Heb hem op 38 staan met prime95 max. temp van 66°C. Is dit nog aanvaardbaar of al te hoog?
MVG
Heb hem op 38 staan met prime95 max. temp van 66°C. Is dit nog aanvaardbaar of al te hoog?
MVG
Ik heb wel een i7-2600k, maar die gaat tot 70 graden en is nog steeds superstabiel (@5.0GHz daily)... Dus 66° mag geen probleem zijn. Ik dacht dat de officiële Intel spec tot 85° ging.
vraagje: heb in BIOS alle energiebesparende dingen uitstaan, heb hem manueel overclockt naar 4 ghz, maar desondanks blijft de cpu speed in windows op 1600 mhz![]()
c1 speedstep en al uit?want is toch niet normaal die clocked nog altijd terug.
hm tis gelukt, heb C1E en al die dingen allemaal op disabled gezet en nu ist constant op 4 ghz... Vcore is 1.20... zou dit nog lager kunnen?
Heb hem op 38 staan, we zijn nog wat voorzichtig. Betere koeler er op (cooler master v8). Als ik alles van c1 ed. afzet dan loopt hij met t° tot 43°c maar vcore is 1.355 en lijkt me hoog omdat hier veel over 1.225 ed wordt gesproken. Dus even c1 ed aangezet. Waar let ik op als ik systematisch met 0.5 vcore naar beneden ga in bios? Op temp of het moment dat ik blauw scherm krijg?
MVG
newbie overclock
dat CpuZ soms rare dingen weergeeft of je cpu 1600Mhz draait of sneller dan in je bios staat komt door twee zaken :
EIST C1 is dat cpu trager gaat als hij niks moet doen. kun je uitzetten in bios, of bij performance settings in energie schema op max performance zetten in windows, dan zal hij dit niet meer doen.
Turbo is dat je cpu bij single of dual treaded programma's je multiplier met 1/2 of 3 zal verhogen als de andere cores niks doen om sneller te worden.
Turbo is alleen met de multiplier en niet Bclock, en alleen intel heeft dit.
Amd heeft ook turbo maar werkt op de FSB of Bclock als je het zo kunt noemen omdat intel op zijn turbo modus met multiplier patent heeft en amd dit niet mag gebruiken.
ook turbo kun je in bios uitschakelen.
kort weg niks vanaan trekken tenzij je cpu niet wilt laten trottlen naar lagere clocks, dan kun je t aanpassen
Ga je nu klagen dat hij te koel loopt?
Verder overklokken hé als je hem warmer wilt.
Heb hier nog eens nagekeken en zit toch groot verschil op wat bios weergeeft en wat cpu-z , hwmonitor ed weergeeft.
T° zou 39°c zijn terwijl in bios 31°c, vcore staat ingesteld op 1.270 en geeft in bios 1.260 weer en in cpu-z 1.056?
Speedfan geeft in hwmonitor 1100 weer en in bios 2014, wat juist is.(=cooler master v8).
is het niet zo dat als ik vcore op 1.270 zet deze 1.270 moet aangeven, zeker in bios?
multiplier leest wel juist nml 4 ghz.
Ik kan geloven dat windowsprogjes verkeerd uitlezen maar bios toch niet of zie ik dat verkeerd. Nog iemand dit voor? Moet ik me zorgen maken ivm mobo?
Verder werkt alles normaal.
ik vind het gewoon wat lastig omdat ik niet weet wat ik met mijn vcore voltage nu moet doen, auto, 1.20 of iets anders?
MVG
Intel core i5-2500K@4Ghz air cooler V8 / Gigabyte GA-P67X-UD3R-B3 / Corsair 16 Gb LP / GTX550Ti / ssd Samsung 840 Gb / samsung 1 TB / WD 3 TB / 1000 w Real power Pro / case Cosmos S
Bios draait aan clockspeed (3.3ghz), ge hebt veronderstel ik gewoon uw turboclock overclocked, dus in windows zal die aan 4.0 draaien ( = iets hogere temps).
Bios geeft normale vcore weer aangezien hij daar aan 3.3 draait, in windows zal die waarschijnlijk idle geweest zijn (1.6ghz) dus 1.0'ish vcore, draai eens een game of film (dat uw turboclock aanschiet) en bekijk de vcore dan nog eens in windows.
Lol die 2500 overklocken lijkt wel kinderspel zo te lezen. Achja ik doe nog even voort met men 3.0 Dualcore![]()
Die i5 2500k overclocken is inderdaad kinderspel. Ik heb totaal geen ervaring met OC'en maar hij loopt momenteel toch zeer stabiel aan 4.3Ghz. Met genoeg zoekwerk vind je alle info die je nodig hebt op dit forum in 5 minuten.
heb ook een 2500k aangeschaft en zit op een asus p8z68-v/gen3 bordje
de cpu heeft nog de stock cooler, maar draait nu stabiel op 4.0ghz met een vcore van 1.120V (ja, lager dan stock vcore maar als ik lager ga (1.100V krijg ik een BSOD)
de temps na een uur p95 lopen op tot ±75°C...
is dit doenbaar om zo te laten staan of is dit toch net wat te warm voor de cpu?
![]()
75C is nog oké (real world load (=games enz) zal waarschijnlijk toch niet aan de temps geraken van prime95), maar k'zou het toch in de gaten houden qua stof en dergelijke.
die stockcoolers van de i5/i7 reeks van de huidige generatie zijn vrij crappy vind ik persoonlijk, bij de vorige generatie cpu's had intel qua stockcoolers toch wel heel degelijke kwaliteit, maar nu is het toch zeker niet om over naar huis te schrijven.
Ook rekening houden dat p95 uw gpu niet onder load zet & die dus geen extra hitte genereert, als ge niks van circulatie in uw case hebt zal dat uw cpu temp ook wel nog iets doen stijgen
luchtcirculatie is geen probleem, heb een oude thermaltake case met 7 (80mm)fans (4 intake en 3 outtake)
met de tijd komt er wel een degelijke cooler op, maar da zal nog ff moeten wachten aangezien er nu eerst verbouwingen aan huis voorgaan en dit al een onvoorziene kost was (vorige mobo had het begeven, en dan ineens update van systeem gedaan)
![]()
ben vandaag dan toch maar een betere cooler gaan halen (Cooler Master Hyper 212 Evo)
cpu draaid nu aan 4.5ghz met 1.25V vcore aan een 60°c.
veel beter zo.
![]()
hallo even een vraagjeik heb sinds kort een nieuwe setup met een i5 2500K
als cooler gebruik ik de Thermalright HR-02 Macho en ik heb eens gekeken met het programma coretemp en ik heb per core 30° in idle, ik veronderstel dat dit wel goed is,
ik had deze cpu graag willen overclocken naar 4.5 Ghz , maar zelf heb ik er geen ervaring mee.. zou ik dit beter vragen aan iemand die er wel van kent of kan ik dit zelf ' veilig ' proberen ? ben bang dat ik hem zou breken ofzo
als mobo heb ik een asrock z68 pro 3
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)