Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 26
    Member p@p@'s schermafbeelding
    iTrader
    48 (98%)

Schildpadden aquarium hulp, dringend ;)

Heb om mensen uit de nood te helpen dringend 2 schildpadden moeten adopteren maar heb hier dan het minste verstand van.
    Men vrouw had ze van een kennis moeten mee nemen zonder verder info ...
    Ze staan hier nu juist een uurtje...

Ik heb het volgende gekregen, aquarium, ne hoop stenen en ne pot met voeder.

Nu is mijn meest dringende vraag slapen die beestjes op ne steen of zo of hoe groot moet dat landsgedeelte zijn.

Hoe kan ik de aquarium voorlopig het beste inrichten zodat die beestjes niet verdrinken... ... .
    Die grootste steen steekt er nu slechts 3 cm uit of zo.[IMG][/IMG]

Welke tips kunnen jullie me geven?

eten, belichting, eventueel filter en verwarming?

Ik merk dat er ook lampen in de deksel zitten die elk een andere kleur produceren..

foto 1

foto 2

Member lookoutordie's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Dacht dat schildpadden altijd redelijk wat zwemruimte nodig hebben. Zo gelijk ze nu zitten moet je ze zeker niet langer houden! Die steen, daar gaan ze echt niet op kunnen zitten. Ze hebben een groter oppervlak nodig lijkt mij. Ik ken niet veel van schildpadden maar dit vind ik over hun op internet:

Spoiler:

Member deyoeri's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Veel grotere bak nodig om te beginnen. Twee schildpadden, zeker geelwangen/geelbuiken hebben toch makkelijk 30-40cm water nodig, een droog 'eiland' met warmtelamp om te zonnen, uvb lamp etc etc.
    Klik hier voor ons forum
    Waterschildpad.info | Op deze site vind u alles over de waterschildpad
    Reptielenforum - Forumoverzicht

Informeer je daar even verder, want het zou jammer zijn dat deze beestjes wegkwijnen omdat iemand er vanaf wou en er zelf fout mee bezig was.

Member Justchill's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    en kijk maar voor een filter, want dat bakske gaat serieus stinken. 'k Heb er zelf ook nog gehad, maar heb ze ook moeten wegdoen aan iemand die een schildpaddenvijver heeft.

Alleszinds een 15x15cm eiland met een lamp erboven dat ze kunnen zonnen (grappig om te zien)

succes

Member foenN's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Voor dat ze nu zijn is de bak groot genoeg. Maar je moet zeker binnen een jaar gaan uitbreiden naar een grotere bak want ze groeien snel. Je moet enkel nog een droog land voorzien, groot genoeg voor de twee met een warmte spot. Een filter zou ook handig zijn als je niet elke dag water wil verversen.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    voor 2 geelwangen mag je rekenen op minstens 400L water om voldoende zwemruimte te hebben.
    Deze dieren worden namelijk makkelijk 20cm schildlengte (mannetjes) of zelfs 30+cm schildlengte (vrouwtjes).

Voor 2 volwassen dieren heb je dus een aquarium nodig met minstens de volgende vereisten:
    - 150cm*50cm*50cm groot aquarium (beter is 200x60x60cm)
    - 35cm diep water
    - landgedeelte van minstens 25x50 (groot genoeg voor beide dieren om te liggen)
    - indien vrouwtjesdieren uw landgedeelte minstens 25cm diep licht vochtig zand (afzetten eieren, doen ze ook als er geen mannetjes zijn!)
    - watertemperatuur overdag tussen 22C en 24C
    - luchttemperatuur minstens 2C > dan watertemp (verkoudheid voorkomen)
    - best een UVB lamp (bevordert aanmaak van D3 vitamine wat op zijn beurt zorgt voor een goede omzetting van calcium bij botaanmaak)

Gezien je met een waterhoeveelheid van enkele honderden liters zit en schildpadden behoorlijke vervuilers zijn is het noodzakelijk een goede externe filter te hebben, bijvoorbeeld een Eheim 3 of een JBL E1500. In elk geval een filter met een pompcapaciteit van minstens 3x de literinhoud van je aquarium.

Een filter haalt namelijk met de nodige filtermedia en wat vuil erin slechts 40-50% van de doorstroom aangegeven op de pomp, en je moet echt wel 1x per uur je hele bak gefilterd krijgen bij schildpadden.

Ter vergelijking, ik heb zelf een zuidelijke sierschildpad. Deze zijn erg gelijkaardig maar worden slechts 12-15cm groot. Hiervoor heb ik (voor 1 diertje) een bak van 100-50-50 met een zandeiland van 25x50 en 17cm diep. Daarin zitten 2 TL lampen (1 gewone en 1 uvb), een 30W halogeenspot voor de warmte, een 300W aquariumverwarming en een externe JBL E900 filter.

fototje:

Wat tips om te beginnen:
    A) als je een tijdelijke andere bak kan voorzien, kan je in deze eventueel een zandeiland toevoegen. De gemakkelijkste manier hiervoor is een glazen plaat (4 of 6 mm) die je diagonaal van in een hoek naar boven toe plaatst en zo vastkit (bijv met TEC7) en een paar dagen laat drogen. Vervolgens kan je die met zand vullen en de rest van het aquarium terug voldoen.
    Voorzie ook altijd een loopplankje om op het zandeiland te raken.

B) een halogeenspotje met een klem is niet duur, daarmee kan je een warmteplek voorzien

C) waterverwarming. Een 300W verwarming kost je zo'n €20-25. Die van Eheim (jger) zijn erg goed.

D) voeding, schildpaddensticks van JBL zijn een degelijk basisvoer, best aanvullen met muggenlarven en artemia en dergelijke. Kan je in diepgevroren portietjes krijgen bij de aquariumzaak. voeder uit een pot met gedroogde garnalen e.d. is gewoon erg ongezonde fastfood voor je schildpadden.
    Laatst gewijzigd door Massis; 18 april 2012 om 10:21

Member TiM007's schermafbeelding
    iTrader
    79 (100%)
    effe u thread ook gebruiken voor een vraagje.

we hebben nu al paar maanden een schildpad, maar om n of andere reden komt hij nooit zonnen. Wat dus nefast is voor zijn schild. We hebben verwarmingselementje in zen bak hangen en een redelijk groot oppervlak waar hij kan op kruipen. We hebben op dat oppervlak een steen gelegd met de UV lamp erop gericht zodat hij daar kan gaan zonnen maar hij komt misschien een minuut uit zijn water en dan duikt hij terug in het water

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TiM007 Bekijk bericht
    effe u thread ook gebruiken voor een vraagje.

we hebben nu al paar maanden een schildpad, maar om n of andere reden komt hij nooit zonnen. Wat dus nefast is voor zijn schild. We hebben verwarmingselementje in zen bak hangen en een redelijk groot oppervlak waar hij kan op kruipen. We hebben op dat oppervlak een steen gelegd met de UV lamp erop gericht zodat hij daar kan gaan zonnen maar hij komt misschien een minuut uit zijn water en dan duikt hij terug in het water
    - welk ras is het
    - hoe oud is het dier
    - hoe lang heb je het al?
    - uit wat voor materiaal bestaat dat oppervlak om op te kruipen
    - hoe kan hij erop? (is er een loopplankje vanuit het water?)

ben je zeker dat hij nooit zont? je zegt dat hij een minuut uit het water komt en dan terug erin duikt, waarschijnlijk is hij nog erg schuw en schrikt hij als je komt kijken. Daarom duikt hij terug in het water (=veiliger).

Bovendien zonnen lang niet alle soorten evenveel. Sierschildpadden (Chrysemys picta ssp) zonnen bijvoorbeeld pakken meer dan de geel- en roodwangen en geelbuiken (Trachemys ssp.).

iTrader
    79 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    - welk ras is het
    - hoe oud is het dier
    - hoe lang heb je het al?
    - uit wat voor materiaal bestaat dat oppervlak om op te kruipen
    - hoe kan hij erop? (is er een loopplankje vanuit het water?)

ben je zeker dat hij nooit zont? je zegt dat hij een minuut uit het water komt en dan terug erin duikt, waarschijnlijk is hij nog erg schuw en schrikt hij als je komt kijken. Daarom duikt hij terug in het water (=veiliger).

Bovendien zonnen lang niet alle soorten evenveel. Sierschildpadden (Chrysemys picta ssp) zonnen bijvoorbeeld pakken meer dan de geel- en roodwangen en geelbuiken (Trachemys ssp.).
    De schildpad zou iets van een 8 maand moeten zijn. We hebben het een 7-tal maanden. De bak die men vriendin er bij gekocht had volgens de verkoper daar een goede (heb ik zeer strk men twijfels over) het oppervlakte is soort glas/plastic. Waar we nu een steen opgelegd hebben.

Als raad van de persoon om de schildpad wat meer boven water te krijgen leggen we er af en toe eens iets om te eten. (dat komt hij dan halen en duikt hij terug in het water en eet het daar op).

Als we hem op het land zien komen blijven we gewoon waar we zijn, zitten meestal dan toch in de zetel of iets te eten. Dus het is niet dat we hem naderen zodat hij bang weg duikt.. (het is een geelwang schildpad btw)

iTrader
    10 (100%)
    zeker op die leeftijd is dat gedrag nog heel normaal.
    Bovendien kunnen waterschildpadden niet eten op het land, ze slikken hun voedsel namelijk altijd door met behulp van water.

Voor je aquarium geldt hetzelfde als wat ik hierboven aanhaalde, maar dan voor 1 dier:
    - minstens 120*50*50 cm (da's echt een minimum)
    - minstens 35cm waterhoogte
    - minstens 150L water
    - landgedeelte best van (licht vochtig, niet nat!) zand met oploopplankje
    - minstens 20*50cm landoppervlak
    - warmtespotje (mag gewoon een halogeentje zijn) boven het landgedeelte
    - goede waterverwarming (voor zo'n bak is een 200W ideaal)
    - goede filter (900 of 1500L/u externe potfilter)
    wat eventueel nog kan helpen is op het landgedeelte wat nepplantjes zodat ze wat beschutting heeft.

Heb je wat meer info over je aquarium? eventueel wat foto's?

Je diertje is nu nog erg jong, je moet rekenen dat het ettelijke jaren duren eer ze volwassen zijn (en minder schuw worden). Een geelwang wordt dan ook vlot 25 tot zelfs 30 jaar normaal gesproken...

oh enne: regel 1, vertrouw nooit een verkoper in een dierenwinkel! Veel zaken verkopen zelfs nog steeds van die plastic "eilandbakjes" als "schildpaddenterrarium"!

iTrader
    79 (100%)
    Thx voor de info, zal vanavond eens wat meer info geven over de aquarium.
    Als je zegt dat het normaal gedrag is - hoe krijgen we zijn schild dan proper?

Dus eigenlijk best miss eens uitkijken voor nieuwe bak + filter en evt beter verwarmingselement.

iTrader
    10 (100%)
    hoe bedoel je proper?

Zijn schild gaat niet zuiver worden van op het land te liggen hoor... Het feit dat zijn schild niet proper is duidt op veel ernstigere problemen zoals extreme algengroei en/of een behoorlijk ongezonde of zieke schildpad...

Een gezonde schildpad met de juiste temperaturen en belichting verschild overigens regelmatig (zoals slangen en hagedissen vervellen) waarbij ze de plaatjes van haar schild vervangt door nieuwe.

Member Terrorist_Hell's schermafbeelding
    iTrader
    105 (99%)
    Verwarming heb je niet nodig, schildpadden zijn goed te houden op kamertemperatuur. En bij waterverversing voeg ik koud water uit de regenput toe. Omgevingstemperatuur is belangrijker, die hou ik boven de 20 indien mogelijk. Ze gaan heus niet sterven in water van 10 graden, maar ze hebben wel een goede warmteplek nodig om te drogen. Wel hebben ze op z'n minst een warmtelamp nodig, enkele een UV-lamp is niet voldoende aangezien deze geen warmte afgeeft. Een simpele gloeilamp van 60 of 100W is uitstekend, je kunt eveneens voor de combinatie UV + warmte, maar dan je ga minstens 30 euro kwijt zijn per lamp (de koepel niet inbegrepen).

Wat je van een verkoper hoort, hoeft niet perse onwaar te zijn, maar de meeste winkels zijn gewoon niet uitgerust met het materiaal om een schildpad een volwaardige huisvesting te geven. Ga daarom naar een speciaalzaak, een ietwat dierenliefhebber zal je geen foutief advies geven, al zeker niet bij dieren die een pak geld kosten.

Verder kan ik je aanraden voldoende filtering te voorzien, ik heb 2 JBL e1500's zitten op een 450 liter bak voor 2 geelbuiken. En vind ik absoluut ontoereikend. Het theoretisch debiet ligt 40% hoger dan het reel debiet, gezien de hoogte van je aquarium en het filtermateriaal.

De grootte van het aquarium moet meegaan met de grootte van je schildpadden naar mijn mening. Voorzie dus eventueel om jaarlijks een grotere bak aan te schaffen of direct een bak op maat voor volwassen exemplaren zoals hier wordt voorgesteld.

Nog n kleine tip: schildpadden zijn kijkdieren, geen gezelschapsdieren. Laat ze dus zoveel mogelijk met rust en haal ze niet uit het aquarium voor je eigen plezier.
    Laatst gewijzigd door Terrorist_Hell; 18 april 2012 om 13:42

iTrader
    10 (100%)
    @Terrorist_Hell: Temperatuurvereisten verschillen wel norm van soort tot soort he...
    Watertemp bij jonge Chrysemys Picta Dorsalis bijvoorbeeld dient rond de 26-27C te zitten overdag.
    Geelbuiken, Geelwangen en roodwangen kan je overdag ook best verwarmen, dat is gewoon best voor hun stofwisseling. Als je zelf niet thuis bent staat de verwarming vermoedelijk uit of op spaarstand in huis en is het hooguit 17C, dat is voor een schildpad echt wel te weinig, die moet sowieso boven de 20C zitten.

De luchttemperatuur moet dan in de bak minstens op 22C zitten en een warme droge plek met een temperatuur van minstens 30C is ook onontbeerlijk voor gezonde dieren.

Tuurlijk, bij water van 10C zal die schildpad ook wel eventjes blijven leven (een paar jaar), maar vermoedelijk wel ernstige misgroeiingen van het schild e.d. oplopen. Bovendien gaan koudbloedige dieren vl actiever zijn als ze zich deftig kunnen opwarmen.
    't klassieke argument: jij overleeft ook in een hokje van 2x2m waar het 10C is en je elke dag eten krijgt. Toch woon je denk ik ook liever in een deftig huis mt verwarming...

Betreft dierenwinkels: ik ken hooguit 2 winkels waar ietwat aanvaardbaar advies gegeven wordt. Sommigen zijn beter dan anderen, maar echt goed advies vind je zo goed als nooit in winkels. Wel bij liefhebbers thuis, dat heb ik ook nooit ontkend. Verder ken ik nog enkele tientallen winkels waar het advies waardeloos is, OOK bij speciaalzaken (reptielenwinkels, aquariumwinkels, ...)

Member Terrorist_Hell's schermafbeelding
    iTrader
    105 (99%)
    Hoe kun jij nu weten of mijn schildpadden actief zijn of niet? Ik heb 't ook niet over de meest zeldzame tropische soorten, maar over doorsnee schildpadden, zoals het hierover gaat. Ik verwarm mijn schildpadden niet, ze zijn in die 3 jaar goed gegroeid, hebben geen schildvervorming, ze krijgen geregeld nieuw schild, vervellen goed, eten goed, slapen goed, zwemmen goed, etc. etc. Een schildpad is verdorie een eeuwenoude soort, die gaat heus niet 'auw' zeggen bij 17 graden watertemperatuur. Ik kan 't altijd wel 'ns vragen natuurlijk, maar 't enige wat ik zal terugkrijgen, is dat ie tegen de voorruit aanzwemt, vragend naar aandacht en eten.

Ik haat 't als men steeds terug opnieuw met het flauwe argument afkomt dat een mens oncomfortabel leeft op een klein appartement itt een grote villa etc. etc. en dan nog met of zonder verwarming. Het gaat hier niet om extreme situaties, net zoals iemand goed en gezond kan leven bij 15 graden met een dikke trui om. De ene heeft het zelfs liever als het kouder dan warmer is. Hoe kan ik zoiets nu afleiden van een schildpad? Zolang ie voldoende levensvreugde toont, zie ik niet in waarom ik 300W zou stoken om 2 graden warmer te zitten.

Soit, je kunt geen appelen met peren vergelijken, ik heb 't ook niet over pas geboren dieren en dergelijke meer. Het is wat bij de haren getrokken hier.
    Laatst gewijzigd door Terrorist_Hell; 18 april 2012 om 16:14

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terrorist_Hell Bekijk bericht
    Hoe kun jij nu weten of mijn schildpadden actief zijn of niet?
    ik had het niet over jouw schildpadden specifiek, ik had het over ALLE koelbloedige dieren. Ze halen hun energie nu eenmaal voor 80C uit omgevingstemperatuur. Zonder die temperatuur zijn ze minder actief, verloopt hun stofwisseling minder goed en worden ze niet goed geslachtsrijp

Ik heb 't ook niet over de meest zeldzame tropische soorten, maar over doorsnee schildpadden, zoals het hierover gaat. Ik verwarm mijn schildpadden niet, ze zijn in die 3 jaar goed gegroeid, hebben geen schildvervorming, ze krijgen geregeld nieuw schild, vervellen goed, eten goed, slapen goed, zwemmen goed, etc. etc.

Een schildpad is verdorie een eeuwenoude soort,
    Wat is dat voor een drogargument. De mens is ook een eeuwenoude soort dus wij mogen ook niet klagen als we doodvriezen of wat?

die gaat heus niet 'auw' zeggen bij 17 graden watertemperatuur.
    Ik kan 't altijd wel 'ns vragen natuurlijk, maar 't enige wat ik zal terugkrijgen, is dat ie tegen de voorruit aanzwemt, vragend naar aandacht en eten.
    En net omdat de schildpad niks kan zeggen ben jij verantwoordelijk en moet jij er zorg voor dragen dat alles in orde is!

Ik haat 't als men steeds terug opnieuw met het flauwe argument afkomt dat een mens oncomfortabel leeft op een klein appartement itt een grote villa etc. etc. en dan nog met of zonder verwarming. Het gaat hier niet om extreme situaties, net zoals iemand goed en gezond kan leven bij 15 graden met een dikke trui om. De ene heeft het zelfs liever als het kouder dan warmer is.
    Ik sprak nergens over een klein appartement vs een villa. Ik sprak over 2m vs een leefbare oppervlakte. Een volwassen Trachemys schildpad in <100L water is gewoon dierenmishandeling!

Hoe kan ik zoiets nu afleiden van een schildpad? Zolang ie voldoende levensvreugde toont, zie ik niet in waarom ik 300W zou stoken om 2 graden warmer te zitten.
    Nogmaals: aan jou ene schildpad zie je dat niet. Maar genoeg wetenschappelijk onderzoek en hopen ervaring van honderden kwekers, liefhebbers en dierentuinen hebben uitgewezen wat het beste is voor je schildpad. Als jij daarin niet wil geloven omdat je schildpad niet "auw" zegt ben je erg goed bezig...

Soit, je kunt geen appelen met peren vergelijken, ik heb 't ook niet over pas geboren dieren en dergelijke meer. Het is wat bij de haren getrokken hier.
    Om de vergelijking even door te trekken naar mijn andere koelbloedigen: Als ik mijn baardagame thuis in een terrarium van 50*50*50 steek met 1 warmtelamp die het constant op 25C houdt blijft hij vermoedelijk ook leven en zal hij evenzeer groeien en vervellen. Hij zal nooit auw zeggen en ook nooit klagen.
    Toch zit hij nu in een terrarium van 140*50*60 met een warmtespot tot 40-42C en een koele kant <25C.

Het is nu eenmaal je verantwoordelijkheid om het beste te doen wat mogelijk is voor je dieren, want ze zijn van jou afhankelijk.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    @Terrorist_Hell: Temperatuurvereisten verschillen wel norm van soort tot soort he...
    Watertemp bij jonge Chrysemys Picta Dorsalis bijvoorbeeld dient rond de 26-27C te zitten overdag.
    Geelbuiken, Geelwangen en roodwangen kan je overdag ook best verwarmen, dat is gewoon best voor hun stofwisseling. Als je zelf niet thuis bent staat de verwarming vermoedelijk uit of op spaarstand in huis en is het hooguit 17C, dat is voor een schildpad echt wel te weinig, die moet sowieso boven de 20C zitten.

De luchttemperatuur moet dan in de bak minstens op 22C zitten en een warme droge plek met een temperatuur van minstens 30C is ook onontbeerlijk voor gezonde dieren.

Tuurlijk, bij water van 10C zal die schildpad ook wel eventjes blijven leven (een paar jaar), maar vermoedelijk wel ernstige misgroeiingen van het schild e.d. oplopen. Bovendien gaan koudbloedige dieren vl actiever zijn als ze zich deftig kunnen opwarmen.
    't klassieke argument: jij overleeft ook in een hokje van 2x2m waar het 10C is en je elke dag eten krijgt. Toch woon je denk ik ook liever in een deftig huis mt verwarming...

...
    Mijn schildpadden leven al 16 jaar lang op kamertemperatuur, nooit ziek geworden.

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door foenN Bekijk bericht
    Mijn schildpadden overleven al 16 jaar lang op kamertemperatuur, nooit ziek geworden.
    fixed ^^

Dat is dus het verschil tussen mij en jullie. Ik wil mijn dieren een zo goed mogelijke levenskwaliteit bieden, en niet gewoon ze in leven houden.

iTrader
    4 (100%)
    Ik zou niet zeggen dat mijn schildpadden (roodwangen) geen levenskwaliteit hebben. Die kunnen zelfs perfect buiten leven in vijvers. Mijn schildpadden hebben een groot genoeg bak, een flinke filter, warmtespot, zandeiland en gevarieerd eten. Ge gaat uw hond toch niet inpakken in kleren omdat gij ook graag kleren draagt?

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door foenN Bekijk bericht
    Ik zou niet zeggen dat mijn schildpadden (roodwangen) geen levenskwaliteit hebben. Die kunnen zelfs perfect buiten leven in vijvers. Mijn schildpadden hebben een groot genoeg bak, een flinke filter, warmtespot, zandeiland en gevarieerd eten. Ge gaat uw hond toch niet inpakken in kleren omdat gij ook graag kleren draagt?
    Een hond is - afhankelijk van de soort - een diersoort die ALS SOORT gewend is aan het klimaat waarin wij leven en daar de nodige vacht voor heeft. Geen nood dus om die kleren aan te doen. Vandaar dat bijvoorbeeld Husky's bijvoorbeeld hier in de zomer wel eens oververhit kunnen raken, omdat hun vacht gevolueerd is om hem tegen extreem koude winters te beschermen.

Een schildpad is een koelbloedig dier dat normaal voorkomt in waters die 's zomers 24-25C warm zijn en in de winter afkoelen naar minder dan 15C, vandaar dat ze in winterslaap gaan. Dat is al duizenden jaren zo en die soorten zijn al duizenden jaren gevolueerd om optimaal te leven in dat klimaat. En nu plaats jij ze als mens plots (zelfs al doet de mens dat al 200 jaar, dat is nog steeds "plots" op de evolutie-tijdlijn) in een bakje dat 7-8C kouder is. Dat is gewoon slecht voor hun systeem.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten