Oorspronkelijk geplaatst door
glashelder
Heel lang gehad. Buiten komen was een hel, want ik zou mij maar eens belachelijk kunnen maken. Iets onnozels zoals naar de bakker gaan deed mij al stresseren: wat moest ik zeggen, straks zeg ik iets stoms, straks laat ik mijn geld vallen en lachen de mensen achter me uit, of vinden ze me stom of irritant dat ik hen ophoud, etc etc. Ik kon dat precies allemaal niet relativeren, terwijl er genoeg mensen zijn die soms iets raars zeggen of hun geld laten vallen en daar denk ik ook niet zo over. Iedereen maakt foutjes of is eens onhandig, maar van mezelf kon ik dat precies niet verdragen.
En dan inderdaad achteraf alles overlopen, het hele gesprek, kijken of ik toch niet ergens iets stoms had gezegd. En dat zo dus voor alles hé

Was redelijk irritant. Ik ging ook situaties vermijden, ben na 3 dagen gestopt met m'n vakantiejob omdat ik het idee had dat ik gewoon alles verkeerd deed en gewoon de hele tijd met tranen in m'n ogen daar stond. Stages en zo was ook heel moeilijk, ik voelde mij gewoon superstom als ik iets moest vragen (zoals waar iets staat, of hoe iets moest), terwijl dat nu toch niet zo raar is. Maar ik moest perfect zijn. Op een bepaald moment had ik ook gewoon paniekaanvallen als ik naar m'n stage moest, alles in mijn lijf zei dan dat ik daar wég moest, naar huis, daar was het veilig. Heb zo één stage volledig verkloot (exact 1 dag geweest). De stage daarna was ook heel moeilijk, ik ben wenend en hyperventilerend aan de hand van m'n vriend daar gebracht. Ik had ze op voorhand al een beetje uitleg gegeven dus ze vonden het gelukkig niet zo raar. En dat was eigenlijk een superleuke stage, in een dierentuin

De stage daarna (hondenuitlaatservice) werd ik gewoon opgehaald door de stagebegeleider die dan toch bezig was aan z'n rondje om de honden op te halen, dus daar kon ik al weinig vermijden.
In die periode kampte ik ook veel met depressies, waarvoor ik antidepressiva kreeg voorgeschreven. Toevallig werken veel antidepressiva ook tegen sociale fobie, dus ik had geluk en werd wat relaxter. Ik kreeg ook meer zelfvertrouwen door positieve ervaringen op te doen ("zie je wel dat ik het kan"), en ik leerde steeds meer relativeren.
Ik ben nog altijd niet sociaal, ik vind dat namelijk gewoon niet leuk. Maar ik ben niet angstig of verlegen, het hoeft gewoon niet zo van mij. Maar ik heb er geen problemen mee om iets sociaals te doen of te zeveren of naar de winkel te gaan of onbekenden aan te spreken. Nu gaat dat allemaal redelijk vanzelf, zonder na te denken of te analyseren. Gelukkig.