|
||||||
| Politiek & Actualiteit - Hier kan je terecht voor ernstige discussies. Aparte registratie verplicht!!!! |
![]() |
|
|
LinkBack | Discussietools | Zoek in deze discussie | Discussie waarderen |
|
|
#481 | |||||
|
Citaat:
Het is weinig nuttig om deze discussie zo te polemiseren, feit is gewoon dat het goed zou zijn wanneer wereldwijd de bevolking zou krimpen i.p.v. verdubbelen. Een te grote bevolking is de grootste bedreiging voor de mensheid. |
|||||
|
||||||
|
|
#486 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Het toont imho alleen maar dat ge met filosofie alleen niet veel zijt. ![]() Citaat:
|
||||||
|
|||||||
|
|
#488 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Migratie zorgt hier voor een stijging van de bevolking, maar vermindert tegelijk de bevolkingsgroei in die gebieden die het minst in staat zijn om een groeiende bevolking op te vangen. Daarbij komt nog dat de stijging van de wereldbevolking geen blijvend gegeven is. Uiteindelijk beland elk gebied op aarde wel in de laagstationaire fase en stabiliseert de bevolking zichzelf. Dat punt zal nooit hoger liggen dan de aarde aankan, tenminste zolang we op grote schaal geld en technologie aanwenden waar het nodig is. De tijd van vaststellen is voorbij. Nu zitten we in een tijd van kunnen en als dat kunnen binnenkort naar 'doen' evolueert, ben ik optimistisch. Alleen zie ik nergens tekenen dat we de problemen aanpakken nu ze zich nog maar ontwikkelen. Ooit zullen de democratische leiders met hun populariteitsobsessie worden wakkergeschud, en ik wil er niet bijzijn als dat gebeurt... Laatst gewijzigd door Silmarunya; 19 december 2009 om 21:48 |
|||||
|
||||||
|
|
#492 (permalink) | |||||
|
Citaat:
met technologie kunt ge mss wel iedereen van voedsel voorzien, maar niet van de rest. |
|||||
|
||||||
|
|
#493 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Die auto's kunnen met gemak elektrisch van stroom worden voorzien. Stroom die kan worden opgewekt dmv groene technolgie. Op vlak van zon, wind, waterkracht en co zijn de ontwikkelingslanden ruim bemeten. Dit vraagt een enorme overdracht van geld en technologische kennis, maar dat is nu eenmaal de prijs die vasthangt aan onze huidige levensstijl. Een westerse levensstijl en een duurzaam verbruik van onze aardkloot kunnen wel degelijk samengaan, maar tegen een enorm prijskaartje dat niemand lijkt te willen betalen. |
|||||
|
||||||
|
|
#494 (permalink) | |||||
|
Citaat:
en dan krijg je het gebeuren van: ofwel veel mensen met weinig noden (nu) <-> weinig mensen met veel noden (dan) persoonlijk zie ik het allemaal veel pessimistischer dan de cornucopians hier, technologische vernieuwingen en zulks zullen wel bijdragen, maar volgens mij niet in de mate dat het allemaal goed en wel zou zijn... persoonlijk geloof ik eerder in natuurlijke evenwichtsmechanismen zoals ziekte en hongersnoden die de wereldbevolking in stand zal houden |
|||||
|
||||||
|
|
#496 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Gezinsgrootte hangt van meer af dan welvaart alleen. Ook opleidingsniveau (in het bijzonder van vrouwen), bevolkingsdichtheid, overheidsbeleid, verdwijnen van kinderarbeid en rechtszekerheid spelen een cruciale rol. Kortom, een sterke en vooral stabiele staat dus. Technologie ZAL niet alle problemen oplossen, maar KAN wel (bijna) alle problemen oplossen. Wetenschap biedt oplossingen, maar het zijn ethici, politici en industrieëlen die beslissen wat ermee wordt gedaan. Hadden we alles wat de wetenschap ons had aangeboden ook gebruikt, zonder naar economische of politieke motieven te kijken, hadden we een hogere levensstandaard en een lagere ecologische voetafdruk gehad, maar wetenschap is nu eenmaal niet de heerser van de wereld. In veel opzichten is dat een geluk, maar qua klimaat een ramp van formaat. |
|||||
|
||||||
|
|
#497 (permalink) | |||||
|
Citaat:
die dingen beschouw ik allemaal in een samenhang staan tot welvaart en ik zie nog steeds geen oplossing om de bevolkingsgroei te beperken, zonder een stijging in de welvaart te garanderen. Anders kunnen ze net zo goed voort blijven gaan met produceren (van kinderen bedoel ik dan) tuurlijk, wetenschap is het middel, dat zowel goed en slecht kan worden gebruikt en waar veel van afhangt wie het gebruikt. Spijtig genoeg vrees ik dat de technologische vernieuwingen (die nu in sommige gevallen reeds mogelijk zouden zijn), te lang op zich gaan laten wachten, waardoor het niet meer helemaal effectief is |
|||||
|
||||||
|
|
#498 (permalink) | ||||
|
Doet die overpopulatiemythe hier nog altijd de ronde. Die Malthusiaanse modellen zijn helemaal niet toepasbaar op de mensheid, dat is toch duidelijk. In tegendeel, hoe meer mensen, hoe meer division-of-work, hoe welvarender.
Zie: What stops population growth? - Gapminder.org |
||||
|
|||||
|
|
#499 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Het probleem ligt hem echter bij het feit dat we momenteel al aan een wereldbevolkingsaantal zitten dat ver boven de "duurzame" norm ligt. Daarbij komt nog eens kijken dat de meeste van de derdewereldlanden momenteel volop bezig zijn met te proberen hun gemiddelde levensstandaard op te krikken tot die van het Westen. |
|||||
|
||||||
|
|
#500 (permalink) | |||||
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
![]() |
| Labels |
| betalen, broeikaseffect, climategate, econegationisme, global warming, klimaat, kopenhagen |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.9lives.be/forum/politiek-actualiteit/685384-kopenhagen-2009-a.html
|
||||
| Geplaatst door | For | Type | Datum | |
| Hide+The+Decline+-+Climategate | BoardReader | This thread | Refback | 29 november 2009 12:39 | |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|