Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 28
    Approved 9-lifer Spector's schermafbeelding
    iTrader
    46 (100%)

Licht transporteren door water

Beste wetenschapknobbels,

Voor een opdracht op school moeten we een "skin" maken. Het komt erop neer een wand of scheidingswand te creŽren. Het mag gelijk wat zijn al mag het niet dikker dan 3cm worden. Veel uitleg ga ik u besparen.

Ik wil een scheidingswand creŽren waarbij hij gevult is met water. Wanneer het licht aangaat zou de het water van transparant naar enkel lichtdoorlatend moeten gaan. Je mag dus niets meer zien buiten eventueel een schim langs de andere kant.
    Mijn vraag is simpel. Kan ik licht transporteren waardoor mijn water "volledig" verkleurd is. Ik neem aan dat het met gewoon gedemineraliseerd water niet zal lukken maar bestaan er stoffen die voor het gewenste effect kunnen worden?
    Ik zou licht geven vanop de kopse kanten.

Bedankt!

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Ik denk niet dat dit bestaat voor een waterwand van netto maar 1 cm dik ofzo (of het zou maar een klein wandje moeten zijn). Ik denk dat het in dat geval beter is om van die dimmende wanden te kopen die al vrij te koop zijn. Desnoods kunt ge dat tegen uw wand plakken en het gelijktijdig met licht laten aan en uitgaan voor uw effect te bekomen.

Maar ik zie niet in waarom mensen dan niet gewoon die dimmende wand zouden nemen en het water achterwege te laten. Tenzij er natuurlijk vissen in het water zwemmen da zou wel wa meer show zijn!
    safir Thom4s

iTrader
    46 (100%)
    Het hoeft niet meteen haalbaar te zijn. Het moet vooral inovatief en vernieuwend zijn.
    Aangezien het voor een opdracht is mag het wel wat gewaagder zijn dat iets wat pakweg in de winkel te koop is.

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Het is dus de bedoeling dat als het licht aangaat de wand doorschijnend ipv doorzichtig wordt?

De enige manier die ik momenteel kan bedenken is met natriumacetaat, maar om de wand weer doorzichtig ge krijgen moet je je water al gaan koken, wat niet praktisch is.

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Het is dus de bedoeling dat als het licht aangaat de wand doorschijnend ipv doorzichtig wordt?

De enige manier die ik momenteel kan bedenken is met natriumacetaat, maar om de wand weer doorzichtig ge krijgen moet je je water al gaan koken, wat niet praktisch is.
    Inderdaad muscle daar komt het op neer.
    Ik vraag mij af hoe dat gebeurd bij waterkoeling in een PC. Die buisjes worden ook een soort van verlicht. Koken is idd niet echt een oplossing ^^

Approved 9-lifer laurensvd's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Daar doen ze een stof in die op UV licht reageert. Daar ga je nog wel goed door kunnen zien denk ik.

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurensvd Bekijk bericht
    Daar doen ze een stof in die op UV licht reageert. Daar ga je nog wel goed door kunnen zien denk ik.
    Ik neem aan dat het midden van mijn scheidingswand daarmee waarschijnlijk niet zal verlicht worden maar nog steeds doorzichtig zal zijn?

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Die wand van doorschijnend naar mat laten gaan gebeurt met vloeibare kristallen.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Mja maar het moet als concept toch ook iets zijn dat een beetje zinvol is? Wat hebt ge aan iets dat gewoon niet werkt?

Ik kan ook afkomen met iets dan: ik zou een wand van water maken waar ge uw hand enzo kunt doorsteken, maar het water blijft wel in de vorm van een wand! Hoe weet ik niet maar tis wel innovatief!!!

Als ge stilstaand water gebruikt kunt ge evengoed glas gebruiken. Als ge glas gebruikt kunt ge er een LCD van 1 pixel voorzetten die mat te maken is. Maar dat bestaat al.

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Die wand van doorschijnend naar mat laten gaan gebeurt met vloeibare kristallen.
    Hmm lijkt mij inderdaad ook nog iets. Ik heb al zitten denken om zodanig voor luchtbellen te creŽren waardoor die een gordijn vormen die door de lichten verlicht worden waardoor privacy gegarandeerd kan worden.

edit: is het ook mogelijk om van mat naar terug doorschijnend te gaan?

Approved 9-lifer laurensvd's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Kunt ge niets met condens doen? Dus een klein beetje water onderaan en dat dan opwarmen, dat gaat condenseren tegen de koudere buitenwand. Nadeel is wel wanneer ge uw systeem dan uitzet dat het een tijdje duurt voor de condens weg is.

Member Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Wilt ge dit eigelijk maar dan met water:

Monash University - Switchable Privacy Glass Wall - YouTube

?

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Wilt ge dit eigelijk maar dan met water:

Monash University - Switchable Privacy Glass Wall - YouTube

?
    Moest het mogelijk zijn is dit eigenlijk hetgeen ik zoek. Al besef ik dat er kans in zit dat het amper haalbaar is.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spector Bekijk bericht
    Hmm lijkt mij inderdaad ook nog iets. Ik heb al zitten denken om zodanig voor luchtbellen te creŽren waardoor die een gordijn vormen die door de lichten verlicht worden waardoor privacy gegarandeerd kan worden.

edit: is het ook mogelijk om van mat naar terug doorschijnend te gaan?
    Vloeibare kristallen (is wel iets anders dan bellen in water) kunnen in beide richtingen ja, hun oriŽntatie is afhankelijk van een aangebrachte spanning.

Member JackM's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Voor een opdracht op school moeten we een "skin" maken. Het komt erop neer een wand of scheidingswand te creŽren. Het mag gelijk wat zijn al mag het niet dikker dan 3cm worden. Veel uitleg ga ik u besparen.

Ik wil een scheidingswand creŽren waarbij hij gevult is met water. Wanneer het licht aangaat zou de het water van transparant naar enkel lichtdoorlatend moeten gaan. Je mag dus niets meer zien buiten eventueel een schim langs de andere kant.
    Mijn vraag is simpel. Kan ik licht transporteren waardoor mijn water "volledig" verkleurd is. Ik neem aan dat het met gewoon gedemineraliseerd water niet zal lukken maar bestaan er stoffen die voor het gewenste effect kunnen worden?

Bedankt!

Gewoon uit curieuziteit, studeert gij interieur op st lucas?

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JackM Bekijk bericht
    Gewoon uit curieuziteit, studeert gij interieur op st lucas?
    Haha ja nog iemand die moet worstelen met de opdracht Denk?

Member JackM's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Kheb die 2 jaar geleden moeten doen. Ik had een akoestische wand
    Uiteindelijk is het grootste onderzoek daje eraan doet, puur voor uzelf. Ze kijken es of het fancy is en dan zeggen ze dat die goed is, voor de rest van die opdracht is daar eig nog weinig naar gekeken.

Platinum Member Belgianbonzai's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Laat weten als ge een low-pass filter vindt da lage lumen doorlaat en hoge niet...

kunnen we het nog gebruiken om voor ons nummerplak te kleven en kunnen we niemeer geflitst (flash = te hoge lumen) worden maar kunnen ze wel ons nummerplak nog gewoon lezen...

Crew Member Preske's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Weblogs
    3

Bedankt!
    Bringing light to the poor, one liter at a time | Video | Reuters.com

Dit is exact wat ge zoekt, ge zult moeten experimenteren met de hoeveelheden.

Member Cron's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    kan je geen luchtbelletje door het water laten gaan?
    Met zo een zeer fijne bruisbalk dat soms gebruikt wordt in aquaria om een bellen gordijn mee op te zetten.
    Als je dat combineert met licht weerkaatst dit op de bellen en kan je er nog minder goed doorzien...
    Goedkoop & mooi!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=wYSny...eature=related
    zo iets, maar dan iets groter & heviger

Deze is nog beter http://www.youtube.com/watch?v=sv1dj...eature=related

You'll get the idea.
    Laatst gewijzigd door Cron; 12 maart 2012 om 13:23

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten