|
|
#241 | ||||
|
Speciaal voor u: Robert Fisk in levende lijve!
redactie: can you still be optimistic about the conflict in the middle east? Fisk: I'm totally pesimistic. It's only getting worse. Robert Fisk: Obama Is A Disaster For The Middle East es•cal•ate /'esk{shwa}le{I}t/ verb ~ (sth) (into sth) to become or make sth greater, worse, more serious (oxford advanced learner dictionary) En als ge dit niet slikt, probeer ik wel weer wat anders! Laatst gewijzigd door spray-bunny; 28 december 2009 om 09:55 |
||||
|
|||||
|
|
#242 (permalink) | |||||
|
Citaat:
![]() Aiai, De westerse vrijheid heeft ervoor gezorgd dat je zoveel informatie kan vergaren als je wil, in Teheran is momenteel geen enkele vorm van pers toegelaten en schieten ze met scherp betogers dood en dan komt er iemand bovenstaande verklaren. Da's gewoon om bij te janken. |
|||||
|
||||||
|
|
#243 (permalink) | |||||
|
Citaat:
- Zo geef jij de schuld aan het Westen waarom er nu een dergelijk repressief beleid is in Iran terwijl het Westen dat veel liever omgekeerd ziet. Logica? - Zo spreek jij in naam van alle Iraniërs (pretentie) dat ze niets moeten weten van het Westen terwijl ze momenteel luidkeels staan roepen om democratie. Akkoord, ze willen geen westerse invloed maar ze willen wél het westerse staatssysteem overnemen. - Zo beweer jij dat er momenteel "democratie" bestaat in Iran tegen de zin van het Westen in. lol. Als je dan toch spreekt in naam van alle Iraniërs moet jij het hen misschien eens gaan vragen, hoe democratisch ze het systeem daar nu ondervinden. ![]() - Zo beweer jij dat de Amerikaanse democratie gecontroleerd wordt door economische instanties (?!) en dat de verkiezingen "verkocht worden" (?!). - Zo insinueer jij dat indien er een democratische overheid komt in Iran dat het Westen plots meer invloed en macht zal kunnen uitoefenen in Iran. Je spreekt zelfs over uitbuiten. Op wat is dat gebaseerd dan? - Als je onze westerse democratieën beschuldigt van niet geïnteresseerd te zijn in ideologie, waarom voeren ze hier dan geen dictatuur in? Veel goedkoper, makkelijker, efficiënter dan een democratie nochtans. Akkoord, economische belangen gaan soms voor op hun principes maar beweren dat we "niet geïnteresseerd zijn in ideologie" is totale bullshit. Vraag eens aan Ahmadinejad wat zijn "ideologie" is. We kunnen dan eens vergelijken. - Zo beweer jij ook opnieuw in naam van alle Iraniërs dat ze geen pro-westerse regering willen en dat het westen dus blijvend alle staatsvormen zal "tegenwerken" zolang er geen westers gezinde regering komt. Dat is dus ook op niets gebaseerd. Het enige wat het Westen wil is een echte democratie voor Iran. Waarom? Omdat een echte democratische overheid ook veel verstandiger en betrouwbaarder zal zijn in hun buitenlands beleid. Een echte democratische overheid zal onderhandelen met de buitenwereld i.p.v. te provoceren met kernwapens als ze nu westers gezind zijn of niet. DAT is de reden. Wat is trouwens de definitie van een "westers gezinde democratie"? Een democratie wordt verkozen volgens de inwoners van het land. Aangezien elke mens rationeel handelt zullen de inwoners dus ook kiezen voor een beleid die hen ZELF het beste uitkomt. Als dat dan westers gezind is of oosters gezind (bij manier van spreken) zal hen worst wezen. Als dat dan toevallig westers gezind is er dan ook geen enkele reden om ook maar 1 iemand met een beschuldigende vinger aan te wijzen, het volk heeft democratisch gekozen. Dus een mooi sprookje die je naar neergeschreven hebt maar ik heb de indruk dat we het over totaal iets anders hebben dan het westen en Iran omdat er zodanig veel contradicties en verkeerdelijke insinuaties in staan. Dit alles om het puzzeltje "Westen is sowieso slecht" te doen kloppen. Laatst gewijzigd door mac-bc; 28 december 2009 om 10:28 |
|||||
|
||||||
|
|
#244 (permalink) | ||||
|
Senator Lieberman calls for ‘preemptive’ attack on Yemen | Raw Story
Amai m'n botten als dat geen escalatie is ![]() ![]() ![]() |
||||
|
|||||
|
|
#245 (permalink) | |||||||||||
|
|
Citaat:
Wij schrijven onze eigen realiteit, dus hebben nooit het minste spijt. Oh wat is het manipulatief fijn, onvoorwaardelijk pro-Westers te zijn." Speciaal voor u. Ik zou er wat eenhoorns en kabouters in hebben gestoken aangezien jij wel graag van sprookjes houdt, maar die woorden zijn moeilijk om op te rijmen. ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
VS: Democratie met controle orgaan: Industriëlen. "I mean, in the West, people talk rightly about Iran as a guided democracy. There are some democratic freedoms, but it’s under tight control. The Guardians Councils, for example, selects the candidates. But what happens in the West? In the United States, for example, it's obvious for anyone who studies the system, the candidates are selected by concentrations of private power. Elections are basically bought. So we also have a kind of guided democracy." - Noam Chomsky Citaat:
Citaat:
"States don't have a concern for justice. States don't act on moral grounds." Citaat:
Laatst gewijzigd door Anarchist12911; 28 december 2009 om 10:40 |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
|
#246 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door zikje; 28 december 2009 om 10:28 |
||||||
|
|||||||
|
|
#248 (permalink) | |||||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
||||||||
|
|
#249 (permalink) | ||||
|
Je had het over dat het geweld in het MO aan het escaleren was, en omdat te verantwoorden had je het met een voorbeeld over "proxy-wars". Alsof dat dus nieuw zou zijn, wat het dus inderdaad niet is.
|
||||
|
|||||
|
|
#250 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Probeer eens bij de onvoorwaardelijke aanhangers van Ahmadinejad, die mensen zullen dat misschien geloven. Maar bij een vrije, goed geïnformeerde westerse burger zal dit niet lukken. |
|||||
|
||||||
|
|
#251 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
En hoe meer je "ik ben een vrije, goed geïnformeerde westerse burger" zegt hoe meer je overkomt als iemand die gewoon de waarheid ontkent om opzettelijk mensen op stang te jagen. Je klinkt al net zoals Xuod: "Ik ben een eervolle gelovige moslim, Allah Akhubar!" |
|||||
|
||||||
|
|
#252 (permalink) | |||||
|
zoek de fout:
Citaat:
Iran is nog steeds min of meer democratisch. Er is gesjoemeld bij de verkiezingen, maar volgens verschillende bronnen zou Ahmadinajad toch gewonnen hebben (maar dan met een veel kleiner verschil). De steun voor Ahmadinajad is vooral op het platteland zeer groot, waar men in de rijke stedelijke buurten (waar de aanwezige buitenlandse pers steeds verblijft) eerder pro-oppositie is. "We willen democratie" of "we brengen democratie" is een fantastisch handige leugen. Afghanistan is niet zo veel democratischer dan voor de inval van de VS, Irak ligt in gruzelementen; vroeger hebben de VS al meer dan een democratisch regime omver geworpen... |
|||||
|
||||||
|
|
#253 (permalink) | |||||||
|
Citaat:
Citaat:
Ik zal niet ingaan op fouten die bepaalde democratieën gemaakt hebben. Omdat dat: 1) Verleden tijd is (ik zie en quote uit het begin van vorige eeuw) en dus afgezien van de historische context weinig te maken hebben met de recente ontwikkelingen in Iran. 2) Iedereen fouten maakt. Ik zal de laatste zijn die beweert dat een democratie foutloos functioneert, maar zal de eerste zijn die de democratie ver boven een autoritair regime zoals in Iran plaatst. 3) Een opsomming van specifieke fouten die enkele specifieke landen hebben begaan in geen enkel geval bewijzen dat het achterliggende systeem fout (laat staan fouter dan Iran) is. Citaat:
Onmogelijk. Dus de verschillen zullen misschien minder groot zijn dan men denkt, maar er zou zeker een essentiële koerswijziging zijn. Ik denk dat die boodschap nu extra goed doorkomt bij de hervormers door de recente betogingen. Ik wil hier ook nog even aanhalen dat ik heel erg veel respect voor die Iraanse burgers die momenteel opkomen voor hun rechten. Uw leven riskeren (en in bepaalde gevallen zelfs 'geven') om de rechten van het volk af te dwingen is bewonderenswaardig. Is dat nu tegen een dictator of tegen een westerse overheerser, het volk moet krijgen wat het wilt. |
|||||||
|
||||||||
|
|
#255 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Geschiedenis is zeer belangrijk, en speelt nog steeds mee. Wanneer je gebeurtenissen probeert te analyseren zonder historische context ben je gegarandeerd fout. edit: aangezien historische context jou vreemd is, is het misschien nodig de quote te contextualiseren. (see what I did there? ^^) "Our armies do not come into your cities and lands as conquerors or enemies, but as liberators." -- Baghdad, March, 1917 -- (Frederick Stanley Maude) http://en.wikipedia.org/wiki/British...ingdom_of_Iraq tl;dr: Britten werden na een paar jaar buitengewerkt uit hun 'mandaatgebied' door een nationalistische opstand. Ze werden dus wel gezien als 'conquerors' - en dat is nogal vanzelfsprekend. Laatst gewijzigd door zwerver; 28 december 2009 om 11:03 |
|||||
|
||||||
|
|
#256 (permalink) | |||||||
|
Citaat:
Citaat:
Over die opsomming van specifieke fouten: dat heeft niks te maken met het achterliggende systeem, waarmee ik denk dat je democratie bedoelt (verbeter me als ik fout ben); dat klopt. Maar het is de visie die we hebben over hoe we dat kunnen uitdragen naar anderen die totaal niet werkt. En het is niet gewoon een opsomming van "specifieke" foutjes hoor; ons hele ingrijpen in het MO is vrijwel altijd een gedrocht geweest. Het levert meestal later nog veel meer problemen op (Bin Laden, Saddam, de shah, grenzen trekken op de meest afschuwelijk plaatsen...). Citaat:
|
|||||||
|
||||||||
|
|
#257 (permalink) | ||||||||||||||
|
Citaat:
Citaat:
Insinuaties, op niets gebaseerd. Citaat:
Misschien toch beter eens een kijkje nemen in Iran en beseffen hoe goed je het hier wel hebt vooraleer je zulke uitspraken doet. Jammer dat het westen je alle kansen geeft om goed geïnformeerd te zijn en deze niet wil grijpen met beide handen.Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Kernwapens, da's wat anders. En dat is wel degelijk een zorg van het Westen. En je eindigt weer met een fantastisch diaboliserende en veralgemenende quote: Citaat:
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|
#258 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Maar wat hier gedaan wordt is bepaalde naties (of zelfs heel het Westen) afrekenen en diaboliseren op basis van fouten in het verleden. Da's heel wat anders. Zo moet je ook niet afkomen in het Europees parlement met dat Duitsland z'n mond moet houden of dat we eens zullen graven in hun verleden. Da's totale bullshit en zelfs onder de gordel. En dat is wat hier constant gedaan wordt. |
|||||
|
||||||
|
|
#259 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je vooral ons democratisch bestel wil verdedigen. Daar kan ik best inkomen. Maar Westers ingrijpen in het buitenland is zelden zo idealistisch gemotiveerd. Daarin ben je toch nog wel wat naïef. |
||||||
|
|||||||
|
|
#260 (permalink) | |||||
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
![]() |
| Labels |
| zeer lange posts |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|