Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 41
    Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0

"Positieve discriminatie", deel 2

Aangezien de nadruk in het vorige topic (http://www.9lives.be/forum/politiek-...tochtonen.html) erg op raciale positieve discriminatie kwam te liggen, ook ten gevolge van mijn eigen titelkeuze, open ik nu een topic met als doel meer in de breedte alle vormen van positieve discriminatie te bespreken.
    De directe aanleiding hiervoor is de volgende blogbijdrage van een PhD-studente natuurkunde.

"Even een korte introductie. Ik ben een PhD-studente natuurkunde aan een niet nader te noemen universiteit, en tevens hulpmentor bij het Honours College groepje voor 'excellente' studenten.

Al vanaf het begin van mijn functie merkte ik het; er werd mij in principe gewoon verteld dat ik voorrang had om aangenomen te worden voor mijn PhD omdat ik vrouw ben. Normaal gesproken zou ik het principieel weigeren, maar het was een enorme buitenkans die ik nooit meer zo krijgen en als ik hem niet aan zou gaan, zou een andere vrouw die functie komen te vervullen.

Best, dacht ik, en ik dacht er niet veel meer over na. Sinds ik echter de nevenfunctie kreeg om het Honours clubje te begeleiden en tevens de eerstejaars leden daarvan te interviewen en aan te nemen, kreeg ik echter ook de opdracht dat het Honours clubje, ondanks dat verreweg de meeste bŤta studenten (en de excellente ook) man zijn, het groepje uit minstens 60% vrouw en ongeveer 15% niet-westerse allochtonen moest bestaan. Daar moest ik dus serieus op kiezen, hoe matig de vrouwelijke studenten ook waren. En dat waren er een hoop.