De standaard:
BRUSSEL - Kinderen uit de arbeidersklasse met een universitair diploma stoten tijdens hun loopbaan niet alleen op de ongeschreven regels van de hogere klasse. Ze worstelen ook met hun roots.
In elke werkomgeving is er een openlijke en een impliciete communicatie. Er is altijd een dubbele agenda. Wie uit een arbeidersgezin komt, heeft daar veel minder affiniteit mee dan wie kan terugvallen op een netwerk. Je hebt wel een netwerk, alleen zit het niet op de goede plek. Je kunt die affiniteit met de dubbele bodems wel aanleren en een “goed lid, van de intellectuele middenklasse worden, maar je moet veel meer moeite doen.
Niet zelden botst dat intellectuele milieu met de thuissituatie. 'Mijn pa was wegenwerker', vertelt Matthys. 'Wij waren een arm maar trots arbeidersgezin. Wij waren slimme kinderen, en dat was voor mijn ouders een probleem.'
Tja, gelijke kansen is een mythe....de wieg waar je geboren bent bepaalt iemands toekomst.

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren
, Misschien wel waarheid in, maar nu klinkt het alsof het zich afspeelt in de tijd van Daens.

. Dat ontken ik dus niet.