Pagina 27 van 36 EersteEerste ... 17232425262728293031 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 521 t/m 540 van 708
    Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 16 mei 2012 om 17:25

Member spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik zie niet in hoe de ECB zich zomaar kan terugtrekken uit Griekenland zonder tientallen miljarden verlies te lijden.
    Alsof die ondergekapitaliseerde Griekse banken zomaar de reeds gekregen steun kunnen terugbetalen.

Denk dat de ECB gewoon even met de spierballen rolt: de EUlanden beetje stimuleren om meer te doen vanuit het noodfonds alvorens zelf opnieuw steun te geven.

De ECB zit te diep invested in Griekenland om er zomaar 'even uit te gaan'.

(Wat een mottig vaag artikel van DM trouwens).

Wat ik raar vind aan het artikel is dat er meer risico's zouden worden gelegd bij de Griekse centrale bank. Ik wist niet dat de nationale centrale banken volgens het euroverdrag ook liquiditeit konden of zelfs mochten verlenen. Iemand?

Als dat klopt wordt het wel heel triestig. Korte tijdlijn vanaf 2008 tot vandaag: risico verschoven van privé & banken naar de overheid, vervolgens naar de ECB, en nu naar nationale centrale banken?
    Gewoon de hete aardappel doorgeven terwijl we een frigo nodig hebben.
    Laatst gewijzigd door spray-bunny; 16 mei 2012 om 19:48
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Member Inspector Monkfish's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Tuurlijk, maar bedoelde wettelijk gezien . Ge moogt wettelijk gezien ook niemand vermoorden, maarja...

Ben echt benieuwd hoe dit gaat aflopen.. Ook nu dat de Franse president en een bepaalde partij in Duitsland oproept om te investeren ipv te besparen in de EU (dus eigenlijk grotendeels de ideeen van sommige griekse partijen)
    In het Verdrag Van Lissabon werd opgenomen dat lidstaten uit de EU kunnen stappen.

Member Just_life's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Kan iemand mij uitleggen waarom het zowel ons als Griekenland veel geld zal kosten als Griekenland uit de Eurozone stapt? Waarom zouden zij opeens een ontwikkelingsland worden?

Member dJeez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Just_life Bekijk bericht
    Waarom zouden zij opeens een ontwikkelingsland worden?
    Als er een bankrun in Griekenland komt (en het begint er echt wel op te lijken dat dat het geval is als je de media mag geloven) dan gaan we pas wat meemaken, en dan zal het niet enkel Griekenland zijn dat in de brokken deelt... 1930 revisited?

Member flyingdutchman's schermafbeelding
    iTrader
    15 (94%)
    Als Griekenland verandert naar de drachme, dan stelt de overheid een random koers in (stel 1€ = 1 drachme). Dat betekent echter dat alle obligaties (ook degenen die al tijden geleden zijn uitgegeven) ook in drachme's worden uitgekeerd. Zodra de beurs echter opengaat (en nee de beurs is niet 'evil', het is gewoon een markt) en er gehandeld wordt in drachme's, devalueert de munt massaal (bvb 1€ = 4 drachme's). Het gevolg is dat uw obligatie dus 3/4de van zijn waarde kwijt raakt.

Stel dat ge een paar miljard aan griekse staatsobligaties hebt, zoals Duitsland heeft. Dan kunt ge dat geld dus simpelweg afschrijven, aangezien Griekenland überhaupt dan nog weinig zin/verplichting heeft om zijn obligaties af te betalen.

Een bankrun is al lang bezig. Iedereen met een beetje kennis van zaken steekt al het geld dat hij kan missen in zaken die hun waarde zo goed mogelijk behouden (bvb Noorse of Duitse obligaties). Het is uiteindelijk alleen de kleine man in de straat met een paar duizend euro, die daar allemaal geen verstand van heeft, die keihard geraakt gaat worden, omdat zijn geld (bvb) 3/4de van zijn waarde kwijtraakt en zijn loon wordt uitgekeerd in drachme's, bankrekeningen worden immers ook omgezet volgens de koers van de griekse overheid. Olie, voedsel, machines, auto's, etc alles dat niet in griekenland wordt gemaakt behoudt echter zijn waarde en wordt dus plots (bvb) 4x duurder.

Voordeel is dat we dan lekker goedkoop op vakantie kunnen naar Griekenland

Member Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spray-bunny Bekijk bericht

Als dat klopt wordt het wel heel triestig. Korte tijdlijn vanaf 2008 tot vandaag: risico verschoven van privé & banken naar de overheid, vervolgens naar de ECB, en nu naar nationale centrale banken?
    Gewoon de hete aardappel doorgeven terwijl we een frigo nodig hebben.
    Idd, de problemen worden fundamenteel niet opgelost, ze worden "verplaatst" of naar achter verschoven in de tijd.

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Griekenland kan wettelijk gezien niet uit Europa en Europa kan Griekenland niet buiten smijten... is wettelijk bepaald geweest bij elk land dat toetrad tot de EU.. (is gisteren nog gezegd geweest op vtm)
    Dus de speculaties over het al dan niet verlaten van de EU is pure bluf...
    Wie gaat ze dan concreet tegenhouden als ze dat zelf willen? Europa kan ze niet verplichten om bij het groepje te blijven. Eventuele financiële boetes zullen weinig indruk wekken als ze dan toch voor een bail-out gaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Just_life Bekijk bericht
    Kan iemand mij uitleggen waarom het zowel ons als Griekenland veel geld zal kosten als Griekenland uit de Eurozone stapt? Waarom zouden zij opeens een ontwikkelingsland worden?
    Als ze erin blijven moeten er nog honderden miljarden naartoe gaan om ze overeind te houden.
    Als ze eruit stappen zijn al de honderden miljarden die ze gehad hebben volledig verloren.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyingdutchman Bekijk bericht
    Als Griekenland verandert naar de drachme, dan stelt de overheid een random koers in (stel 1€ = 1 drachme). Dat betekent echter dat alle obligaties (ook degenen die al tijden geleden zijn uitgegeven) ook in drachme's worden uitgekeerd.
    Ben je dit zeker? Ik dacht dat dit dan gewoon in Euro zou blijven.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McGregor Bekijk bericht
    Ben je dit zeker? Ik dacht dat dit dan gewoon in Euro zou blijven.
    Ja, het klopt wat hij zegt. Stappen ze over de drachmes, dan wordt alles daar in terug in drachmes.

Member bradeam12's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    uit de europese unie gaan is nog iets anders dan uit de monetaire unie stappen . indien ze inderdaad overstappen naar de drachme is het hek van de dam . Beste optie is in de EU blijven,heronderhandellen over de schuldafbouw. Griekenland zou meer druk moeten leggen, als ze failliet gaan verliezen de EU landen ook geld, ze zouden deze positie moeten uitbuiten

Member KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ja, het klopt wat hij zegt. Stappen ze over de drachmes, dan wordt alles daar in terug in drachmes.
    Kan de overheid zomaar ongestraft van de ene dag op de andere de munteenheid op zijn burgers hun rekening omzetten?

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Kan de overheid zomaar ongestraft van de ene dag op de andere de munteenheid op zijn burgers hun rekening omzetten?
    Mja, moest ik een Griek zijn en ze willen terug overschakelen naar de Drachme zou ik toch al mijn spaargeld op een duitse bank zetten. Heb toch nog iets meer vertrouwen in de euro dan in een toekomstige drachme.

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bradeam12 Bekijk bericht
    uit de europese unie gaan is nog iets anders dan uit de monetaire unie stappen . indien ze inderdaad overstappen naar de drachme is het hek van de dam . Beste optie is in de EU blijven,heronderhandellen over de schuldafbouw. Griekenland zou meer druk moeten leggen, als ze failliet gaan verliezen de EU landen ook geld, ze zouden deze positie moeten uitbuiten
    Beste optie voor Griekenland is uit de EU en dan ook de monetaire unie stappen. Spijtig dat ik het moet zeggen, maar zoals de EU opgebouwd en geconcipieerd is kon het nooit werken. Er is een te groot cultuurverschil tussen al de landen onderling dat enkel werkt wanneer het goed gaat en er dan ook geld te over is.

Het enige probleem voor de EU is echter dat wanneer Griekenland dit doet dit de deur openzet voor Spanje EN Italië... en dan ligt europa op zijn bek. Eigenlijk heeft Europa hetzelfde probleem, maar dan in het groot, als dat België heeft.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    Mja, moest ik een Griek zijn en ze willen terug overschakelen naar de Drachme zou ik toch al mijn spaargeld op een duitse bank zetten. Heb toch nog iets meer vertrouwen in de euro dan in een toekomstige drachme.
    Mocht ik een Griek zijn, ik haalde mijn hele spaarrekening leeg bij mijn Griekse bank en ik zou het allemaal deponeren bij Deutsche Bank of HSBC ofzo. En al zeker niet in drachmes.

Member squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Mocht ik een Griek zijn, ik haalde mijn hele spaarrekening leeg bij mijn Griekse bank en ik zou het allemaal deponeren bij Deutsche Bank of HSBC ofzo. En al zeker niet in drachmes.
    Kgeloof dat er deze week een item in het nieuws was dat inderdaad toonde dat dat is wat de grieken aan het doen zijn. En je kan ze moeilijk ongelijk geven, ook al duwt dat hun land nog dieper in de moeilijkheden. Ze proberen enkel hun eigen centen te redden.

Ik denk dat gans Europa met het griekse ei in de broek zit. Want we hebben het laatste ervan nog niet meegemaakt.

Member Bongobong's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het feit dat Griekenland neigt naar een exit uit de Eurozone is simpelweg een logisch gevolg van de economische crisis gecombineerd met de aard van onze monetaire unie. Als we dit hadden willen vermijden hadden we maar beter moeten nadenken voor we kozen voor een eengemaakte munt. Dit hebben we dus eerder aan onszelf te danken dan aan de Grieken.

Daarnaast is het feit dat we een klein land met een klein aandeel in de volledige Europese economie niet kunnen weerhouden te vertrekken ook sprekend voor de machteloosheid van de Unie. Wanneer een belangrijker land zich verplicht voelt protectionistische maatregelen te nemen, wat quasi onvermijdelijk zal zijn, zullen we hen helemaal niet kunnen tegenhouden.

Member flyingdutchman's schermafbeelding
    iTrader
    15 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bongobong Bekijk bericht
    Het feit dat Griekenland neigt naar een exit uit de Eurozone is simpelweg een logisch gevolg van de economische crisis gecombineerd met de aard van onze monetaire unie. Als we dit hadden willen vermijden hadden we maar beter moeten nadenken voor we kozen voor een eengemaakte munt. Dit hebben we dus eerder aan onszelf te danken dan aan de Grieken.
    Dus als gij uw lening niet meer kunt betalen die ge bij de bank zijt aangegaan, zegt ge gewoon tegen de bank: "da's uw fout, gij had mij maar geen geld moeten lenen".

Vervolgens gaan uw vrienden en familie u proberen te helpen door u geld te geven, maar dat geld verdwijnt in een bodemloze put. Gij zegt dan tegen uw familie: "haha dumbasses, waarom geeft ge mij ook geld!".

Het feit dat we één currency hebben geeft de Grieken het voordeel dat ze de rest kunnen chanteren om hun te helpen. Nee, de Grieken zijn gewoon verwende zwijnen die jarenlang op de pof hebben geleefd en het niet leuk vinden dat het nu pay-day is, ookal zijn er aan de EU-kant fouten gemaakt.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyingdutchman Bekijk bericht
    Het feit dat we één currency hebben geeft de Grieken het voordeel dat ze de rest kunnen chanteren om hun te helpen. Nee, de Grieken zijn gewoon verwende zwijnen die jarenlang op de pof hebben geleefd en het niet leuk vinden dat het nu pay-day is, ookal zijn er aan de EU-kant fouten gemaakt.
    Idd, maar de EU heeft toch de grootste fout gemaakt. Griekenland toelaten in de Eurozone.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten