Correct. Maar als de bliksem niet recht op u inslaat zijn de gevolgen over het algemeen veel minder erg: je valt neer door de schok, maar hebt geen brandwonden en de kans op hartstilstand is beperkt.
Hangt van veel factoren af (afstand wolk-aarde, heuvels, sterkte van de lading, ...), en eigenlijk is er nog niet zo veel bekend van hoe een bliksem precies ontstaat. Maar 2 km is in elk geval vrij veel. Het gaat meestal over pakweg honderden meters. Belangrijk om weten is dat seconden voor de bliksem een gebied op de grond geladen wordt, en dingen die geleiden en uitsteken in dat gebied worden sterker geladen en hebben een grotere kans om de initiele baan van de bliksem te vormen.
Als bliksem inslaat op een boom is dat ook gevaarlijk omdat deze kan exploderen door de opgewekte stoom van het water/sap in de boom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_tree
Wij trekken pas de boel uit als het onweer zo goed als boven ons hoofd hangt... maar vele vergeten ook hun internet kabels uit te trekken![]()
Zoals eerder al aangehaald is het alleen nuttig om de kabels uit te trekken als je de kabels meer als een halve meter (best meer als een meter) van het stopcontact kan verwijderen, zelfs het hele toestel. De grote stroom zal anders nog overspringen naar de leidingen en toestellen. Natuurlijk is dit alleen als je getroffen wordt en niet elke keer als het bliksemt![]()
heb hier int dorp van de oude vandagen gehoord dat plaatselijke onweders niet meer recht over het dorp trekken sinds de zendmasten van den RTBF in waver gebouwd werden. Ik geloof daar ni veel van... iemand die het tegendeel kan bewijzen?
Zoals eerder aangegeven heeft het aantal ingeschakelde apparaten geen invloed op de kans dat de bliksem inslaat. Het lijkt wel alsof je zegt dat de bliksem over enige intelligentie beschikt en effectief zijn slachtoffers uitkiest.
De bliksem kan wél meerdere keren op het zelfde punt inslaan (anders heeft een bliksem afleider geen nut).
Over het inslaan op het hoogste punt heeft meer te maken met de weg, waarlangs het meeste energie verplaatst kan worden. Een natte boom kan meer energie verplaatsen dan de lucht zelf. Gezien wij kleiner zijn dan een boom, lijkt het dat het dat altijd het hoogste punt gekozen wordt; m.a.w. de geleidbaarheid speelt een grote rol.
Een auto is geen kooi van faraday, maar valt wel te vergelijken met het principe van de kooi van faraday. Er in gaan zitten wanneer het onweert is een handige keuze, maar de auto's van storm chasers worden wel elke keer getest op de correcte werking van de ontladingsfunctie. Want stel je auto wordt geraakt door de bliksem, je ruiten zijn wss niet gebroken, maar bij het uitstappen krijg je een fameuze snak van de ontlading, dan zat je beter binnen. Om aan te vullen: een storm in BE is geen storm in de VSA.
dus feitelijk als je ESD schoenen of zo een schort aanhebt kun je niet neergebliksemd worden? Aangezien het komt doordat je eerst opgeladen wordt
Ier wordt alles uitgetrokken, ter preventie van moest het inslaan. Kans is klein, I know, maar zoveel jaar geleden is het een paar wijken verderop es ingeslagen, dusja...
En de veiligste plek zou je bed zijn, onder de lakens![]()
Storm chasers zeggen dat ze de hitte van een ingeslagen bliksem op hun auto zo naar binnen voelen. De hitte is dus ook een heel belangrijke factor om in rekening te brengen. Ik herinner mij nog zo'n vuistregel dat zegt: per 1kV kan er een doorslag zijn van 1cm. M.a.w. 't mogen grote (anti?)ESD schoenen zijn![]()
nee maar wat ik wil zeggen is dat je dan feitelijk niet eens geraakt kan worden door de bliksem. Er werd in een eerdere post gezegd dat voor de bliksem inslaat wordt je eerst geladen, en doordat je eerst geladen wordt slaat daardoor de bliksem op je in. En aangezien ESD schoenen e.d je lichaam de hele tijd ontladen zou je toch niet geraakt worden? Een auto ontlaad zich niet maar vormt enkel een kooi
Als je dan toch ergens in het midden van een veld staat kan je ook beter gebukt op 1 been staan of beide benen tezamen houden. Helpt niet tegen directe inslag maar is beter als de bliksem in de buurt inslaat
-> als je benen uiteen staan zal de bliksem via de grond in 1 been gaan, door uw lichaam gaan en via het andere been terug naar de grond.
Dat is zowat de grootste ergernis die ik hier thuis heb. Van zodra er in de verste verte een donderslag te horen is schiet ons ma hier door het huis om quasi alles uit te trekken :') alleen de frigo en de diepvriezer blijven insteken denk ik zo. Echt zo hatelijk als ik hier weer eens ben weg geweest en de hele zooi is uitgetrokken. Zelfs mijne wekkerradio (ding is ondertussen bijna 20 jaar oud) van ooit 300 frank denk ik komt ze uittrekken. Echt om de vlektyfus van te krijgen.
Hoe zit het eigenlijk met onweders en natuurlijke waterlopen? Klopt het dat een onweer nooit een natuurlijke waterloop "oversteekt" of is dat gwn een fabeltje dat ze mij ooit wijs gemaakt hebben?![]()
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)