Beste 9livers,
Ik heb even jullie hulp nodig.
Momenteel heb ik voor ons terras al een vijver (zo een voorgevormde bak) liggen. Daar zit alles in, filter + fontijn, zuurstofplanten en andere platen, vissen, luchtbal, ...
Maar nu is het zo dat ik achteraan in mijn tuin nog een plaats vrij heb van 2 op 2,5 meter. Hier zou ik graag zelf een vijver aanleggen (lees: uitgraven).
De bedoeling van deze vijver:
1. Deze moet het zonder elektriciteit stellen
2. Deze dient hoofdzakelijk om er planten in te zetten.
Als er vissen in komen zullen dat er maximum 2 a 3 (kleintjes) zijn en zeker geen goudvissen.
3. Het water moet helder blijven zonder filter.
4. Ik zou graag met 2 of 3 verdiepingen werken. Strand/ondiep, dieper, diepst.
Het strand/ondiep zou ook dienen voor vogels zodat ze zich hier kunnen wassen en drinken.
Wat u moet weten: De plaats is vrij afgelegen in de tuin en erg schaduwrijk. Het grootste deel van de dag staat deze in de schaduw. Aan één kant grenst een muur van een garage (vandaar de vele schaduw). Iets verder van de plaats staan sparren en naaldbomen. van 1 naaldboom komen de takken hoog boven 'water' dus boomafval blijft vrij beperkt.
Mijn vraag naar jullie toe:
A. Wat heb ik nodig?
B. Tips voor het uitwerken van de vijver. Hoe diep elke verdieping maken? Wat gebruiken als 'folie'/zeil voor het water in te houden? Waar speciaal op letten?
C. Welke planten? (en eventueel welke vissen? Bij voorkeur kleintjes die niet veel invloed hebben op de vijver). Welke bodembedekking? Planten rond de vijver?
Oplossingen om toch beweging in het water te krijgen?
D. Nog dingen die ik moet weten??
Gooi het er maar allemaal uit
Alvast bedankt

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren