Aangezien de nadruk in het vorige topic (http://www.9lives.be/forum/politiek-...tochtonen.html) erg op raciale positieve discriminatie kwam te liggen, ook ten gevolge van mijn eigen titelkeuze, open ik nu een topic met als doel meer in de breedte alle vormen van positieve discriminatie te bespreken.
De directe aanleiding hiervoor is de volgende blogbijdrage van een PhD-studente natuurkunde.
"Even een korte introductie. Ik ben een PhD-studente natuurkunde aan een niet nader te noemen universiteit, en tevens hulpmentor bij het Honours College groepje voor 'excellente' studenten.
Al vanaf het begin van mijn functie merkte ik het; er werd mij in principe gewoon verteld dat ik voorrang had om aangenomen te worden voor mijn PhD omdat ik vrouw ben. Normaal gesproken zou ik het principieel weigeren, maar het was een enorme buitenkans die ik nooit meer zo krijgen en als ik hem niet aan zou gaan, zou een andere vrouw die functie komen te vervullen.
Best, dacht ik, en ik dacht er niet veel meer over na. Sinds ik echter de nevenfunctie kreeg om het Honours clubje te begeleiden en tevens de eerstejaars leden daarvan te interviewen en aan te nemen, kreeg ik echter ook de opdracht dat het Honours clubje, ondanks dat verreweg de meeste bèta studenten (en de excellente ook) man zijn, het groepje uit minstens 60% vrouw en ongeveer 15% niet-westerse allochtonen moest bestaan. Daar moest ik dus serieus op kiezen, hoe matig de vrouwelijke studenten ook waren. En dat waren er een hoop.
Het trieste is nog dat ik die vrouwelijke studentes serieus betrap dat ze denken dat vrouwelijke studenten nu eenmaal slimmer en gemotiveerder zijn, en dat dat de reden is dat ze daar zitten. De werkelijke reden is dat de faculteit van hogerhand de opdracht heeft gekregen dat er in de toekomst meer vrouwelijke 'topwetenschappers' en hoogleraren moeten zijn.
Nu echter, heeft de faculteit weer iets nieuws bedacht; een aantal honours studenten mogen een verzorgde studiereis maken naar Japan en Korea. Echter, de voorwaarde is; meisjes hebben een sterke voorrang en we moeten zoveel mogelijk mannen af laten vallen tijdens de selectieprocedure. Vrouwen zouden 'representatiever' en 'gemotiveerder' zijn, maar in de werkelijkheid krijgt de uni er een subsidie voor.
Klacht: Vrouwen en niet westerse allochtonen krijgen voorrang.
Voor de duidelijkheid, ik ben dus vrouw."
Matabaro pleitte er voor om bij gelijke geschiktheid de kandidaat uit de ondervertegenwoordigde groep aan te nemen.
Ik stelde dat het zelden voorkomt dat 2 kandidaten exact even geschikt zijn en ik voeg daar nu aan toe dat zogauw je er naar streeft om bij gelijke geschiktheid de kandidaat uit de ondervertegenwoordigde groep aan te nemen, voor die enkele keer dat het eventueel zou kunnen, het afglijden naar dit soort extreme fenomenen onvermijdelijk is.
Is er iemand die vindt dat zulk beleid te rechtvaardigen valt?
Beleid waarbij een oververtegenwoordiging, of gelijke vertegenwoordiging, van vrouwen wordt nagestreeft terwijl ze al ondervertegenwoordigd zijn in de groep waaruit geselecteerd moet worden.
Het moet er toch om gaan wie de geschikste persoon is, los van toevallige kenmerken waarvoor de persoon zelf niet heeft gekozen en die niet relevant zijn voor zijn geschiktheid voor die functie.
Je ziet hier goed wat voor pervers gevolg subsidies kunnen hebben. Hoe goed bedoeld ook, vaak zijn de effecten overwegend negatief.

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

.