Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 60
    Member Satkan's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

Astronomie - Telescoop voor de beginnende amateur.

Als deze post verkeerd staat, gelieve deze dan te verplaatsen naar het juiste forum. (En alvast mijn verontschuldigingen.)

Hey mensen,

Ik ga deze zomer naar Haut-De-Provence,
    en nu wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om naar "de sterren" te kijken.

Dit stuk past eerder in het verkoop forum, maar ik denk dat ik hier betere tips ga meekrijgen.

Ik ben dus van plan om een simpele telescoop te kopen,
    en nu vraag ik mij af waar ik allemaal op moet letten.
    Of zelfs wat voor een soort telescoop beter is.
    (Ik zie vanalles :
    Catadioptrische telescopen
    Dobson telescopen
    Decoratieve telescopen
    GoTo-telescopen
    Spiegeltelescopen
    Refractor telescopen)

Het zou de bedoeling zijn om toch eens een planeet in ons zonnestelsel te kunnen bekijken in detail.
    (Ik weet niet welke op die moment op een ideale plaats staan in de avond.)
    Of eventueel zelfs een paar objecten van de Messier-lijst af te kunnen gaan.

Het budget is klein, met 200-250 euro.

Iemand die iets kan aanraden?
    Of alleszins iemand die informatie kan verstrekken over telescopen?

Alvast bedankt!

Approved 9-lifer moustii's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik ben geen expert maar als je echt planeten in detail wilt bekijken zul je wrs profecionele apparatuur moeten gebruiken.

Mss is een bezoek aan dit beter?
    Observatoire de Haute-Provence - Wikipédia

Je zult sowieso een beter beeld krijgen van de ruimte in vergelijking met hier in belgië (lichtvervuiling :rage: )

Member witten's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    nope nope. waar is passero als je hem nodig hebt!!!

nu een kleine uiteenzetting.

Wil je sterrenclusters zien, open bolhopen, nevels e.d. maw de messier lijst eens afgaan heb je normaliter een spiegeltelescoop nodig met een zo groot mogelijk diameter. alla dobson of newton op montering.

Wil je planeten zien met hoog contrast en geen al te zware verkleuring dien je te opteren voor een lenzenkijker. apochromaat of niet laat ik nog aan u over

wil je beide zien maar niet denderend zoals de bovenstaande telescopen dien je voor een catadioptrische telescoop te kopen.

In uw budget zou ik gaan voor een dobson of newton. een elfje voor te beginnen. merk wel op dat occulairkeuze ook heel belangrijk is.

maar ik verwijs je graag door naar een meer specifiek forum omtrent astronomie zijnde

www.astroforum.nl

Approved 9-lifer passero's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    3
    Ik heb indertijd een serieuze uiteenzetting gemaakt hierover... Even zoeken:
    Dit is een ervan: http://www.9lives.be/forum/natuur-we...renkijker.html

En deze is de meest uitgebreide : http://www.9lives.be/forum/natuur-we...otografie.html

iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    3
    Het probleem is eigenlijk het budget in combinatie met je verwachtingen...

Voor die prijs heb je al een mooie 15cm dobson: Robtics | Sky-Watcher SKYLINER-150P 15 cm (6 inch) classic Dobson telescoop

Het voordeel hiervan is dat je bijna het volle budget in optiek kan steken en NIET in montering wat eigenlijk ideaal is. Dobsons zijn ook heel handig om mee te nemen en vragen weinig kennis of tijd om op te zetten. Je moet ook niets uitlijnen ofzo. Gewoon inklikken en kijken.

De telescoop die ik hier gelinkt heb zou eigenlijk ideaal zijn voor planeten en maan. Door zijn groot brandpunt f8 (1200mm) heeft die een grote vergroting. Meestal vind je een f5 bij zulke telescoop maar deze is f8 wat een hogere vergroting kan bieden. Hierbij ga je planeten dus ook groter kunnen waarnemen en meer details kunnen zien.

Let wel dat bij grotere vergroting, de planeet snel uit het beeld kan verdwijnen en het wat oefening vraagt om manueel te volgen maar dit is maar kwestie van oefenen.

Om je een idee te geven van waar je je kan aan verwachten: Jupiter | Passero.be
    Die foto is genomen met een kleinere telescoop (9cm) en brandpunt van 900mm wat wil zeggen dat als jij die 15cm dobson koopt, Jupiter groter zal zijn en ook meer details beschikbaar zijn doordat een 15cm veel meer licht opvangt dan een 9cm.

Als je nog vragen hebt... geef maar een seintje

iTrader
    2 (100%)
    nog een bro tip.

download stellarium. het is een free to use programma.

het toont de sterrenhemel op het moment dat jij wil en waar dat jij dat wil.

Stellarium

iTrader
    5 (100%)
    Ik had beter blijkbaar eens moeten zoeken naar oudere posts.

Passero jouw informatie is goud waard!
    Als ik zo'n beelden al kan krijgen van planeten, dan zal ik een tijdlang de gelukkigste persoon op aarde zijn!
    En witten, thx voor de informatie, ik ga zeker eens kijken naar jouw link!

Ik kan uit jullie posts zowat mijn conclusies trekken,
    en ik zal eens kijken naar die
    Sky-Watcher SKYLINER-150P 15 cm (6 inch) classic Dobson telescoop.

Ik vraag mij wel af of ik dan nog min of meer een glimp kan opvangen van deepsky objecten (Ik denk aan M31, of dergelijke).

Alvast bedankt voor de goede repliek!

iTrader
    2 (100%)
    aaah de eerste keer saturnus ga k nooit meer vergeten. echt memorabel moment. (toen was ze nog wat gekanteld naar de aarde en kon je zo mooi de scheiding zient tussen ringen en planeet.)
    de maan blijft mijn favoriet object wel. elke keer ziet ze er wel anders uit.

passero weet ge nog die telescoop daar in ieper. die mega dobson van die kerel waarvan de optiek alleen al een 7000 euro was. die bolhoop dat ik daar door gezien heb is het mooiste beeld ooit live waargenomen.

telescoop is mooie keuze. enkel het volgen van objecten in een ietwat vergroting gaat wat oefening vergen.

andromeda nevel ga je kunne zien (is feitelijk een andere melkweg ) maar let wel op. in kleur ga je dit nooit zien. het is zo lichtzwak dat je een grijs beeld gaat geven. (is met elk messier wel zo) alhoewel ik in de orion nevel wel al een blauwe waas heb kunnen onderscheiden met een 30cm dobson.

en een fototje om in de mood te komen
    Laatst gewijzigd door witten; 12 maart 2012 om 19:45

iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Satkan Bekijk bericht

Ik vraag mij wel af of ik dan nog min of meer een glimp kan opvangen van deepsky objecten (Ik denk aan M31, of dergelijke).

Alvast bedankt voor de goede repliek!
    Sommie objecten kan je relatief goed zien. M31 moet je eigenlijk niet doen... Veel te groot voor die telescoop Die krijg je nooit volledig in beeld. Je moet naar kleinere objecten gaan.

Als je objecten wil bekijken die groter zijn dan je beeldveld, dan kijk je er als het ware los door:

Hier gaan er veel details verloren doordat de armen eigenlijk niet op de foto staan. Dit ga je ook hebben als je met die 15cm naar M31 kijkt, met het verschil dat het wel veel zwakker zal zijn

Bolhopen moeten wel goed lukken. M13 bijvoorbeeld moet fantastisch zijn. Door zijn groot brandpunt en 15cm moet je een deftige scheiding zien van sterren:

Trouwens, al mijn foto's zijn genomen met een 15cm newton: Passero.be

Mijn 15cm was wel "maar" een F5 dus het verschil met die F8 is dat die een grotere vergroting heeft maar je mag je dus aan een beeldveld verwachten zoals je op die foto's ziet.

iTrader
    5 (100%)
    Haha, heb ik een geluk met 2 zo'n fanaten dat jullie zijn in dit topic!

Ik voel best wel al kriebels als ik weet dat ik zulke taferelen te zien kan krijgen,
    met een relatief goedkope telescoop.

Ik weet uiteraard dat kleur wel out of the question is hoor .
    Maakt mij niet zozeer uit,
    ik lees al een matig lange tijd over al die fascinerende objecten in de ruimte.

Het zou gewoon schitterend zijn om van deze nog maar een glimp op te kunnen vangen, door ze zelf te gaan zoeken!

passero.be zal ik zeker eens bekijken,
    en astroforum ook.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Satkan Bekijk bericht
    Haha, heb ik een geluk met 2 zo'n fanaten dat jullie zijn in dit topic!

Ik voel best wel al kriebels als ik weet dat ik zulke taferelen te zien kan krijgen,
    met een relatief goedkope telescoop.

Ik weet uiteraard dat kleur wel out of the question is hoor .
    Maakt mij niet zozeer uit,
    ik lees al een matig lange tijd over al die fascinerende objecten in de ruimte.

Het zou gewoon schitterend zijn om van deze nog maar een glimp op te kunnen vangen, door ze zelf te gaan zoeken!

passero.be zal ik zeker eens bekijken,
    en astroforum ook.
    de maan kan je zo denk ik wel zien met een 15cm dob. die sterhopen denk ik dat wat moeilijker gaat worden.

Member Jack The Ripper's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Andromeda kunt ge al zien met een verrekijker eigenlijk, maar 't ziet er gewoon een vage vlek uit. In principe ook zichtbaar met het blote oog maar die lichtvervuilig he, ongetwijfeld gaat er daardoor veel verloren. De Pleiaden lukt ook goed met een verrekijker.
    Eigenlijk zouden ze 's nachts enkele uren het licht moeten uitlaten in Vlaanderen.

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Ik heb een 136mm newtonian en de meest indrukwekkende hemellichamen dat ik daarmee kan zien zijn jupiter + 4 maantjes en zo heel fijntje wat gekleurde banden op de planeet zelf, saturnus met de gordel errond (cassini scheiding heb ik wel nog niet gezien) en de maan. Beeld dat je ziet is ongeveer vergelijkbaar met de foto die hier gepost is.

Andere objecten zie ik veel minder goed. Maar dat licht waarschijnlijk doordat ik altijd sterrenkijk in de buurt van brussel en ik ben er ook niet superintensief mee bezig.

Met een €20 10x50 verrekijker uit de Lidl (merk bresser) kan je ook al veel zien: pleiaden, adromeda, orion. Bvb: van de 7 sterren die ik normaal met het blote oog kan zien van de pleiaden, zie ik er met die verrekijker tientallen.

iTrader
    5 (100%)
    Wel, voor hier zal dit zeker een zorg zijn.

Maar het is de bedoeling dat ik de telescoop pas goed test in de bergen van haut-de-provence, zuid-Frankrijk.
    (Waar ik dan uiteraard geen lichtvervuiling heb, en die situatie wil ik mij vooral op focussen.)

Member grifter's schermafbeelding
    iTrader
    73 (99%)
    Een goede verrekijker is idd vaak het begin
    Zo leer je ook de sterrenhemel beter kennen.

owja, zelf had ik een dobson skyquest TX8, nu heb ik een Celerion C8... Jammer genoeg op een equatoriale montering.
    IS uiteraard perfect voor foto's, maar dat ding maakt net teveel herrie als ik in de tuin zit voor de buren. Volgen hoor je hem niet, maar als je van het een naar het ander hopt, amai mijn klak

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grifter Bekijk bericht
    Een goede verrekijker is idd vaak het begin
    Zo leer je ook de sterrenhemel beter kennen.

owja, zelf had ik een dobson skyquest TX8, nu heb ik een Celerion C8... Jammer genoeg op een equatoriale montering.
    IS uiteraard perfect voor foto's, maar dat ding maakt net teveel herrie als ik in de tuin zit voor de buren. Volgen hoor je hem niet, maar als je van het een naar het ander hopt, amai mijn klak
    haha ik heb dezelfde. ik noem het mijn koffiemolenmontering!

Member grifter's schermafbeelding
    iTrader
    73 (99%)
    BZZZRRZZZRRRZZZZRRRR, nja, kan ik wel inkomen
    En moet er aan toevoegen. Voor de echte astronomen die heel graag fotograferen is dit wel een must he, maar eerlijk, je moet het toch ferm gewoon zijn om gewoon te hoppen. Had ik het geweten dan nam ik de andere versie (azimuth montering) ipv deze Celestron C8-SGT (XLT) Computerized Telescope - Telescopes

Member HelpYouFall's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik ken echt niets van telescopen en bekeek deze thread puur eens uit interesse. Nu zag ik dat jullie het hadden over volgen. Mijn leerkracht aardrijkskunde (years ago ) vertelde ook zoiets: dat goede telescopen mee draaien om de beweging van de aarde te compenseren in het beeld. Hoe werkt dat eigenlijk juist? Is dat op basis van GPS ofzo? Noob, noob, noob

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Zou eigenlijk gewoon ne smartphone tegen een telescoop moeten kunnen plakken, een besturingsapp downloaden voor uw telescoopmotortje en ge zijt vertrokken.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HelpYouFall Bekijk bericht
    Ik ken echt niets van telescopen en bekeek deze thread puur eens uit interesse. Nu zag ik dat jullie het hadden over volgen. Mijn leerkracht aardrijkskunde (years ago ) vertelde ook zoiets: dat goede telescopen mee draaien om de beweging van de aarde te compenseren in het beeld. Hoe werkt dat eigenlijk juist? Is dat op basis van GPS ofzo? Noob, noob, noob
    Starizona's Telescope Basics

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten