|
|
#441 | ||||
|
Zelfs dat is toch geen probleem. Ze kunnen 's morgens en 's avonds thuis bidden; tijdens de speeltijd in de voormiddag, tijdens de middagpauze, en tijdens de speeltijd in de namiddag. Dat is 5x, daar moet dan ook niks speciaal voor voorzien worden.
|
||||
|
|||||
|
|
#442 (permalink) | ||||
|
Dus vanuit een hindu standpunt hetzelfde als een verbod op hoofddoeken.
Over de topic in't algemeen: niet alle scholen verbieden hoofddoeken, dusja... Op zich regels die een school opstelt en waar we ons aan moeten houden. Religie kan op zoveel manieren geuit worden en moslima's zonder hoofddoek lopen er genoeg rond. 't is niet dat ze zonder hoofddoek minder moslim zijn. Neem Brunei: een islamitisch land met sharia rechtbanken, verbod op alcohol, doodstraf op drugs etc... -> een hoofddoek is daar zeldzaam. Laatst gewijzigd door GMotha; 26 juni 2009 om 12:08 |
||||
|
|||||
|
|
#443 (permalink) | ||||
|
Uiteraard is dat geen probleem, ik had het alleen over het feit dat het niet midden in de les kan (wat, volgens een nogal conservatieve moslima waarmee ik enige tijd geleden sprak, volgens de koran wel zou moeten als je de uren perfect volgt), maar inderdaad, je hebt gelijk. Maar een quotje uit een post rukken zonder de hele post in beschouwing te nemen is wat bij het haar getrokken, niet?
|
||||
|
|||||
|
|
#444 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Trouwens, een petje, de kap van je pul ed. zijn ook hoofddeksels die leerlingen wel eens in de les dragen en daar wordt veel minder heisa rond gemaakt. |
|||||
|
||||||
|
|
#446 (permalink) | ||||
|
De scheiding van kerk en straat wordt vaak ingeroepen in deze discussies. Dit principe wordt echter verschillend geïnterpreteerd in verschillende landen. In Frankrijk zijn ze daar heel strikt in, en mag er geen enkel teken zichtbaar zijn in een openbare instelling. In Engeland en de VS hebben ze zelfs politie uniformen met tulbanden voor Sikh e.d. Daar bekijken ze het anders: de overheid mag geen religie uitdragen of promoten; elke religie mag zichzelf dus wel uitdrukken, ook in politie functies.
New Zealand welcomes its first turbaned Sikh officer | The Langar Hall BBC NEWS | UK | England | London | Met amends Muslim dress code Ik vind de 2e versie eigenlijk beter; waar komt het trouwens op neer? Het criterium moet zijn of die politieman zijn werk goed doet. Niet wat er op zijn hoofd staat. Het probleem in het geval in die school, is het feit of er druk werd uitgeoefend om hoofddoeken te dragen. En dat is zo bijzonder moeilijk om na te gaan, maar is wel het probleem dat men moet aanpakken. Het is vergelijkbaar met partnergeweld wat meestal in de privé sfeer voorkomt; dat maakt het moeilijk om het te ontdekken, laat staan er iets aan te doen. Met een hoofddoeken verbod gaat men echter weinig bereiken. |
||||
|
|||||
|
|
#447 (permalink) | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|||||||
|
|
#448 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Meeste moslim vrouwen in de geschiedenis(die op het veld moesten werken) hebben nooit zo iets gedragen, alleen de rijkere vrouwen droegen het als status symbool. Laatst gewijzigd door mig el pig; 26 juni 2009 om 13:32 |
|||||
|
||||||
|
|
#449 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
|
|
#450 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Aleja, de pointe is: als een school dat verbiedt, is dat zo. Er zijn andere scholen (waarvan genoeg deftige) waar dat niet zo is. Begrijp me niet verkeerd: voor mij part dragen ze't, ik heb er geen probleem mee (ik vind het wel totaal nutteloos/overroepen, maar dat terzijde). Maar 'huisregels' zijn er van alle soorten, ik zie niet in wat een verbod in bepaalde scholen zo rampzalig maakt. Er zijn voldoende scholen waar het wel kan. Verder worden ook andere zaken in bepaalde plaatsen verboden, die voor bepaalde mensen ook belangrijk zijn (vanuit cultuur/religie/whatever). Neem nu uniform-scholen: zijn die discriminerend? Ik ga er van uit dat daar ook veel religieuze symbolen quasi onmogelijk zijn. Verder: er wordt hier door voorstanders gesproken over "vrijheid" een hoofddoek te dragen en dat't geen verplichting is. Dusja, zo onmisbaar zal't nu ook weer niet zijn. Het zal niet de eerste vrijheid die mensen in bepaalde omstandigheden moet laten, wat de betekenis ook mag zijn. Oplossing: hoofddoek tijdens schooluren tijdelijk opofferen (gaat niemand dood van en een zonde is't nu ook weer niet) of een andere school kiezen (hoewel degenen die reeds op die school zaten voor die regel ingevoerd zou worden, in't zak gezet zijn...).
"U hebt recht uw mening te uiten, ik heb het recht deze te negeren en te bespotten." Laatst gewijzigd door GMotha; 26 juni 2009 om 14:19 |
|||||
|
||||||
|
|
#451 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
|
|
#452 (permalink) | ||||
|
het is geen onderdeel van hun godsdienst, je kan een goede moslima zijn volgens de koran zonder een hoofddoek te dragen. Alleen in bepaalde (extreme en puriteinse) interpretaties is het "noodzakelijk". en dan nog zijn er uitzonderingen mogelijk.
|
||||
|
|||||
|
|
#453 (permalink) | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|||||||
|
|
#455 (permalink) | |||||||
|
Citaat:
Citaat:
Ver buiten Antwerpen noem ik dat niet. (Als ge zegt "Wilrijk = Antwerpen" -> Hoboken ook, waarom zouden ze die dan apart vermelden?) Citaat:
|
|||||||
|
||||||||
|
|
#456 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Zijn er nog veel geüniformeerde scholen in België dan? ![]() Misschien rijke privé-scholen maar ik denk dat de merendeel van de moslims dergelijke opleidingen niet kunnen betalen (evenals de autochtone bevolking) |
|||||
|
||||||
|
|
#458 (permalink) | |||||
|
Citaat:
(in mijn directe omgeving ken ik er toch geen enkel) |
|||||
|
||||||
|
|
#460 (permalink) | |||||
|
Citaat:
![]() Ik denk trouwens dat je echt nog moet gaan zoeken naar een gemeenteschool die de hoofddoek nog toelaat hier. Blijkbaar is er nog één, maar dat is wel een bso-school. Eén school kan ook niet alle meisjes die een hoofddoek willen dragen aan. |
|||||
|
||||||
![]() |
| Labels |
| hoofddoek, indoctrinatie, moslims, naïviteit, remigratie, tolerantie, vl.blok-doctrine, vrije keuze |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.9lives.be/forum/politiek-actualiteit/654508-hoofddoekenverbod.html
|
||||
| Geplaatst door | For | Type | Datum | |
| 9lives Forum | Site profile | BoardReader | This thread | Refback | 18 september 2009 19:01 | |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|