuwd dat dit gedoemd is te mislukken.
    Jammer dat de politiek vol zit met juristen ipv economen, dan krijgt men dit soort fratsen en rampen.
    De ongebreidelde uitbreidingsdrang van politici op het vlak van de Euro en de EU lijkt steeds meer en meer op de vadsigheid vlak voor het ineenstorten van het Romeinse Rijk.

Member multavici's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat is net het voordeel aan de euro, dat lidstaten minder monetair beleid kunnen voeren. Maar dan moet er natuurlijk wel rigoureus op toegezien worden dat de Maastricht-normen nageleefd worden.
    Griekenland eruit gooien zou alleszins een mooi signaal zijn.

iTrader
    30 (92%)
    De Griekse schuldencrisis is zeer ernstig maar laten we niet vergeten dat het Griekse BNP amper 2% van het BNP van de eurozone bedraagt. Het feit dat vooral de Angel-Saksische media zwaar de hakbijl bovenhalen vind ik nog het hypocrietste van al. De UK is er nog slechter aan toe dan Griekenland en in Amerika flirten sommige staten nogal uitdrukkelijk met het bankroet (zoals bv. CaliforniŽ dat 12% van het BNP van de US voorstelt). Daar niet van gelaten is er natuurlijk een serieus gevaar dat de Griekse crisis andere landen gaat besmetten.

Anti-Europeanisme heeft in deze crisistijden geen enkel nut. Daar niet van gelaten denk ik dat als we op termijn de euro willen behouden er een aantal serieuze veranderingen moeten komen. Ten eerste zullen we sommige landen uit de eurozone moeten trappen, daarnaast moet er meer politieke unie komen. over de rest denk ik later nog wel eens na

Member multavici's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiles_ Bekijk bericht
    Jammer dat de politiek vol zit met juristen ipv economen, dan krijgt men dit soort fratsen en rampen.
    De ongebreidelde uitbreidingsdrang van politici op het vlak van de Euro en de EU lijkt steeds meer en meer op de vadsigheid vlak voor het ineenstorten van het Romeinse Rijk.
    Je moet een onderscheid maken tussen EU en euro. Om tot de Euro toe te treden moet je de strenge Maastricht normen naleven idd. Maar om tot de zone van vrijhandel en vrije mobiliteit toe te treden moeten de voorwaarden veel lichter zijn imo. Vrijhandel en vrije mobiliteit zijn altijd goed.
    De politieke component mag van mij verdwijnen.

iTrader
    30 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door multavici Bekijk bericht
    Je moet een onderscheid maken tussen EU en euro. Om tot de Euro toe te treden moet je de strenge Maastricht normen naleven idd. Maar om tot de zone van vrijhandel en vrije mobiliteit toe te treden moeten de voorwaarden veel lichter zijn imo. Vrijhandel en vrije mobiliteit zijn altijd goed.
    De politieke component mag van mij verdwijnen.
    Ik vind van niet, politieke eenmaking en spreken met ťťn stem is de enigste manier om later nog relevant te zijn in de wereld. Ik wil wel zeggen dat de eurozone en de EU baat kunnen hebben door te verkleinen en miss terug te vallen op een core EU (W-Europa+enkele centraal- oost-europese landen).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door multavici Bekijk bericht
    Dat is net het voordeel aan de euro, dat lidstaten minder monetair beleid kunnen voeren. Maar dan moet er natuurlijk wel rigoureus op toegezien worden dat de Maastricht-normen nageleefd worden.
    Griekenland eruit gooien zou alleszins een mooi signaal zijn.
    Idd, al waren die maastricht-normen ook een grap. BelgiŽ en ItaliŽ scoorden zeer slecht op ťťn criterium, maar mochten toch toetreden. Griekenland scoorde eerst zeer slecht op 2 van de 5 criteria, maar mocht enkele jaren later toch toetreden, omdat ze toen nog maar aan ťťn criterium niet voldeden. Griekenland blijkt die cijfers dan ook nog eens vervalst te hebben.
    In ieder geval is dit weer een politieke beslissing (BelgÔe en Italie, twee van de oudste zes lidstaten, moesten er toch bijhoren). Een ecomnoom zou nooit zo redeneren.

Member NoblesseOblige's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Economen schatten dat we het op deze manier nog tien jaar kunnen rekken, maar dat we dan weer onze oude munten zullen moeten herinvoeren.
    Heb jij daar nog de bron van?

Member
    iTrader
    13 (100%)
    Ik denk dat het de volgende fase van de crisis is en dat dit wel eens een pak ernstiger kan worden dan wat we tot nu toe gezien hebben. Griekenland is de eerste domino, in feite verdienen ze geen bailout omdat ze zich niet aan de regels gehouden hebben (wie wel eigenlijk), maar tenzij ze zelf uit de euro stappen zal men het zo lang mogelijk proberen rekken denk ik. Het is een mes dat langs twee kanten snijdt, indien Griekenland geen bailout krijgt dan gaan financiŽle instellingen zware verliezen moeten boeken op die obligaties en dan komen die weer bleiten voor staatshulp.

Ik zie ook niet echt in hoe men Griekenland kan helpen met nog meer schulden, dat is geen oplossing voor een land met een niet-competitieve economie met veel te veel schulden. Ondertussen spreekt men trouwens al over een reddingspakket van misschien wel 135 miljard EUR op 3 jaar tijd

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door God_Of_Death Bekijk bericht
    Heb jij daar nog de bron van?
    Heu, ik heb het ergens gelezen en ik heb het nog eens gehoord van ťťn van mijn profs. Ik meen me te herinneren dat oa Paul de Grauwe dit gezegd heeft.

Edit: Snel even gezocht. Hier een artikel (wel uit het nieuwsblad ) http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G0S2NQMM3 Luister ook eens naar het radio-interview.
    Laatst gewijzigd door Bluto; 28 april 2010 om 22:11

Member NoblesseOblige's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Heu, ik heb het ergens gelezen en ik heb het nog eens gehoord van ťťn van mijn profs. Ik meen me te herinneren dat oa Paul de Grauwe dit gezegd heeft.
    Ik ben van mening dat de Euro binnen 10 jaar nog steeds zal bestaan, indien men consequent een aantal periferielanden op zijn plichten wijst (groei- en stabiliteitspact naleven of de muntunie verlaten). De Euro is voor een aantal West-Europese landen echt wel een verademing geweest. Van export tot financiŽle integratie, omdat men in een straal van 1000 km geen 10 verschillende munten gebruikt.

En ik had het artikel intussen ook gevonden . De Grauwe heeft het (imo) verkeerd geformuleerd. Het einde van de monetaire unie zoals we die nu kennen is in zicht. Griekenland krijgt de rekening gepresenteerd.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door God_Of_Death Bekijk bericht
    Ik ben van mening dat de Euro binnen 10 jaar nog steeds zal bestaan, indien men consequent een aantal periferielanden op zijn plichten wijst (groei- en stabiliteitspact naleven of de muntunie verlaten). De Euro is voor een aantal West-Europese landen echt wel een verademing geweest. Van export tot financiŽle integratie, omdat men in een straal van 1000 km geen 10 verschillende munten gebruikt.

En ik had het artikel intussen ook gevonden . De Grauwe heeft het (imo) verkeerd geformuleerd. Het einde van de monetaire unie zoals we die nu kennen is in zicht. Griekenland krijgt de rekening gepresenteerd.
    Ik denk dat een kleinere eurozone wel zou werken. Ik denk dan vooral aan een zone met noord- en west-europese landen.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht
    Ik denk dat het de volgende fase van de crisis is en dat dit wel eens een pak ernstiger kan worden dan wat we tot nu toe gezien hebben. Griekenland is de eerste domino, in feite verdienen ze geen bailout omdat ze zich niet aan de regels gehouden hebben (wie wel eigenlijk), maar tenzij ze zelf uit de euro stappen zal men het zo lang mogelijk proberen rekken denk ik. Het is een mes dat langs twee kanten snijdt, indien Griekenland geen bailout krijgt dan gaan financiŽle instellingen zware verliezen moeten boeken op die obligaties en dan komen die weer bleiten voor staatshulp.
    Ik ben er nog niet zo zeker van dat Griekenland in gebreke zal gesteld zal worden zonder een bail-out. Het vooruitzicht op een bail-out zwakt de noodzaak voor hervormingen aanzienlijk af. Een kordatere reactie had hen volgens mij genoopt tot het nemen van structurele en fundamentele beslissingen, die nu niet genomen zijn.

Member Hollow's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Idd, al waren die maastricht-normen ook een grap. BelgiŽ en ItaliŽ scoorden zeer slecht op ťťn criterium, maar mochten toch toetreden. Griekenland scoorde eerst zeer slecht op 2 van de 5 criteria, maar mocht enkele jaren later toch toetreden, omdat ze toen nog maar aan ťťn criterium niet voldeden. Griekenland blijkt die cijfers dan ook nog eens vervalst te hebben.
    In ieder geval is dit weer een politieke beslissing (BelgÔe en Italie, twee van de oudste zes lidstaten, moesten er toch bijhoren). Een ecomnoom zou nooit zo redeneren.
    BelgiŽ heeft in de jaren '90 onder Jean-Luc Dehaene vrij drastische besparingen doorgevoerd waardoor we toch voor een groot stuk aan de Maastricht normen voldeden. Gezien BelgiŽ op dat moment wel degelijk een geloofwaardige budgettaire politiek voerde lijkt het me wel logisch dat ze BelgiŽ toelieten. Maar zoals we allemaal wel weten ging het na Dehaene een stuk minder op budgettair vlak...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hollow Bekijk bericht
    BelgiŽ heeft in de jaren '90 onder Jean-Luc Dehaene vrij drastische besparingen doorgevoerd waardoor we toch voor een groot stuk aan de Maastricht normen voldeden. Gezien BelgiŽ op dat moment wel degelijk een geloofwaardige budgettaire politiek voerde lijkt het me wel logisch dat ze BelgiŽ toelieten. Maar zoals we allemaal wel weten ging het na Dehaene een stuk minder op budgettair vlak...
    Idd, BelgiŽ was op de goede weg, maar onze staatsschuld was nog steeds +/- 120 % van ons BBP, terwijl dit maar 60% mocht zijn. Klein verschilletje dus. BelgiŽ zou eigenlijk nog een aantal jaren hebben moeten wachten, zeker als je ziet hoe onze politiek nu bezig is de schuld terug op te bouwen.

Pagina 1 van 36 1234511 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten