Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 56
    Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    0

Optimaal gedrag bij onweer

Ik wou dit eerst onder de onweerthread plaatsen, maar eigenlijk gaat dat onderwerp over recente of plaatsvindende onweders en niet over wat je precies moet doen in zo'n situatie. Bovendien gaat mijn vraag ook wel over elektriciteit en dergelijke, dus dacht ik dat een apart topic wel de beste optie was.

Anyway, mijn vraag is eigenlijk: wat doe je best met onweer? Ik heb altijd geleerd dat wanneer het onweerde, dat je best zoveel mogelijk apparaten uit het stopcontract trekt...

Het lijkt intuïtief wel verstandig, maar is dat ook echt het geval? Verhoogt de kans op een inslag als ik mijn PC, gitaarversterker en boiler laat insteken? Daalt de kans per apparaat dat ik uit trek? Zoja, welke apparaten hebben een groter risico?

Dus samengevat eigenlijk: wat is het beste dat je kan doen om je huis te beschermen bij onweer?

Member Batiatus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de stekkers uittrekken altijd het verstandigst was bij hevig onweer, niet omdat het de kansen op een inslag verminderd maar omdat de apparaten dan niet beschadigd kunnen geraken bij een eventuele inslag.

Member the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Apparaten uittrekken hebben geen impact op de kans op impact. Het zorgt er enkel voor dat er minder apparaten beschadigd raken bij een impact.

Maar, als je dan consequent wilt zijn, inslag kan ook via telefoonlijn of kabel, dus dan moet je dat ook allemaal uittrekken.

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Doen er dat nog mensen, eigenlijk? Ik kan mij herinneren dat wij vroeger idd alles uittrokken (mijn oma zat dan zelfs in het donker naar een radiootje op batterijen te luisteren ). Nu is het zo "oh, het onweert" en we gaan verder met de orde van de dag

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glashelder Bekijk bericht
    Doen er dat nog mensen, eigenlijk? Ik kan mij herinneren dat wij vroeger idd alles uittrokken (mijn oma zat dan zelfs in het donker naar een radiootje op batterijen te luisteren ). Nu is het zo "oh, het onweert" en we gaan verder met de orde van de dag
    Als het echt hevig en dicht is, doen we dat hier nog wel.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Helpen die speciale stekkerbakjes wel tegen een inslag?

Member
    iTrader
    0
    Is alleen van toepassing als de leidingen niet in de grond zitten. bliksem kan daar niet op inslaan.

Daarnaast zijn bij nieuwere electrische installaties de differentieel schakelaar enz erop voorzien

Approved 9-lifer JasperCLA's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Laatste keer dat het onweerde hier, zat ik in een open weide met een iPhone naast m'n oor. Heb die toen uitgeschakeld en gebukt naar huis gelopen. Eerste keer dat ik schrik had in een onweer. Maar een open weide (was wandelen met m'n hond) is niet een ideale plaats om te zijn denk ik dan

Member Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    1
    Idd, open velden etc. zou ik precies ook vermijden als het onweert. Dat is althans wat ze mij altijd hebben verteld.

Gebeurt het dan niet regelmatig dat er een koe ofzo een bliksem op zijn donder krijgt?

Member Rusher's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht

Gebeurt het dan niet regelmatig dat er een koe ofzo een bliksem op zijn donder krijgt?
    Ik zou ook weides vermijden, maar ik heb nog nooit gehoord van neergebliksemde koeien.
    Op den boer en buiten wonende, met op een zomerdag zo'n 200 grazende koeien in een omtrek van 1 km rond mijn huis, zou ik daar dan toch wel van moeten weten. Al was het een verhaal van mijn grootvader van "in mijnen tijd werden er nog koeien neergebliksemd" ofzo.

Member thijse's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht
    Idd, open velden etc. zou ik precies ook vermijden als het onweert. Dat is althans wat ze mij altijd hebben verteld.

Een bos is 10 keer zo gevaarlijk. In een open weide zijn er geen hoge punten waarop de bliksem zou kunnen inslagen. Gewoon wegblijven van hoge bomen en metalen dingen.

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Ge zit sowieso het veiligste van allemaal in uw auto.

Member Atlantis's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Een open weide is wel degelijke gevaarlijk. De bliksem zoekt de weg van de minste weerstand, en als jij rechtop staat in een verder lege wei, dan ben jij de weg van de minste weerstand
    Een bos is ook gevaarlijk, maar dan eerder omwille van vallende bomen en takken door de bliksem.
    Apparaten uittrekken is enkel nuttig om ze te beschermen tegen bliksemschade, niet om de kans op bliksem te verminderen.
    En vergeet het maar dat (particuliere) zekeringen en verliesstroomschakelaars helpen tegen (directe) blikseminslag. Die stroom is gewoon veel en veel te hoog en de spanningspiek veel te snel, waardoor die schakelaars gewoon doorslaan. Ik heb zelfs weet van blikseminslagen waar de zekeringen gewoon niet zijn afgeslaan. Het enige dat echt helpt zijn bliksemafleiders. Mijn grootvader heeft er zo een staan op zijn huis sinds de bliksem daar insloeg.

Member Atlantis's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Even ter verduidelijking: de zekeringen in je huis helpen meestal wel bij zogenaamde inductiestroom van een bliksem in de buurt (het magnetisch veld van de bliksem veroorzaakt stroom in nabijgelegen geleiders). Maar wanneer een hevige bliksem inslaat zeer dicht bij of op je huis, mag je het vergeten.

Member MrZodiac's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Jup, al 3 keer inslag gehad in de buurt, waarvan 1 keer bij ons in de tuin op een boom. De verzekering betaald bijlange niet alles terug, dus wij trekken gewoon alles uit als het hevig onweert, zelf telefoon lijn en kabel etc...

EDIT: de 3'e keer zijde wel overtuigd btw... (laten we ook even melden dat 2 keer van de inslagen telkens tijdens hetzelfde weekend als Pukkelpop gebeurde!!!!)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Helpen die speciale stekkerbakjes wel tegen een inslag?
    Neen, dat helpt enkel tegen overspanning. Zelfs als je de stekker dicht bij het stopcontact laat liggen, bij het uittrekken van de stekker, kan dat overslaan. Zo een bakje houdt echt die hoge piek niet tegen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door falc.be Bekijk bericht
    Is alleen van toepassing als de leidingen niet in de grond zitten. bliksem kan daar niet op inslaan.

Daarnaast zijn bij nieuwere electrische installaties de differentieel schakelaar enz erop voorzien
    Kans dat het rechtstreeks op het net inslaat is indd klein. Maar bliksem kan perfect bij uw buren inslaan en overgaan op het net en zo de hele buurt plat gooien (al meegemaakt bij 1 van die 3 keer). Die "nieuwere elektrische installaties" houden enkel de pieken tegen als het van de straat kant komt. Als het op u dak inslaat kunde er zeker van zijn dat die niks uithalen.

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Batiatus Bekijk bericht
    Als het echt hevig en dicht is, doen we dat hier nog wel.
    Hm ja, hier is het eigenlijk nooit zo hevig. Ook als je naar de onweer-thread kijkt, het onweert hier echt bijna nooit. En als het wel onweert, is het zo gerommel in de verte en 1 of 2 flitsen. Echt serieus onweren is misschien 1 keer in het jaar, of nog minder. Onlangs wel 's nachts erger onweer (ik werd wakker van de donder en ik slaap met oordopjes), maar na 4-5 keer donderen was het ook weer weg...

iTrader
    0
    Hm ja, hier is het eigenlijk nooit zo hevig. Ook als je naar de onweer-thread kijkt, het onweert hier echt bijna nooit. En als het wel onweert, is het zo gerommel in de verte en 1 of 2 flitsen. Echt serieus onweren is misschien 1 keer in het jaar, of nog minder. Onlangs wel 's nachts erger onweer (ik werd wakker van de donder en ik slaap met oordopjes), maar na 4-5 keer donderen was het ook weer weg...
    Inderdaad, we hebben dat dan ook nog niet veel voorgehad. Wel deden we het hier als we op reis gingen en ze het weerbericht gaf onweer aan ofzo.
    Maar voor de rest ook maar héél weinig een echt hevig onweer gehad dichtbij.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrZodiac Bekijk bericht
    Kans dat het rechtstreeks op het net inslaat is indd klein. Maar bliksem kan perfect bij uw buren inslaan en overgaan op het net en zo de hele buurt plat gooien (al meegemaakt bij 1 van die 3 keer). Die "nieuwere elektrische installaties" houden enkel de pieken tegen als het van de straat kant komt. Als het op u dak inslaat kunde er zeker van zijn dat die niks uithalen.
    kans is veel groter bij overspannende leidingen.

als de bliksem op uw dak inslaagt zijn kapotte toestellen het minste van de zorgen

Platinum Member GaMe®'s schermafbeelding
    iTrader
    85 (99%)
    Als ik thuis ben en het begint te onweren, trek ik de stekkers van mijne tv, ps3, decoder, laptop enzo voor de zekerheid toch uit. Ge weet maar nooit. Let wel op dat je de stekker minstens een halve meter van je stekkerdoos legt, want de bliksem springt anders toch nog over op je apparaten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk bericht
    Een bos is ook gevaarlijk, maar dan eerder omwille van vallende bomen en takken door de bliksem.
    Ik dacht omdat de bliksem via de boom zich door de grond verplaatst, en als ge dan in de buurt van die boom staat, hebt ge pech. De bliksem hoeft dus niet vlak naast u in te slaan om er toch door getroffen te worden..

Member Dark Vampire's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bliksem slaat toch altijd op het hoogste punt in he? Wat ik me afvraag, in welke omtrek is dat dan juist. Ik bedoel, stel dat er een toren van 20 meter staat ergens, en 2 km verder eentje van 50 meter. Slaat de bliksem dan in op die van 50 of is dat te ver?

Anyway, wat we ooit hebben meegemaakt was toen de bliksem insloeg op een achtbaan waar we juist ingingen, net op de looping. Gelukkig waren we nog ma net vertrokken uit het station.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten